E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    #1 275gtb6c, Dec 18, 2016
    Last edited: Dec 18, 2016
    Beste F-chatters en misschien toekomstige E-chatters,

    Al geruime tijd is de elektrische auto in opmars en hoewel ik het onbegrijpelijk vind, is eigenlijk momenteel alleen de Tesla een optie. Onder ons zijn er al enkele die er mee rijden (Fred!) en deze enthousiastelingen zijn ook vaak meteen ambassadeurs van elektrisch rijden.

    In mijn werk ben ik momenteel betrokken in enkele projecten waar e-rijden over 5-8 jaar de standaard is/wordt. Men gaat uit van voorzichtige schattingen maar zelfs die zullen een enorme wenteling geven. Kortom het momentum is er.

    We zitten hier met intelligente en bedreven chatters, al dan niet F dan wel E. Nu rijzen de vragen:

    - gaat het missen van het schitterende geluid van een auto het ontbreken van de stoom van de benzine motor worden?
    - is autonoom rijden, de nieuwe generatie bestuurders?
    - e-rijden, waar blijft de spanning? (sic, pun intended, maar is er lol mee te beleven?)
    - wat gaat er met inze install-base gebeuren? Worden het de enthousiastelingen die nu stoommachines aan de praat houden? Een heel selecte groep voor onverkoopbare objecten? Dat het gaat gebeuren is zeker, maar op welke termijn?
    - waarom is alleen Tesla echt bezig. Waar blijven de interessante auto merken en boven al, wat doet Ferrari.

    (Zelfs) ik denk er over een nieuwe Tesla te kopen, maar dan wel de D100P of hoe die mag heten met echt autonoom rijden en dat idiote optrekken. Maar uietraard voor de 100kW batterij...liever koop ik een echt automerk als AM of Ferrari en liever niet een i-Pad op wielen.

    Enfin, graag jullie gedachtes en interessante discussies, misschien wat nuttige invullinge zo tijdens de Kerstdagen


    Ciao
    Oscar
     
  2. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    Hey Oscar. Wanneer de overheid de belastingvoordelen volledig schrapt zal zeker 3/4 van de Tesla rijders het electrisch rijden vergeten. Verder zijn er nog steeds veel vraagtekens aangaande de hoeveelheid laadpalen in bv een stad, het bereik, onderhoud van de accu en de inruilwaarde. Tesla draait op subsidie en maakt nog steeds verlies... Een autoliefhebber zal eerder voor emotie kiezen bij de aanschaf en onderschat de Duitsers niet waar men de waterstofmotoren als toekomst ziet. Ikzelf heb niets met Tesla en zie in waterstof ook een grotere toekomst dan electrisch auto's.
     
  3. Vereeken

    Vereeken Formula Junior

    May 16, 2014
    264
    Belgium
    Ik haal graag de e-dromers van hun wolk.

    Begrijp me niet verkeerd; electrisch is een optie en het geeft meer dino-olie voor mezelf, maar nu we in de winter zijn...zoek eens op:

    Tesla cold soaking range.

    Als ik mijn dieselgate Audi met sjoemelsoftware een week op Zaventem laat staan bij min drie dan heb ik nog steeds evenveel liters op vrijdag in de tank wanneer ik terug in mijn auto stap.
    Als ik hetzelfde doe met een Tesla....

    Na 120 jaar verbrandingsmotor hebben we nog steeds geen oplossing voor oa het probleem van koudstarten (verhoogd verbruik en verhoogde vervuiling). Cold Soaking is het equivalent voor de electrische motor.

    Zelf doe ik niet veel km's op jaarbasis maar toch zou ik 3 auto's nodig hebben indien nr 1 de Tesla zou zijn.
    1. De tesla voor dagelijks gebruik (gaat perfect lukken, nooit meer dan 120 km per dag).
    2. Een auto om naar het zuiden te gaan (1.300 km), neen ik ga er gaan 2 dagen over doen.
    3. Een auto die 1600kg mag trekken een 10 tal keer per jaar.

    Ok 2 en 3 kan je combineren maar het moet toch wat dramatisch zijn niet.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #4 328gts1987, Dec 18, 2016
    Last edited: Dec 18, 2016
    Na wat (terechte) kritiek ook wat positieve geluiden over E rijden.

