WK Formule 1 | Page 20 | FerrariChat

WK Formule 1

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, Sep 21, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    De Tifosi zullen met mij balen van wederom een onjuiste strategische keuze in Q3. Dit leek mij een soort noodgreep om er toch iets van te maken wat niet nodig was want P3/P4 was toch wel de verwachting. Ik denk te mogen zeggen dat een dergelijke onjuiste keuze (intermediates bij aanvang Q3) niet hoort bij zo'n groot team en nogmaals blootlegt dat het team onvoldoende kwaliteit heeft. Op welk gebied, nou zegt u het maar...
    Wie profiteerde (naast Hamilton), dat was gelukkig Max met een mooie P3. Kimi P4 en Vettel………….P9 wat voor Vettel lastig wordt want inhalen op Suzuka is lastig. Morgen er vroeg uit op toch maar opnemen?
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Nee hoor, om 07.10 uur met koffie in de hand kijken Menno !

    Na wat rondjes weet je dan vermoedelijk wel hoe de kaarten geschud zijn …..
     
  3. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    De start is altijd leuk maar dan rijden de 2 Mercedessen gewoon hun rondjes. Max zal met Kimi knokken en Vettel moet hard werken met/zonder resultaat.....of het moet gaan regenen!!
     
  4. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Bijna goed...

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat klopt aardig maar verliep heel anders...
    Mooie finish weer met Max op podium (wat niet werd verwacht) en voorlopig geen stoeltje bij SF want die zullen de incidenten met Max heul anders zien. Ook knap weer van Max om in het slot bij Bottas aan te haken (ondanks C-spec motor eigenschappen), dat maakte de wedstrijd voor mij nog aantrekkelijk. Dit naast de (vele) inhaal acties op de baan, een genot om naar te kijken!

    Opvallend was dat Kimi voor Vettel (mocht?) finishen... Dit zou betekenen dat Vettel ook inziet dat (wat Max voorspeelde) er geen sprake is meer van titel strijd. Anders hadden ze Kimi wel even laten stoppen in de laatste 3 ronden.
     
    Melvok likes this.
  6. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Fred, je hebt het mooi weergegeven. Ik heb ook op momenten de race leuk gevonden (tuurlijk P1 en 2 direct na start vergeten). Max is echt wel eg goed hoor en ik vond ook in Japan dat Max weinig genade krijgt van Whiting in vergelijk met (Vettel en) anderen. Magnussen was toch duidelijk fout met z'n blokkade voor Leclerck.
     
    Melvok likes this.
  7. evdzwet

    evdzwet Formula Junior

    Jul 24, 2009
    610
    Wassenaar
    Full Name:
    E. vd Zwet
    Was weer een (bijna) optocht. De straf van Max was terecht. Hij gaat van de baan af en moet er alles aan doen om gevolgen voor anderen te vermijden. Dat hij doordrukt en daarmee Kimi raakt mag niet. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de overwegingen van de stewards naar aanleiding van de aanvaring tussen Max en Vettel. Helaas heb ik daar niets van kunnen vinden. Ik kan me wel vinden in de uitleg van Christian Danner na de race. Je weet dat je Max moeilijk voorbij komt en om het dan op zo'n punt half te proberen is zoals hij dat noemde "wishfull thinking".
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Als je consequent bent Ed, had Vettel ook 5 sec moeten krijgen. Reed letterlijk Max van de baan af (die de racelijn volgde). Echter werd al fors gestraft door zijn 16e plek. Echter zie ik dat als een gevolg. Oorzaak was dat hijzelf een fout maakte en dat Max daar de dupe van werd.
     
  9. evdzwet

    evdzwet Formula Junior

    Jul 24, 2009
    610
    Wassenaar
    Full Name:
    E. vd Zwet
    Voor de aanrijding tussen Max en Kimi zijn best goede regels. Die voor het tweede incident minder. De vraag is of Vettel er al genoeg naast zat. En dan wordt het lastig: hoge snelheid; keek Max in zijn spiegels; was Vettel het instuurpunt voorbij. Dit soort dingen eindigen meestal in een jurybeslissing. De ene keer in het voordeel van de aanvaller; de andere keer in het voordeel van de ander. Het begrip racelijn en wie waar mag zitten wordt enorm arbitrair. En daar zijn geen regeltjes voor.
     
