I pulled the trigger! | Page 3 | FerrariChat

I pulled the trigger!

Discussion in 'Holland/Belgium' started by beatbrother, Feb 28, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  2. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #52 Melvok, Mar 26, 2016
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  3. beatbrother

beatbrother Karting

Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    #53 beatbrother, Mar 26, 2016
    Wat een dag !! :)
    26/3 was het dan zover. Collection day!
    We hadden geen betere dag kunnen uitkiezen dan vandaag. Een stralende lentedag !
    Mijn neef en ik zouden dus de auto gaan ophalen ergens in het Noorden van Nederland.
    Ongeveer 2 uur van waar ik woon.
    De opzet was dus om ofwel met de taxi, trein, tram of Uber naar ginds te gaan en met de Ferrari terug te komen.
    Tram was geen optie, trein was nog maar 1 ticket beschikbaar tenzij we 4 uur onderweg wilden zijn. De taxi vond ik te duur en Uber was niet beschikbaar.
    Daar stonden we deze morgen dus zonder plan. :) Tot ik op een gegeven moment eraan dacht om een auto te huren en zelf naar ginds te rijden en de huur-wagen in de buurt van Rotterdam te droppen.
    Als een gek lopen bellen, maar niemand had een wagen beschikbaar.
    Dus hebben we ervoor gezorgd dat we in Maastricht airport terecht zijn gekomen. In de aankomsthal was gewoon geen kat. Geen personeel, geen reizigers, niemand. Heel raar.
    Alle bureaus van de autoverhuurbedrijven waren leeg, maar er hing wel een bordje op dat we bij afwezigheid konden bellen. Zo gezegd, zo gedaan en via Europcar te weten gekomen dat ze nog een wagen beschikbaar hadden in het centrm van Maastricht. 30 minuten later zaten we dus in een Seat Leon onderweg naar Rotterdam station om daar de wagen te gaan afzetten.
    Van daaruit zouden we dus een taxi of Uber nemen richting de garage (40 km ervan.)
    Onderweg naar Rotterdam kreeg ik telefoon van Fred.
    Hij hoorde dat ik onderweg was naar Rotterdam en dat we van daaruit een taxi zouden nemen.
    Ben je gek zei ie. Wilma en ik kom jullie daar ophalen. :)
    Daar aangekomen stond er een waanzinnig mooie Tesla op ons te wachten. De eerste keer dat ik in een Tesla zat en na vandaag overtuigd dat dat absoluut niet de laatste keer gaat zijn. Wat een geweldige wagen is dat !! We hebben een demonstratie gekregen van de auto-pilot en zonder gas te geven of te sturen reden we naar de handelaar.
    Bij de handelaar even wat koffie gedronken en toen ik binnen zat hoorde ik ineens buiten het gebrul van verschillende Ferraris. Fred was zijn Ferrari gaan halen en had dus een aantal van het forum hier laten weten dat ik mijn wagen ging ophalen en bijgevolg stonden er ineens verschillende Ferraris daar om mij te verwelkomen bij de Ferrari familie. :)
    Echt ongelooflijk leuke verrassing !! Dat had ik echt niet verwacht en het was super om te zien wat een gezellige hechte vriendengroep dat is. Alleen daarom al raad ik iedereen aan een Ferrari te kopen. :)
    Vervolgens zijn we allemaal samen naar een plaats gereden voor wat leuke fotos en daarna zijn we aan onze lange reis terug begonnen naar huis. Genoten van de eerste minuut tot de laatste. Door het goede weer waren er ook heel wat motorrijders op de baan en ook verschillende keren dat ze even langs ons zijn komen rijden, eens geknikt hebben of een thumbs up gegeven. Super leuk gevoel.
    Eenmaal thuis aangekomen heb ik de auto aan mijn vrouw en kinderen laten zien en zij waren er ook onmiddellijk weg van. Vervolgens nog even bij m'n ouders langsgegaan en ook zij vonden het geweldig. Alleen m'n vader werd een beetje witjes toen ik tijdens een testritje eens even door trok. :)
    Echt een fantastische dag gehad van in het begin tot het einde. Een geweldig avontuur waarin we heel wat leuke dingen hebben meegemaakt en fijne mensen leren kennen. Ik kijk dus uit naar al de rest dat nog gaat komen.
    Mijn neef heeft onze roadtrip gefilmd en daar ga ik binnenkort eens een compilatie filmpje van maken, maar hierbij alvast enkele fotos. Later meer. :)
    Image Unavailable, Please Login

4. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #54 328gts1987, Mar 27, 2016
    Last edited: Mar 27, 2016
    Zo Bart, je kon niet slapen?! :rolleyes:

Leuk dat je zo hebt genoten van je eerste Ferrari dag, geloof mij het zal niet je laatste zijn. Wij allemaal hebben ervaren dat het verzorgen van zo'n mooi automobiel uit Italie slechts het begin is, de mensen hier/eromheen zijn (op zijn minst) net zo leuk/gezellig…

Lekker spontaan ook om 's morgens pas te bedenken dat je de F430 gaat ophalen, past wel in dat ongeregelde zooitje van hier. Het was (bijna) geen moeite om je op te halen. Het was jaren geleden voor mij en Wilma om op zaterdag de binnenstad van Rotterdam te bezoeken. Terecht dat jij zelf opmerkte dat die ontelbare verkeerslichten daar zo snel alweer op rood gaan...

Verzorgen (bezitten doe je slechts totdat je hem doorgeeft aan een volgende eigenaar) van een Ferrari is een heerlijke bezigheid maar vergeet niet het blijft wel een automobiel. Anders gezegd; hij kan rustig naar Italie en terug, iets waarover jij je nog zorgen maakte. Wat heet, hij is ervoor gemaakt om jou rap naar een gewenste bestemming te brengen in alle comfort en luxe.

De aflevering ging voorspoedig en dat er voor je getankt werd is iets wat niet vaak voorkomt en al helemaal niet dat er voor je betaald wordt :p
    Je hebt gelijk dat de (standaard)navigatie geen beste is en ook de radio kan beter. Ik heb je verschillende oplossingen aangedragen, bekijk wat de beste/mooiste is. Doe het echter aub niet zoals in de zwarte F430 die naast die van jou stond :(

Nogmaals veel veilige km's toegewenst, de eerste zitten er al op en vandaag zullen er nog wel een paar bij komen. We zien je graag eens op een rit/meeting verschijnen.

PS we wonen niet in het noorden van NL, het zuiden maar dat was al ver genoeg :p

Hoe heette jou neef nou? Gezellige gast die ook lekker aan het filmen was, we zien een mooie montage graag tegemoet maar weten dat het best even kan gaan duren gezien je nieuwe hobby: RONDGUMMEN IN JOU EIGEN FERRARI :D:D:D

5. beatbrother

beatbrother Karting

Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Binnenkort zal ik eens een lange roadmovie maken van af dat we een auto huren in Maastricht.
    On the road naar Rotterdam. De ophaling en de leuke rit in de Tesla met de demonstratie van de auto-pilot.
    De verrasssende ontvangst door een aantal van de Ferrari club.
    De fotoshoot met de verschillende ferraris en vervolgens de rit naar huis.
    Maar ik kon het niet laten en heb gisteren al een kort previewke gemaakt.
    Het geeft je alvast een idee hè.

Video : Ferrari Collection Day Short

6. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,987
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Heel tof :)

Geniet van je prachtige nieuwe aanwinst!

7. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Leuk filmpje Bart! Dat je dit al zo snel voor elkaar hebt, ongelooflijk. Blijkt maar weer dat een professional met kop en schouders boven een amateur zoals ik staat.

Ps
    even in de manual opzoeken hoe je de bandenspanning detectie reset, zag in het filmpje een alarm staan in je display.
    Indien die aanhoudt kan het een batterij zijn van de sensor in de band die vervangen moet worden.

