E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 17 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    Ze zijn echt gek geworden”, aldus de partij van Thierry Baudet. “VVD en CDA hebben zich tegen al hun beloften in volledig overgegeven aan de klimaatgekte van GroenLinks.”De voorgenomen verlaging naar 100 kilometer per uur overdag is “hoogverraad van de VVD aan de automobilist”, vindt Geert Wilders. De liberalen “voeren de agenda van GroenLinks uit en hebben nul ruggengraat”, aldus de PVV-leider. Hij herinnert premier Mark Rutte aan diens belofte dat aan de snelheidslimiet van 130 niet zou worden getornd.

    al die linkse partijen helpen Nederland naar de ondergang,
     
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik deel je mening Frans, ze zijn helemaal gek geworden in Den Haag.
    Blijkbaar is stil staan (in de file) op de snelweg nog niet opgevallen als schadelijk bij deze linkse meelopers.
    Ze rekenen zich al rijk aan de boetes die er gaan komen, harken wordt het. Ze zullen daarom de controle diensten wel gaan verdubbelen, vrees ik.


    Zeg dat wel, duitsland (en zijn autobouwers) zijn om. Produceren a mass elektrische auto's en krijgen er nu een serieuze kandidaat (met giga fabriek) bij:

    https://www.nu.nl/economie/6010561/tesla-bouwt-eerste-europese-gigafabriek-in-de-omgeving-van-berlijn.html
     
  3. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Fijn he 100km/h voortaan de ferrari meetings maar tussen 19:00 en 06:00 plannen anders wordt mijn mitor niet warm-:)

    De staat krijgt nu ook nog minder belasting binnen door die stikstof crisis omdat de auto”s minder gaan verbruiken. Ben benieuwd waar de gemiste inkomsten vandaan moeten komen.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  4. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,369
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Ik rijd 100 km per dag voor mijn werk, wat zou ik graag 100 km/u kunnen rijden!!
     
    MvT likes this.
  5. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Daar gaat het mij persoonlijk helemaal niet om als het gaat om mijn enthousiasme voor elektrische auto's. Ik denk niet dat in de komende tientallen jaren in landen als Nederland de CO2-emissie door elektrische auto's omlaag gaat. Wel dat de lucht in woon- en nauurgebieden er schoner door kan worden en er minder van de eindige olievoorraad voor een laagwaardige toepassing door onze sprinkhanengeneratie opgebruikt hoeft te worden.

    Maar dat is niet waarom ik positief ben over de ontwikkeling van de elektrische auto en heel erg benieuwd ben naar waar de Europese merken, waaronder Ferrari, op elektrisch gebied mee gaan komen.

    Het volgende filmpje van topgear geeft dat al veel beter weer:



    Zie zo rond 1 minuut hoe de Model 3 de M3/Giulia QV/AMG 63 als luidruchtige ouderwetse slakken achterlaat. Zie hoe de Model 3 iets later in het filmpje sneller over een slalomcircuit gaat dan de QV. En dat gaat om een Amerikaanse auto ... van de klasse 'VW Passat' ....van een fabrikant zonder autobouwgeschiedenis, met typische 'goede' bochtenkwaliteiten die we van een Amerikaanse auto gewend zijn. De model 3 heeft ook geen versnellingen om op hogere snelheiden beter door te accelereren (zoals de Taycan bijvoorbeeld wel heeft). De elektrische topmodellen van de gevestigde Europese autofabrikanten zullen veel beter zijn dan de huidige elektrische auto's zoals de model 3, helemaal na nog een tijdje doorontwikkeling van de techniek.

    De elektrische aandrijving maakt veel sportievere prestaties mogelijk voor een sportauto voor op de openbare weg dan de brandstofmotor. De directheid van de versnelling als reactie op het bedienen van het gaspedaal is ook veel beter dan met een brandstofmotor mogelijk is. De elektrische aandrijving is daarnaast ook veel beter geschikt voor mijn woon-werkverkeer met (helaas) veel files.

