Ferrari Mondial project | Page 3 | FerrariChat

Ferrari Mondial project

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Andrew Pater, Dec 10, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #51 MvT, Dec 27, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Even aannemende dat je bij de injectoren gespoten hebt. Dan kan ook de o-ring van de schoen lek zijn.. Ik zou alle twee de o-ringen vervangen als je er toch mee bezig bent. Afhangende of je de schoen er zo uitkrijg.. .. anders moeten de inlaatspruitstukken eraf. ietwat meer werk :) (plenums al gedaan?) Bel me anders even na 2e week Jan.

Nieuw o-ring vs oude o-ring
    Image Unavailable, Please Login

2. Alfer

Alfer Formula 3

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    De Plenum (luchtinlaat doos) moet ik nog verwijderen om bij de laatste rubber delen van de koelvloeistof leidingen te kunnen komen. Dat is één de redenen om de injectoren ook te doen. Ik heb overigens geen lekkage kunnen constateren bij de injectoren.

Dank voor je aanbod maar nu heb ik tijd en vanaf 2e week januari moeten we er weer tegenaan:(

3. Jeka

Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

Nov 20, 2010
    1,183
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    #53 Jeka, Dec 28, 2014
    Dit zijn een paar foto's van afgelopen woensdag toen het erg nat was buiten :) Er is veel aan gebeurd (riemen, schakelstangkeeringen, bougies, olie en nog een en ander). Verder loopt hij nog wat rijk dus dat moet nog verder afgesteld worden nadat ik een lange rit gemaakt heb. Wat me nog opvalt is dat hij goed start en dan ook meteen goed verhoogd stationair loopt. Na 30 seconden zakt het toerental en dan gaat hij wat overslaan op beide banken. Een beetje gas geven en hij loopt weer mooi, stationair echter nog met wat overslaan. Warm slaat hij overigens niet meer over. Dit moet ik dus nog even uitzoeken, het kan natuurlijk ook aan het vochtige weer gelegen hebben...

4. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Mooie vervanger van ...... de vorige Mondial :p
    ik kom snel eens langs om haar alvast te bewonderen.

5. Jeka

Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

Nov 20, 2010
    1,183
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Ed, je bent altijd welkom! Als we een mooie dag uitkiezen dan kun je meteen een stukje sturen.

6. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

#56 Harry-SZ, Dec 29, 2014
    Zoals ik al aangaf, is er een verschil tussen vroege QV's en late.
    De vroege QV's, zoals de mijne, hebben injectoren die in zo'n 6 hoekige moer zitten. Daarin zit dan een dik rubber.
    Met de injector moet je eigenlijk de injector en die moer er in 1 stuk uit draaien, maar de injector sloopt vaak die houder. Of omdat je zoveel kracht op de injector moet zetten, wordt die rond.
    Oplossing is om een puller te kopen of zelf te maken, dan injector eruit te trekken en dan met een inbussleutel de houder eruit te draaien.

Hier de foto's.

p.s. Die bruine met O-ring is een VW/Audi oplossing. Die gebruiken dezelfde injectoren namelijk (Mercedes overigens ook), maar dan met een plastic houder en simpele O-ring die gemakkelijker erin klikt.

7. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,442
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ik vind het een plaatje, gaat helemaal goedkomen!

8. Alfer

Alfer Formula 3

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Dank je wel voor de uitleg. Ik heb 8 nieuwe injectoren en rubbers besteld en ben dus wel weer even zoet.
    groet,
    Menno

9. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Altijd leuk foto's! mooie Mondial Johan! Kan ook vacuümlekje zijn dat ie te rijk loopt. Zou daar eerst naar kijken alvorens aan de schroeven te draaien. In principe is dat een éénmalige afstelling van de fabriek :) feit is dat je niet weet of iemand anders er al aan gedraaid heeft natuurlijk. Dat ik die van mij had liep de boel ook te rijk en na 2 vacuümlekken te hebben gevonden was alles goed. vacuümlekjes zijn niet ongewoon bij oude bolides.

vacuümlekje krijg je ook een grillige stationair, maar kan ook vocht zijn.

Top :)
    Tip: als je alleen de injectoren en de injector o-ringen vervangt de segerring laten zitten. Als je de o-ringen van de schoenen ook wilt vervangen de segerring loshalen en fingers crossed dat je de injector met de schoen eruit kan trekken.

10. Alfer

Alfer Formula 3

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik heb nagenoeg de plenum met de 4 inlaten los (als ik die *&%#@gaskabel tenminste los kan krijgen) . Mij lijkt het dan een logische zaak ook de schoenen te vervangen. Weet jij of deze er makkelijk uitgedrukt kunnen worden of ....

groet,
    Menno

11. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,252
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Mooi werk Andrew. Wat staat er op die gele sticker rechts van de kentekenplaat?

Gr. Martin

12. Andrew Pater

Andrew Pater Rookie

Dec 8, 2014
    12
    Netherland
    Full Name:
    Andrew Pater
    Ik denk dat je die van Jeka hebt gezien

13. Andrew Pater

Andrew Pater Rookie

Dec 8, 2014
    12
    Netherland
    Full Name:
    Andrew Pater
    Hij ziet er goed uit Jeka, hopelijk kun je hem snel goed afgesteld krijgen.

