Twijfel twijfel | FerrariChat

Twijfel twijfel

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 360Marnix, Jan 24, 2018.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Ruim 3 maanden nadat een vangrail einde maakte aan mijn eerste Ferrari, besteed ik een substantieel deel van mijn pauzes aan het afstruinen van de bekende websites naar een opvolger.

    Een 456 past door mijn lengte helaas niet. (esthetisch absoluut mijn favoriete auto) Nu twijfel ik tussen een F430 en een 550. Normaal is twijfel mij vreemd, doch heb ik er nu last van. In beide kan ik prima zitten overigens.

    De 550 vind ik de mooiere van de twee. Tevens zijn ze handgeschakeld.

    De F430 is meer een sportauto, waar de 550 een GT is. Dat zie ik als een voordeel, de handbakken kan ik echter niet betalen en dat is een nadeel. Voordeel is weer dat de F430 esp heeft, dat zou mijn 360 gered hebben.

    Vooralsnog ben ik er niet uit. In Nederland heb ik nog geen exemplaren gezien die mijn interesse hebben, dus ik heb ook nog niet proefgereden. Mogelijk dat dat een doorslag zou geven.

    Wat zou jullie keuze zijn? En waarom?

    Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
     
    Fumacher likes this.
  2. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Leuke twijfels iig! Maar lastige keuze.
    F430 heb ik nooit in gereden (458 wel), maar rijdt vast super. Echt moderne V8 Ferrari. Modernere versie van jouw voormalige 360.
    Als dat is wat je zoekt, moet je voor de F430 gaan.

    550 Maranello heb ik wel eens in gereden (met dank aan JazzyO!) en dat is wel echt gaaf ook hoor.
    V12 is toch de uber-motor en die van Ferrari helemaal.

    Qua onderhoud kun je met beide auto's pech of mazzel hebben, dus dat maakt niet veel uit, denk ik.
    550 misschien meer risico op ouderdomskwaaltjes?
    Als klein voordeel voor de 550 lijkt mij dat hij gewoon 320 km/u haalt, dus dan kun je echt eens 300+ rijden.
    F430 haalt 310 volgens mij?

    Daarnaast vermoed ik dat 550 Maranello minder afschrijft dan een F430 de komende 5 jaar.
     
  3. robin348C

    robin348C Karting

    Apr 10, 2017
    148
    Leiden
    Full Name:
    Robin
    F430 voor mij. Een 550 voelt, vind ik, oud aan. F430 voelt echt een stuk moderner.

    Qua onderhoud: Harry heeft denk ik gelijk mbt onderhoud. 550 lijkt me normaal gesproken iets duurder in onderhoud, maar als het tegenzit met die F1 bak (zoals het vaak voorkomende F1 pomp falen) dan kan je ook daar forse rekeningen verwachten. Ik denk dat het onderhoud hier niet zo speelt voor de keuze.
    Qua snelheid: 550 inderdaad sneller op de duitse snelweg (maar 5 km/u sneller dan een F430, maar je voelt je wat meer op je gemak met die motor voorin). Maar F430 sneller door de bochten; voelt echt een stuk lichter dan een 550.
    Qua schoonheid: vind ik een 550 ook eleganter, wellicht mooier. maar een F430 oogt gewoon veel stoerder.
    Als ex 360 rijder had ik het wel geweten dus: een F430 voor mij. Ik geef daarbij wel toe dat handgeschakeld op de openbare weg leuker is. En besef wel dat die eps geen wonderen doet. Menig 430 en 458 heb ik zien crashen op Spa in de regen; als je glijdt...dan blijf je glijden...
     
    Melvok likes this.
  4. stekkefun4

    stekkefun4 Formula 3
    BANNED

    Nov 22, 2006
    2,232
    Belgium - Europe
    Ben jij groter dan 2m? Ik ben 1,90m en pas er perfect in, heb zelfs veel plaats over met m'n hoofd en benen.
     
  5. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Beide auto's zijn mooi.

    Ik denk wel dat als je een GT man bent dat uiteindelijk je hart naar de 550 gaat. Let wel dat de 456 en 550 soms verschrikkelijk lastig is om onderdelen te verkrijgen mocht je de mazzel niet hebben.

    Hou je van toeren (net als ik) en af en toe sportief wil rijden --> GT (ook heerlijk voor vakantie, dan kan er nog wat mee!)
    Hou je altijd van sportief rijden en maakt je een 2 zitter niet uit --> F430 (De ECO stand maakt het een burgelijke auto)

    Het is al gezegd: 550 voelt niet modern aan en de F430 moderner. Het eerste is ook een charme!

    Ik ben het met Harry eens qua waardevermindering al kijk ik daar zelf niet zo naar. Ik denk wel als de GT je niet bevalt dat je hem zo weer kwijt bent. de F430 zal wat langer duren vermoed ik.
     
  6. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    2meter inderdaad, zowel GT als MGT past niet.

    Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
     
  7. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Bedankt tot zover! Meer reacties zijn natuurlijk nog welkom.

    Als iemand een groene 550 heeft die in de weg staat, is de keuze al wat makkelijker. Verde Zeltweg, Inglese of Mugello. Dan winnen mogelijk de esthetische pluspunten het van de pluspunten van de F430.

    Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
     
  8. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    360Marnix likes this.
  9. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
  10. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    438
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Doe ook even een leuk plaatje van een F430 Vu. Om de twijfel nog even in stand te houden ;-).
     
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Is het doel coupe of is cabrio nog een optie?
    Persoonlijk gaat mijn voorkeur 100% uit naar rijbeleving en dus open.
    Dan is de keuze snel gemaakt denk ik.

