WK Formule 1 | Page 24 | FerrariChat

WK Formule 1

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, Sep 21, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Klopt natuurlijk allemaal en zo volgen we vrijwel een algoritme maar is onze sport hiermee geholpen? Ja, ik denk dat het steeds veiliger wordt maar anderzijds had Bottas destijds ook gas kunnen loslaten en hoefde Hamilton Vettel niet te passeren, beide ervaren piloten konden en hebben dan ook zelf ingegrepen en waren de situaties niet erg gevaarlijk. Vroeger was echt niet alles beter maar ik heb geweldig spannende F1 races in de 80-tiger en 90-tiger jaren gezien (en gehoord) die nu niet meer mogelijk zijn en ik hoor van alle kanten dat we meer spanning en spektakel willen. Die weg wordt veel genoemd maar niet gevolgd...……..en dat vind ik - en ik denk velen met mij - jammer!
     
  2. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Na de zomerrit vandaag de F1 bekeken die helaas weer erg weinig aan spanning te bieden had. Ferrari en Red Bul hebben een upgrade naar Paul Ricard meegenomen waardoor de onderlinge verhoudingen naar mijn smaak gelijk gebleven zijn. Mercedes leek echter het gat met deze 2 teams eerder te hebben vergroot. Misschien komt dat omdat Hamilton sterker was dan in de laatste races waar het verschil met Bottas anders was dan vandaag. Leclerc reed een beste race en lijkt net als Max alles uit z'n bolide te hebben gehaald. Vettel is het gehele weekend de mindere geweest van Leclerc en ik hoop dat de SF stopt met Vettel een voorkeursbehandeling te geven. Vettel heeft geklaagd dat Ferrari er niet in geslaagd is dit weekend het gat met Mercedes te dichten. In de geschiedenis van de F1 (volg het vanaf 1985) is het nog nooit gelukt een dergelijk gat in korte tijd te dichten en Vettel heeft niet genoemd dat hij zelf tijdens de kwalificatie en de race niet optimaal presteerde.
    Wil toch weer Gasly noemen, hoe lang wil Red Bul dit nog aanzien?
     
    Melvok likes this.
  3. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Het was inderdaad een heel erg saaie race. Gelukkig had ik hem opgenomen en kon ik hem heel snel doorspoelen. Volgens mij was ik in 15 minuten bij de finish :(

    Volgens mij zijn er wel wat jaren geweest waarin in de loop van een seizoen een team dat aanvankelijk ruim sneller was werd ingelopen. Dat was in ieder geval in 2009 het geval. Brawn was in de eerste helft van het seizoen veel sneller dan de rest. In de tweede helft had met name Red Bull het gat gedicht en was zelfs sneller aan het einde van het jaar. Ik zie dat nu echter niet snel gebeuren. Met een halve seconde tijdwinst per ronde zou Ferrari weer serieus mee kunnen doen en zo'n verbetering realiseren in de tijd t/m de zomerstop is niet ondenkbaar, maar ik ben bang dat Mercedes qua verdere ontwikkelingen ook niet stil zit.
     
  4. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Seizoen 2019 heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat overregulering meer kapot kan maken dan het oplevert. Regulering is een logisch gevolg van een behoeft om controle te verkrijgen. Controle over geld, veiligheid en gedrag. Het is soms ook noodzakelijk om controle te krijgen, maar hoeveel controle is het grote vraagstuk. Waar liggen de grenzen? Zoals ik het zie, waar (spel)regels zijn, zijn valsspelers. Een logisch gevolg, want het ligt in de aard van de mens om onze grenzen te verleggen. De valsspelers zijn op zoek naar de grenzen. Daarnaast leren we steeds nieuwe dingen. Wat eerst als veilig wordt geacht, blijkt later juist onveilig.

    Om valsspelers weer in het gareel te krijgen en om de veiligheid te beheersen bedenken we steeds nieuwere en strengere manieren om te reguleren. Echter, reguleren heeft mijns inziens een onzichtbare grens. En die grens wordt pijnlijk zichtbaar als mensen de regels beginnen te overtreden wanneer ze zich daar niet bewust van zijn. Ik durf zelfs te stellen dat, als men onbewust de regels overtreedt, de veiligheid weer in het geding komt. De aaneenschakeling van regels die aan elkaar verbonden zijn maken de ketting kwetsbaar, vooral als deze onder spanning staat. Het breken van een schakel kan dan een reactie veroorzaken die veel meer schade berokkend dan voorzien. Veelal reden voor nog meer regulering.

