WK Formule 1 | Page 14 | FerrariChat

WK Formule 1

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, Sep 21, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Een heerlijk verhaal in de donkere dagen. Ondertussen komt de GP Brazilië lekker dicht bij en dat is een leuk circuit heeft Max verleden jaar laten zien.
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Lachen ... Hamilton moet met reserve auto starten als 20e ...

    Bottas Q1, Vettel Q2, Raikkonen Q3 en Max Q4.

    Kan weer spannend worden ... :D
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wel een echte vuurproef voor Bottas, die moet nog wel wat bewijzen voor komend seizoen. Hangt veel van af voor hem. Kan hij het aan?
     
  4. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Dat wordt weer een spannende start om 17:00! :)
     
  5. RJ!

    RJ! Karting

    Sep 3, 2014
    118
    Dordrecht
    Full Name:
    RJ van Hulst
    Helaas een GP om snel te vergeten...
     
    Melvok likes this.
  6. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik ben zeeeer verbaasd over de power die opeens uit die splinternieuwe MB motor komt bij Hamilton ...

    Gek dat we daar niemand over horen ...
     
  7. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Aller eerst Forza Ferrari want Vettel heeft een mooie prestatie neergezet en dit keer moet ik melden dat Kimi zich goed geweerd heeft in het laatste deel van de race. Massa was verrassend goed maar te laat in zijn carriere:)
    Ik heb op RTL+ gekeken en ook daar werd er niets gezegd over dit feit. Lewis had wel net een nieuwe motor en mogelijk dat die op max mocht worden gezet. MB en de SF hebben beide een stukje reserve power dat ze inzetten in de Q3 waardoor Max en Ricciardo steeds in de Q3 op relatief grote afstand worden gezet. Kimi heeft dat ik de laatste 4 a 5 ronden ook gebruikt om zich tegen Lewis te kunnen verdedigen. Lewis is ook bevrijd van de WK druk waardoor hij zich erg lekker voelde ......

    Ik verbaasde mij overigens ook over het relatief grote prestatieverschil van RB versus de SF en MB.
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Menno, wellicht heb je meegekregen dat wij tijdens de 70y anniversery in Maranello in een hotel zaten waar een SF engineer (welke voorheen bij MB werkte) uit de doeken deed hoe die extra power wordt verkregen; verbranden van (smeer)olie....
    Deze illegale brandstoftoevoer is (nog) niet bij Renault van toepassing wat verklaard waarom er in Q3 een groot verschil is.
    Verder heeft Renault (ivm onderdelen besparen) het top vermogen terug gedraaid, iets wat ook niet helpt in een race. Max reageerde daar na de race ook op.

    Wel vond ik de keuze van Max (RB team wilde het niet) echt top om een 2e pitstop te maken nadat hij door Hamilton was ingehaald. Echt inzicht van een (toekomstige)wereld kampioen. Als er daarna nog een safety car op de baan gekomen stond hij op de meest verse Soft van het hele veld en kon dan gelijk aanvallen (en op het podium komen). Het was jammer dat deze safty-car niet is gekomen...
    Hij reed bovendien op die set de snelste ronde tijd en tevens baanrecord, iets wat hem persoonlijk ook wat serieus €€€€ oplevert (en de reden waarom het team het niet wilde :p)
     
    Jeka likes this.
  9. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Vergis je ook niet in het hoogteverschil van de baan.(42m) Bij het begin van het rechte stuk gaat het alleen maar omhoog en dan heb je juist vermogen nodig wat de Renault motor niet kan leveren. Vandaar de meer dan 20 km/h topsnelheidsverschil.
     
  10. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Het ging mij alleen om enige verklaring hoe het kwam dat de motor van Hamilton opeens zulke mega krachten leek te hebben ...
     
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wel apart: Een biermerk (alcohol) is hoofdsponsor van de F1. Maken duidelijk dat drinken en rijden niet samengaan in hun reclame.
    Zit net effe F1 cafe te kijken op Ziggo sport, zitten lekker aan het bier (juist, van die sponsor!) en stappen zo van de tafel achter het stuur (simulator).
    Ik vraag me af of dat wel heemaal goed overkomt...
    Tegenwoordig leren F1 coureurs achter simulatoren de titel te winnen, is dus best serieus te nemen zo'n simulator. Gaan we vervolgens met een slokje op achter zo'n stuur....
     
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Maar ook die Hein reclame met Jacky Steward die netjes geen biertje accepteert en dan met die Jag wegrijdt ... prima !
     
