Gek die marktprijzen | Page 5 | FerrariChat

Gek die marktprijzen

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Ajax de 1e, Feb 7, 2019.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik zou ook gewoon naar Forza gaan.
    Het gaat om de kwaliteit v/d controle niet om de kwaliteit v/h papier toch?
     
    Jeka, Jonkheer and 360Marnix like this.
  2. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Een ppi moet je mi laten opstellen daar waar je je het beste bij voelt. In mijn ogen is het papiertje niet meer dan een hulpmiddel om een gedegen keuze te maken wat bij je past. Ik vind het belangrijker dat de opsteller naar mijn wensen luistert en gericht advies geeft.

    Laten we ook niet alle verkopende partijen als boeven neerzetten. Er zijn er genoeg die gewoon een 'eerlijke' boterham willen verdienen. En ook de goede maken welleens een foutje. De meeste 'eenmalige' verkopers weten vaak niet wat ze zich op de hals halen met een exotic, dus die leren de les vaak wat harder. Het is dus niet alleen de koper die er last van heeft. Het wordt pas een dingetje als de ene na de andere slechte recentie opduikt over een bedrijf, dan kun je beste weg blijven.

    En wie zegt dat een auto waar 10-15k werk aan zit slecht is? Ik kan me heel goed voorstellen dat het prettig is om zelf die investering te doen. Dan weet je daarna tenminste wat je hebt. Ik wist bij de 308 ook dat ik nog veel geld zou uitgeven na aanschaf. Dat ik de grote uitgave 6 jaar uitgesteld heb en wellicht meer doe dan noodzakelijk doet niets af van het bewust genomen risico.

    Naief is het pas als je de goedkoopste auto op de markt koopt zonder stil te staan bij de kosten die er nog aankomen en je hebt geen budget geteserveerd om het te onderhouden (lees, ook hier heb ik ervaring mee toen bleek dat al mijn centjes naar de onderneming moest ipv mijn hobby).

    Met andere woorden, het is niet zo zwart/wit mi...



    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Jonkheer likes this.
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Mee eens Marc, het is waar je zelf het beste bij voelt al kun je de eerste 55 punten van de PPI (en nog wel meer) zelf uitvoeren. Immers iedereen kan zelf ook zien of een lampje het doet rechtsvoor of niet.

    Het gaat meer om de essentie zaken, bij een scud de koppeling bijvoorbeeld. Maar die wordt hier alleen "digitaal" uitgelezen, zoals ik het zie.
    Mijn uitlezing (F430 spider) vorige maand was nog 50% maar bij visuele inspectie (bodemplaat eraf en in het bel-huis kijken) was de achterste plaat echt glad (lees: geen groeven meer te zien). De andere plaat, (=voor) had nog wel wat "profiel" maar is dus in de set meegenomen bij vervanging. Ik had zelf om deze visuele inspectie gevraagd omdat ik wist dat 65.000km ongeveer het kantelpunt is voor de F430-koppeling. Sommige moeten (veel) eerder, slechts enkele halen de 70.000km.

    Kortom zelfs een PPI (in mijn geval) was niet 100% correct geweest. Maar zoals jij ook aangeeft, je moet bij 10/20/30 jaar oude auto's ervan uitgaan dat er altijd "iets" kan opspelen. Dat het dan bij ons merk gelijk de hoofdprijs kost is niet onbekend.
     
  4. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    #104 milko1969, Jun 3, 2019
    Last edited: Jun 3, 2019
    Het is eigenlijk allemaal heel simpel, zorg dat je verwachtingspatroon klopt ten aanzien van het aangeboden voertuig en dito prijs.
    Daarnaast reserveer altijd 20-25% van je budget voor onvoorziene kosten na aanschaf, in de regel kan er dan weinig verkeerd gaan.
    Die stel regel heb ik altijd gehanteerd en zorgt er voor dat je geen verassingen gaat krijgen waar je financieel niet op hebt gerekend.
    Anders moet je een nieuwe of gebruikte met volledige garantie kopen bij de officiële dealer of vertrouwd adres zoals Forza.
    Dan heb je geen ppi nodig om de deal te sluiten, een Ferrari of vergelijkbare auto moet je niet kopen van je laatste centjes, de mogelijkheidl om hem te kunnen verbeteren is ook een groot deel van de lol en met geknepen bilnaad rijden is absoluut niet prettig.
    Klinkt misschien wat bot, maar als je 65 k wilt spenderen moet je zoeken in mijn optiek naar een auto die je rond de vijftig kunt kopen.
    In de regel betekent dit misschien dat een 360 een 348 of Mondial wordt, maar wel eentje die je jezelf kunt veroorloven zonder stress.

