project 328 | Page 2 | FerrariChat

project 328

Discussion in 'Holland/Belgium' started by st@ven, Nov 4, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #26 st@ven, Dec 21, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    hi guido,

ja, waar de lek precies zit is ondertuusen niet helemaal duidelijk meer. Dacht ik aanvankelijk dat het kwam door een lekkende nokaskeering. Als ik nu goed kijk dan lijkt deze inderdaad niet helemaal oke maar lijkt ook de krukaskering en/of keeringen van de distributieaandrijfrollen niet oke. Olie lijkt in ieder geval ook ergens onder vandaan te komen

Maar goed, de motor is er nu toch uit dus vervang ik uiteraard alle seals. Is dan wel iets meer werk nu maar dan is alles weer vers de komende jaren.

Voor de olielekkage nog wat foto's met close-ups.

@Hans
    een motor uitbouwen alleen om de balken te schilderen is wel wat erg fanatiek hoor.........
    Image Unavailable, Please Login

2. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #27 Hans, Dec 22, 2008
    Last edited: Dec 22, 2008
    Daarom zit ie ook nog lekker op z'n plekkie :)

Iets anders: wat heb je daar om dat uitlaatspruitstuk heen zitten? (Voorste spruitstuk, linker pijp)

3. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #28 st@ven, Dec 22, 2008
    Ik denk gezichtsbedrog. Voor deze pijp zit een waterleiding. De uitlaatpijp zit er achter maar is wat aan het gezicht onttrokken.

Dan, de komende week even vakantie dus geen nieuws de komende week. Na deze week heb ik echter nog een week vrij dus dan weer fanatiek aan de gang en zal iedereen hier weer bestoken met updates.

Voor nu: ik wens iedereen hier prettige kerstdagen. Doe voorzichting met alles wat je van plan bent en tot volgende week.

Een mooi "kerstplaatje" als groet voor iedereen

4. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,517
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Steven, het valt mij gewoon op als ik naar die foto kijk waar je de motor eruit heb getild hoe goed de rest er nog uit ziet. Balken, schokbrekers, algemeen beeld. Er is nergens een spatje roest te zien, de boel is gewoon gezond vettig. Toch een auto van +20 jaar oud. Niet verkeerd.

5. -Michel-

-Michel- Formula 3

Feb 20, 2007
    1,622
    Delft
    Full Name:
    Michel
    Steven respect voor je werk!

6. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    Klopt helemaal Henk.
    Bedankt voor het complment!

Hoewel de auto kwam zonder enige achtergrond was het liefde op het eerste gezicht. En niet alleen vanwege de looks. Maar vooral ook door de technische staat.
    De auto had slechts 23000 km op de klok en was/is zowel van binnen en buiten en onderen boven eigelijk gewoon nog nieuw.

De vorige eigenaren zijn er beslist heel zuinig mee geweest, nooit pekel, zelfs waarschijnlijk nooit regen....

leuke anecdote:
    toen ik deze zomer (ik kocht de auto pas in april dit jaar) na de rdw keuring de auto bij een plaatselijk garage liet apk-keuren werd hij gekeurd door de eigenaar van deze zaak. Een 67 jarige oude baas die wel alles gezien heeft op auto-gebied.

Voor de keuring moest de auto eerst op de brug. Samen eronder zegt de man letterlijk " ik sta hier gewoon een nieuwe auto te keuren"
    Vervolgens zegt hij na een minuut onder de auto te hebben gekeken "oke rij hem er maar vanaf"
    Dus ik rij de auto weer de brug af in de verwachting dat hij verder gaat met de keuring. Echter hij loopt naar zijn kantoor en begint op zijn computer te werken.

Ik nog beleefd en wat ongerust vragen of er iets aan de hand is. Zegt hij, nee hoor maar ik moet hem toch afmelden........

Dat was dus mijn apk.
    Dus jou indruk was dezelfde als die van de keurmeester. De auto is in gewoon voortreffelijke staat.

7. theunissenguido

theunissenguido F1 Rookie
    Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,739
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Steven,
    Zo te zien is het olielek achter distributieaandrijfrollen en de krukaskeerring. Ik heb uit eerdere threads kunnen opmaken :
    Om het deksel af te nemen van die aandrijfrollen, dien je de oliekarter te openen. De oliebuis die in de sump hangt zou aan dat deksel met 3 moertjes vast zijn gemaakt....en die zijn enkel via de onderkant te bereiken.
    En als je toch die keerringen dient te vervangen, ook de lagers zelf vervangen.
    Zo, nog een prettige kerst aan alle F-chatters en hopelijk veel rijplezier in 2009...

Guido

8. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    Klopt helemaal Guido. En wat ik heb begrepen is het demonteren van de deksel geen prettig werkje....

Echter, de voorste lagers van deze aandrijfrollen zijn vaak degene die kapot gaan. (logisch daar deze het zwaarst worden belast en het meeste worden blootgesteld aan invloeden van buitenaf) Deze voorste lagers zijn wel te vervangen zonder demontage van de deksel. Hetzelfde geldt voor de krukaskeering.