    Ikzelf ben al meer dan een jaar onderweg en zal nooit meer "terug" gaan naar BMW (20 jaar in gereden) nu ik ervaren heb hoe het is om met instant vermogen te rijden, iedere dag en dat +300 (echte)km's op een lading.
    Ok het (V8) geluid is weg, klopt maar mis je die iedere dag? Wat voor geluid maken de downsized motoren tegenwoordig met de turbo's in serie?

    In het weekeind is het tijd voor de hobby auto/motorfiets, welk merk dat ook is. Daar mag dan best wat geluid in zitten, just for fun.
    Tijdens dagelijks verkeer geniet ik van de auto pilot, heerlijk comfort (luchtvering) en af en toe een sprintje die voor menig sportauto niet te evenaren is. Genoeg om van te genieten dus.

    Is Tesla het perfecte merk? Nee, dat beweer ik zeker niet. Wel de eerste die over alles goed nadenkt en verrassend uit het niets (op)komt.
    Zelfs mij verrassen ze me steeds weer na elke (gratis) update waarbij er steeds weer verbeteringen worden doorgevoerd. Welk automerk doet dat als service naar hun klanten? Nu gaat bijvoorbeeld de airco automatisch aan in de zomer als de temperatuur binnen te hoog wordt als hij in de zon geparkeerd staat. Ook in de winter krab ik mijn ruiten nooit, staat buiten en de automatische verwarming doet de rest (dit is met je telefoon allemaal te regelen. Zelfs het parkeren kan hij via de telefoon als je zelf naast de auto staat (binnen 7mtr). Handig als er iemand net te krap naast je staat...
    Het zijn allemaal kleine dingen maar wel erg handig die bij een elektrische auto kunnen omdat er geen motor moet worden gestart.

    Er zijn ook nadelen;
    Voor het gebruik als sleurhut-trekker is geen enkele elektrische auto geschikt, althans nog niet. Dat is niet iets wat echt aan Tesla ligt maar aan de batterij/accu van elke E-auto. Daarvoor zijn brandstof auto's (met hun 100jaar voorsprong in ontwikkeling) maar die dit in het begin ook niet konden inmiddels overheen gegroeid.
    Dat is dus nog iets voor de toekomst.

    Wat wel zo is dat we nu eindelijk eens van die olie verslaving af moeten en een alternatief moeten gaan zoeken. Of dat nu Waterstof is of elektrisch maakt mij eigenlijk niet uit. Veel te veel producten zijn olie gerelateerd (kleding, plastics, noem maar op) en waar we in de toekomst ook grote hoeveelheden voor moeten behouden om deze betaalbaar te houden. Schat maar eens in wat een paar sneakers gaan kosten als we de laatste druppel olie in de brandstoftank gooien….

    Tesla is de eerste die met een (echt) alternatief komt die echt werkt en verkoopt, en hoe! Ik ben zeker niet van de groene sokken en weet donders goed dat het CO2 verhaal mank gaat maar dat is bij mij ook niet de insteek.

    Geen een ander merk (vooral duitse merken) hoor je over het lange afstand rijden met E auto's. Tesla heeft inmiddels een wereld wijd netwerk van super chargers (zelf opgericht en gefinancierd, vandaar dat er geen winst/dividend uitkeringen zijn). Iets wat echt nodig is om lange ritten (boven je accu capaciteit) te kunnen maken.
    Dit is mijn inziens 50% van de investering als je een E-auto op de markt wil brengen…

    Hoe het verder gaat na de subsidie stop is moeilijk in de schatten echter elektriciteit blijft beschikbaar en dus E-tanken ook. Wat de afschrijving zal zijn is ook een gok maar dat is altijd een gok bij elk nieuw model, E of niet. Wel kan ik melden dat het verbruik (in €) mij ontzettend positief heeft verrast. Ik reed 35000km voor minder dan €1500,- aan elektriciteit, deed dit in alle comfort en luxe op dagelijkse ritten.

    Ik praat het zeker niet goed allemaal maar geef ervaringen en gedachten door. Het is tijd om open te staan voor alternatieven welke dit ook zijn. Voorlopig is Tesla de enige maar hoop dat er meer gaan komen het liefste vandaag dan morgen.