    Voordeel is ook dat je de accelatiemogelijkheden meer kan gebruiken omdat de slijtage bij gebruik ervan minder is en je door het ontbrekende geluid ook niet gelijk als een aso opvalt. Ik merk het nu al in mijn eigen perceptie en bij mensen om me heen, maar zeker over een paar jaar staat veel geluid echt niet meer gelijk aan veel vermogen/snelheid. Het is dan eerder omgekeerd; veel geluid betekent dan voor velen een aso in nog zo'n slome bak. In mijn M3 of F ben ik nu al geen partij voor iemand in een 7-persoons familiebak van tesla; die trekken bij me weg alsof ik in een oud diesel-golfje zonder turbo rijd. Ik ben alleen duidelijk beter in het produceren van veel herrie en vervuilde lucht voor de directe omgeving:)

    Tot in ieder geval kort geleden was het kenmerk van een (super) sportauto dat deze sneller accelereerde en een hogere topsnelheid had dan 'gewone' auto's en zeker ook die van de 'wannabees' als de GTI-tjes en M3's van deze wereld. Ik zie niet hoe een supersportwagen zijn aantrekkingskracht en status voor velen kan houden als deze in de toekomst ook niet sneller is dan dergelijke auto's. Anders sta je daar met je dure rode auto van een paar ton die langzamer is dan alle goedkope leasebakken en tweedehands familie-autootjes van de buren. Dat lijkt me niet meer echt een goed gevoel geven over de 'sport' auto :D

    Ik ben benieuwd of dat mogelijk gaat zijn. Een heel krachtige elektrische aandrijving is zo goedkoop en simpel (in tegenstelling tot bij een brandstofauto) dat het misschien lastig zal zijn om nog significant boven de klasse van de toekomstige elektrische gti-tjes en M3 uit te komen.

    Ik ben benieuwd waar Ferrari mee gaat komen.
     
    franc 355 likes this.
  6. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ben het met je eens Chris :cool:, maar ik denk dat Tesla toch wel al geschiedenis heeft geschreven en de kanteling naar electrisch rijden heeft bewerkstelligd. En je moet het Elon meegeven om zomaar een nieuwe merk met een totaal andere visie de grond uit te stampen en dan er aan onder door gaan (De serivce dan) door je eigen succes.

    Als Tesla niet was opgestaan betwijfel ik sterk dat er een volledige electrische personenauto op de markt was gekomen. Let wel het concept is al meer dan 100j oud om maar even een bezoekje te brengen aan het Louwman museum, waar veel merken het toch wel een poging gewaagd hebben.

    Persoonlijk ben ik voorstander van volledig waterstof zonder waterstofcel, maar BMW zit al 10j aan zijn 7 serie te prutsen die al in 2006 productierijp was en er rijdt maar een handje vol van die alleen waterdamp uit de uitlaat machines rondom Munchen rijden (noodgedwongen, want verder komen ze niet)
     
  7. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Zal best maar geef mij toch maar die luidruchtige ouderwetse stink bakken, want wat de Tesla niet heeft is Karakter, Heritage en stijl.
     
  8. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Iedere Chinees kan een leuke koets ontwerpen en er een wasmachine motor inhangen, alle oldschool fabrikanten waaronder
    Ook Ferrari zijn in alle jaren mee geëvolueerd en hebben alles steeds verder gefinetuned. Dat is waar het over gaat, daar onderscheid je jezelf mee met een mooi geluid en rijdynamiek vanuit de Formule 1 ontwikkeld.
    Al het andere zogenaamde EV materiaal is in mijn ogen rotzooi wat een ieder in korte tijd met wat geld kan ontwikkelen.
     
  9. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Je kunt zo de politiek in Chris want daar vertellen ze ook alles behalve de waarheid en in een andere context; De AMG droogt de Tesla af in de sprint, en de Q is maar 0,44 sec. Trager dan de Tesla dus.............
     