En ja, ik rij weer effe met de Tesla (in AP) en heb Fchat op het scherm :D

8. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Mooi hoor mannen! Proficiat met je eerste eigen kilometers, maar wees voorzichtig Bart het is nog steeds erg koud voor de (zomer)bandjes :) Leuk filmpje!

9. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    444
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Mooi filmpje Bart! Smaakt naar meer.

10. beatbrother

beatbrother Karting

Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Is dat de bandenspanning detectie ?
    Ik zag al dat er een uitroepteken op stond en de melding No Calc en ik wist al niet waar het van kwam.
    Vandaag ook al even de Ferrari genomen om naar de bakker te rijden. :)
    Echt zalig.
    Ik vroeg me wel het volgende af :
    als ik veel kleine baantjes neem en niet hoog in toeren ga en op het gemak wat rondrij. Is dat slecht voor dergelijke wagens ? Geraakt dat niet oververhit, want ik had gehoord dat veel file rijden ook niet goed is voor de wagen.

Ik heb ook gemerkt dat als ik op automaat rij dat hij soms tamelijk hoog in toeren gaat alvorens hij overschakelt. Is het goed of niet zo goed om in automaat te rijden ?

Gisteren met naar huis rijden had ik op een gegeven moment wel een schrik-momentje.
    Ik duwde op het gaspedaal, maar hij reageerde niet.
    Hij ging precies op dat moment even niet meer vooruit.
    Nu, dit heb ik maar 1x meegmaakt en het leek wel alsof hij het eventjes moeilijk had tussen 2 versnellingen in.
    Ik denk dat het ook wel te maken heeft met het feit dat ik op dit moment nog even het vertrouwen moet krijgen in de wagen, want als je een occassie wagen koopt blijf je in het begin toch wel even met de schrik zitten als er toch maar niets aan is hè. Dus dat zal wel beter gaan naarmate ik er mee km's mee doen. :)

Hoezo Fred ? Zuid-Holland ??
    Dat leek wel Noord Holland voor mij zo hoog in Nederland.
    Sorry hè. Ik ben maar een trage belg. hehe :p

Mijn neef heet Sigi. Hij heeft er ook enorm van genoten en ik denk dat hij wel aanwezig zal zijn met rondritten. :)

11. 914

914 Formula Junior
    Silver Subscribed

Aug 17, 2014
    297
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Knap filmpje! Duidelijk van genoten!

12. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Gisteren kunnen genieten van dat Kastelen weer ... vandaag gezien ? Regen en soms HAGEL :(

Was wel weer mazzel Bart :)

13. beatbrother

beatbrother Karting

Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Ze zeggen toch altijd .... je krijgt wat je verdient. :)
    Het is echt idd ongelooflijk.
    Vrijdag rotslecht weer. Vandaag ook slecht, maar gisteren was echt stralend.
    Tot gisterenavond laat cabrio gereden.
    Ik kijk wel uit naar dat kastelenweer ! Laat dat maar komen. :)

14. RJ!

RJ! Karting

Sep 3, 2014
    118
    Dordrecht
    Full Name:
    RJ van Hulst
    Gefeliciteerd met de aanschaf van deze prachtige bolide Bart, veel veilige km's toegewenst!

15. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Bart,

Wees gerust een F430 is niet van "breekbaar" porselein gemaakt, je moet hooguit wat gedragsregels respecteren om de boel (langdurig) heel te houden.

Een ervan is niet volgas met koude motor wegrijden. Hierom adviseerde ik jou met de automaat te beginnen aan een rit, na 10 a 15 min is de boel wat warmer en kun je gaan flipperen. Nadat alles (olie en banden!) op temperatuur zijn kan het gas erop! De tijd daarvoor is afhankelijk van veel factoren, weer, wegdek etc.
    Gebruik gewoon je commen sence en het komt goed maar let wel op je banden temperatuur, menig supercar eigenaar heeft zich daarin al verslikt, ook de ervaren heren….