    Tenslotte valt mij op dat veel "niet Tesla bezitters" een uitgesproken mening hebben over Tesla zelf, dat mag. Maar ga nu eens rijden in zo'n ding en ervaar het eerst eens echt. Je zult zien dat het rijden in een Rolls (want zo voelt het) dagelijks voor een fractie van die prijs niet zo gek is mits je er een hobby (lees: herrie) bak naast houdt :p
     
  5. Vereeken

    Vereeken Formula Junior

    May 16, 2014
    264
    Belgium
    Het was gebaseerd op een echte ervaring ;o)

    Soit. Ik kreeg maar 280 uit een lading maar dat zal wel aan mij gelegen hebben.

    Maar dat is nog altijd 100 km minder dan de voorspelde range. Dat is 25% "meer verbruik" dus...

    Maar ik ben het eens dat Tesla een zeer goede wagen bouwt met handige dingen. Maar dat mag ook wel voor 120k€.
    Tesla komt binnen via software ingenieurs geen mannen van de lopende band. Ik schat dat het nog 5 jaar gaat duren vooraleer de premium merken dat door hebben.

    Vandaag en in mijn leven denk ik dat Hybride het enig realistisch haalbare is.
     
  6. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Tesla's zijn te groot , te zwaar en te duur om voor een grote doelgroep een optie te zijn.
    Kijk bv. dat nieuwe ding met die vleugeldeuren achter. Over 10 jaar lachen we erom, want het is de Ssang Young Rodius van 2016 :)
    Maar de drugdealers en criminelen kunnen nu wel eindelijk hun X6 en Q7 weg doen voor een Tesla. Horen ze er ook een beetje bij weer.

    Een echt goede elektrische auto moet klein en licht zijn om echt iets te kunnen betekenen voor het milieu. 0-100 in 8 -10 sec is snel genoeg voor dagelijks vervoer, top van 160km/u, 2 zitplekken meestal ook.
    Dus waarom elke dag rondrijden met 3 lege stoelen in een apparaat van >2000KG die 0-100 kan in 4 seconden?
    Omdat hij zo groot en zwaar is en ook nog snel moet zijn, moeten er dikkere motoren en remmen op en weer een paar honderd kilo extra aan accu's.


    Kortom: Het moet iets tussen een Twizy en een Tesla worden. Qua alles dan: formaat, gewicht, snelheid, prijs etc etc
    Ik ben dus erg benieuwd naar de kleine Tesla (~35-40K euro) die volgend jaar uit moet komen.
     
  7. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Leuke en verschillende reacties. Toch denk ik dat we er aan zullen moeten geloven. Net als Fred ben ik niet van de geitenwollensokken club maar transport is een necessity waar ons de lol helaas vaak van ontnomen wordt. Als ik in europa op reis ga (doe ik veel) en een auto huur, is het altijd zoeken en tevens sta ik veel in de file. Beide aspecten worden met autonoom rijden leuker en handiger en bovendien veiliger. Ik kan we concentreren op de meeting. Leuk rijden doen we wel in het weekend.

    Veel mede ondernemers hebben al een Tesla en op enkele uitzonderingen na is iedereen enthousiast. De afwerking laat te wensen over, ook vind ik persoonlijk de auto niet erg mooi en bovendien een gemiste kans omdat de motorkap volledig overbodig is. Design had heel anders en innovatiever gekund. Hun marketing (website, aankoop, dealers, gratis laden op de snelwegen, 3G gratis, overal bereik en updates etc) en product positionering is echt super.

    Rijst de vraag, waarblijven de andere fabrikanten? Ik heb er nog geen gezien die in de buurt komt van Tesla.

    En Harry, zwaar, duur en groot, mee eens. Ik heb er overigens in gereden en de wegligging en remweg viel mij, ondanks het gewicht, erg mee. Optrekken is super. Emotie minder.

    En, nu alle prijzen weer uit de pan rijzen, blijven (onze) auto's waardevol en -vast? Laatste lijkt me erg lastig in te schatten, maar ik voorspel dat in 2050 de klassieke Ferrari markt gedecimeerd is.......

    ciao
    Oscar
     
  8. Vereeken

    Vereeken Formula Junior

    May 16, 2014
    264
    Belgium
    Don't Count Out the Internal Combustion Engine | RealClearFuture

    In het midden van de tekst heb je het belangrijkste stuk. Ruwweg vertaald. De verbrandingsmotor moet 5% efficientie winnen om de huidige beste batterij te kloppen.