  10. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Volgens mij heb ik geen onwaarheden verteld; ik zou me schamen als ik me daartoe bewust of onbewust zou verlagen.

    De QV was volgens mij 0,56 seconden langzamer; niet 0,44 sec (op ruim 1 min 4 sec). En dat tussen een zoals jij zegt 'gefinetunde' Alfa en een model 3 die zoals gewoon bij een Amerikaanse auto niet echt soepel door de bochten gaat.

    Als je het filmpje hebt gezien, dan zie je dat de elektrische auto bij de sprint de andere 3 auto's achterlaat alsof ze stilstaan. Een 'sprintrace' voor auto's is normaal 1/4 mijl. Over die afstand was de Tesla ook veel sneller dan de andere auto's. Bij het halve mijl punt was de AMG net langszij gekomen (zal niet meer dan 1 tiende tussen hebben gezeten als het beeldmateriaal klopte; wat bij Topgear natuurlijk wel altijd een beetje de vraag is omdat er nog wel eens wat fictie wordt afgespeeld). Dat is ook niet gek; de model 3 heeft geen versnellingen. Met een 2-versnellingsbak zoals die op de Taycan zou ook de model 3 boven de 150 km/uur ook meer versnellen. Vreemd dat je zegt dat de AMG de tesla "afdroogt" in de sprint, zeker als je vervolgens zegt dat de QV "maar" 0,44 sec langzamer is dan de Tesla op het slalomcircuit. De tesla is véél sneller over de normale sprintafstand en na 800m is het verschil ook veel kleiner dan de genoemde 0,44 sec.

    Met een voorkeur voor een auto met veel geluid ben je niet de enige. Ik vind mijn herriebakken ook mooi, maar dat betekent niet dat ik daarnaast niet positief kan zijn over de mogelijkheid om daarnaast elektrisch te kunnen gaan rijden in de toekomst.
     
  11. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Hoeveel kg zal de complete F1 KERS installatie van een formule 1 auto wegen? En wat voor koppel komt daar nu anno 2019 uit?
    kERS lijkt mij een mooie optie voor in mijn volgende auto met een turbo benzine of turbo diesel motor.
    Ferrari kan dat zo op de markt brengen als ze dat willen en er zal ook wel een 488 kers prototype of 488 kers berekening ergens in R&D rondzwerven. .
    Die extra kg is weer slechter voor de wegligging maar als het 100 -150 kg extra is lijkt mij niet zo’n probleem.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  12. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik ben het volledig met je eens dat het heel knap is wat Tesla heeft neergezet. Dat geldt overigens ook voor wat van de andere avonturen van Elon zoals Paypal en SpaceX. Behoorlijk indrukwekkend.

    Mijn opmerkingen over wat de Europese merken kunnen brengen was meer gericht op de rijkwaliteiten en afwerking dan op het concept wat inderdaad door Tesla al is neergezet. Tesla heeft echter nog maar een heel beperkte historie als het gaat om het ontwerpen en maken van bijvoorbeeld het onderstel van een auto. In het topgearfilmpje dat ik heb gepost hoor je daar ook nog wel wat opmerkingen over (en over dat bijvoorbeeld de stoel geen zijwaartse houvast biedt, iets wat is met mijn vooroordeel ook aan Amerikaanse auto's koppel waar een gladde doorlopende bank ipv voorstoelen volgens mij nog steeds niet geheel vreemd is :D ). Dat moeten enkele Europese merken beter kunnen.

    Ik kan niet inschatten of rijden op waterstof op heel grote schaal kan werken. Het kost nu daarvoor denk ik nog te veel energie om waterstof te produceren.

    [​IMG]
     
  13. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Zo'n KERS maakt een auto voor de gemiddelde autorijder niet of nauwelijks zuiniger. Bij mij zou het zelfs zeker tot een toename van het verbruik zorgen.

