Allereerst: voor alle lezers de beste wensen voor 2009! And, for all our visitors from oversee: may 2009 to be the year that all your dreams will be fullfilled! Oke, vandaag maar een kort dagje (HUH). Toch nog wat gedaan. Allereerst al de slangen en kabels die nog tussen de koppen door liepen verwijderd. Ziet er zo rommelig uit en staat een goede inspectie van de bovenkant in de weg. Bovendien zit eigelijk alles al los op hier een daar een slangenklep na. Na alles wel even goed op de foto te hebben gezet een voor een alles netjes eruit getrokken. Vervolgens de waterleidingen aan de koppen losgemaakt. Eerst het bovenste deel met de verbinding aar de waterpomp en daarna beide water manifolds. Zat er trouwens een behoorlijk vast. Is een bekend probleem: water rond de tapeinden laat deze roesten en de roest zet zich wast in de gaten van het manifold. Uiteindelijk alles wel los gekregen. De draadeinden vervang ik wel allemaal. Beter voor een volgende keer (HE??) Ondertussen ook nog maar de aansluiting van het oliefilter met de koeler weggehaald. Dat ding bleef maar over de vloer olie- lekken . Tot slot nog even de bovenkant van het blok een beetje opgeknapt. Het gewone werk doe ik overigens met een ontvetter op waterbasis van Kroon oil. Kost iets van 28 euris voor 5 liter en werkt perfect. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Steven, kan het zijn dat de 2 ringnuts van de drivepullys verschillende draadrichtingen hebben ? 1 met linkse en de andere met rechtse draad ? Bij sommige motoren is dat wel het geval en bij andere dan weer niet. Verder moet ik je bewonderen voor het voortreffelijke werk wat je levert. Alvast een moedige manier om het jaar te beginnen. Doe zo verder.... Guido
Nou, dat dacht ik aanvankelijk ook even. Maar als je bedenkt dat beide pulley's dezelfde kant op draaien...... Het is dus niet zo, Beide zijn gewoon met rechtse draad uitgevoerd. Verder bedankt voor je complimenten. Van jou, als toch ervaren techneut, is dsat extra leuk om te horen.
Same here ! I'll be following this thread with great interest. Please keep posting pictures. I will probably replace the outer bearings a year from now, so I'm very interested ! Thanks ! Rui
Hi and thanks for the support. If you do start next year and you might want to now some transation, please let me know by than. Furthermore. I do have much more pictures of all details so just ask for any specifics and i might be able to provide more details.
Thanks, St@ven ! One thing I would ask right now is if you think the outer bearing could be replaced with the engine in the car. Also what would be the SKF part number for that bearing If you like you can take a look at my 328 "restoration" at http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=193134. It's a two year rolling restoration !
03-01-2009 vandaag vooral bezig geweest met schoonmaken van een hoop onderdelen. Ontvetten en dan verder schoonmaken. Niet zo heel veel gedaan vandaag maar wel ons een van de inlaatspruitstukken mooi gemaakt. K***e werk, er zat een soort gele harde aanslag op die zich slechts met gepast geweld liet verwijderen. Eén gedaan nu (zie foto) en hoewel het verschil met de andere groot is (vind ik..) zal menigeen me voor gek verklaren. Daarnaast de motorsteunen schoongemaakt. Deze waren door de lekkage baggervet en zaten daarnaast dus ook onder de drek. Zijn nu weer netjes. Ook nog bezig geweest met de waterpomp en de watermanifoldjes. Meeste werk nog gehad aan het koppelinghuis. Dat zag er echt niet uit! Na enige uren (!) werk is het resultaat weer toonbaar. De koppelingsplaat heb ik voor de aardigheid nog even opgemeten en hoewel de dikte nog wel binnen de slijtgrens valt neem ik maar liever geen risico. Een complete set kost met de huidige lage koers vd Britse pond de kop niet en ik kan er natuurlijk nu ideaal aan werken. Ondertussen nog bezig met wat denkwerk: ik heb namelijk besloten de kleppendeksels ook in rode krimplak te spuiten. Gisteren echter ben ik ook aan de slag geweest met de deksels van de distributie en helaas, het moet gezegd, de productiekwaliteit van deze delen is eigelijk gewoon heel slecht. Poetsen alleen gaat dus niet werken, Dan zou ik ze eerst moeten fijnslijpen maar ik hou eigelijk niet zo van bling-bling dus ik denk erover deze ook te spuiten. Alleen nu is de vraag: welke kleur? Rood is wel mooi maar dan wordt alles TE rood, zwart is een optie en daarnaast gewoon aluminiumkleurig. Iemand nog een andere suggestie? De uitlaat nog even in handen gehad maar ik denk inderdaad dat ik deze maar ga laten coaten ( zie eerder stukje) alle delen worden dan eerst nog gestraald en het resultaat kan ik zelf toch niet benaderen. Daarnaast, ik heb de uitlaatdelen nog eens goed bekeken maar deze zien er eigelijk voor hun leeftijd gewoon nog erg goed uit, beetje vliegroest maar dat is het. Het is het dus zeker wel waard ze te laten coaten. Denk ik. Komende week is de vakantie al weer voorbij . Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Zeer indrukwekkend, Steven!!!!! Wat een werk.zeg. ik neem m'n petje af hoor Keep the good work coming.
