Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 3578 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #89426 328gts1987, Mar 17, 2018
    Last edited: Mar 21, 2018
    Het was maar een (kort) bezoek en kwam dit tegen. De koppeling is zeker nog 50% goed, 1mm vanaf de klinknagels.
    Wat is het voordeel van het afdraaien van de grondplaat? Is die af fabriek niet vlak?

    Afijn, vanwege het weer (het sneeuwt hier) en met een steigerend paard in de stal maar weer eens inspiratie opgedaan voor de komende Italy trip.
    Deze staat volledig in het teken van de MM. Wat heet: Ik ga deze volledig rijden met piloot Paul S die dit evenement nog nooit heeft gezien. Laat staan in mee gereden.... Die gaat wat mee maken!
    We hebben het geluk (lees: gunning!) dat we een (originele)sticker op de auto krijgen met het roadboek en op die manier kunnen deelnemen. Niet in een klassieker maar in de Ferrari!
    Paul & ik kijken er enorm naar uit en hebben de hele trip goed voorbereid. De F moet uiteraard veilig kunnen staan 's nachts (al is dit maar voor een paar uur...). Een hele opgave om in die regio neer te strijken als er al +1000 mensen aan de MM meedoen en dus ook in de regio overnachten.
    Maar het is gelukt!

    Dus ter voorbereiding enkele afgelopen edities film bekeken van Italy trips waarbij we de MM bezochten. Het is voor mij ook alweer een paar jaar geleden en er is veel veranderd. Zo is de start in de (na)middag en niet meer 's avonds. Ook is de hele MM 4 dagen ipv 3 voorheen.

    Bij het bekijken van de films kwam ik de volgende clip tegen waarbij het verveling -gehalte op de auto-strada wat hoog was geworden in de groep.

    Handjes in de lucht is wel bekend hier, schat ik. Echter andere lichaamsdelen werden ook naar buiten gestoken. Dit ter vermaak van de vrachtwagen chauffeurs, die de lol hier wel van inzagen.
    Maar ook Lingo (met 26 letters) werd hier (uit verveling) uitgevonden, iets wat wel wat oefening vereist van de deelnemers maar na een paar uur auto-strada lukte dat best aardig...

    Voor de deelnemers toen: Welk jaar was dit?:p





    ...
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Zie je hoe die plaat vuil is en hitteplekken vertoont ? Daardoor is hij ook niet meer vlak.

    Door het afdraaien slijp je het oppervlak weer geheel vlak en is de plaat weer zoals hij nieuw was. (foto's van mijn 512TR)

    Tweede foto is dezelfde plaat, gestraald en daarna geslepen .... zie je het verschil ?

    En dat voor een € 60 .... nooit overslaan imo :D

    Image Unavailable, Please Login

    Image Unavailable, Please Login
     
    Jeka likes this.
  3. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    60 euro voor het afdraaien is niet gek.

    Echter, hierna moet je hem beslist ook weer laten balanceren hoor. Doe je dat niet dan weet je in ieder geval zeker dat de levensduur van je hoofdlagers negatief zal worden beinvloed. Zeker bij zo'n hoogtoerige motor als een Ferrari.

    Balanceren van een vliegwiel moet je daarnaast eigelijk doen incl krukas. Dus als de plaat er nog redelijk uitziet zou ik er vanaf blijven.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    En wat is jou oordeel over deze plaat van de F430, St@ven? Hij is vergelijkbaar in conditie als die van Mel

    Image Unavailable, Please Login

    Onbalans lijkt mij ook geen goede zaak...

    .
     
  5. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    vies en vuil. Maar dat zegt niets. Fabrikanten geven meestal wel advies om een vliegwiel te vervangen/af te draaien bij beschadigingen en diepe sporen, bv door te lang doorrijden met een versleten koppeling. De klinknagels vreten dan in de plaat.
    Ook bij oververhitting zal als advies normaliter zijn het vliegwiel te vervangen.