    De Amerikaanse administratie heeft ten tijde van Bush zowat alle patenten opgekocht van mensen die met verbrandingsmotoren bezig waren. Een ervan was van een Gentse professor (brave man heeft er toen 100K USD voor gekregen, niemand in Europa wou er van weten).
    Ondertussen zitten veel van die patenten bij de grote 5.
    Ergens op het buro van de CEO van een van de 5 ligt een ontwerp voor een motor die de batterij terug naar 1970 zendt. En daar zal het nog even blijven liggen.
    En volgens mij hierom:
    a) de ontwikkelkosten van de huidige generatie motoren nog zolang mogelijk uitmelken.
    b) Zijn hoofd marketing zegt hem dat niemand wil horen over verbrandingsmotoren. Ook niet die die 3l/100 km doen
    c) Hij verkoopt vandaag genoeg auto's dus zijn bonus is nog altijd ok.

    De puur electrische motor gaat eindigen waar de Fuel cell eindigde. Ik denk dat het 1996 was toen ik de eerste betrouwbare BMW 7 serie met fuel cell gezien heb. En dat is pas ecologisch verantwoord...

    Ik zit in het kamp van de non-believers. Als ik fout ben binnen 10 jaar dan heb ik daar vrede mee.
     
  9. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,582
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Inderdaad interessant om te lezen hoe men denkt en kijkt naar E-auto's en de toekomst.

    Ik onderschrijf dat wat Harry zegt, maar merk daarbij op dat er ergens begonnen moest worden en Tesla koos voor de bovenkant van de markt.
    Een reden hiervoor was dat grote hoeveelheden accu's produceren (toen) nog niet mogelijk was. Inmiddels heeft Tesla een giga fabriek voor accu's gebouwd en kan aan die vraag worden voldaan (=ook een reden waar de winst van tesla in is gestoken en niet uitgekeerd als winst).

    Het verbruik a 25% meer dan theoretisch mogelijk is fors Verkeeken, maar wel te verklaren. Als ik serieus aan het trappen ben gebeurt dat ook in zowel de tesla als de F. Echter ben je altijd zo gehaast? Ik niet dus gemiddeld haal ik 15% wat neerkomt op 355 echte km's op 1 lading.
    Een afstand waar ik zelden (in ons land) overheen kom, zelfs met meerdere afspraken op dezelfde dag. Daarbij komt dat veel bedrijven tegenwoordig een laadinstallatie/paal hebben staan. Het is dus een kwestie van inpluggen voordat je naar binnen gaat.

    Andere fabrikanten zullen ook tegen het probleem van (grote)accu's produceren aan gaan lopen. Dit is deels ondervangen door hybride die kleinere accu's nodig hebben. Een mooie tussen oplossing maar (helaas) niet meer dan dat.

    Naast het E rijden heeft Tesla ook laten zien dat het (basis) concept van de auto hopeloos verouderd was de afgelopen decennia. Standaard hoort er een 3G of 4G verbinding in de auto van nu. Ook assist pilot is door Tesla op de kaart gezet en gaat de komende jaren ons nog verrassen. Is dat leuk voor ons "petrolheads"? Nee, maar zoals Oscar aangeeft daar heb je het hobby apparaat voor in het weekeinde.

    De "kleine" Tesla die gaat komen is wel een stap in de goede richting maar zal niet heiligmakend zijn. Dat kan ook niet voor dat geld. Ten eerst komt hij met de kleinste accu, de 60kWh en hopelijk met de grotere. Echter zal de prijs daarvan een stuk hoger gaan liggen.
    Komen er nu andere fabrikanten bij dan kan het een mooie strijd worden met concurrerende prijzen.
    We zullen zien, in de tussentijd gebruik ik de Tesla waar hij goed voor is, vervoer van A naar B in alle comfort echter zonder emotie :p
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik zit aardig wat op de weg (net als jij) maar ik zie vrijwel altijd Tesla's die boven de toegestane snelheid rijden ... halen zelfs mij in :D

