Gek die marktprijzen | FerrariChat

Gek die marktprijzen

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Ajax de 1e, Feb 7, 2019.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Er zijn hier diverse draadjes over in de subfora, ik had m al geopend in het andere forum, wat inmiddels 'gesloten' is. Niet heel veel reacties, maar wel heel veel meelezers (!)
    Uiteraard wilde ik zoals velen een F rijden, maar het werd om kwalitatieve redenen een P.
    Mijn uitgangspunt was altijd een 308, maar ook latere modellen kunnen mij bekoren. Tot het elektronica-tijdperk dan....
    Maar het blijft leuk om over de 'markt' na te denken. Wat gaat er gebeuren? De tijd dat je voor 30 mille een hobby-auto kon aanschaffen lijkt voorbij. Een leuke 911 2.7 voor 12K...een 3.2 G50 voor 16K....een F355 voor 35K...een 308 voor 28K...een M3E30 voor nog geen 20K. Een beetje werk hier en daar, en je had een fijne auto waar je een paar jaar mee kon sturen, redelijk verkopen, wat sparen, en weer voor de volgende gaan.
    Zo dacht ik een knappe 355 te kunnen bemachtigen, maar daar stap ik een beetje vanaf. Wat me opvalt, is dat er aan de auto's die te koop staan, nauwelijks iets aan onderhoud is gedaan sinds ik deze volg. Dat is een fijn gevolg van investeerders. Die kopen, rijden er 2 rondjes mee, en zetten hem weg. Niets is slechter voor een (in dit geval) een 355 dan stilstand. Vul de tank dan nog af met E10, en het feest kan beginnen. Zelfs motorkap-dempers die 5 jaar geleden al lam waren, denk maar niet dat die vervangen zijn; ze zijn nog steeds lam! Die kosten maar een paar tientjes! Zelfs dat was nog teveel voor de investeerders. Het zijn immers geen autoliefhebbers, maar handelaren. Oh ja, er heeft er zelfs 1 een velg laten richten.......die zijn wel van magnesium hè! Dat is levensgevaarlijk! En magnesium wordt oud (lees: bros). Eén van de dealers pakt de auto's grondig aan, dat is mooi om te zien, maar daar staat dan wel een bizarre prijskaart tegenover.

    Wat ik al een tijd zie, is een stijgende lijn van vraagprijzen, maar erg weinig verloop (van het 2ehands spul). De meeste Porsche-modellen zijn op hun retour, niet dramatisch, maar toch...
    Ferrari's daarentegen, blijven maar door stijgen???? De M3E30 is inmiddels ook onbetaalbaar. Maar die blijven inmiddels ook netjes in de showroom staan. Het gaat nergens meer over. De liefhebbers haken af.
    Uiteraard was vroeger alles beter, en dat is m.i. de reden dat prijzen kunnen stijgen. Het zal nooit meer zo gemaakt worden als toen. Of kan er een kentering komen, dusdanig, dat de prijzen weer op of onder de oude niveaus uitkomen? Ik ben benieuwd.....er is verschrikkelijk veel aanbod!
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Wie zijn wij dat wij in de Kristallen Bol kunnen kijken en voorspellen ….

    Wel kan ik mijn (zeker gechargeerde) ideeën delen, ze zullen mogelijk wel iets van bewaarheid bevatten, val me er dus niet op aan aub :)

    Vraagprijzen blijken vrijwel nooit hetzelfde te zijn als het bedrag waar voor ze verkocht werden ...

    Het zijn niet de investeerders die een 308, 355 0f Testarossa kopen Steef. Zij kopen een F40 of TDF oid

    Het zijn vaak liefhebbers die een max aan bedrag te besteden hebben en daardoor aan een dergelijke auto aanlopen en hem kopen.

    Ook ik deed dat, de 512TR kostte K€ 65 en dat kon ik na lange tijd sparen net kopen. (3 kinderen eindelijk huis uit)

    NET … zei ik al … en dan krijg je het (vaak zoals je al zei achterstallige) onderhoud opeens voor je kiezen.

    Geen echt rekening mee gehouden dus … pfff ….