    Maar een plaatje zoals dit, oppervlakking gezien dan natuurlijk, zou normaal geen reden voor aktie behoeven te zijn.

    wil je dan toch eea laten afdraaien dan is balanceren echt een must. Denk even aan je wiel. Een loodje van 5 of 10 gram maakt al een enorm verschil. En je wiel draait bij zeg 200km/h maar pakweg 1500-2000 toeren per minuut.
    een vliegwiel draait gewoon op motor toerental en door onbalans veroorzaakte trillingen nemen exponentieel toe bij het oplopen van het toerental. Do the math.

    balanceren van een los vliegwiel kan wel maar voor hoogtoerige motoren heeft het sterk de voorkeur het vliegwiel gemonteerd aan de krukas als 1 stuk te laten balanceren.
     
  6. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Daarmee zeg je dus 2 dingen:
    Rij niet te lang door met versleten platen want anders vreten de klinknagels in. :confused:
    Als vliegwiel afgedraaid moet worden (niet voor vuil maar voor echte beschadigingen) is een rebuild (krukas eruit) van blok noodzakelijk. :eek:
    (en de methode die Mel adviseerde is niet helemaal de juiste)
     
  7. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
  8. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven

    1. Klopt. en dat geldt dus voor elke auto
    2. Bijna goed.

    ALS je besluit het vliegwiel te laten afdraaien zorg er dan in ieder geval voor dat deze daarna weer gebalanceerd wordt. Het beste, maar natuurlijk ook de duurste optei is inkl krukas. Het kan echter ook zonder maar is dan gewoon net ff minder goed. Maar het kan. Echter, helemaal niet balanceren na afdraaien zou ik nooit doen.

    Mel heeft 60 euro uitgegeven aan het vlakken maar zegt niets over balanceren. 60 euro voor vlakken en balanceren lijkt me erg goedkoop.
     
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #89434 Melvok, Mar 18, 2018
    Last edited: Mar 18, 2018
    Balanceren was niet nodig Steven.

    De plaat werd voor afdraaien gemeten. Hij werd met hoog toerental wederom na bewerking gemeten en bleek geen afwijking te hebben in vergelijking met de toestand voor het afdraaien.

    Afdraaien is ook eigenlijk niet het goede woord; zoals je op de 2e foto ziet wordt hij eigenlijk geslepen ... en het was echt € 60 hoor, ik heb hem zelf gebracht en opgehaald ... (Nog een plaatje gevonden, met doos van revisiebedrijf)

    Mijn methode was de voorgeschevene in de WSM's van Ferrari ... balanceren op een krukas wordt daar nergens beschreven en gedaan.

    Wat nog wel iets kan zijn: niet alle F platen mag je afdraaien omdat er sensoren oid in verwerk kunnen zijn ...

    Maar volgens mij dwalen we af: ik gaf alleen aan dat naast plaat en drukgroep ook de plaat/vliegwiel aandacht behoeft en dat weten echt veel mensen niet.

    Image Unavailable, Please Login

    Image Unavailable, Please Login
     
    Jeka likes this.
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik vind de info nuttig hoor Mel, ik wist van deze materie niets af en steek er zeker wat van op nu. Ook jou uitgebreidere beschrijving is nuttig.
    Het is dus zaak eerst te meten voordat eraan gewerkt wordt, ook iets wat ik niet wist/mogelijk was.
    Welke sensoren kunnen er verwerkt zijn waardoor "afdraaien" niet mogelijk is?
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Dat weet ik nu juist niet Fred .... bij een grote beurt F430 staat verplicht .... het hele vliegwiel te vervangen.

    Ik vroeg om de reden omdat ik geldklopperij verwacht(te) ... dus waarschijnlijk is afdraaien voldoende.

    Kreeg zo'n vaag bericht dat dat bij 430 niet "mocht"vanwege sensoren ... maar ik heb daar nooit iets van / over kunnen uitvinden.

    Heel veel F winkels vervangen het vliegwiel niet, alle dealers moeten het doen ... ... rekeningen voor de rijders zijn derhalve dus echy "anders"... :D
     
  12. jaapio

    jaapio Karting

    Feb 19, 2016
    155
    Bruinisse, the Netherlands
    Full Name:
    Jaap
    ahww, pijnlijk.
     