    Daarnaast heeft regulering een enorm effect op verdeeldheid. De een kan goed anticiperen op strenge regelgeving, de ander blijft zoeken naar de betekenis en raakt op achterstand. Als dan de regels ook nog eens met de nodige regelmaat veranderden, wordt het gat tussen beiden steeds groter. Toch blijft ook de achterblijver hunkeren naar de top, want daar zit geld, macht en eeuwige roem.

    De geschiedenis herhaalt zich, wij mensen doen onszelf dit steeds weer aan in de zoektocht naar onze betekenis. Niet alleen binnen de autosport, maar ook in de grote boze wereld om ons heen. Het internet heeft deze loep pijnlijk versneld. Men ontwikkelt een applicatie die inspringt op een behoefte. Als de mensen de applicatie hebben gevonden begint het reguleren. Parallel start de zoektocht naar macht en geld. Enkele profiteren en anderen blijven hunkeren. De applicatie verdwijnt achter een commerciële muur. De aandacht van de hunkeraar verslapt, want deze ziet zijn kansen slinken en gaat op zoek naar alternatieven. De balans is verstoord, de bezoekersaantallen krimpen en uiteindelijk sterft de applicatie in alle stilte. Het is pas echt vervelend als er geen alternatieven zijn of als een en dezelfde organisatie alle alternatieven in zijn macht heeft…

    En hoe vond ik deze wedstrijd? Geen idee, ik vond kijken de moeite niet waard.

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Jeka, Melvok, Bas and 1 other person like this.
  5. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik heb voor het eerst (dit jaar) ook niet gekeken … :(
     
  6. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Geen idee de hoeveelste GP dit is die ik niet gezien heb. En ook absoluut geen spijt daarover. F1 is dood, helemaal kapotgemaakt door de FIA.
     
    Ajax de 1e and djfrens like this.
  7. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Dito, ik kijk er al niet meer naar sinds ze geen geluid meer maken ;)
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Jeka likes this.
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Komende vrijdag hopen we op de NRing weer wat ouderwetse lawaai boliden te kunnen zien op de Ferrari Racing Days ...
     
    Jeka likes this.
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Was (eindelijk) weer eens een boeiende kwalificatie. Bonus is de straf van Hamilton die op zijn klompen aanvoelde dat die straf er kwam. Max dus op 2 en ook op de gele band. Als de start goed gaat zal hij dus de leiding vanzelf krijgen door de eerdere (noodzakelijke) stop van Leclerc die dan meer ronden moet gaan doen op de (tragere) witte band. Max maakt dus weer kans...
    In de ZiggoDoom zal het dak er dan wel van afgaan, hoewel die is er al af...

    @ Mel, wij zijn ook op Nring volgende week zondag, in de ochtend (tijdens onze toertocht van 3 dagen).
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    EINDELIJK weer een attractieve Formule 1 race imo !
     
    marcos likes this.
  12. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Kunnen we niet alle races op dit circuit rijden? Dan wordt het misschien nog wat. Maaaar, als er een straf volgt die invloed heeft op de uitslag, dan is het echt gedaan voor mij..

    Ik vermoed echter dat beide een straf krijgen, voor de vorm.

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Melvok likes this.
  13. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Na het debacle van de 1e 8 races van 2019 hadden we dit niet verwacht!! Voor mij is het heel lang geleden dat ik zo'n mooie race heb gezien. Natuurlijk was het weer Max die de show stal maar vandaag op een wijze die zelfs voor Max uitzinnig is geweest. Vanaf de 7e plek met mooie inhaal acties verder en verder komen en op de harden banden ruim sneller zijn dan ieder ander. Even voor hij Leclerc inhaalde zette hij z'n teammaat nog even op een rondje. Max twijfelt ook niet, hij ziet een gaatje bij Leclerc en gaat ervoor, helaas net niet. Volgende kans wederom en doet het subliem al tikken de voorbanden even tegen elkaar. Natuurlijk weer even gezeik over regeltjes maar gezond verstand verklaarde dat de inhaal actie niet alleen briljant maar reglementair ook o.k. was.
    Leclerc reed een geweldige qualifying zaterdag en een foutloze race op zondag en was bijna winnaar geworden als Max...…….. Top dat Leclerc sneller en beter wordt (dan Vettel).
    Deze pracht zege van Max betekend niet dat het volgende races ook spannend wordt en Max competitief voor de zege zal zijn. Het RedBull circuit ligt RedBull goed en Mercedes niet. Zeker wel een mooie opsteker voor het F1 circus die Max op handen dienen te dragen, wat een super talent!!
    ps.: wordt Gasly nou eindelijk vervangen?
     