    Had ik die F echt gekocht als ik me dat allemaal van tevoren gerealiseerd had ? Waarschijnlijk niet.

    Ik ken F's die bij hun eigenaar een jaar stilstaan op blokken omdat een F1 pomp en/of koppeling vervangen moeten worden …

    Verder denk ik dat jij -als je spreekt met de eigenaars- tientallen auto's kan vinden waar alleen nog het meest noodzakelijke aan gebeurt.

    Afgelopen jaar viel er ergens een 430 uit waarvan de remblokken tot op het staal versleten waren ….

    Van APK naar APK rijden ( toch maar 3000 km per jaar toch ?) en hopen dat er geen radiator of rem gaat lekken o.i.d.

    Kijk eens naar revisie van het onderstel (o.a. rubber bussen), remleidingen van begin 80-er jaren, remschijven die al "op het kantelpunt" zitten e.d. … zeker van 308, 348, 355, 360, 430, 456, 550 en 612.

    En dan heb je nog een aantal garages (ik bedoel daar dus uitdrukkelijk niet de beide dealers of Forza mee) die ook denken dat ze jou een mooie en perfecte Ferrari moeten verkopen. De verhalen over deze drama's kan ik je wel eens vertellen ….

    Prijzen voor Ferrari's boven de K€ 100 zullen alleen zakken denk ik … dus 430, 458, 488 etc.

    Maar waar de prijzen dan nog steeds astronomisch zijn in verhouding tot een gebruikte Porsche ...

    Je kent het eeuwige gezegde: een goedkope Ferrari bestaat niet … en dat blijkt dus helemaal waar.

    Een aantal mensen die best wel een F willen kopen durven gezien de onderhoudskosten daarom n.m.m. ook niet om die auto te kopen.

    Tsja, waar zit jij nu ? Heb je geld over voor een 308 + al het onderhoud … of een 430 ?

    Dat zal voor de meesten niet zo maar gelden.

    In Nederland rijden daarom maar 500 Ferrari's frequent op de weg …. en staan er 2000 opgeslagen/geschorst bij eigenaars (schatting).
     
    Ajax de 1e likes this.
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Leuk en passend onderwerp. Zelf had ik een (betrouwbare) 328GTS. Jaren mee rond gereden (lees: gegumd en dat betekend serieus gas geven!) en netjes onderhoud aan laten plegen (door Alex). Hierdoor vlekkeloos 80k op de klok gezet zonder 1x stil te staan. De auto was mijn jongensdroom en kocht die ook eigenlijk blind (in de toen nog gunstige periode). Wel de history nagetrokken en een PPI laten uitvoeren om geen kat in de zak te kopen maar verder had ik er geen verstand van wat het beheren van een Ferrari inhield.

    Echter toen kwam het tijdperk/km stand op revisie nivo voor deze 328. Het was dus keuze: €20k in deze auto investeren en doorrijden tot de 200.000km of dat geld + inruil bij een nieuw model leggen.
    Ik koos voor dat laatste en koos voor een F430 spider. Totaal anders in rijervaring, snelheid en luxe. De km's (bij koop slechts 5300km) komen er nog steeds in dezelfde aantallen bij, onderhoud gebeurd nog steeds zoals het hoort waardoor de auto betrouwbaar is.
    De jaarlijkse kosten (verz, wegenbelasting, verbruik en onderhoud) zijn na genoeg gelijk. Echter afschrijving is er op een F430 wel en op een 328 niet. Maar daar krijg je wel een andere rijervaring voor terug in luxe.

    Dus; duurder, ja door de afschrijving.
    Goede keuze; zeker hoewel ik de 328 soms wel eens mis met zijn handbak en de lage kart-achtige zit en dat "spartaanse" gevoel.
    Kreeg ik goed geld voor de 328? Ja, precies wat ik er 80.000km daarvoor voor betaalde, geen afschrijving dus.