Het is een beetje laat Alfer aangezien je nu al nwe ringen hebt voor de injectoren, maar misschien kan ik er iemand anders een plezier mee doen. Ik heb voor mijn Mondial 8 de verkeerde ringen ooit besteld en heb deze nog liggen. Als iemand ze nodig heeft geef naar een gil dan plak ik er wel een postzegel op:)

14. Andrew Pater

Andrew Pater Rookie

Dec 8, 2014
    12
    Netherland
    Full Name:
    Andrew Pater
    Terugkomend op mijn project,

Nog steeds geen nwe foto's gemaakt, maar ga dit zeker doen. Heb mijn voorterrein gedemonteerd (draagarmen, fusee, dempers, remklauwen en leidingen), mijn draagarmen laat ik stralen en poedercoaten en pers daar nwe rubbers in. Remklauwen heb ik een revisie setje voor en remleidingen maak ik na. Heb vorige jaar op ebay een complete set rubbers voor de draagarmen, fuseekogels, schokdempers, stabilsatostang en stokjes gekocht. Heb dit achter wel al allemaal klaar.

Mijn schokdempers voor (Koni 82P2069) zijn in slechte staat en heb de veren verwijderd om deze ook te poedercoaten. Een van mijn dempers is lek en wil deze vervangen(of beide), blijkt nog niet makkelijk te zijn om deze te vinden. Misschien is reviseren een optie! Als ik het nummer in tik op google kom ik bij eshocks uit en nog een paar webshops, maar als je daar besteld krijg je te horen dat ze niet meer leverbaar zijn. Heeft er iemand ervaring hiermee, nwe of revisie schokdempers????

15. Jeka

Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

Nov 20, 2010
    1,183
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Grappig, inderdaad dat moet de mijne geweest zijn. Het is een Eberlein stickertje, waarschijnlijk nog een achterblijfsel van een beurt.

16. Jeka

Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

Nov 20, 2010
    1,183
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Tsjonge, je bent grondig bezig! Jouw Mondial zal straks weer als nieuw sturen. Nieuwe schokbrekers zijn niet goedkoop, (laten) reviseren is denk ik beter. Ik vond dit adres op het internet, zij kunnen de klassieke Koni's reviseren (ik heb overigens geen ervaring met dit bedrijf).

suspension-centre - Classic

17. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Vraag het Arian (MrDino308GT4) eens, die heeft laatst zijn Koni's gereviseerd.

18. MrDino308GT4

MrDino308GT4 Formula Junior

Sep 2, 2009
    801
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
    #68 MrDino308GT4, Jan 17, 2015
    Nee, ik heb de Koni's niet gereviseerd. Zijn voor en achter geheel vernieuwd / nieuw gekocht. Ben gewoon van Koni uitgegaan wat er van oorsprong dus onder heeft gezeten. Nu heet dat de Koni Classic.

Gewoon besteld via de plaatselijke automaterialenzaak waar ik mijn gereedschappen koop enzo.

Mijn oude dempers (het oranje buitenhuis - de kap waar de rubbermof omheen zit - was doorgeroest en afgebroken) waren te ver heen om nog te kunnen gebruiken. De Koni's krijg je dus nieuw aangeleverd zonder de 'bussen' die dus naderhand er nog ingeperst moeten worden. Ook die heb ik toen allemaal nieuw gekocht en erin gezet.

Toch heb ik het gevoel dat de demping in vergelijking met wat er onder zat wat zachter is.
    Had juist gedacht / gehoopt dat het wat stugger / harder zou zijn.
    Misschien had ik achteraf gezien dan toch ook maar nieuwe (de verbeterde) veren erbij moeten kopen en monteren. Maar goed dat is achteraf.

Voorlopig laat ik het nu maar zo.

Hoe dit bij een Mondial is/zit weet ik niet maar zal wel enigszins vergelijkbaar zijn qua problematiek.

19. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Voor de nieuwe Mondial owners! :)

20. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,442
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    goedemiddag,

Mooi project heb je daar, komt deze Mondial toevallig bij een Fiatdealer uit Zevenbergen vandaan?

21. middel308

middel308 Karting

Apr 26, 2009
    78
    Papendrecht, NL
    Full Name:
    Jaco
    Arian,

als ik me niet vergis zijn de dempers in stugheid te stellen door ze volledig in te duwen en dan te draaien. Wellicht kun je hem op die manier nog wat stugger krijgen.

Groet,
    Jaco

22. Dino2400

Dino2400 Formula 3
    Owner

Feb 21, 2009
    1,298
    Dit kon in ieder geval zeker met de "Koni Geel" (sport) uitvoeringen , geen idee of dit met de standaard (rode) dempers ook mogelijk is.

23. MrDino308GT4

MrDino308GT4 Formula Junior

Sep 2, 2009
    801
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
    Dat betekent ook weer alles demonteren want met de veer in het rubber tegen de bovenschotel is dat niet te draaien.......

24. middel308

middel308 Karting

Apr 26, 2009
    78
    Papendrecht, NL
    Full Name:
    Jaco
    #74 middel308, Feb 4, 2015
    Ben bang van wel. Ik heb nog even snel gekeken op de site van Koni en daar staat dat ze inderdaad te verstellen zijn. Het voordeel van de gele Koni's is dat ze van bovenaf te verstellen zijn. Maar ja die zijn er helaas niet voor de 308's.

25. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    #75 Herman Ronald, Mar 1, 2015

Share This Page