    Jeka likes this.
  13. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Dat is echt helemaal nieuw voor mij en zou willen weten hoe dat in z'n werk gaat. Wordt er olie ergens verzameld of afgetapt en vermengd met benzine naast de normale hoeveelheid benzine ingespoten? Als het niet verboden is het niet illegaal.

    Absurd dat Max en Daniel niet wisten dat Renault het vermogen wat geknepen had ........ Straks met Honda .....wordt top/flop...
     
  14. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Er is een directe verbinding tussen de ruimte boven de krukas in het motorblok en het luchtinlaatkanaal. Dat is keurig in lijn met de regels. Kennelijk is dit een mogelijkheid om overdruk in de motorruimte te laten ontsnappen om een milieuvriendelijke manier. Er zou namelijk wat oliedamp in kunnen zitten die op deze manier meeverband wordt.

    Waarschijnlijk hebben ze een manier gevonden om op momenten dat het gewenst is, veel meer olie vanuit het motorblok via deze verbinding naar het inlaatkanaal te sturen. Deze oliedamp wordt dan 'automatisch' vermengd met de benzine die uiteraard ook in ingezogen lucht wordt ingespoten. De engineer had het erover dat dit 60 tot 90 pk extra kan opleveren. Als het zo veel extra vermogen oplevert, moet het wel iets zijn wat ze heel variabel in kunnen zetten want anders komen ze olie tekort in het motorblok om een race van 300 km uit te rijden (ze mogen nog maar 0.9 liter olie per 100 km verbranden en dat is nooit genoeg om een 60 tot 90 pk extra structureel te genereren). Er wordt overigens ook gefluisterd dat er in de olie bepaalde additieven toegevoegd zijn die niet in benzine zijn toegestaan. Via deze weg zouden ze deze op momenten dat de motor bijvoorbeeld op de maximale stand wordt gezet alsnog in de cilinders kunnen krijgen. Geen idee of dit zo is; de SF engineer vertelde hier i.i.g. niets over.

    Hoe ze het allemaal exact doen, heeft de engineer niet verteld. Volgens mij is het strict volgens de regels wel illegaal. Olie mag volgens mij niet met name worden ingezet om extra vermogen te genereren. De engineer zei er wel bij dat een 5 jaar geleden Ferrari te keurig was en alles wel heel erg keurig binnen de regeltjes deed. Dat zou nu anders zijn; de limieten worden nu veel meer opgezocht.

    Volgend jaar wordt het toegestane olieverbruik volgens mij nog iets verder verlaagd (ik dacht naar 0.6 liter per 100 km). Dat lost het denk ik nog steeds niet op omdat dit niet in de kwalificatie gemeten kan worden en nog steeds meerdere keren per race de mogelijkheid geeft om het als grote extra boostknop te gebruiken (bijvoorbeeld bij inhalen op het rechte eind of juist om te voorkomen dat je ingehaald wordt).

    Volgens mij is er een eenvoudige oplossing. Ik heb begrepen dat er in het verleden een filter en zelfs olieopvangbakje zat in het kanaal tussen het motorblok en het luchtinlaatkanaal. Zet dat er maar weer tussen. Dit zal wel niet gebeuren want volgens mij krijgt niemand in de F1 er iets aan regelaanpassingen doorheen als Ferrari of Mercedes het er niet mee eens zijn en het zijn waarschijnlijk juist deze twee partijen die de truc mogelijk perfect beheersen (en dus mogelijk al jaren met een technisch illegale auto rijden).
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat motorblokken van dit caliber olie verbruiken is een feit en kan gewoonweg niet anders, dat verlies/verbruik is dus legaal maar wordt niet per ronde gemeten wel over de hele wedstrijd.
    Er is een maximaal brandstof verbruik vastgesteld in kg per (ronde)/tijd in de regels alsook een maximaal totaal verbruik in kg over de hele wedstrijd.
    Redbull kreeg begin vorig seizoen een tik op de fingers omdat hun totaal verbruik over de wedstrijd te meten was maar per ronde niet. Ze konden dus een aantal ronden boven die maximum rijden en vervolgens besparen om zo totaal goed uit te komen met brandstof.

    De engineer vertelde dat het gebruik van deze brandbare vloeistoffen in gewicht zijn vastgelegd, (niet in Joule). En hierin zit net het verschil.
    Als men in de regels had gezet hoeveel Joule er gebruikt mag worden (= olie + brandstof) komt men op een teveel maar omdat ze het in gewicht doen heb je dus speling in de tijd om daarmee te varieeren.

