Ik volg al een jaar heel wat auto's en ze blijven gewoon staan. Prijzen zakken niet maar vekopen doen ze ook niet. Misschien dan toch verandering op komst waar 2de hands prijzen terug normaal worden (pre-covid)?
Zal ik pech hebben gehad. Was op weg naar Brussel voor een 812, werd tijdens m’n reis verkocht. Duitse f12 net zo…
Laten we hopen dat alles volledig in elkaar dondert, kunnen we weer eens iets leuks kopen voor weinig!
Dat gaat niet gebeuren. Zolang er schaarste is, blijft de prijs hoog. Dat gecombineerd met een alsmaar stijgende welvaart blijft dat een garantie voor hogere prijzen. Wil je een nieuwe Ferrari en heb je geen aankoopgeschiedenis, dan hebben Munsterhuis en Kroymans slecht nieuws voor je. Dat drijft de prijs op. Vraag - aanbod. \ Daarnaast zitten handelaren natuurlijk ook met die hoge aankoopprijzen in de maag. Zo maar even 5-10% afschrijven op een gemiddelde exoten prijs heeft niemand de ruimte voor.
Handelaren hebben geen hoge aankoop prijzen, maar willen teveel marge pakken, 25% is niets bijzonders, probeer je auto maar eens in te ruilen tegen hun vraagprijs minus 10%. Ze doen het zich zelf aan, gewoon normale prijzen vragen met wat minder marge bevordert de doorstroom, rente kosten op voorraad zijn ook niet mals meer tegenwoordig.
Gelet op mijn diverse aan en verkopen en het intensieve contact met een aantal handelaren in het aller hoogste segment ben ik het daar niet helemaal mee eens. OK, Tom Hartley in de UK die alleen maar auto's van 10mln per stuk verkoopt, verdient 25% marge. Dat zit er echt niet in voor de rest!
De Ferraririjder van "vroeger" bestaat niet meer denk ik. Het zijn vaak nouveau riches en eigenaren die een bedrijf goed konden verkopen die ets anders dan een Porsche zoeken lijkt het ... En er dan vaak maar tijdelijk in rijden in de weekends Geen echte liefhebbers zoals dat "vroeger" veelal wel het geval was ... ....
Ik denk het toch wel, zit zelf in de autobusiness en ken er meer dan genoeg die vanwege het risico in dit segment niet voor minder gaan, dat afgezien van mijn eigen aan en verkopen van, via en aan Handelaren bevestigd alleen maar extra mijn verhaal.
Eens. Kijk eens naar de zeer, zeer beperkte trackday opkomsten. Ferrari is, net als de andere exoten, meer een status symbool geworden. Wellicht dat Ferrari daarom zoveel waarde hecht aan de rijders van de race auto's......!
Hardstikke goed; meer marge is altijd beter. Dat kan natuurlijk goed. Ik hoor en zie hele andere dingen; maar to each their own. Als ik zie waar voor ik mijn auto's verkoop en wat er dan tussen zit kom ik nooit op 25% uit. Eerder een 10%.
Maar werden Ferrari's vroeger niet ook al vooral als auto's voor de weekends en in het algemeen vrije tijd gebruikt door de 'elite'? Ik heb ook het vooroordeel dat er vroeger meer mensen met veel oud geld waren die graag met een jasje en dasje bij evenementen van de officiële Ferrari NL club aan tafel schoven. In ons calvinistische land hebben de meeste mensen denk ik ook nooit een Ferrari als dagelijkse auto kunnen gebruiken. Net even gekeken naar de 512BB's op Mobile.de maar van de 22 exemplaren zijn er maar 3 met meer dan 50.000 km op de teller. Het maximum is net boven de 70.000 en het merendeel heeft zelfs nu nog veel minder dan 40.000 km gereden. Het zou me niets verbazen als er nu aanzienlijk meer met de moderne Ferrari's gereden wordt dan vroeger gereden werd met de veel fragielere modellen. Er zal denk ik wel een grote verschuiving zijn geweest van bezitters met 'oud geld' naar bezitters met 'nieuw zelf verdiend geld' want dat is een grote verandering in de hele maatschappij.