  13. TYNEMEAD

    TYNEMEAD Rookie

    May 31, 2017
    2
    [QUOTE = "toto70_0, post: 145794992, member: 12284"] My daughter and I are faced with a difficult task, choosing a color for a new horse, fortunately the boys of Kroymans have put us on the right track. It will almost certainly be satin / matt, maybe army green with sheer gold rims, and certainly no scuderia shields .... [/ QUOTE]

    Hi toto70_0, I am the current owner of a Ferrari 328 GTS #059573 which I believe you purchased new in April 1986 from Kroymans. I am after some information about who you sold the car to in Japan, and if you know any further information about it. Its now in the UK. Thanks Jonathan
     
    bertrand328 likes this.
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Sorry Cor, zie nu je post pas.
    Het lijkt erop dat je (tegenwoordig) moet ingelogd zijn op YT om filmpjes te kunnen zien. Of heb ik dat mis?
    Bij mij werkt de link wel als ik ingelogd ben, niet als ik uitgelogd ben.

    Kan iemand dit checken?

    Ps @ Cor,
    Hoe staat de tuin ervoor? Bilzen binnen?
     
  15. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Ik was ingelogd ( ik zag mijn abonnementen :D ) en het lukt nog steeds niet

    Vandaag 160 bielzen bezorgd en 48 opsluitbandjes.. ( onze tuin was aan renovatie toe ivm dode buxusplanten ivm de rupsen van de Buxusmot). Dus werk zat.
     
  16. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Vandaag ook bij Forza geweest voor de APK. Met nieuwe remslangen achter(ivm een bultje in de slang) en een nieuw fusee rubber mag ik er weer een jaar tegenaan. ;)
     
  17. omd78

    omd78 F1 World Champ

    Dec 26, 2005
    13,140
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Lekkere workout Cor!

    Gr. Martin
     
  18. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Ik weet weer dat ik spieren heb... :D:D:D
     
  19. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Even verder gekeken ( Als ICT-er en nu ik tijd had :D )
    Dit moet 'm zijn... Heb 'm even aangepast et voila : 'http//www.youtube.com/watch?v=hoG_9RI26hY'



    In jou hyperlink staat : 'edit' in en moet 'watch' zijn... ( case solved :):) )
     
    Jonkheer and Fumacher like this.
  20. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Dat slalommen :D
     
  21. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat heet Lingo 26 letters Vu :rolleyes:
    en over de voeten van Michel zeg je niets?

    Cor, bedankt. Zal er in het vervolg op letten.o_O

    En heren deelnemers? Welk jaar was dit?

     
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Owww ? Remslang bijna door ... gevaarlijk hoor, goed dat er APK bestaat ...

    Ik durf bijna te wedden dat het nog een remslang is die op de auto werd gemonteerd in de fabriek :)

    Dan was je dus eigenlijk (te) laat met dat belangrijke onderhoud ?
     
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Even (extra) onder de aandacht brengen:

    A.s. Zaterdag staat alweer de derde meeting bij GMTEC in Oud-Beijerland op het programma. Na het daverende succes van de eerste twee edities hopen wij er, samen met jullie, weer een mooie dag van te maken! Iedereen is welkom om tussen 10.00u en 14.00u een kijkje te komen nemen in de werkplaats van GMTEC, waar diverse exclusieve supercars met passie worden onderhouden, maar ook om rond te kijken op het terrein rondom GMTEC, waar de mooiste en meest zeldzame auto’s uit Nederland en België zich verzameld hebben.

    Mocht u in het bezit zijn van een mooie sportwagen, schroomt u dan niet om middels een berichtje op deze pagina achter te laten u aan te melden voor dit spektakel! U kunt zich ook aanmelden middels onze nieuwe website; http://www.gmtec.nl/aanmelden

    Aanmelden is vrijblijvend en niet vereist; wel geeft dit voor zowel de organisatie als de bezoekers een beeld van wat zij kunnen verwachten. Ook zonder aanmelding is een ieder, met of zonder supercar, echter van harte welkom!

    Adres: Louis Pasteurstraat 17, 3261 LZ te Oud-Beijerland.

    Note: bij aankomst (=na afslag A29 - Oud-Beijerland de N217) goed op de snelheid letten, er wordt gecontroleerd zowel opvallend als on-opvallend, het is maar dat je het weet.
     
    Fumacher likes this.
  24. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    A.s. zaterdag is er ook een FCN-rit. Start 15h in Houten.
     

Share This Page