    Op een circuit wordt heel veel en heel frequent heel hard afgeremd voor bochten. Daardoor kan er ook veel energie uit afremmen worden teruggewonnen.

    Dat doe ik niet met mijn auto op de gewone weg. Het grootste deel van mijn kilometers verzamel ik op de snelweg. Zonder files rem ik daar nauwelijks. Met files (en ook voor stoplichten) anticipeer ik zoveel mogelijk door op tijd van het gas te gaan; de remmen zijn dan alleen vaak nog een beetje als ondersteuning voor het afremmen nodig. De tijd dat ik hard op mijn rem sta is echt een minuscuul percentage van mijn totale rijtijd, en is ook een extreem veel kleiner percentage dan het remtijd% van een F1 auto op een gemiddeld circuit. Door de relatief korte tijd dat ik fors rem, kan ik er ook nauwelijks energie mee terugwinnen.

    Ik moet echter wel de hele tijd het gewicht van het KERS meedragen wat brandstof kost. Het systeem, inclusief accu, moet ook geproduceerd worden wat ook energie kost.

    Je kunt het ook wel zien aan het verslijten van de remblokken/-schijven. Op het circuit kun je als je als een F1 coureur kunt rondrijden in enkele uren je remblokken verslijten door de remenergie die daar wordt gegenereerd. Op straat doe ik daar héél veel langer mee.

    De eerste Prius had een KERS en er zijn meerdere van dat soort auto's geweest (en zijn er nog steeds wel). Die auto's waren nooit de uitblinkers qua brandstofzuinigheid. De meeste elektro auto's doen volgens mij overigens ook aan KERS of zouden dat kunnen doen. Die hebben daar echter geen extra gewicht door. De gewone elektromotor en de accu kunnen ook energie terugwinnen en opslaan.
     
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Klopt, de Tesla's doen dat ook met gas los.
     
  15. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Je kunt ook gewoon vermelden dat tijdens een sprint de AMG nog steeds de Tesla 3 de baas blijft, het is maar net waar je de nadruk op wilt leggen, dat was mijn betoog, meer niet hoor. Als we het doortrekken over twee km zou het verschil nog groter zijn geworden. Verschillen van minder als een halve seconde zijn bijna niet meetbaar in het normale leven. Al zou ik hem gratis krijgen wilde ik die Tesla niet op mijn oprit hebben, maar dat is al we duidelijk denk ik.
     
  16. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Ik zou niet weten waarom KERS niet in mijn auto werkt als het wel werkt in een F1 auto, nu hebben we het weer over verbruik ook daar helpt het maar sterker nog voor het optrekjen. En daar hebben we het constant over als we een tesla vergelijken.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  17. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Bij heel hard remmen op een circuit gaat er juist veel energie verloren aan de remschijven, dus dat wil je nu juist niet met een wegauto om de kers opteladen.
    Met andere woorden KERS kun je constant opladen met weinig remmen of zelfs tijdens rijden zodat de kers batterij vol is zodat je snel ff een tesla er uit kan trekken bij een stoplicht of efficienter optrekken in het algemeen.

    Waar zijn de feiten dat kers een auto niet zuiniger kan maken, bij een tesla wordt er ook energie terug gewonnen. Waarom zou dat bij een benzine auto niet kunnen Chris?

    Van 100-150 kg wordt jou auto niet onzuiniger van met veel snelweg km.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  18. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik denk dat dat klopt Rob.

    Ik rij nu al een tijdje een Audi E-tron en rij heen op benzine a 1 op 13,5 en terug volledig elektrisch. dat haal ik net aan 32km. dat zou betekenen dat ik 1 op 27 met een benzine auto rij die 1515 kilo weegt. de KERS werkt toch wel redelijk goed in tegenstelling tot mijn verwachting. Ik merk wel dat de accu de 43km niet haalt volgens de specs na 40j ik moet echt mijn best doen om die 32km te doen.