    Dat laatste is nu denk ik niet meer haalbaar. Zoals gezegd is de "instap/aankoop" tegenwoordig hoger. Onderhoud is dan nog een post extra daar bovenop. Indien men er niet mee rijdt worden die kosten alleen maar hoger! Ik meen dat door het vele rijden wat ik deed mij ook veel ellende/pech (=kosten) is bespaard gebleven. Rubbers waren soepel, slangetjes spoelde lekker door en nergens stilstaand water (in de uitlaat, chassis delen). Ik zou er zo weer aan beginnen maar wel even moeten sparen om 80k (voor een goede!) bij elkaar te krijgen.

    Mel zegt het correct: een goedkope Ferrari bestaat niet
     
    Ajax de 1e likes this.
  4. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    ....maar wat gaat de markt nu doen? Dalen, stabiel of stijgen?
     
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat is de beruchte glazen bol, niemand kan je dat zeggen. Moet ik gokken dan denk ik dat het wel aan het stabiliseren is. Een echt argument heb ik daar niet voor maar de prijzen waren (vooreen) te laag. Een Ferrari voor minder dan een VW golf cabrio?! Nee, dat klopte niet.
    De (over)correctie die daarop volgde was ook overspannen. +100k voor een auto die 3 jaar daarvoor nog niet 40k opbracht?! Leuke gok, verschillende hebben dat gedaan en er goed aan verdiend. Andere hebben afscheid genomen en een bak geld/winst gemaakt maar zitten nu zonder... En eentje nu weer aanschaffen is weer een gok en kan bij een fout exemplaar kostbaar zijn. Een goedkope Ferrari bestaat niet.

    Ik zeg dus stabiel aangezien de "overcorrectie" wat is bijgesteld naar beneden. Echter zoals je verklaarde staan er nog vele voor de hoofdprijs te koop, te lang te koop zelfs. De vraag is of dat er ook werkelijk voor wordt betaald nu of in de toekomst. Ik schat van niet.

    Je kunt dus gerust een F aanschaffen (je zoekt toch nog steeds?) en afwegen welk soort die in je budget past met het juiste onderhoud om (betrouwbaar) te blijven rijden. Geloof me, heel anders dan Donkervoort of 911
     
  6. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Als je je zoveel (geld)vragen stelt alvorens een F te kopen, doe het dan niet. Dan primeert de passie niet bij je.
    Een F kopen doe je met je hart. Wil je iets met je verstand kopen, ga voor een Audi of zoiets.
    Ferrari is blinde liefde, coup de foudre, wakker liggen omdat er zo'n volbloed niet in je garage staat. En eens je hem wèl hebt, slaap je nog steeds niet want dan wil je continu gaan kijken. En als je verschiet van een vette onderhoudsfactuur, dan slaap je opnieuw niet.
    Net als Fred begon het bij mij ook met een 328 GTS, na 30.000 km vreugde en plezier, verkocht voor dezelfde prijs die ik er 8 jaar voorheen voor gegeven had. Nooit zitten uitrekenen. Integendeel.
    Daarna voor een wervelende Challenge Stradale gegaan. Nog geen seconde spijt van gehad.
    Koop NOOIT een F omdat je denkt een zaak te doen. Koop ALLEEN een F omdat je er stapelverliefd op bent.
    Tot daar mijn goede raad!
     
    cdriel, TTR6, alx355gt and 5 others like this.
  7. lewie

    lewie Formula Junior

    Apr 13, 2007
    515
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
    Waardeontwikkeling van auto’s, maar ook van kunst of bijzondere wijnen etc. lijkt mij een conjuncturele cyclus die per merk en model verschilt. Zo heb ik de indruk dat Ferrari’s uit de jaren ’50 en ’60 het op dit moment minder doen dan een jaar of 5 geleden, maar dat de vraag naar bijzondere moderne Ferrari’s, > jaren ’90, juist groter is geworden met prijsstijgingen voor die categorie als gevolg.

    Ik denk overigens dat de prijsstijgingen van volume Ferrari’s, zoals F355, F360, F430 slechts voor een deel veroorzaakt worden door investeerders. Door hun productieaantallen is deze categorie minder interessant voor investeerders. Lijkt mij dat de prijsontwikkeling van deze modellen dezelfde oorzaak heeft als bijvoorbeeld de stijging van de huizenprijzen de afgelopen jaren. Het geld dat de ECB via haar ruime monetaire beleid in economie heeft gepompt heeft uiteindelijk zijn weg gevonden naar de woningmarkt en andere kaptiaalintensieve investeringsmogelijkheden zoals auto’s, kunst, vakantiewoning etc. Dus kort gezegd meer vraag door het (wereldwijd) toenemende aantal personen die iets te besteden hebben en daardoor gemiddeld hogere prijzen.