Ik denk dat het afhankelijk is van je vraagprijs ook, er zijn gewoon een hoop mensen die belachelijke prijzen vragen voor hun autos. Maar ook hoe bijzonder is je spec, je ziet de specialere uitvoeringen en specificaties, die verkopen nog steeds wel. (Een gele F430 spider die online komt, verdwijnt nog steeds gewoon snel mits de prijs/km verhouding eerlijk is ipv meteen enorm opgepompt ivm de gele kleur.... Er staat een gele F430 spider met alcantara race kuipenn challenge grille, die staat al anderhalf jaar tekoop in italie bij "automania" voor €158K zonder ccb's etc, auto is begin 2023 verkocht op collecting cars voor €105K ongeveer. Collecting cars link: https://collectingcars.com/for-sale/2008-ferrari-f430-spider-f1-2 Autoscout link: https://www.autoscout24.nl/aanbod/ferrari-f430-spider-f1-da-collezionista-tagliandi-uff-cert-benzine-geel-bce78aad-00a2-44a4-8887-71912f267ccc?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=8&position=8&search_id=1pgfzqcipd7&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=2 Zelfde auto, heb ook contact gehad met de man die hem veilde, had deze heel, heel, heeel graag willen hebben. Voor mij persoonlijk de gaafste spec die ik gezien heb tot op heden. (bijna identiek aan de mijne, except voor alcantara ipv leer, en geel ipv rood, minor details, en kom je vrijwel nooit tegen ook dit natuurlijk) Overigens komt dit wel overeen met milko zijn verhaal van de hoge marges, maar dit is ook zover ik weet uitzonderlijk. volgens mij is het gemiddelde rendement van een auto bedrijf 1-3% ofzo, doordat de marges vrijwel verdwenen zijn tegenwoordig, ook in de hogere segmenten Ik zou hier inderdaad niet aan moeten denken, maar ik ben dan ook geen fan van fine dining, geef mij maar lekker een KFC ofzo tijdens een tourrit dan een avond aan een tafel zitten...
Tsja, ondertussen heb ik als liefhebber de GT4 ook al weer heel wat jaren (1986 gekocht). Begint haast uniek te worden zolang eigenaar van een F te zijn.......
2e hands markt dood? Die ervaring deel ik niet. Goede Ferrari, met of zonder accessoires maar wel met aantoonbaar historisch onderhoud zal zijn waarde behouden, en mijn inziens zit daar zelfs een stijgende lijn in. Een bekende handelaar in exclusieve auto's kon mij zelfs vertellen dat zij de buitenlandse veilingsites in de gaten houden om op deze wijze een(inkoop)/verkoop waarde te kunnen bepalen. Kijk ik naar onderstaande voertuigen op Bringatrailer dan zie ik toch echt de stijgende lijn, ook buiten Europa. https://bringatrailer.com/listing/2014-ferrari-458-spider-27/ https://bringatrailer.com/listing/2014-ferrari-458-spider-30/ https://bringatrailer.com/listing/2014-ferrari-458-spider-29/
Als het referentiekader is dat ze minder dan 5500 mijl hebben gereden klopt het mogelijk; het zal ongetwijfeld breder bedoeld zijn.
BAT is wel een goede referentie om echte verkoopprijzen te vinden. Zelf check ik daar af en toe wat 308 GTB's doen. BAT is nog wel meer Amerikaans dan Europees (maar daar zijn ze me bezig), maar toch zegt het veel. De prijzen van de 308 stijgen de afgelopen 10 jaar gestaag. Maar dat geldt voor alle prijzen natuurlijk. Als je inflatie mee rekent, dan valt het wel wat tegen denk ik. Maar volgens mij wordt er nog steeds veel verkocht, dus de markt is niet dood.