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dit was (eindelijk) weer een wedstrijd zittend op puntje van de bank/stoel. Ik heb zelfs de re-run nog met plezier gekeken om de opbouw van de race nog eens te zien. Er bleek weinig verschil in start op rood of gele band. De ontknoping lag in de witte band, wie had dat gedacht?
    Ok de start was ruk maar dat gaf extra dementie aan de race.

    Opvallend was de opmerking van Bottas die klaagde dat hij temperatuur van de motor!!! moest managen.... Hebben die een koeling probleem?
    Honda lijkt de gebeden van RedBull gehoord te hebben en de motor van max (die ook met nieuw aero pakket reed) opgeschroefd te hebben, met resultaat.
    Lewis en Leclerc werden op de baan ingehaald!
     
  15. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Wat een race !! ik heb genoten.
    Als hier een panelty voor Max uit was gekozen, hadden ze heeeeeul veeeeeul F1 fans verloren vandaag. Daar ben ik van overtuigd. Het wordt als een race incident afgedaan: prima zo. !!
     
  16. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Mercedes had inderdaad koelingproblemen. Dat hadden ze ook van te voren gezien het weerbericht al aangekondigd. Hamilton zei na afloop dat als ze de motor niet hadden hoeven terugschroeven ze mee hadden gedaan voor de overwinning; het chassis was goed en zijn banden volgens hem ook.

    Het blijft daarmee spannend om te zien of RB-Honda nu echt iets dichter bij de Mercedes is gekomen. Dat ze in bepaalde races net zo snel of zelfs sneller dan Ferrari kunnen zijn, hadden we eerder dit jaar al gezien dus dat dit gisteren ook weer het geval was zegt denk ik nog niet veel over of het speelveld voor de komende races (tov de mercedessen) nu gelijker is geworden
     
  17. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
  18. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Wellicht om het nieuwe vertrouwen van RB en Ferrari weer de kop in te drukken, legt Mercedes nog eens uit dat ze zo'n 10% (400m) van een ronde in Oostenrijk met 'lift and coast' doorbrachten vanwege oververhittingsproblemen. Echt ongelooflijk dat ze desondanks nog zo dicht achter de winnaar eindigden. Laten we maar hopen dat het nog erg warm wordt deze zomer zodat we nog meer races krijgen waar Mercedes niet met twee vingers in de neus de wedstrijd wint.

    Mercedes has revealed the cooling problems that made its Austrian Grand Prix “painful” were a legacy of the fundamental design of its Formula 1 car being too “optimistic”.


    Valtteri Bottas finished third while championship leader Lewis Hamilton finished off the podium for the first time this season in fifth position, as Mercedes’ 100% winning start to the season ended in extremely hot conditions at the Red Bull Ring. Mercedes team principal Toto Wolff referred to the car’s cooling as its “Achilles’ heel” after the race, and admitted that the team was “carrying the problem” since the start of 2019.


    In Mercedes’ regular post-race Pure Pitwall video, trackside engineering director Andrew Shovlin has outlined how the pursuit of aggressive packaging has led to the W09 having a cooling system that has “under-delivered” in the hottest temperatures.


    “Fundamentally the car doesn’t have big enough radiators,” said Shovlin. “And that’s something that we were a bit optimistic with how much we could get out of the cooling system.


    “It’s under-delivered to what we hoped we could achieve, and it’s meant that we are carrying this issue where in the very hot races we will be struggling to keep everything cool enough – principally to keep the power unit cool enough that we don’t do any damage to it.”


    “You can increase the amount of cooling you get out of the car by opening up the bodywork exits,” explained Shovlin. “In Austria it was 35C degrees, that actually put us at the upper end of what we could achieve just by opening the car up. So, we were on limit. When you get to that point you are really limited in your options.”