  10. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Max schoot van de baan en moet dan safe terug zo zijn de begrijpelijke regels en ik heb best begrip voor de 5 seconden. Echter als hij geen straf had gekregen had ik dat zeker kunnen begrijpen omdat er weinig andere opties voor Max waren om terug op de baan te komen want de andere kant op sturen was geen optie en hard remmen ook al niet! Een duidelijke overtreding was voor mij de actie van Magnussen die Leclerc hard blokkeerde zodat Leclerc tegen hem aan reed en dus een ernstig gevaar veroorzaakte wat niet werd bestraft. In vele gevallen is er twijfel maar ik geloof dat Max en wellicht ook Alonso erg weinig voordeel van enige twijfel krijgen.
     
    Melvok likes this.
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Amen Menno.
     
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Tsja, hoe vaak herhaal ik het niet: er wordt met verschillende maten gemeten, keer op keer weer :eek:
     
  13. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik denk dat vooral bij de Hollanders met de oranje bril regelmatig het gevoel ontstaat dat er wat betreft Max met twee maten gemeten wordt :D

    Max zat wel heel duidelijk fout na de eerste ronde; er is een heel heldere regel die iedere beginnende rijder al kent en die zegt dat als je de baan verlaat, je op een veilige manier moet terugkeren. Als je bij het terugkeren iemand ramt, is dat overduidelijk niet het geval. Hoe het wel kan, is meerdere keren getoond in zelfs dezelfde race. Bottas kwam een stukje verder terug de baan op na dezelfde bocht te hebben gemist; dan kom je wat rechter en meer beheerst aan de linkerkant (weg van de racelijn) de baan weer op. Toen Vettel naast de baan kwam te staan door zijn mislukte inhaalpoging wachtte hij keurig totdat iedereen voorbij was voordat hij weer de baan op kwam.

    De inhaalpoging van Vettel op Max was erg ambitieus maar m.i. niet echt fout. Niet van Max en niet van Vettel. Ik zou niet weten welke regel gebroken zou moeten zijn en er was door het contact ook geen onredelijk nadeel voor degene die het minst te verwijten viel (Max naar mijn mening). Degene die de ambitieuze actie inzette viel fors terug, maar dat kwam door zijn eigen initiatief. Gegokt en verloren.

    En voor de Oranje Hollanders die klagen over Magnussen's actie :D .... dat was bijna een kopie van wat Max deed in Baku t.o.v. Ricciardo waardoor ze beide van de baan af gingen. Daar werd Max toen volgens mij niet voor bestraft. Leclerc vergeleek het overigens na de race direct met de actie van ... Max tegen Kimi een paar jaar geleden. Er is volgens mij ook geen duidelijke regel voor/tegen. Je mag op een heel laat moment nog besluiten om van richting te wisselen. Soms gaat dat goed maar soms kan degene die achter je zit met geen mogelijkheid meer remmen omdat hij door de slipstream en soms DRS een veel hogere snelheid heeft en de voorganger ook nog neerwaartse druk en remkracht weghaalt. Je wordt volgens mij daarvoor pas bestraft als je van lijn wisselt op het moment dat je tegenstander al naast je zit en hem van de baan drukt. Zoals Max deed in Monza en waarvoor hij ook bestraft werd. Ook terecht en heel rechtlijnig volgens mij :D
     