    De toekomstige waardeontwikkeling zal van veel (economische) variabelen afhankelijk zijn; rentestand, stand van de economie, wisselkoers verhoudingen, overheidsregelgeving etc. Tevens veranderd de voorkeur van het publiek nog weleens. Wat men in de jaren 80 mooi vond, kan nu helemaal uit de mode zijn. Ik kan me herinneren dan men nog niet zo lang geleden een 246 Dino niet eens een echte Ferrari vond. Als je van ieder model de historische prijzen kan vinden zullen de prijzen als een soort conjunctuurgolf bewegen, waarbij het lastigste zal zijn om te bepalen op welk punt van de golf de huidige prijs zich bevindt en hoe lang de golf zal duren.

    Verder sluit ik me aan bij The Strad, koop een Ferrari, of een andere bijzonder auto, of kunst, alleen als je het mooi vindt en er van kan en wil genieten. Als het alleen om het financiele gaat kan ik wel betere investeringen verzinnen.
     
    MvT likes this.
  8. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik ben het op veel punten met je eens Mel. Je zegt een goedkope Ferrari bestaat niet, maar ik denk dat het zelfs verder gaat. Een goedkope oldtimer bestaat niet en 95% van de oldtimers heeft heel veel achterstallig onderhoudt of rijdt op noodoplossingen. Mijn overbuurman heeft net 924 gekocht uit '80. Erg leuk voor een zacht prijsje en ik help hem af en toe, maar de beste man heeft er al 3,5K in zitten om hem alleen rijdend te maken en om de kosten te bepreken spuit hij hem zelf met een spuitbus. tja… jammer maar zo gaat het.

    Ps. De laatste telling van Kroymans vorig jaar waren rond de 1600 geregistreerde paardjes op NL kenteken. :)

    De normale oldtimers hebben ook een vlucht genomen in prijsstijging. Om maar een mooie roestbak te noemen, voor mij een geliefd model, omdat ikzelf 12j een QV heb gereden, een Alfa Romeo 33... die kost je hedendaags gewoon tussen de 15 en 20k. Een Citroen CX of een Peugeot 604 liggen ook rond die getallen.

    Die oude 156 die ik voor 500 euro heb gekocht betaal je nog steeds 3-5k voor. Daar is trouwens ook al 2K aan onderhoud gespendeerd.

    Mijn gevoel zegt dat deze prijzen blijvend zijn zo ook voor de F. Ik zie het niet meer stijgen bij de 3x8jes en mijn favoriet de 348 met de 400/412 en zelfs iets gedaald. Er zijn velen voor een hoge prijs gekocht en dat is denk ik ook gelijk de waarde die het blijft. Mens eigen is dat het spul niet verkocht wordt onder de aankoopprijs, met uitzonderingen nagelaten, en dan blijft het wederom gewoon in de stal totdat de inflatie rond(es) weer voorbij zijn geweest.

    Ik ben het er niet helemaal mee eens :) Ik heb toch ook wel echt met verstand gekocht, maar ook rekening houdende dat ik 5 to 8k moet investeren om achterstallig onderhoud te plegen en dat was het ook. Je moet dus wel met verstand handelen/inschatten. Als je een F koopt en uit passie en je kan hem niet onderhouden, dan ben je snel de sjaak. Mijn Ferrari is dus uit passie en financieel verstand gekocht ;)


    Eens!
     
    VetroresinaNL, Melvok and Jonkheer like this.
  9. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Goedkoop(er) wordt het niet. Niets leuker dan door Italie te rijden met een Ferrari. Dat gevoel heb je met geen ander merk hebben. (okok een Lamborghini.. misschien) Zelfs niet als je met een Porsche naar Stuttgart gaat. (no offence) :) Het is nu eenmaal de emotie van de Italianen!
     