    En je ziet tegenwoordig ook al knal rode T's ... :)
     
  12. roger_l

    roger_l F1 Rookie

    Apr 27, 2002
    2,707
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
  13. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik denk dat Tesla een heel gelukte poging heeft gedaan om te laten zien dat het heel goed mogelijk is om op elektriciteit te rijden. Juist het feit dat ze voor de bovenkant van de markt hebben gekozen met een luxe en verschrikkelijk snelle auto is volgens mij exact wat nodig was om mensen te laten zien dat elektrisch rijden niet synoniem is aan iets verschrikkelijks.

    Ik vind de Tesla ook ongelooflijk vernieuwend. Het is voor mij voor de auto-industrie wat de eerste smartphone van Apple was voor de mobieltjes. Als ik nu bijvoorbeeld in mijn eigen auto's kijk naar alle knopjes dan vraag ik me af waarom ze al niet jaren geleden allemaal op een groot touchscreen zijn overgestapt.

    Als je nog 20 jaar doorontwikkeling projecteert op de huidige Tesla's, dan vrees ik in ieder niet meer voor het opraken van olie. 'We' zijn kennelijk inmiddels slim genoeg om ook in dat scenario nog steeds goed op de weg ons voort te bewegen.
     
  14. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,582
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Een duurzame toekomst staat of valt met de opslagmogelijkheden en het kunnen verplaatsen van energie. Heeft iemand van de Global Warming Alarmists al eens uitgerekend hoeveel accu's er nodig zijn om alleen al alle fossiele brandstof motoren te vervangen? Wat is daar voor nodig aan grondstoffen? En hoe goed is dat voor het milieu (hergebruik staat nog in de kinderschoenen)? Voor gebouwen is er momenteel nog geen oplossing voor seizoensopslag. Immers, de opwek van zonne-energie en de warmtevraag vallen niet samen, maar staan juist tegenover elkaar (opwek in zomer, behoefte in winter).

    Er zijn wel ontwikkelingen gaande die hoop geven, zoals een zonnepaneel dat CO2 omzet in brandstof, zonder dat er agressieve processen in de katalysator plaats vinden (en dus de levensduur ten goede komt). Of opslag van warmte in zout, waardoor bij het toevoegen van water de warmte vrij komt.
    In die richting moeten we het zoeken: schadeloze processen i.p.v. een hoop zonnepanelen, windmolens en accu's (of het nu li-ion of lood is). En kernenergie.
     
  15. Vereeken

    Vereeken Formula Junior

    May 16, 2014
    264
    Belgium
    Dat heeft nog niemand gedaan. Maar ze hebben wel al eens uitgerekend hoeveel nieuwe kerncentrales we zouden moeten bouwen.

    Gelukkig is de basisgrondstof van de moderne batterij in overvloed aanwezig op onze planeet en kan deze moeiteloos in elke dorp en gehucht gevonden worden. Je hebt enkel maar een goedkope spade uit de Gamma nodig om deze te ontginnen. ;o)
     
  16. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,582
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Is dat dezelfde grondstof als die in Den Haag en Brussel geproduceerd wordt? :D
     
  17. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Het blijft overigens niet bij E-rijden....het wordt straks ook E-stoken en E-koken...

    Na vijftig jaar gaat Nederland afscheid nemen van aardgas | NOS

    Zelf kook ik weinig maar een gasfornuis is toch wel heel wat fijner dan een inductieding..

    Terug naar topic, Ferrari krijgt dus al een (relatief lage) boete omdat ze te weinig innovatief zijn op het gebied van CO2 uitstoot...grappig dat er dus ook een parallel is met kolen vs gas. Die omschakeling was ook zeer ingrijpend maar helaas weinig van meegekregen.

    ciao
    Oscar
     
  18. Trezerotto

    Trezerotto Formula Junior

    Aug 26, 2011
    669
    Daventria
    Full Name:
    Otto Trezalbione
  19. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #20 328gts1987, Dec 20, 2016
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Live (vanuit de Tesla) omdat de A13 weer eens vast staat (en ik niets beters te doen heb dan Fchatten, helaas op de foto niet te zien):
    Image Unavailable, Please Login
     
  20. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Leuk vraagstuk Oscar. Voor het dagelijks gebruik is voor mij het kostenplaatje het belangrijkst. Zo goedkoop mogelijk! Dan maakt het mij echt niet uit of het een brandstofmotor is of een elektromotor of welk alternatief dan ook. Hobbymatig denk ik er anders over.