  14. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Max zat in Baku natuurlijk fout maar ook Ricciardo was hier niet vrij van een fout (geloof dat 2/3 en 1/3 werd gezegd). Bestraffing bleef uit vanwege het nadeel dat het team al ondervond van die domme actie. Ik ben inderdaad partijdig want anders is er niet veel aan, maar ben vooral een SF fan sinds Alboreto en Stefan Johanson onze piloti waren, echter door de pret die Max in het circus strooit en het feit dat eindelijk een NL-der is met veel talent kijk ik ook erg graag naar hem en juich graag voor hem. Blijf van mening dat er in die bocht nagenoeg geen opties voor Max waren dan de baan op zoals hij deed. Meningen blijven verdeeld en daar kunnen wij polderlanders prima mee leven, vraag maar aan Mark R:)
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Een beetje saai maar voor de tech's onder ons wel stof tot discussie wat er binnen ferrari F1 gaande is. Duidelijk is dat de FIA ze in de tang heeft en dat dit invloed heeft op het WK....

    Afijn voor de nerds onder ons:
     
    Alfer likes this.
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Voor mindere nerds onder ons (en vast bekend) heeft RedBull een roadtrip door de USA (west to East) gemaakt voor promo Grand Prix Maimi.
    In deel 1 was Riciardo de hoofdrol speler (tot Vegas) zie:

    .


    Nu was de beurt aan Max voor het vervolg:

     
    Melvok likes this.
  17. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Erg technisch idd, maar wat ik er uithaal is dat de FIA heeft geconstateerd dat Ferrari rommelde met de (laadstroom) regels ..

    Knap dat de mensen binnen de FIA daar op gekomen zijn … en sensors dat lieten controleren …
     
  18. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Heb ik ook met interesse aangehoord. Lijkt dus best wat invloed te hebben gehad op de prestatie. Zullen ze zo ook ontdekken waarom die zilverpijlen zo snel zijn?
     
    Melvok likes this.
  19. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat een wedstrijd! Die yankees hadden de mooiste wedstrijd dit seizoen tot nu toe! Max die start als 18e en wordt (uiteraard) driver of the day!
    En dan Kimi na +100 wedstrijden eindelijk weer een winst, gegund want het zal (waarschijnlijk) de laatste zijn van zijn carriere....
    Vettel komt goed weg na zijn (stomme) fout.
    Voor degene die niet gekeken hebben, GA DEZE RACE KIJKEN!!! De laatste 3 ronden zijn nagelbijtend en de eerste ronde (buiten beeld) van Max magistraal!
     
    Melvok likes this.
  20. 3alfa

    3alfa Karting

    Nov 22, 2011
    154
    Hoofddorp The Nether
    Full Name:
    Ger Bloem
    En als aanvulling: waarom lukt het Vettel niet om door het veld naar voren te rijden, hetgeen Max met een mindere auto wel lukt.
     
    Melvok likes this.
  21. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Maar vettel is toch ook net zo door het veld naar voren gereden?

    De achterstand die hij had op Verstappen na zijn spin bleef redelijk gelijk.

    Volgens mij rijdt iedere redelijke coureur in een Mercedes, Ferrari of Red Bull ook snel langs de andere auto’s. De eerste drie teams zijn heel veel sneller, de anderen weten dat ze er toch niet in slagen om de hele race voor te blijven en gaan hun banden en hun auto niet riskeren voor zinloze verdedigende akties.
     
  22. 3alfa

    3alfa Karting

    Nov 22, 2011
    154
    Hoofddorp The Nether
    Full Name:
    Ger Bloem
    Wat ik impliciet bedoel is dat ik de vechtlust bij Max waardeer. Vettel kan snel zijn, maar als het op man tot man gevechten komt is hij zeer matig. Vettel zal dus alleen een goed resultaat hebben met een superieure auto (wat de RB in zijn kampioenschaps jaren was). Wat mij dus van Vettel tegengevallen is dat het erg lang duurde voordat het gat met de Mercedessen dicht reed EN dat hij niet in staat was om voor de MB s te komen. Per slot van rekening heeft Vettel nog een verwaarloosbare kans op de titel, dus verwacht ik mes tussen de tanden en gaan. Maar niets van dat alles. Gewoon je rondjes draaien.

    Jammer dat die knurft volgend jaar nog een jaar in ons geliefde merk rijdt.
     