(Zo, en nu stap ik zo in de auto. nogmaals, de bestre wensen allemaal en tot gauw!)

9. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Prettige vakantie Steven!

10. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    jippie! Vandaag weer begonnen. Eerst echter het nodige gereedschap gekocht. o.a. zo'n luchtsleutel waarmee je oa wielbouten gemakkelijk mee kan los- en vast kan draaien.
    Hoewel zo'n ding eigelijk al jaren op m'n verlanglijstje stond had ik nooit het echte nut ervan gezien. Dit uiteraard boven een stukje gemak ervan.
    Zo'n luchtsleutel is echter in een paar gevallen eigelijk onmisbaar. Een daavan is het losdraaien van de grote bout waarmee de krukaspoelie/trillingsdemper vastzit. Zonder lucht is dat erg lastig, zo niet haast onmogelijk en omdat ik op voorhand gewoon ff geen zin had in een eindeloos gekl**t maar meteen vooraf de knoop doorgehakt.
    Geen internetding maar wel meteen een beetje professionele uiteraard.
    Daarnaast nog een tweetal poelietrekkers aangeschaft. Een voor de genoemde krukaspoelie, de andere voor de distributieaandrijfrollen.

Thuisgekomen natuurlijk alles meteen gebruikt. En het moet gezegd, dat had ik dus toch 10 jaar eerder al moeten kopen.......Poelie is er ondertussen af.

Daarna begonnen met demontage van het voorste kleppendeksel. Hiervoor moet eerst oa de onsteking eraf.

Nu het klependeksel eraf is meteen de klepspeling controleren. Is dit gebeurd dan kan de nokkenas eruit. Dan uiteraard straks de keeringen vervangen
    Daarna hetzelfde werk aan de achterste bank.
    Tot nu toe geen vervelende zaken tegengekomen. Het eruitpeuteren van de krukaskeering kan nog wat tegenslag opleveren maar hewt meet bevreest ben ik vooralsnog voor het vervangen van de lagers van de aandrijfrollen.

Als ik tzt alles wat ik wil heb gedemonteerd dan bestel ik in een klap alle spulletjes in GB ( nog wel dit jaar, ik verwacht prijsstijgingen per 1/1/09, gewoon omdat de pond zo enorm is gedaald)

in de "wachttijd" ga ik dan aan de gang met het schoon en mooi maken van alle onderdelen.... ( je kent me, alleen technisch oke en schoon is niet genoeg....)

Morgen verwacht ik nog wat speciaal gereedschap uit Engeland (kwam ik gebruikt tegen op ebay.co.uk) Hiermee zou ik dan ook de koppeling kunnen aanpakken. De motor is er nu immers uit en hoewel dat niet noodzakelijk is maakt het evt werkzaamheden aan de koppeling wel gemakkelijker.

11. theunissenguido

Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,739
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Die lagers : - als het deksel afgenomen is, vallen die er gewoon uit als je het metaal van het deksel errond een beetje opwarmd met een brander.
    Ik heb ook een speciale trekker gezien hier ergens in een thread, speciaal voor zulke lagers te verwijderen. Zal dat eens opzoeken.
    Zo, nog veel sleutelgenot en een prettige nieuwjaar.

Guido

12. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    sykes picavant bedoel jij, een lagertrekker voor het trekken van lagers zonder demontage van overige zaken. Met deze trekker kan je dus feitelijk een kogellager trekken uit een blind gat.

is een mooi en slim apparaat maar het principe ervan is feitelijk zelf vrij gemakkelijk na te maken.

ik wil het deksel eigelijk helemaal niet demonteren. dan moet het carter er ook af....
    ik wil alleen de lagers vervangen maar met een van de trekkers die ik vandaag heb gekocht denk ik het ook te kunnen klaren.
    En anders koop ik alsnog dat sykes setje

13. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #38 st@ven, Dec 29, 2008
  14. theunissenguido

Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,739
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
  15. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    Guido, ik wil echter inderdaad alleen de vooste doen.
    overigens net alsnog de sykes trekker besteld. mijn eigenmaak is 4(!) keer gebroken, toen was ik het zat..

16. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #41 st@ven, Dec 31, 2008
    Twee dagen verder.

Gisteren vooral bezig geweest met de distributie-kant van het blok. Daarnaast ook van de tweede cilinder-rij nog de klepspeling gecontroleerd.

Beide aandrijfrollen zijn er ondertussen af. Deze zitten vast met speciale moeren, rond met 4 inkepingen. Een van de twee moeren wilde alleen met geweld (lees:is uiteindelijk los geboord) De andere ging heel eenvoudig, te eenvoudig eigelijk dus toen ik de moer een beter bekeek bleek dat deze gescheurd was.

Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als de aandrijfrol was losgelopen (
    Dit betekent over het algemeen het verspringen van je distributie met alle gevolgen van dien….)

