+1 Alonso 6e en Raikkonen 12e aan het einde van het seizoen en dan het team resultaat...4e en verslagen door Williams (dat laatste is verdiend trouwens) Ik vond Ricciardo zijn beste wedstrijd ooit rijden, uit de pitstraat starten en dan 4e worden. Vettel kon daar niet tegen op. Als Ricciardo volgend jaar de juiste auto heeft/krijgt kan het nog wel eens een leuk seizoen worden, op het geluid na (zucht). Kan daar maar niet aan wennen...
We zitten echt weer in dezelfde situatie als eind jaren 80/ begin jaren 90. Ik zie Williams wel weer mooie dingen doen volgend jaar en Ferrari nog verder afzakken. Daarna is McLaren weer aan de beurt voor een titel of 2 en dan wellicht Ferrari weer. Ik ben echter zo ongeveer totaal afgehaakt wat F1 betreft. Er wordt meer aan de sponsoren gedacht dan aan de kijkers, de auto's maken inderdaad geen geluid meer en de meeste coureurs zijn huilbabies geworden en klagen bij het minste of geringste steen en been. Alleen het feit dat Max volgend jaar mee gaat doen is nog een motivatie om te kijken. Wellicht ga ik in 2015 om diezelfde reden de race op Spa bezoeken, bijkomend voordeel is dat personeel van Shell "goedkoop" naar die race kan ivm de sponsoring (keerzijde van de sponsoring).
Neen, met deze actie laat Ferrari zien niet te weten waar het probleem is en dat er paniek heerst voordat seizoen 2015 aangevangen is. Zonder grote technische ontwikkelaars en een groot team manager maakt geen enkel team ook maar enige kans. De juiste talenten blijkt ook in 2014 belangrijker dan het grootste budget. Ook vrees ik dat na het vertrek van Alonso wij gaan ontdekken dat de prestaties van de bolides nog een stukkie slechter zijn dan wij dachten. Met Kimi en Vettel zal het gemiddelde prestatie niveau nogal negatief opschuiven. Samengevat: we hebben nog veel geduld nodig voor dat onze Italiaanse vrienden de juiste acties nemen en dat zal lijden tot nieuwe overwinningen. Gelukkig dat wij in 2015 Max hebben, ben heel erg benieuwd!!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemiddelde Fchatter dan wel weet waar het probleem ligt. En een groot teammanager? Ach, hoe legendarisch is Toto Wolff nu precies? Williams lijkt op te fleuren onder de dagelijkse leiding van Claire Williams. Geen groot teamleider, maar de dochter van eentje. Stefano Domenicali is ten onrechte geslachtofferd. Het is ook meer dan eens voorgekomen dat onder zijn leiding in ieder geval tot de laatste race om het kamioenschap kon worden meegestreden. Bovendien bleek Mattiacci van geen enkele toegevoerde waarde. Integendeel. Praktisch onzichtbaar die man. Goede technische mensen zijn uiteraard onontbeerlijk. Maar nu wordt de zwarte piet (haha) aan Nikolas Tombazis toegeschoven maar ook Tombazis heeft aan winnende auto's gewerkt. Ieder persoon die aan de Ferrari formule 1 wagen werkt, is hoog gekwalificeerd. Waarom het dan toch zon drama seizoen oplevert is moeilijk aan te wijzen, laat staan dat er een pasklare oplossing voor aangedragen kan worden. Een groot probleem is, denk ik, ook de engine-freeze. Dat belemmert de teams om het gat met Mercedes te dichten en dan kun je eigenlijk niks anders dan gifbeker leegdrinken.
Volgens mij is het wel duidelijk wat er aan de hand is bij Ferrari. Net als in de jaren 80/90 hebben we weer een team waar de Italianen het weer helemaal voor het zeggen hebben. En net als toen blijkt weer dat dat niet werkt. In de glorie jaren met Todt, Brawn, Schumacher en Brunner werd er een hecht team gevormd, in mijn ogen willen de Italianen allemaal baasje spelen en krijg je eilandjes. Verder is er volgens mij behoorlijk sprake van vriendjespolitiek, anders hadden Domenicale en Di Montezemolo nog wel gebleven en was Alonso niet vertrokken. Hoe verklaar je anders dat Mattiacci op de plek van Domenicale terecht is gekomen? Zijn opvolger heeft in een grijs verleden via Marlboro te maken gehad met de F1, of dat voldoende is zal de toekomst uitwijzen. Toto Wolff draait al een tijdje mee in het wereldje en heeft zelf ook geraced, Claire Williams heeft het denk ik gewoon via de genen van papa gekregen.