    Als je nog nooit cabrio hebt gereden (in een F) zou ik dat zeker eerst doen voordat je verder gaat.

    Als het om coupe gaat dan zijn beide een mooie optie en zeker anders dan 360. F430 is een (serieuze) stap omhoog en 550 een compleet andere rij beleving met meer koppel echter is er van die waanzinnige motor weinig te zien ipv van in een F430.

    Voor balans plaatjes: Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
  12. Bertt

    Bertt Formula Junior

    Nov 16, 2011
    277
    The Netherlands
    Full Name:
    Bert
    Hi Vu, ik ben er nog hoor, kijk regelmatig op het forum, maar heb over het algemeen niet zoveel toe te voegen. En over de 550: die staat niet in de weg en gaat ook niet weg, ben er echt nog steeds super blij mee. Ik kan zelf niet goed vergelijken met een 430 omdat ik daar nog nooit in heb gereden, maar ben er inderdaad van overtuigd dat dat een totaal andere rijervaring is. Ik hou meer van GT's dus is voor mij de 550 de keuze. Relatief comfortabel, verrassend snel als het moet (vraag maar aan Onno die heeft daar meer ervaring mee), oneindig koppel (in welke versnelling dan ook, als je het gas intrapt gaat ie en blijft ook gaan), zeer betrouwbaar (even afkloppen), een handbak, en in mijn ogen een klassieke schoonheid met duidelijke verwijzingen naar de historie (met name 275 GTB).

    Maar het is uiteraard wat je zoekt, zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. Succes Marnix met je zoektocht!

    Bert

    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  13. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Voor mij is de keuze absoluut een coupé. De zelfkastijding die cabriorijden heet heb ik nooit kunnen waarderen. :)

    De argumenten voor ofwel de F430 danwel de 550 hebben nog geen licht op een winnaar laten schijnen. Esthetisch de 550, maar ik zag - of eigenlijk: hoorde- vandaag een F430, toch ook waanzinnig! Lastig hoor!

    Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
     
  14. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Beste is om beide een proefrit te maken.
    Dan weet je snel genoeg wat je het meeste aanspreekt.
     
    360Marnix likes this.
  15. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Ik ben blij om te horen dat de 550 nog steeds goed bevalt! Prachtige wagen! Ik heb vorig jaar nog een groene 575M gefotografeerd. De kleur leek erg op die van jou. Kleurcode weet ik helaas niet.

    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
    360Marnix, bertdeboer340 and Jeka like this.
  16. Bertt

    Bertt Formula Junior

    Nov 16, 2011
    277
    The Netherlands
    Full Name:
    Bert
    Ha Vu, wauw, dat zijn ook weer prachtige foto's! Het is een 575, en zo te zien is de kleur hetzelfde als die van mij: Verde Zeltweg :)
     
    Fumacher likes this.
  17. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik zou binnen mijn budget altijd gaan voor de modernste .... maar dat ben ik :)

    Als de 360 je beviel zal een 430 jou vast ook bevallen.

    8 cilinder of 12 cilinder .... hoezo kosten van het onderhoud zijn bijna hetzelfde ... het begint al met 8 of 12 bougies ... :eek:

    Succes bij het zoeken, lat de auto altijd goed bekijken middels een (echte) PPI !

    Volkomen mee eens met Fonias: een keuze zal je dan veel beter kunnen maken.
     
  18. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat?! 1x een proefrit? Ik zou meerdere (van elk model) proef ritten maken.
    Niet elke auto is het zelfde behandeld/beheerd en soms is het beter dit met (eigen) kennis te detecteren wat alleen kan door meerdere ritten met verschillende exemplaren. Je voelt dan al heul snel welke het gaat worden en dan is soms de kleur ook minder doorslaggevend...
     
  19. Paulus348

    Paulus348 Formula Junior

    Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    Na een omzwerving langs verschillende Ferrari's (waaronder een 430 Scuderia) is mijn bescheiden conclusie dat de 550 er in alle opzichten met kop en schouders bovenuit steekt. Vandaar recente familie-uitbreiding met z'n wat jongere broertje.
     
  20. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Ik ben een paar stappen verder gekomen. Afgelopen week een aantal Maranello's bekeken. Ook weer een 456 en vandaag een F430 maar ook een 612.

    Laatstgenoemde heeft een serieuze indruk om mij gemaakt, waar de anderen dat eigenlijk minder deden.
    Het is de enige die voor mij ècht goed zit. Ik vind het model totaal niet fotogeniek maar in het echt zeer indrukwekkend.

    Ik denk dus dat ik eruit ben!

    Komende weken mij pijlen richten op de mooiste die ik mij kan veroorloven. Leuk :)


    Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
     
  21. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Van harte gefeliciteerd! Veel plezierige kilometers toegewenst!
     
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Is ook een prima keuze ! 612 rijdt fijn en rustig .... een GT :D
     
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik ben benieuwd naar de speurtocht. Heb je speciale wensen?
     
  24. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Speciale wensen. Goede vraag!

    Ik ga eerst wat verschillende auto's bekijken om te zien welke kleur mooi staat op een 612. Ik vind het model tamelijk kleurgevoelig.

    Qua kleuren sowieso geen zwart, wit, geel, zilver of rood.
    Een handbak is (helaas) niet te betalen. Dus ik kijk naar een F1.
    Qua opties vind ik het niet zo relevant. Liever geen parkeersensoren, want dat vind ik niet mooi om te zien.

    Ik bekijk geduldig het aanbod, ik heb geen grote haast.

    Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
     

Share This Page