    Ik heb zelf geen sportauto oid maar ben wel een enorme liefhebber van auto's en autosport. Stel dat de autosport elektrisch gaat worden...... dan zou dat voor mij persoonlijk echt een afknapper zijn. Ik vraag mij dan ook af of er veel mensen naar het Formule E kijken.

    Als de elektromotor echt de toekomst is, dan zal het autorijden heel anders worden. Ik zal het schakelen, koppelen etc wel missen. Dat is de betekenis die ik heb bij " auto rijden". Ik ben daarmee opgegroeid. De jonge generatie zal het allemaal ouderwets vinden. Wat je nu ook ziet met bv. een cassettebandje of een videoband.
     
  21. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Idd een leuke vraagstuk Oscar.

    Ik hoop dat era nooit mee te maken; als o.l. vind ik dat een auto(motor) geluid moet/mag maken ...

    Mij zal je niet in zo'n stofzuiger zien rijden ... het milieu probleem dat we in EU en ROW hebben los je niet ZO op imo.
     
  22. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Toch denk ik dat het geen straf is om in zo'n stofzuiger te mogen rijden: :)

    NextEV Nio EP9 electric car smashes Nurburgring mark | Stuff.co.nz

    en dat is nog slechts een Chinees bouwsel dat nu gebouwd is terwijl de kennis om elektrische auto's te bouwen nog relatief in de kinderschoenen staat. Kun je dan voorstellen wat over 20 jaar door de Ferrari's en Porsches van deze wereld gebouwd kan worden?

    En voor het geluid ... je weet dat er inmiddels systemen zijn om via de speakers voor de diehards motorherrie te maken :) Zelfs met buitenspeakers om de omgeving ermee lastig te blijven vallen :)

    Ik geloof overigens niet dat elektrische auto's een oplossing zijn voor een mogelijk CO2 probleem in een land als Nederland waar nog heel erg lang het marginale elektriciteitsverbruik opgewekt wordt met kolencentrales. Hier wordt nog slechts een paar procent van alle energie opgewekt met CO2 neutrale bronnen en elke Tesla die erbij komt en denkt groene stroom te tanken snoept weer wat van de schaarse schone energie weg voor andere verbruikers waardoor zij in plaats van groene stroom weer steenkolenstroom gebruiken.

    Elektrisch rijden kan wel een hele verbetering zijn voor de luchtkwaliteit, met name in en rondom stedelijke gebieden. Dat zie ik voorlopig een groter voordeel dan de bijdrage aan een CO2 discussie.
     
  23. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Luchtkwaliteit ... tja ... ook zo'n mooie ... natuurlijk snappen we wat hier bedoeld wordt Chris :)

    Maar we zitten tussen het Ruhr gebied en de Engelse industrie van o.a. Sheffied/Manchester ...

    En van deze beide mega-vervuilers waait dat steeds weer ... over Nederland ! :eek:

    Wordt ook door niemand weerlegd ... zoals ik zei: alleen als ieder land er 110% voor gaat komt die oplossing er.

    Niet door verplichte stofzuigers ...

    En wat de F fabrieken over 20 - 40 jaar maken ? Raszuiver sportwagens met benzine motoren denk ik ...

    Er blijven "rijken" genoeg over die ze toch kopen ... en er blijven landen waar je ze gewoon mag blijven rijden ... of op kenteken zetten ... :D
     
  24. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,582
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    +1

    Mijn vrees is: wie gaat de transitie betalen? Je ziet in de energieagenda en in de praktijk al een verschuiving van stimuleren naar verplichten. De overheid kan iets doen met belastingvoordeel of subsidies, maar dat betekent alleen maar dat een ander de rekening betaalt :)
    Ach ja, het kan ook anders. Ik las laatst dat ze in China van de ene op de andere dag de brommer in de ban hadden gedaan. Vanaf nu alleen nog elektrische scooters.
     

Share This Page