    Melvok and Jonkheer like this.
  10. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Dat klopt dan aardig met wat ik al aangaf toch ?

    @ In Nederland rijden daarom maar 500 Ferrari's frequent op de weg …. en staan er 2000 opgeslagen/geschorst bij eigenaars (schatting).@

    Een aantal staat zelfs zonder NL kenteken te wachten tot de investering verkocht wordt ...
     
  11. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Klopt Thijn, ik heb tot nu altijd rond de 5.000 km per jaar met de Mondial gereden en met de 944 nog geen 2000 km in vier jaar.
    Vind wel dat als ik heel regelmatig met de Ferrari rijdt, het speciale gevoel minder wordt. Nu ik hem in de winterstalling heb staan is de drang en straks de beloning om te rijden weer heel erg groot. Heb om die reden de 944 verkocht en ervoor in de plaats een Corvette C5 gekocht met een paar kleine technische modificaties en ongeveer nu 380 pk en dik 500nm aan koppel.
    Reden: betaalbaar, ontaard snel, ruim voor lange mensen zoals ik en geluid waar ik blij van wordt. Op deze manier zal ik De Mondial iets minder gebruiken waardoor hij iedere keer weer speciaal is om mee onder weg te zijn. Zal niet ieders smaak zijn maar dat heeft me nog nooit geboeid. Heb nu een maal een zwak voor alle automobielen underdogs, die je daarom weinig tegenkomt en niet ten prooi vallen aan het hele maffe prijzen circus. Ik heb tot nu toe een Mondial 8, 308gt4, Fiat Dino, Porsche 928 4.5 , Ferrari 208, Ferrari 365 Gt4, Bitter SC, Alfa Gtv 6, Porsche 944, BMW 325 E30 cabriolet, 323i E21, Alfa Guilietta, Alfa 33, Jeep Wrangler gehad.
    De Mondial 3.2 en de Corvette C5 passen prima in het rijtje, ik vind ze fantastisch en of ze in waarde stijgen maakt me geen moer uit.
     
    Melvok likes this.
  12. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ah die telt Kroymans niet mee :)

    Ik was afgelopen zaterdag naar een 400i '85 automaat aan het kijken en het blijkt maar weer dat achterstallig onderhoud de boven toon voert. Hij was wel compleet met gereedschap en papieren. tja… ff 70k er voor vragen… als je het snel zegt lijkt het niet veel. Voor een leek was het opzich een redelijke auto waar je op het eerste oog zo mee weg kon rijden, maar als je er dieper op inzoomt was het zekere mate van ellende. Het rijdt wel fenominaal trouwens! ff snel een jerrycan benzine erin werd er gezegd. Om me maar van het dome te houden vroeg ik wat hij erin gooit E95. Ach ja.. wat een feest :)

    Klonk en reed goed, geen twijfel aan! Soms een beetje sputteren. Ja, lang stilgestaan en vocht!

    Nu heb ik een paar meetpunten waar ik een inschatting doe hoe de eigenaar zijn automobile behandeld. De banden, tikkende tijdbommen DOT codering 246. tja… 1996... TRX waar ikzelf wel erg van gechammeerd ben door de looks. om van de ruitenwissers niet te spreken (levensgevaarlijk). Remreservoir zo zwart als zwartepiet! Radiator.. de lamellen vielen ertussen uit aan de onderkant. Een bekent hulpmiddel voor niet werkende telescoop gasveren in de achterbak. Extra bedrading aan de accu..

    De lijst groeit gestaag kan ik je vertellen en lak was goed, maar de basis was ik niet kapot van. Onderaan de deuren was het een plamuur festijn!

    Nu mag je van een 33jarige F dit allemaal verwachten, maar voor deze prijs - 70K? naar schatting gaat er tussen de 20 a 30K, inclusief wat ik nog niet weet, aan achterstallig onderhoud in als ik het meeste zelf doe.

    mijn gevoel zegt dat deze niet meer dan 35-40k mag kosten.

    Deze laat ik natuurlijk staan voor 70K..