    Bottas and Hamilton were hamstrung during the race and defeated by both Ferraris and the Honda-powered Red Bull of Max Verstappen. They were unable to attack as the grand prix developed because of the extent they were trying to manage temperatures.


    Shovlin said they were lifting-and-coasting for “around 400 metres per lap” – almost 10% of the Red Bull Ring layout.


    “That is why they were so compromised on performance,” Shovlin added. “You can also turn the engine down a bit, then it will generate less heat, but you’ve got less power and you are slower on the straights. So, it was definitely a significant limitation in Austria.”


    After the race, Wolff said Mercedes was pushing to resolve the problem as soon as possible – indicating that despite the cause being linked to a fundamental element of the car’s design, it does not have to be a permanent feature.


    Shovlin added: “We are working on systems – we were working on them before Austria – to try and improve this problem and we should be in a better position.


    “But, it all really goes down to the fundamental design of the car, where in the push for very, very tight packaging, we have ended up being undercooled overall.”
     
  19. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Wij dienen ons geen illusies te maken omtrent Mercedes die in Silverstone weer domineert en Max zal moeten vechten voor de 4e of zelfs 5e stek als hij wederom geen fouten maakt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een prestatieverschil zoals tussen Ferrari, Red Bull en Mercedes van de ene op de andere GP verdwenen is. In Spielberg viel alles voor Max op de juiste plaats en Max haalde er wederom het maximale resultaat uit met nog een bonus omdat Max de allerbeste F1 piloot van het huidige circus is, ja ook sneller en gevaarlijker dan Lewis H.
     
    Melvok and 328gts1987 like this.
  20. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Silverstone was toch een stukkie anders dan ik had verwacht. De Red Bulls waren zeker competitief t.o.v. de Ferrar's. Aldus bravo Red Bull (vooral voorvleugel) maar vooral Honda. Dat het een toffe race was is iedereen duidelijk en dat Vettel als een vochtige krans reed was geen grote verrassing, wel de crash met Max natuurlijk. Leclerc was geweldig en toont agressie en lef net als Max en in bolides die elkaar weinig ontlopen, wat geweldig voor de F1.
    Gasly deed het voor het eerst aardig, maar mag nog een tandje bij. Door de gevechten tussen de Ferrari's en de Red Bulls waren hun rondetijden t.o.v. Mercedes vertekend. Er is zeker nog een gat maar die was vrijdag en zaterdag duidelijk kleiner dan eerder in het seizoen. Hoop dat de GP F1 van Duitsland een voortzetting van de afgelopen 2 GP's wordt...…….
     
    3alfa, Jeka and Melvok like this.
  21. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  22. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    De vrijdag verschillen zijn niet groot dus kan zondag weer prachtig worden. Leclerc was in de 2e sessie vanmiddag goed bezig. De qualifying zal morgen spannend kunnen worden, n.l. de SF vs Mercedes en Vettel vs Leclerc. Vettel weet dat hij niet meer comfortabel zit bij de SF en dat is dezelfde Vettel die mentaal niet altijd stabiel was in de afgelopen jaren. Max kan pas zondag mee doen en dan geeft hij ongetwijfeld weer ALLES!
     
  23. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Maxpas zondag ?? Hij start zo voor de Q :)
     
  24. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Vettel voor de Q uitgevallen …...
     
  25. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Hoe is het mogelijk dat de SF z'n zaakjes zo slecht voor elkaar heeft. Notabene in Hockenheim de snelste maar door een (verschillend) technisch gebrek (turbo en brandstof) moesten beide F's in respectievelijk Q1 en Q3 afhaken. Leclerc gelukkig nog een 10e stek maar Vettal start achteraan. Het zal een leuke inhaal race voor de 2 Ferrari's worden maar de kansen voor een overwinning lijken nihil. Max had een vreemd gebrek aan power in Q2 maar werd toch netjes 2e voor Bottas en dus een spannende start met Max op soft en de Mercedessen op medium. Morgen weten we hoe groot het gat tussen Red Bull en Mercedes is. Max kan 2e worden als alles goed gaat en Max alles geeft, maar ik zal tevreden zijn met een 3e stek achter Lewis en Bottas omdat Leclerc mogelijk snel naar voren komt en hopelijk geen ander technisch probleem heeft.
     

Share This Page