Eigenlijk wordt niet veel in waarde meer waard, zeker auto’s in het algemeen. het is de gierende inflatie (aangejaagd door de absurde uitgaven van laatste jaren) die de prijzen opdrijven. Mijn inkomen (netto) kan het amper bijhouden maar bruto behoorlijk gestegen. Klaag niet, maar ben realist en zie dat door idiote uitgaven (Binnenhof voor 2000 miljoen!!!! Verbouwen (geen hond die ernaar kraait) terwijl de totale bouwkosten van De Burj Khalifa net de 1000 aan tikte….). Had dat niet anders gedaan kunnen worden? Museum midden in Den Haag, nieuw gebouw buiten de Randstad (werkgelegenheid)… Afijn, alles wordt duurder maar het wordt ook aangejaagd door de enorme hoge belasting druk in NL/EU. Net weer terug van een geslaagde italy trip met vlammetje. Inmiddels ook 17 lentes jong maar geen slag gemist in de 2900km. Elke dag lopen en rijden als altijd. Ook net verbruik, snelwegen (heen/terug) 2100km + binnendoor 800km (pasjes op/neer) en kom uit op 1 Ltr op 8 km. Redelijk voor een Euro3 motor. Waarbij ik toch echt doortrap op de snelweg. Kwam incl stops (lunch 1 uur, koffie en tanken) op 90km/h uit. Anders gezegd: ik laat de 2e hands markt maar effe voor wat het is. Vlammetje blijft nog wel even en is het dus niet belangrijk wat hij waard is of wat een vervanging moet kosten.
En uiteindelijk gaat het gewoon om rij plezier. (Of om bragging rights zoals bij heel veel eigenaren!)
Ik heb zelf het idee dat de consensus meer verandert. Vroeger was het leuk om een charmante Moszkowicz in een 550 (of 575) door Oud Zuid te zien cruisen, tegenwoordig is een Ferrari eigenlijk een dooddoener. Vlees-, vlieg- en Ferrarischaamte voel ik soms ook wel hoor. Patiënten van wie ik het eeeeecht niet zou verwachten vraag ik wel eens ‘en hoe was je weekend?’ Waarna ik hoor dat ze opgepakt zijn op de A10 of A12. Als ze me dan ooit vragen wat mijn transport is, wijs ik naar mijn Gazelle haha. Men geeft denk ik tegenwoordig ook liever geld uit aan ervaringen, dan aan auto’s. Vergeet ook niet dat het anders is een auto vol te gooien voor 2.40€ per liter dan 1.35€ per liter. Het is een optelsom… Ik geniet echt van mijn auto’s. Maar wel minder dan ik had verwacht dat ik zou doen toen ik tiener was.
Herkenbaar, het begeren, zoeken voelen en ruiken is eigenlijk stiekemer leuker. Het begeren is leuker dan het hebben (soms dan)
Je moet gewoon met een heel klein groepje mooie ritten maken en dan een ander uit de groep in jouw auto laten rijden. Dan geniet je misschien wel meer van je eigen auto! [emoji6] Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat
En toch blijf ik erbij dat "ons merk" toevoegt/invulling geeft maar ook avontuur. Ik was afgelopen weken op stap met de F430 (zie foto van de dag draad) en het blijft een avontuur om op stap te zijn (het weer speelt daarin recent een grotere rol) maar brengt je ook op plekken (lees: opent deuren) waar je normaal niet snel zou komen... Ok de prijzen zijn gestegen en daarmee de kosten maar ik laat vlammetje daarom niet staan. Wij hebben weer een hoop beleefd en zijn er nog steeds erg blij (en bevoorrecht) om vlammetje te hebben, koesteren en onderhouden. Vandaag nog een portier deukje laten verwijderen uit de deur (van afgelopen trip) ook weer een belevenis, haak via het slot naar binnen steken en vervolgens de hamer op de lak :