    Image Unavailable, Please Login
     
  13. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    473

    Als je een 400 zoekt, zou ik eens naar deze gaan kijken.
    http://classic-youngtimers.com/listing/ferrari-400i-automatic/
     
    Paulus348 likes this.
  14. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    De markt gaat wat op en neer idd. Rond de tijd dat ik mijn 308 GTB kocht, gingen de prijzen langzaam maar zeker omhoog.
    De taxatiewaarde (hoeveel dat zegt, laat ik even in het midden) is verdubbeld sindsdien en de laatste 2 jaar schommelt het een beetje omhoog en dan weer omlaag (zoals de laatste maanden).
    Ik zie niet gebeuren dat je weer een knappe Europese 308 kunt kopen voor 40K, maar ik zie ze ook niet naar 200K gaan (ik praat dan over stalen carb/QV modellen).

    Onderhoud is erg belangrijk bij deze auto's en onderdelen zijn bijna altijd duur.
    Ik bezuinig zelf nergens op omdat ik er echt mee wil rijden. En dan veilig voor mezelf en voor de techniek.
    Enige waar ik wat mee bespaar is sommige dingen zelf doen. Vooral klusjes die veel tijd kosten, pak ik gewoon in de wintermaanden op. Dat is nog leuk ook en je komt vaak allerlei extra dingen tegen die ook verbeterd of vernieuwd kunnen worden. KVS-slangen, brandstofslangen etc etc.
    Maar als je dat niet zelf kunt of wilt, dan moet je gewoon rekening houden met 1-2 euro per km.
    Mijn eerste 10.000km zat op 1 euro per km.

    Maar ik weet idd niet of een Ferrari echt veel duurder is dan een oude 911 bv.
    Die heb ik ook gehad en ook daar heb je soms beurtjes van 2K.
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Harry, die €1,-/km is toch wel inclusief alles? of komen daar nog kosten bij?

    Ik vind het trouwens geen verkeerd gemiddelde, daar zat ik zelfs onder met de 328, en dat voor een Ferrari...!

    Moet wel eerlijk bekennen dat er een revisie voor het blok zat aan te komen (hoe zit dat bij jou?) met alle slangen (preventief) vervangen (bij jou al gebeurd, toch?). Ook de ophanging was in de komende jaren aan de beurt. Dit was niet achterstallig maar gewoon periodiek en stond dus ook op de "to do list" van de komende 5 jaar (indien ermee werd doorgereden zoals ik dat deed (12.000km/jaar), iets waar ik geen tijd/zin in had en dus koos voor inruil op de F430 bij Kroy waar hij alweer binnen 72 uur weg was gekocht (naar belgie).
     
  16. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Zou er vooral eentje zoeken met een goede body, technisch is het allemaal niet zo spannend, heb zelf 5 jaar een 365 GT4 gehad.
    Die hebben altijd de handbak en dat geeft bijna een Daytona achtig gevoel , houd wel rekening met een stevig verbruik t.o.v. de Mondial.
    Staat nog een aardige 400 gt op autoscout voor 44K die je volgens mij onder de 40 wel zou moeten kunnen krijgen.
    Goede basis lijkt me, als daily driver zou ik hem nu niet zo snel meer gebruiken, zijn wel machtige machines.
    Mijn ex 365 is sinds 2011 in handen van een bevlogen FCN Lid, die echt alles zelf kan, incl. blok revisie.
     
    MvT likes this.
  17. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Dat is incl alles idd. Voor mij exact volgens verwachting.
    Motorrevisie zal er ooit eens aankomen idd, maar ik denk dat ik nog probleemloos 10-15 jaar kan rijden. Mijn auto is sinds 1983 altijd goed onderhouden en er is geen cent op bespaard. Daar heb ik nog steeds plezier van. Ophanging etc is allemaal al eens gedaan bv. Koppeling moet ik even opzoeken in de facturen die ik heb, maar is vast al eens gedaan. Is vast ook weer eens aan de beurt de komende xx jaren net als bougiekabels en de rest, maar dat hoort bij normaal onderhoud.
     
  18. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    En volgens mij mag een hobby ook wel iets aan geld kosten. Ik noem maar even een (luxe) sport, paardrijden. Die hobby kost al snel 400/600 euro per maand. Na 10j kan je er toch een mooi een Ferrari van kopen.
     