Met alle respect, maar dat is niet waar. De top van het management (onder Arrivabene) wordt gevormd door de James Allison (technical director), een Brit, door Pat Fry (engineering director), eveneens een Brit en door Nikolas Tombazis (chief designer) een Griek. Dr zitten zeker ook Italianen hoog in de boom, maar je kunt niet volhouden dat binnen het team de Italianen het voor het zeggen hebben. En wat zou dat ook? Alsof nationaliteit bepaalt of je team wel of niet succesvol is. Als het even slecht gaat met Ferrari wordt al snel gewezen op de "Italiaanse mentaliteit" maar dat is een gemakzuchtige conclusie. Zeker voor buitenstaanders. Wij dus. Los daarvan ben ik van mening dat in de gouden tijden van Schumacher/Brawn ook een essentiele rol werd gespeeld door Bridgestone. Waar Michelin de aandacht verdeelde tussen McLaren en Williams, richtte Bridgestone de aandacht exclusief op Ferrari. En als je op bandengebied de concurrentie voor bent, dan ben je in de F1 praktisch onverslaanbaar. Wat Brunner ermee te maken heeft, ontgaat mij even. Die zat in de betreffende periode bij Minardi en Toyota. Ik vermoed dat je op Rory Byrne doelt. Overigens was het in de jaren 80/90 ook niet allemaal Italiaans. Toen hadden we immers Harvey Postelthwaithe en John Barnard aan het (technische) roer. Fransoos Jean Claude Migeot tekende in samenwerking met de Brit Steve Nichols de prachtige maar dramatisch inefficiente F92A. Dat Mattiacci op de plek van Domenicale terecht is gekomen is niet zo moeilijk te verklaren. Zoals ik al zei, Domenicale is (in mijn beleving ten onrechte) geslachtofferd. Maar dat er na slechte resultaten iemands hoofd op het blok moet, is niet zo vreemd. Vraag dat maar aan iedere voetbalcoach. En dat geldt ook niet enkel voor Ferrari. McLaren heeft op enig moment ook Martin Whitmarsh opzij gezet na tegenvallende resultaten. En de keus voor Arrivabene is misschien opmerkelijk maar ook niet echt vergezocht. Ferrari zegt daarover: "We decided to appoint Maurizio Arrivabene because, at this historic moment in time for the Scuderia and for Formula 1, we need a person with a thorough understanding not just of Ferrari but also of the governance mechanisms and requirements of the sport,” commented Ferrari Chairman Sergio Marchionne. “Maurizio has a unique wealth of knowledge: he has been extremely close to the Scuderia for years and, as a member of the F1 Commission, is also keenly aware of the challenges we are facing. He has been a constant source of innovative ideas focused on revitalisation of Formula One. His managerial experience on a highly complex and closely regulated market is also of great importance, and will help him manage and motivate the team. I am delighted to have been able to secure his leadership for our racing activities”." Wolff loopt helemaal niet al een tijdje mee. Hij kwam de F1 binnen als aandeelhouder van Williams en werd pas in 2013 manager bij Mercedes. En ja, als je met je technische pakket de jackpot pakt, dan lijkt het ineens alsof je een 'topmanager' bent. Zelfde kun je zeggen over Christian Horner. Vier titels op rij doet veel goeds voor je reputatie maar ondertussen slaagde hij er niet in om de sfeer tussen Vettel en Webber een beetje op orde te houden. En als vervolgens Renault achterblijft qua motorontwikkeling, is het enkel de inbreng van Newey en Ricciardo die het team nog enigszins geloofwaardigheid brengen. En Horner trouwt ondertussen een Spice Girl. Nou ja, moet ie ook zelf weten.
Ik bedoelde inderdaad Byrne, foutje van mijn kant. Ach, een beetje meer geduld zou mooi geweest zijn. Todt had tenslotte ook van 1993 tot 2000 nodig om Ferrari weer naar de top te brengen. Dieptepunt in die jaren was volgens mij de opgeblazen motor van Schumacher in de opwarmronde van de GP van Frankrijk. Paniek politiek brengt alleen maar onrust, het is beter om een team te verbeteren. Ik geef de Marlboroman het voordeel van de twijfel, we zullen zien volgend seizoen. O ja, Toto Wolff begon al met racen in 1992. Niet in de F1 weliswaar, maar goed. Kocht een aandeel in Williams in 2009, nou niet echt de gloriejaren van dat team, werd daar executive director, en heeft inderdaad in 2013 de stap naar Mercedes gemaakt.