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app[/QUOTE]
     
    Jeka and VetroresinaNL like this.
  5. VetroresinaNL

    VetroresinaNL Formula 3
    BANNED

    Oct 25, 2012
    1,917
    The Netherlands
    Full Name:
    Vetroresina
    Helemaal mee eens Milko. Heb ik ook altijd gedaan. Al kan ik mij voorstellen dat als je echt geen verstand van auto's en in dit geval van Ferrari's hebt een aankoopkeuring altijd noodzakelijk is. Die paar honderd euro zijn dan goed besteed. Of het nu een ppi is bij een dealer of bij Ital Auto of bij Mugello.

    Ik heb wel begrepen dat als een dealer de keuring uitvoert, deze er naar kijkt als het een nieuwe auto betreft. Dus alles wat afwijkt t.o.v. van een nieuwe. Ik heb dat meegemaakt met een keuring van een 911 bij de Porschedealer. Daar kwam best wat uit :)!
     
  6. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Is misschien wel zo maar als je een auto wilt laten keuren als een nieuwe, koop dan een nieuwe lijkt me dan. Een gebruikte hoe jong ook wordt nooit meer als nieuw, geloof me ik zie het dagelijks.
     
    VetroresinaNL likes this.
  7. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Aha, deze had ik even gemist i.v.m. enkele tripjes ;-)
    Ik heb 9 jaar SZ gereden en ben nog steeds fan van deze auto's. Ik heb hem verkocht, heb er geld bij gedaan en heb toen (5 jaar geleden alweer) een 308 GTB QV gekocht.
    Geen seconde spijt gehad van deze keuze. Omdat Alfa's altijd geweldig blijven (en het blijft kriebelen), heb ik er een Giulia 1750 (1966) erbij gekocht.
    Supermooi setje met de 308.

    SZ stuurt, rijdt en klinkt echt heel erg goed. Die 12v Busso V6 met ~210pk is 1 van de fijnste motoren die er zijn, vind ik.
    Toch is de Ferrari nog net iets specialer en spectaculairder. De 308 is ook net ietsje sneller, maar het gaat vooral om het geluid, het sturen, dat je erin ligt (SZ is meer Porsche 911 qua zitpositie) en het Ferrari-gevoel.
    Qua waarde liggen ze ongeveer op hetzelfde niveau nu. Beide hebben hoge vraagprijzen en staan lang te koop over het algemeen. Toch is een goede GTB QV lastig te vinden (zijn ook nog geen 750 van gemaakt natuurlijk).
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Thx voor je input. Was een mooie reis die je maakte down/under. Nog plannen op korte termijn? Afgelopen weekeind was je in Antwerpen (toen ik zelf over Route Napoleon ging) vernam ik. Nu maar weer eens met de 308 op stap, toch?

    Ps wij hadden mazzel afgelopen villa D Este, ook jou vaste trip normaal gesproken.
    Wij hadden lunch gereserveerd aan de overkant tijdens de show/zaterdag (ik rekende er niet op dat je zo de show op kunt rijden met een net gepoetste F430 :p ) en liet deze dus ook staan toen we vertrokken met het bootje. Wat een geluk want er is daarna een hoosbui over Villa D Este gegaan waarbij het werkelijk niet te harden was. Shmee stond te jammeren onder een tent zag ik in zijn vlog.

    Wij zaten heerlijk (aan de overkant) te genieten van een wijntje en Italiaanse delicatesse.... Wat is het toch een mooie plek, Como.
    Na onze lunch gingen we terug (om de F430 uit de garage te halen, deze was dus nog steeds brandschoon en droog) en stapte heerlijk droog op de aankomst-steiger van de Villa :cool:. Had je die verzopen katjes op het terras moeten zien kijken toen er 2 zonnestralen aan wal kwamen :p. Je zag ze kijken en afvragen: "waar komen die vandaan?" :D:D:D

    Afijn, timing kon niet beter. De winnaar werd voor onze voeten bekend gemaakt en liepen vervolgens (droog) naar onze voiture die topless naar buiten reed :rolleyes:. Wat een middag was dat!

    Voor onze droge voeten, winnaar Alfa Romeo 6C:
    Image Unavailable, Please Login



    Kijk shmee vanaf 8 min 28sec :
     
    Ajax de 1e likes this.
  9. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat echt gek is, salvage exemplaren. En dan ook nog te veel olie bijvullen. Maar het gaat goed komen, schat ik.

     
    Ajax de 1e likes this.
  10. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Melvok likes this.
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik help het je hopen Steef, tijd zal het leren/aantonen.
    Wat gelukkig wel een gevolg is van deze "gekke marktprijzen" dat het voor veel eigenaren een budget verschafte om (van eigen geld) groot onderhoud of zelf restauratie uit te voeren. Er zijn vele projecten in die tijd opgestart omdat de verkoop prijzen dat rechtvaardigde.
    Hierdoor zijn tientallen young/old timers van een kleurloze ondergang gered. Ik zie dit als het grootste "voordeel" van afgelopen periode.
    Niet alle zijn er zo goed uitgesprongen maar enkele wel!
     