SWEET!!! Indrukwekkend ook. Hierbij vergeleken is mijn onderstel klusje weer dat... een klusje Handig ook trouwens om je koppeling eens goed te kunnen bekijken. Dat hendeltje aan de buitenkant - als ik die modificeer dan hoeft Ivonne haar koppeling minder diep in te trappen (hoewel wel wat zwaarder). Ideetje....
Prachtig steven, ik zou de deksel van de distributie denk ik alukleurig houden, wordt anders wel een heel bont geheel. Help jij thuis ook in de huishouding......? Zal wel schoon zijn dan
met twee ferrari's, dacht je dat ik daar nog tijd voor had. Alhoewel. ik lever wel een bijdrage hoor. Ik zorg er met al dat sleutelen voor dat Marlies zich niet hoeft te vervelen. Ik maak alles smerig, zij maakt het weer schoon. Da's toch eerlijk verdeeld!
Alleen nu is de vraag: welke kleur? Rood is wel mooi maar dan wordt alles TE rood, zwart is een optie en daarnaast gewoon aluminiumkleurig. Iemand nog een andere suggestie? Een ideetje, Steven Het plenum in rood, de luchtinlaatspruitstukken in het wit en de kleppendeksels in het blauw zoals in de Nederlandse vlag,hihihi of je bent toch niet zo vaderlandslievend ...doe dat blauw dan maar in groen zoals in de Italiaanse vlag……. Guido
Kleppendeksel: mat grof zwart -met nadruk op grof- en de twee horizontale lijnen en de letters f-e-r-r-a-r-i aluminium polijsten...... my 2 cents
Ivonne's 328. Ook weinig mis mee zou ik denken.... Kortom: zilverkleurig.... Image Unavailable, Please Login
De motor van yvonne's wagen ziet er inderdaad ook goed uit Hans, gezien in Houten, er is niets mis met zilverkleurig maar... de vraag ging niet om het kleppendeksel, maar om de distributie covers.
Ongelovelijk! Het verbaasd me keer op keer hoe prachtige stukken techniek de motoren van Ferrari toch zijn.. En hoe knap het is om dit werk er aan te doen! Het (schoonmaak) resultaat mag er iig al wezen . Ik weet nog dat ik leerde sleutelen aan een Volvo 340 1400. Dat is een peulenschilletje! Hier zou ik me niet aan durven wagen (en ik denk ook dat de eigenaar dat niet durft, mij er aan te laten zitten).
Hi, Steven Ik had nog ergens de verschillende maten van die ringnuts met de bijhorende sleutelnummers : Baum# Size FR101 15mm - 4V Cylinder Head FR102 45mm - Clutch Drop Gear & Trans. FR104 26mm - Timing Drive Nut FR105 38mm - Steering Wheel FR106 44mm - Rear Axle Stub Nut FR107 56mm - Transmission Main & Lay shaft nuts. __________________ Guido
vandaag wat spul terug van het coaten. ik heb het er even aan gehangen voor de foto. Vanaf deze week post ik weer regelmatige updates van de opbouw. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Wat een super draad St@ven! Je hebt duidelijk plezier in dit werk en het loont nog ook! Blok ziet er nog beter uit als nieuw! Zoals Otto (328-GTS) zou zeggen: pure Por.. ! Hoe dik was jou koppelingsplaat nog? Kun je die voor mij opmeten? Reden is dat mijn 328 op 60.000 staat en waarschijnlijk vervangen gaat worden echter kun je door het "stof" gat onderin het huis precies de kopkant van de plaat zien. Nu wil ik met jou (versleten?) dikte mijn vergelijken om te beslissen nu of doen in 2010. Een foto van de plaat is natuurlijk geweldig, eventueel. Welke klep-speling heb je gemeten voor en achter? en is jou km stand echt maar 26.000? Fred
Ziet er goed uit Steven, die rode kleppendeksels zien er goed uit zo. Kan je daar nog wat van zien wanneer de motor ingebouwd is?
Sweeeeeeeeet! Nou nog die suffe CIS injectie vervangen door een kwartet dubbele webers en het is helemaal perfect....