    Moraal van het verhaal denk ik voor deze A3 is dat hij over 4j economisch total loss is ik heb geen idee wat het gaat kosten om een nieuw accu pakket erin te plaatsen, maar ik denk dat je de bespaarde benzine kosten wel kunt vergeten. Geen idee wat er van de CO2 uitstoot overblijft als het 8j duurt om (Vergelijiking van Ono aka Strat), maar daar gaat nooit meer een nieuwe accu in heb ik het gevoel.
     
  19. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Om bij de feiten te beginnen, moeten we het misschien eerst hebben over wat nu een KERS is :D

    KERS is een kinetisch energie terugwinsysteem. In de huidige F1 noemen ze het de MGU-K. Het is een elektromotor die indirect met de achteras verbonden is en bij het remmen het grootste deel van de remkracht verzorgt en daarmee elektriciteit opwekt. Dit systeem wordt dus opgeladen bij het remmen. Bij het accelereren kan dezelfde motor de verbrandingsmotor ondersteunen. Het is in de F1 niet bedoeld om de auto sneller te maken. Wel om een auto efficiënter te maken vanwege het gewenste groenere imago. Als je geen extreme limiet oplegt aan de hoeveelheid brandstof die je in een race kan gebruiken en het toestaat om als je geen KERS inbouwt je ook met het lagere mogelijke totaalgewicht van de auto zou mogen rijden, dan zou je waarschijnlijk niemand zien in de F1 die vrijwillig KERS gaat gebruiken.

    Naast KERS (MGU K) gebruiken ze in de F1 een 2e energieterugwinsysteem middels de MGU H. Dat is een elektromotor die aan de as van de turbo is bevestigd. Deze kan worden gebruikt om energie af te romen van de turbo, bijvoorbeeld in de loop van het rechte eind of ook weer bij het remmen (tijdens de race; als ze een zo snel mogelijke ronde in de kali willen rijden zullen ze dat niet doen). Deze energie kan door de motor van de MGU K worden gebruikt. De motor van de MGU H kan ook de turbo aandrijven om het turbogat te verminderen (dan wordt de turbo effectief een compressor). Zo'n MGU-H heeft geen praktisch nut voor stratenauto's. De as van de turbo draait met >100.000 RPM. Dat maakt het heel moeilijk om een duurzaam apparaat erop te zetten. De besparing van brandstof (want ook dat is hier weer het voornaamste doel) is ook maar een paar procent die je ermee bereikt en dat weegt niet op tegen de complexiteit (wel in de F1 met de strikte brandstoflimiet en miljoenenbudgetten per motor, maar niet in een stratenauto).

    Door deze systemen zie je ook dat ze heel anders zijn gaan rijden als vroeger. Ze remmen bijvoorbeeld in de race eerder om meer via de achteras te kunnen afremmen en de systemen beter te kunnen opladen. Dat verklaart een redelijk deel van het heel grote verschil in rondetijden tussen de kwalificatie en de race. Het maakt het rijden ook veel gemakkelijker. Je zult veel minder gemakkelijk een bocht missen omdat je je rempunt mist; als je je te vroege rempunt mist (voor effectief opladen) dan kun je dat nog corrigeren. Je ziet ook weinig gemiste bochten meer, behalve als ze wel op de limiet moeten remmen omdat er iemand achter zit (zoals bij Vettel in Canada). Dat maakt m.i. ook dat rijders als Stroll die in de kwali er goed achter zitten, in de race nog leuk kunnen meerijden.

    Met een MGU-H of MGU-K gaat een brandstofauto niet sneller accelereren t.o.v. wat je eenvoudiger met een paar extra cc kunt bereiken.