    Ajax de 1e likes this.
  12. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Gaat vooral om auto's van boven de 1mln zie ik.
    Tja die markt gaat sowieso al alle kanten op en is zeer afhankelijk van wat wanneer te koop komt. Niet elke 250GTO is 70mln waard, omdat die auto's niet allemaal gelijk zijn (qua kwaliteit en qua historie).

    De tot 100K markt (the cheap cars) is juist erg stabiel, dus de prijzen van 3x8, 911jes en E30 M3's wordt amper geraakt.
     
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Niet helemaal Harry. Kijk naar Marco(s) die de 308 helemaal restaureert tot een top exemplaar. Die auto had met een inzakkende markt nooit zo'n (restauratie)project geworden. Het is dat de markt (ook onder 100k) zo'n impuls heeft gehad dat dit "verantwoord" is.
    Dat het geen winst oplevert is niet de insteek, dat een 308 nog een 2e leven krijgt wel.
     
    Melvok likes this.
  14. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik heb het over dat verhaal dat melding maakt dat de markt helemaal instort. Dat gaat alleen om auto's van 1mln en hoger.
    "Goedkope" auto's blijven in trek en enigszins stabiel. Dat geldt ook voor de 3x8 etc.

    Jij hebt het over de stijgende markt van de afgelopen 6 jaar. Dat heeft idd als voordeel dat er tijd en geld in zulke auto's wordt gestopt.
    Vele 911'jes etc etc zijn de afgelopen jaren gerestaureerd omdat het niet alleen leuk is, maar ook financieel beter uit kan.
    60K investeren in een auto die daarna 40K waard is, is voor de meeste mensen niet zo aantrekkelijk. Als hij daarna 80-100K waard is, is het al makkelijker te verkopen aan jezelf.
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  16. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Harry, ook de markt die jij noemt wordt 'geraakt'...er wordt zeer weinig verkocht.
     
  17. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ook de dealers kennen dit probleem …. omdat ze veelal "iets" duurder zijn dan de markt waarde verkopen ze nauwelijks.

    En de dealers stoppen geen eigen centjes in auto's maar doen aan consignatie (soms al 15-20% van de opbrengst).

    De argwanende koper haalt z'n auto tegenwoordig al gewoon zelf via autoscout24.de in DLD op …

    Het beste is kopen van de (eerste) eigenaar zelf ….

    En er zijn best wat aardige auto's waar een eigenaar best wel van af wil voor een schappelijke prijs.
     
    VetroresinaNL likes this.
  18. dimibo

    dimibo Karting

    Nov 9, 2003
    177
    the Netherlands, EU
    Full Name:
    Dion Bosch
    iemand nog interesse in een hele goede Mondial T ? stuur mij een PM aub
     
  19. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Jij hebt je dinsdagmiddagborrel al op zeker....:D
     
  20. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Twee maanden verder.....ik hou het niet echt meer bij, maar heeft iemand nog inzicht in de huidige marktsituatie?
    De 'Plukze-wet' doet er ook geen goed aan, vermoed ik zo....nu weer een fijnstofheffing erbij....straks vanaf maart 100 keutelen....pffff
    Wat kunnen we nog meer verwachten?
    Mondial al verkocht, Dimibo? Mooi exemplaar hoor! GLWS.
     
  21. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Voor de liefhebbers die gewoon lekker blijven rijden is het niet spannend, voor de speculanten onder ons wel want ik zie toch een lichte kentering ontstaan in de prijs ontwikkelingen, zowel onder als boven de 100k. Vele veiling estimates worden niet gehaald.
    Tja... wie zich zelf brandt moet................ daarom veel rijden en genieten voordat het straks niet meer kan, wat het tegen die tijd nog waard is zal me eigenlijk worst zijn, dat liever dan met geknepen billen je investering niet durven gebruiken en straks aan de politieke of milieu goden worden overgeleverd en niet hebben genoten!! Per saldo rijden velen van ons al jaren gratis als je dezelfde centjes in een moderne auto had gestoken van pakweg 60 K en deze na een jaar of vijf terug brengt naar de dealer.
    De afschrijving zou vlot tegen de 45 k aanlopen, tja......dus ik zeg genieten, gas geven, its only money!
     
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Voor mij is het gelukkig geen investering …
     
  23. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Da's het voordeel van steenrijk te zijn, Mel! :D
     
    Melvok and 3alfa like this.
  24. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Juist de investeerders hebben de markt verziekt ;)
     
  25. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    De markt corrigeert zich gelukkig zelf … het komt door vraag en aanbod …

    Aanbod genoeg op dit moment ….
     

Share This Page