Korte ritjes zijn niet ideaal/bar slecht te noemen maar soms niet te vermijden. Hierom liet ik ook de motor nog even draaien toen ik zaterdag aankwam bij jou. Het is beter de boel beheerst op temperatuur te laten komen of af te laten koelen. Dat geldt trouwens voor alle auto's behalve de tesla :rolleyes:
    Niet volgas dus de snelweg af, parkeerplaats op en uit… Laat gewoon even nadraaien (evt met achter/motor klep open om de hitte eruit te laten) en zet na een paar minuten pas uit.
    Let er daarbij op dat je de handrem (indien je echt serieus bezig bent geweest) niet aantrekt. Die (handrem)blokken zijn koud en die zet je dan op loeihete schijven, niet goed. Zoek dus een vlak stukje uit en zet stil in zijn vrij met draaiende motor.

Broodjes halen is leuk maar doe er dan gelijk een blokje om erbij (nog leuker) om het goed te doen :D De broodje kun je naderhand weer opwarmen onder de klep op het (warme)blok, zalig!
    Je zal ook wel merken dat het een typisch hoge compressie blok is. Na een korte ritje lijkt het blok al zeer heet (aan de buitenkant) maar is dat (van binnen) nog eigenlijk niet.

Tenslotte:
    Inhouden kan met schakelen te maken hebben gehad, je krijgt er na verloop van tijd gevoel voor om goed door te schakelen.

Ik denk dat het inhouden eerder CST ingrijpen was. Dit is het F430 bescherm engeltje die het gas knijpt als er kans bestaat dat de tractie verloren gaat. (op het stuur kun je die uitzetten maar dat raad ik je voorlopig af!)

Dit inhouden voelt "apart" omdat het lijkt dat de motor gaat afslaan/inhoud.
    Dit kan liggen aan verschillende parameters maar geloof me ze zijn meestal correct en bij deze getest! Misschien schakelde je terug, gas volgas en had je tractie verloren (lees: rechts/links af de vangrails in)

In de regen met veel water is het een fijne gedachte dat je die 490Pk niet zomaar onder je weg schiet (=stand rain, geen kleppen in uitlaat meer open)
    Zelf ervaar ik het vaak aan het begin van een rit (=sport), op de snelweg met een (scherpe)bocht en de banden nog niet op temperatuur zijn…
    Het display geeft dan CST active aan maar je voelt het eerder aan het inhouden.
    Bij Race is de CST nog wel actief maar laat een zekere sliphoek toe.

Echter wacht daar nog even mee totdat je de auto een beetje kent, het is echt een beest!

Ps
    De launch knop moet je maar niet gebruiken, die kan de koppeling van de F430 opvreten. Het is algemeen bekend dat de (race)koppeling klein/licht gewicht uitgevoerd zijn maar zoveel vermogen moeilijk door kunnen geven (lees: opfikken).
    Ik heb hem nog nooit gebruikt en zou ook liever die knop afsluiten. In de USA F430 zit hij niet eens!

Banden-Alarm al uit kunnen krijgen? Anders is het banden eraf lepelen met de vraag welke om de batterij van de sensor te wisselen...

16. beatbrother

beatbrother Karting

Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    #66 beatbrother, Mar 28, 2016
    Geweldig om zo een een uitgebreid antwoord te krijgen. Thanks ! Daar heb ik heel wat aan.
    Sorry voor de soms misschien wat domme vragen, maar ik vraag het liever dan dat ik achteraf moet zeggen. Had ik dit of dat maar gevraagd. :)

In de handleiding had ik juist inderdaad ook al gelezen dat het inderdaad goed is om na een rit even de motorklep open te doen.
    Nu was ik na een lange rit naar huis gereden, de garage in, auto uit en garagepoort dicht.
    Een kwartiertje later kwam ik terug in de garage en het leek wel een sauna. :p
    Vandaar dat ik me afvroeg als dat geen probleem is met die warmte.