    Alfer likes this.
  23. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    #498 ChrisW1, Oct 22, 2018
    Last edited: Oct 22, 2018
    Ik zie dat net iets anders :D

    Had Vettel dit jaar maar wat vaker gewoon zijn rondjes gedraaid; dan had hij er nu beter voorgestaan. In Italië, Japan en nu in de VS heeft hij vroeg in de race één van de andere 5 snelle auto's willen aanvallen en dat is hem heel duur komen te staan.

    Juist Max heeft gisteren alleen maar goed zijn rondjes gedraaid. Hij heeft niet één echte concurrent hoeven in te halen of daar zelfs maar een poging voor hoeven doen. Vettel spinde en kwam achter Verstappen terug de baan op; Ricciardo viel uit, Bottas is hij voorbij gegaan via een gelukte undercut van het RB team (dus via de pitstops) en hij kwam voor Hamilton doordat Hamilton zijn banden verbrandde en na zijn pitstop achter Max terug de baan op kwam.

    Vettel heeft als enige van de top-6 rijders één van de andere met een vergelijkbare auto (Bottas) op de baan ingehaald. Dat maakt natuurlijk zijn spin in de eerste ronde bij lange na niet goed, maar wat hij na deze spin heeft gedaan was m.i. niet van een totaal ander niveau dan wat Max heeft gedaan. Ze reden ongeveer dezelfde rondetijden en waren de andere auto's (niet zijnde de RB/MB/F) zo voorbij.

    Vettel had m.i. ook zeker niet de gehele periode van 2010 t/m 2013 een superieure auto. In 2010 en 2012 bijvoorbeeld had Ferrari m.i. een minimaal gelijkwaardige auto en hebben Ferrari/Alonso het kampioenschap in de laatste races laten liggen.

    Ik ben blij dat Leclerc volgend jaar bij Ferrari gaat rijden. Ik heb niet zo'n hoge dunk van Kimi en als Leclerc zo snel is as hij lijkt te zijn geeft dat Ferrari meer kansen en geeft het ook een leuke nieuwe benchmark voor Vettel. Het zou mooi zijn als Mercedes Bottas ook had vervangen en daar bijvoorbeeld Ocon had neergezet zodat er wat meer concurrentie voor Hamilton zou zijn.
     
    mkt, Melvok and 3alfa like this.
  24. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ben het met je eens. Vettel maakt te veel fouten en dat kan alleen zijn doordat hij onder grote druk staat. Kimi is naar mijn overtuiging niet erg snel maar Vettel was ook dit seizoen feitelijk weinig sneller en soms zelfs de mindere. Beiden zijn echter niet in staat geweest het verschil te maken in de races van de 2e halft van seizoen 2018. Top van Max dat hij geweldig door de start chaos kwam en ook daarna snel naar voren kon komen maar het beste is het feit dat hij na zijn vroege stop zijn banden zeer goed kon managen en cool bleef tot over de finish, ook na de actie met Hamilton. Natuurlijk was de actie met Hamilton ook super en Hamilton maakte later duidelijk dat Max passeren een groter risico is dan een andere piloot inhalen wat een mooi compliment is.
    Volgend jaar Leclerc wordt leuk omdat we dan weer eens kunnen zien of Vettel daar een antwoord op heeft, ik denk echter van niet. Net als zijn laatste seizoen voor Red Bull kon hij wel eens geen partij blijken te zijn voor een goede gedreven teammaat.

    Alonso overigens is nog immer een super talent die het bij de SF helaas net niet lukte maar in iedere race en kwalificatie echt veel sneller dan Kimi was. Hij ging op het verkeerde moment weg en ging naar het verkeerde team maar wie had verwacht dat McLaren zo zou afzakken.
    Overigens wat het super mooi dat Kimi nog een mooie overwinning heeft vlak voor zijn vertrek bij de SF.
     
    Melvok likes this.
  25. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Waarom Max niet op pole stond in Mexico:

     

Share This Page