Sorry, maar wat een onzin. Wat Ferrari nu nodig heeft is betere techniek, niet een betere politieke strategie. Dit lijkt me, van erg veraf gezien natuurlijk, vriendjespolitiek. Onno
Ik zou het vriendjespolitiek vinden als evident was dat Arrivabene dikke maatjes met Marchionne is maar ondertussen op het gebied van management niet over de vereiste kwalificaties beschikt. Nu is Arrivabene wat dat betreft ruimschoots gekwalificeerd en hij is al sinds vele jaren ruimschoots bekend met het reilen en zeilen binnen de Formule 1. En wat is ook het principiele probleem met vriendjespolitiek? Zolang het er maar niet aan in de weg staat dat het vriendje weer vertrekt als dat, om welke reden dan ook, aan de orde mocht zijn. Zie bijvoorbeeld Eugenio Dragoni. Toch binnengekomen als vriend van Enzo Ferrari. Overigens ben ik het volkomen met je eens dat tegenvallende resultaten per definitie een technische oorsprong hebben en dat dus ook in die hoek de oplossing moet worden gezocht
En dus snap ik al dat geschuif met personeel niet. Los eerst de technische problemen op en als iemand dan op managementgebied nog steeds niet presteert kun je hem/haar er alsnog uit knikkeren. Als een team goed draait, en dat deed Ferrari een tot voor kort, moet je dat niet om de haverklap veranderen.
Nee, maar er verandert ook niet zoveel. Fry, Allison en Tombazis blijven voorlopig gewoon zitten. Domenicale heeft het veld moeten ruimen en Mattiacci bleek toch niet zon geschikte opvolger. Wat Arrivabene gaat brengen is voor iedereen een dik, vet vraagteken. Maar goed, die auto wordt er met deze personele wisselingen niet sneller van. Maar als Ferrari wegens de engine-freeze in ieder geval niet veel aan de motor kan sleutelen, dan wordt het bij voorbaat al een lastig verhaal.
Mag zat mee gespeeld worden tot de nieuwe motor gehomologeert moet worden in begin februari. Simpel gezegt, alles boven het blok mag mee gespeelt worden, dus top end etc waar het echte power gemaakt wordt. Als ze de zelfde turbo opstelling als Mercedes doen komen ze heel erg in de buurt van de Mercedes motor qua power.
Nou, onze Max wordt volgend jaar vergezeld door een ander zoontje van........ Carlos Sainz jr. volgend jaar teamgenoot Verstappen bij Toro Rosso | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Ik vind dat wel mooi dat ze bij RB/STR de jeugd een kans geven. Ze moeten tenslotte ooit ergens beginnen met ervaring opdoen.
Nou nou, het wordt nog eens een Hollands feestje...... Van der Garde wint kort geding tegen Formule 1-team Sauber | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Ik hoorde van de week dat de F1 van Australië ook live via 'RTL Deutschland' wordt uitgezonden. Kan iemand dat bevestigen? Dat is volgens mij geen sport-decoder-werk?!
Als ik goed begrijp reeds om 08.30 uur de herhaling. Da's een meer dan schappelijk tijdstip. RTL Fernsehprogramm von heute - aktuelles TV Programm - RTL.de
Mercedes nog steeds oppermachtig, maar hoopvol is in ieder geval de 3e plek van Vettel. Alleen de Kwikfit doet denk ik een bandenwissel beter dan wat ik nu heb gezien bij Kimi. Daar mogen ze wel aan gaan werken...
Maar toch nog 34 seconden achterstand. Ach, als we het vergelijken met McLaren en Red Bull doet de scuderia het helemaal niet slecht.
Een saaie race maar de SF heeft tijdens de winter hard gewerkt en duidelijk progressie geboekt. Vettel heeft een strakke race gereden en de 3e plaats lijkt te passen bij de potentie van de auto en coureur. De pitsstops van Kimi waren drama maar dat kon best eens aan de wiel bevestiging liggen en dus niet aan de pits crew. Max deed het goed, was sneller dan zn team maat en dus balen dat de auto vroegtijdig aan de kant moest. Mercedes is nog immer te sterk voor de rest en Hamilton is top fit.....