    Anders: ze kunnen een aantal ronden de boel opstoken (lees: illegaal bezig zijn) en vervolgens weer "normaal" doen. Ze blijven daarmee precies binnen het gestelde (totaal)gewichten van zowel olie als brandstof (waarbij het verbruik van brandstof gelijk blijft per ronde) maar doen het dus niet eerlijk, of is het slim?
    Volgende stap: koelvloeistof met additieven zo maken dat je die ook op kan stoken, immers H2O is te ontleden en dan gaat de verbranding nog beter :D:D:D

    Kortom: verander alleen de eenheid van de gestelde limieten en iedereen kan niet anders dan met gelijke energie input rijden, de efficientie van de motor bepaald dan het verschil onderling (en is de kans groot dat Max gaat winnen :rolleyes:)
     
  16. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Volgens mij zijn er voor de benzine twee beperkingen voor het gebruik ervan:
    • max 100 kg/uur bij 10500 toeren/minuut (en minder bij een lager toerental). Dit wordt gemeten met een voorgeschreven standaardsensor in de brandstoftoevoerleiding
    • max 105 kg/race. Dit wordt volgens mij op diverse manieren gemeten (ook mede op basis van dezelfde sensor). In het kader van optimalisatie wordt volgens mij op veel circuits niet de maximale 105 kg brandstof aan de start meegenomen en starten ze dus bewust met minder brandstof. Bij veel races (als er niet veel safety cars zijn) moet er hierdoor ook goed op het brandstofgebruik gelet worden en soms langzamer worden gereden om de finish te halen.
    Hier kan volgens mij niet echt mee gesjoemeld worden en staat voor zover ik begrijp los van het mogelijke gesjoemel met olie. De olie gaat zeker niet via de brandstofleiding en dus ook niet langs de 'fuel flow meter' die daarin geplaatst is.

    Voor de geïnteresseerden hierbij de reglementen van de F1 :)

    https://www.fia.com/file/54257/download/18380?token=5JfbyV2g

    Op de laatste pagina staat o.a. iets over het maximale brandstofverbruik. De hoofdstukken over de olietanks, brandstoftoevoer en brandstof laten denk ik nog wel wat gaten open voor de toevoer van olie richting het inlaatkanaal.
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Je zegt hetzelfde Chris alleen in absolute getallen. Kg per uur/race, niet in Joule=energie.


    Blijft over; koelvloeistof ontleden en via de uitlaat eruit, volkomen legaal
     
  18. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Volgens mij is dat heel erg illegaal :D

    De onderstaande artikelen verbieden dit volgens mij (overigens net als het te pro-actief transporteren van olie naar het air intake kanaal):

    5.14 Engine intake air :

    5.14.1 With the exception of incidental leakage through joints or cooling ducts in the inlet system (either into or out of the system), all air entering the engine must enter the bodywork through a maximum of two inlets which are located :

    a) Between the front of the cockpit entry template and a point 500mm forward of the rear wheel centre line longitudinally.

    b) No less than 200mm above the reference plane vertically.

    c) On vertical cross-sections normal to the car centre line.

    Furthermore, any such inlets must be visible in their entirety when viewed from the front of the car and without the driver seated in the car.

    5.14.2 Other than engine sump breather gases, exhaust gas recirculation, and fuel for the normal purpose of combustion in the engine, the spraying of any substance into the engine intake air is forbidden.



    7.6 Cooling systems :

    The cooling systems of the power unit, including that of the charge air, must not intentionally make use of the latent heat of vaporisation of any fluid with the exception of fuel for the normal purpose of combustion in the engine as described in Article 5.14.
     
  19. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Legaal lijkt mij dat ook niet ... en dan deden alle teams dat ook wel ...
     
  20. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Qualifying NU op RTL Plus !
     
  21. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Zou het waar zijn dat Renault motoren die aan Torro Rosso zijn geleverd van 2 seizoenen geleden zijn? Ze staan achteraan op de startgrid en kunnen het zelf niet verklaren....
    Dit vanwege gebrek aan onderdelen?! Of omdat ze volgend seizoen met Honda gaan rijden?

    Vreemd.
     
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Idd vreemd Fred, overigens geen geweldig mooi wedstrijd imo ...
     
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Je mag wel zeggen; saaiste van het seizoen...
     
  24. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    +1
     
  25. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    +1

    Gelukkig heb ik wat leuks gedaan in de middag en had ik de F1 opgenomen. Met fast forward was ik binnen 20 minuten klaar met de race.

    Op naar 2018...
     
    Melvok likes this.

Share This Page