Die bandensensor heb ik nog niet laten vervangen of laten nakijken, maar volgend weekend ga ik even langs bij de Ferrari technieker en ik ga het hem eens laten nakijken. Ik ben zelf technisch niet echt aangelegd. :)

De race knop ga ik nog niet direkt aanraden en de CST en de LC is iets wat ik nooit zal aanraken.

Ik had wel gezien dat er ook een parkeerknopje is. Is dat enkel het licht wanneer je de wagen ergens geparkeerd hebt of wanneer gebruik je dat juist ?

Aan de linkerkant op je instrumentenpaneel heb je 3 wijzers.
    Watertemperatuur, olietemperatuur en oliedruk.
    Ik heb hierbij eens een foto gedaan van toen ik even met de wagen ben gaan rijden.
    Is daar een bepaalde richtlijn in waar deze meters zouden moeten staan. Ik dacht dat die altijd in het midden moesten staan wanneer alles op temperatuur is, maar hij ging blijkbaar niet hoger dan dat ik nu had. Ik was erop aan het wachten om vervolgens eens wat harder door te duwen. :p
    Kan je hieruit ook afleiden wat je bandentemperatuur is ?

17. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #67 328gts1987, Mar 28, 2016
    Uitgebreid antwoorden kunnen anderen ook helpen ;)

De bandenspanning als waarde is nergens af te lezen in de F430, enkel dat alarm dat er 1 van de 4 te laag is. Het is dus raden welke :p
    Dit alarm is er ook altijd als de auto spanningsloos (jou geval) is geweest, net zoals die code van de radio…

De meterwaarden: Olie staat bij jou op ca 80C wat netjes is en dus goed. Op warme dagen kan die iets oplopen als je volgas gaat echter is 110C het hoogste wat ik ooit gezien heb, ruim dus voor dat rood wat op 150 begint. Het was eergisteren koel dus dan is 80C precies zoals het hoort.

Koelwater: 80C is ook zoals die hoort te zijn. Deze kan in de file (geen luchtstroom door radiateur) iets oplopen. Je kan eens controleren of beide koelfans (voor de voorwielen) draaien. Ze moeten naar achteren blazen (naar de wielen toe), soms is er door gesleutel een aansluiting gewisseld en draait hij verkeert om. Gevolg: oplopende koelwater temperatuur…
    Hier geldt hetzelfde: op warme dagen rond de 90C, nu rond de 80C. Ik heb hem nooit boven de 100 gezien, ook niet in Italie bij +30C

Olie druk: afhankelijk van welke olie er in de auto is. Daar bestaan hele draden over hier op het forum, ga die maar eens lezen. Voor nu alleen de meter waarde. Bij laag toerental (jou foto) is 2,5bar ok maar lager beslist niet! Geef je iets gas (>2,500 rpm) moet hij direct naar 4,5 a 5 bar gaan.

Oliepeil controleren: doe je bij een F430 (en 360) met draaiende motor (stationair) die op temperatuur is.
    Het "schuim" moet tussen de aangebrachte gaatjes zitten. Bijvullen doe ik pas als het precies daartussen is, dus van half naar vol. hiervoor is minder dan 1 liter nodig! Niet overvullen, doseren en opnieuw meten dus.

Koelwater: Alleen bij koude motor, (grijze)tankje tussen beide luchtfilters. Opendraaien en wijsvinger in steken. Vingertop moet in de vloeistof komen. Alleen bijvullen met koelvloeistof, geen water (behalve in nood). Binnenzijde dopje is overstort, controleer die ook! Na inspectie goed aandraaien!

F1 olie (onder scherm rechter zijde, niet zichtbaar). Alleen bij beurten (zie boekjes) verversen. Hoeft niet gecontroleerd te worden zolang je geen olie op de vloer(plaat) vindt. Wel altijd even kijken in motorruimte of alles netjes droog is, vette plekken=lekkage/zweten = zoeken naar bron en verhelpen!