Het trekken van de rollen met de juist van de week aangeschafte tweepoottrekker ging daarna kinderlijk eenvoudig.
    Het verwijderen van het voorste lager lukte echter niet, ook niet met een geïmproviseerde zelfgemaakte trekker. Hiervoor heb ik nu in Engeland een speciale trekker besteld die bedoeld is voor het trekken van kogellagers uit blinde gaten. De truc hierbij is dat het de poten van de trekker tussen de kogels zet. Als hij binnen is doe ik wel even een fotootje.

Ook nog de voorste krukasseal verwijderd. Trucje: boor er een gaatje in en schroef er een parker in. Met een klauwhamer kom je daarna een heel eind.

Klepspeling: alle kleppen staan ook bij de tweede bank nog mooi binnen de toleranties.

Verder nog eea schoongemaakt.

17. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #42 st@ven, Dec 31, 2008
    Ook vandaag weer productief:

Eerst verder gegaan met het strippen van het blok. O.a. nog de resterende motorsteunen
    verwijderd en de startmotor ook maar meteen even. Kan je overal tenminste lekker bij…..

Daarna lang bezig geweest met schoonmaken van het blok. In deze eerste fase alleen nog ontvetten. Alle viezigheid komt dan vanzelf mee en na zowat een halve dag ziet het blok er al een stuk beter uit.

Daarna begonnen met het demonteren van de koppeling. Hiervoor had ik net een week of drie geleden in Engeland via ebay een gebruikt setje speciaal gereedschap gescoord. Dit was mooi op tijd en kwam juist afgelopen maandag binnen. ( timing!!)
    Het doen van de koppeling is een eitje als de motor eruit is dus die neem ik meteen maar mee. Bovendien moet hij toch los omdat ik sowieso de keering van de krukas aan deze zijde ook wil vervangen.
    De koppeling ging er redelijk gemakkelijk vanaf. Ook hier dus weer zo’n speciale moer. Zat erruuggg vast maar uiteindelijk kwam het dus goed.

Het mooie van dit soort preventieve acties is dat je van alles tegenkomt. Als vanzelf nu zonder straks als verrassing. Zo ook de koppelingsplaat, deze had nog wel even meegekund…… (1 meeting schat ik..) Meteen vervangen dus.

Tot slot nog de airbox en de inlaatspruitstukken losgemaakt. Deze worden straks opnieuw gestaald en gespoten. Bovendien kan je zo goed onder deze kijken. Hier lopen nogal wat waterleidingen en een inspectie hiervan is alleen maar goed.

18. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
  19. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    7,004
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Indrukwekkend Steven, geweldig om te zien dat je zoveel moeite doet alles met foto's te verduidelijken.

20. FF8929

FF8929 Formula Junior

Apr 12, 2008
    799
    Livonia, Michigan
    Full Name:
    Fred Flynn
    A picture is worth a thousand words, Dutch or English. Thank you.

Looks like you're replacing the drive pulley outer bearings and seals, good move.

21. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Hey, nice to see you found this Cloggie thread, Fred! You're right, pics are very enlightening and this thread has been amazing. Keep up the great work, st@ven!

Onno

22. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Steven,

Fantastisch hoe je dit voor ons rapporteert! De beelden vormen een goede ondersteuning voor de teksten.
    Mede door je oplettendheid heb je dus een catastrofe voorkomen: KLASSE!

Ga zo door..... en "keep us updated" ;)

Gelukkig nieuwjaar!

Vu

23. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Die motor loopt straks weer als een zonnentje! Dat ontvetten is wel erg dankbaar werk Steven, kan mijn lichaam ook wel gebruiken na alle feestdagen:)

Weet je heel zeker dat die moer van een van de aandrijfrollen niet door het verwijderen is gebroken?

24. theunissenguido

Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,739
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Hi, Steven
    Die ringnuts kun je alleen loskrijgen/vastzetten met het speciale gereedschap van Baum tools; http://www.baumtools.com/hot_prod.php
    Complete listing FERRARI_CAT_2008.pdf - 1,788 Kbytes .

De hele set zal ongeveer 700 $ zijn plus invoerrechten. Vanaf FR 101 tot en met FR 107.

Guido

25. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,318
    Germany
    Full Name:
    Steven
    lekkere prijs!

Zoals geschreven heb ik twee van deze speciale stukken gereedschap een paar weken geleden gebruikt gekocht op eaby.co.uk. (prijs voor de twee samen inkl verzende Euro 53,00....... superdeal dus!)

Een ervan is voor het losschroeven van de onderste ringmoer die je tegen komt bij het doen van de koppeling. De andere is qua maat nog iets groter, heb eigelijk geen idee waarvoor die was maar met die website van Baumtools kom ik daar nog wel achter : bedankt voor de link!

De gebroken ringmoer van de drivepulley's was echt al gebroken voor dat ik er mee aan de gang ging. Met mijn selfemade ringmoersleutel kon ik hem zo losdraaien, gewoon met de hand!! Juist hierom heb ik de moer nog eens beter bekeken en zag dat hij gescheurd was. Als je de scheur goed bekijkt dan zie je zelf al dat deze wat geroest is > was dus al wat langer..

Vandaag nog de laatste demontagewerken gedaan. Sraks hiervan nog wat foto's.

Share This Page