    Ajax de 1e likes this.
  19. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Als dit een bolide is die je graag wilt rijden en uiterlijk hoef je niets te doen, dan zou ik dat doen. Ik neem aan dat je een garage hebt en als jezelf een beetje handig bent kun je veel dingen zelf doen leren. Reserveer 3/5K voor (achterstallig) onderhoud voor het eerste jaar en dan kan je meestel wel verder voor de volgende 5j. Naar mijn mening kan je deze modellen altijd wel voor een prijs verkopen dat je ook je onderhoud er uit hebt, tenzij het een geldput wordt.

    Moraal, er zit altijd onderhoud aan en meer dan je zou willen bij een koop. PPI is wellicht verstandig als de technische kennis het overlaat.
     
  20. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Thx! Ik ga eens kijken :) het is al dan niet de kleur die ik graag zou willen, maar soms heb je geen keus.

    Daar ben ik het mee eens Milko. Techniek is meestal makkelijk op te lossen, maar met spuitwerk, laswerk loopt het al snel in tijd en geld. Het stevig verbuik maakt mij niet zoveel uit gezien we er 3/4k per jaar mee rijden.
     
  21. jochem00

    jochem00 Formula Junior

    Jun 19, 2014
    344
    Netherlands
    Sommige mensen verwachten droomprijzen voor hun auto te vangen en na een jaar staat de auto nog steeds te koop. Ik heb mijn 360 waar niets aan mankeerde met 82.000 kms op de klok een paar maanden geleden voor 55 duizend euro van de hand gedaan. dat was er een met handbak, challenge wielen, challenge grill etc. een hoop afschrijving van mijn kant, maar als ik meer had gevraagd dan had hij langer te koop gestaan.
     
    Melvok likes this.
  22. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    55K was wel te goedkoop denk ik, maar je bent hem wel snel kwijt idd.
    Veel 360's staan lang te koop, omdat het aanbod groot is.
     
  23. Lieven Engelbeen

    Jun 12, 2018
    127
    Belgium
    Full Name:
    Silverballgames
    Een grote 'onbekende/variabele' in de waardering van deze toch wel zelfdzame wagens is de grootte van de afzetmarkt.
    Hier in Europa ... en in de US, zijn de prijzen redelijk aan het stabiliseren lijkt me, voor verkoop binnen deze twee continenten.
    een Europeaan verkoopt aan een Europeaan ... een Amerikaan aan een Amerikaan.

    Wat nog volledig moet openbloeien ... en het zit eraan te komen ... is Azië. En in het bijzonder China.
    Daar zitten gigantisch veel superrijken die alles opkopen wat zeldzaam is, zonder veel blijk van verstand of goede smaak.
    Het gaat van kunst naar wijn naar ... auto's.

    Voorlopig is de markt voor oldtimers nog gesloten naar China. De dag dat deze open zou gaan ... en dat gaat gebeuren ... dan zal er een serieuse prijsstijging plaats vinden. En dan kan het in veelvouden gaan van wat vandaag betaald wordt voor een bepaalde wagen.

    My two cents ...

    Dit gezegd zijnde ben ik heel erg blij met mijn witte TR, rij ik er met plezier mee, neem ik er graag de slapeloze nachten bij als het niet anders kan, ... ;-)
    Ik zit er met andere woorden niet op te wachten dat er veel van onze mooie F's uitgevoerd worden naar China.
     
    Ajax de 1e likes this.
  24. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    Ik zou er toch niet van staan kijken als de markt voor benzine auto's totaal instort over 10 jaar.
     
    Ajax de 1e likes this.
  25. lewie

    lewie Formula Junior

    Apr 13, 2007
    515
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
    Dat verhaal hoor ik al 10 jaar. Denk niet dat de Chinese autoriteiten zitten te wachten op allemaal oude vervuilende auto's. Tweetakt scooters komen daar ook niet meer op de weg. Chinese autoliefhebbers kopen al, en laten dat spul in Amerika of Europa staan. Ik zie iig niet een enorme vraag uit China ontstaan, maar je weet nooit.
     

Share This Page