Ps al een druppelader aangesloten? Accu's van 360/F430's lopen vaak leeg, staat in boekjes dat bij 30dagen stilstaan hoofdschakelaar uit moet (=vooronder links) of een druppelader aansluiten. Ik doe het 2e (mits ik die niet vergeet :p) die met de F430 is meegeleverd:

18. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Indien Bart het optionele bandenspanning systeem heeft (wat ik ook had) is wel degelijk de bandenspanning uit te lezen op het display. Dit kun je op het display naar voren krijgen door links naast het stuur op het knopje te drukken. Ik meen de linker zo uit mijn hoofd. Vervolgens kun je met elke keer drukken de spanning zien van elk wiel.
    Het is niet super accuraat maar geeft wel een idee of iets goed of niet goed is.
    Tevens kan het zijn dat na starten van de auto niet direct waarden laat zien van de spanning aangezien de zender in het wiel minimaal 1 a 2 keer langs de sensor moet komen in de wielkast.
    Indien de waarden na enige tijd nog niet uitgelezen worden kan er dmv een knop onder het dashboard het systeem gereset worden. Staat als het goed is in de handleiding van de F.

19. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Thx Chris, dat wist ik weer niet.

Gelijk nog een vraagje: links van stuurwiel onder deskboard heb ik een touwlusje hangen (zoals rechts voor deskboardkastje) waarmee je de voorklep kunt openen zonder de sleutel/contact te maken (en dus de actuatorpomp onnodig te laten pompen). Deze vond ik bij Bart niet. Had jij die?

20. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Die had ik beide, linksvoor voor de voorklep en rechtsvoor voor het dashboard kastje.
    Mogelijk bij hem goed opgeborgen of verwijderd/afgebroken?

21. beatbrother

beatbrother Karting

Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Er was een druppellader aan bevestigd van in de showroom. Een ctek multi xs3600.
    Die hebben ze er bij gegeven en die is er nog steeds aan gekoppeld via een draadje en het stroomblokje heb ik even achter de passagiersstoel gelegd.
    ik zal m maar beter eraan gekoppeld laten zodat ik m onmiddellijk in het stopcontact kan stoppen wanneer het nodig is.

22. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Ik zou de druppellader er niet aan laten zitten indien deze niet op 220v is aangesloten.
    Mijn ervaring is dat de druppellader er niet elke keer op hoeft. Indien je 2 of 3 keer per maand een redelijk afstand rijdt is het niet nodig.

23. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Gewicht! Bart, extra dood gewicht! Staan die Italianen zich in het zweet te werken om jou bolide helemaal in aluminium op te trekken om gewicht te besparen, ga jij hem weer vol stouwen met dood-gewicht…:p

24. beatbrother

beatbrother Karting

Aug 24, 2009
    181
    Zonhoven - Belgium
    Full Name:
    Bart
    Hahaha ! :p

By the way ... Hier komt mss weer een domme vraag. :p
    Eigenlijk zou ik eens zo een F.A.Q. moeten maken zodat anderen er ook nog iets aan hebben of misschien ben ik wel de enige die zich zulke zaken afvraagt.
    Wat familie en vrienden weten nu dat ik die wagen gekocht heb en ze komen nu en dan eens kijken zoals mijn schoonvader daarstraks. De auto staat op dit moment fijn opgeborgen in de garage wegens het slechte weer dus ik laat hun er eens in zitten en er eens naar kijken, maar ik haal m niet naar buiten.
    Maar als ze vragen om m eens te starten en m te laten horen zeg ik dat dat niet goed is voor de wagen omdat als je m eenmaal start het beter is om er ook effectief mee te gaan rijden ipv hem gewoon aan te zetten en daarna gelijk weer uit te zetten. Ik weet eigenlijk niet als dat klopt hetgeen ik zeg of ben ik mss te over-voorzichtig ? :p
    Wat doen jullie ?

25. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    444
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Starten om eventjes stationair te laten draaien zou ik gewoon zoveel als mogelijk voorkomen. Brengt vocht in olie (en uitlaat) en dit krijgt geen tijd om te verdampen. Zelf start ik de auto niet eens als ik de auto wil wassen. Ik duw 'm naar buiten en weer terug.

Share This Page