    De Tesla's (en elektroauto's in het algemeen) zijn vooral snel bij het accelereren door het volgende:

    1) bijna directe verbinding tussen de motor en de wielen, in combinatie met het feit dat een elektromotor vanaf 0 RPM al veel trekkracht (koppel) levert. Dat maakt dat de auto vanaf stilstand direct en heel gelijkmatig kan versnellen. Wielspin kan bijna perfect worden voorkomen zonder dat er een te lange onderbreking in de aandrijving hoeft te zijn. De elektromotor wordt geprogrammeerd om geen plotselinge versnelling toe te staan. Vergelijk dat eens met een brandstofauto. Daar draait voor een snelle sprint de motor op minimaal zo'n 3000-4000 RPM. De wielen staan dan nog stil. Via een koppeling moet dit bij elkaar worden gebracht, met continue afstemming dat enerzijds de wielen niet doorslaan en anderzijds de motor niet te langdurig wordt onderbroken. Er gaat tijd overheen voordat de auto dan met een goede harmonie tussen motor snelheid en achterwielen wegrijdt. Dit is het belangrijkste verschil waarom elektro auto's veel sneller kunnen accelereren en het bij sprints vooral aan het begin lijkt alsof de brandstofauto's bijna nog stilstaan als de Tesla al een eind is weggereden.

    2) vierwielaandrijving met op alle wielen dezelfde redelijk directe goede aandrijving. Dat maakt overigens ook KERS effectiever omdat er remenergie van alle wielen kan worden teruggewonnen (ipv maar van twee wielen bij tweewielaandrijving).

    Met een elektromotor die op dezelfde manier de achterwielen via de koppeling aandrijft (standaard KERS), maak je een auto niet sneller qua acceleratie t.o.v. een situatie waarin je wat extra motorvermogen toevoegt door wat extra cc's. Dat laatste is waarschijnlijk nog sneller omdat het gewicht van de auto lager zal blijven bij eenzelfde vermogen.
     
  20. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Correctie :)


    Ik rij nu al een tijdje een Audi E-tron naar kantoor en rij heen op benzine a 1 op 13,5 en terug volledig elektrisch. dat haal ik net aan 32km. dat zou betekenen dat ik 1 op 27 met een benzine auto rij die 1515 kilo weegt. de KERS werkt toch wel redelijk goed in tegenstelling tot mijn verwachting. Ik merk wel dat de accu de 43km niet haalt volgens de specs na 4j ik moet echt mijn best doen om die 32km te doen.

    Moraal van het verhaal denk ik voor deze A3 is dat hij over 4j economisch total loss is ik heb geen idee wat het gaat kosten om een nieuw accu pakket erin te plaatsen, maar ik denk dat je de bespaarde benzine kosten wel kunt vergeten. Geen idee wat er van de CO2 uitstoot overblijft als het 8j duurt om (Vergelijiking van Ono aka Strat), maar daar gaat nooit meer een nieuwe accu in heb ik het gevoel.
     
  21. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Beste Tijn,


    Is het mogelijk dat je misschien een klein detail bent vergeten te melden over het bereiken van de door jouw genoemde wereldschokkend lage brandstofverbruik voor een door een benzinemotor aangedreven auto van ca. 1500 kg?


    … namelijk dat je hem misschien aan de stroomkabel zet bij jouw werk tussen de heen- en terugrit :D


    Een KERS zou volgens mij namelijk nooit genoeg energie tijdens een rit kunnen opleveren om eenzelfde rit terug te rijden op de teruggewonnen energie.

    KERS is een Kinetic Energy Recovery System. De auto krijgt tijdens het rijden kinetische energie. Dat is een simpele afgeleide van de snelheid en het gewicht. Bij het afremmen gaat deze normaal gesproken weer verloren. Bij een KERS wordt echter een deel van de kinetische energie weer teruggewonnen doordat de auto (gedeeltelijk) afremt op de elektromotor i.p.v. op de remmen. De elektromotor kan ook als dynamo functioneren en zet de kinetische energie om in elektriciteit.

    De herbruikbare kinetische energie bij afremmen is echter maar een héél klein deel van de totale energie die verbruikt wordt tijdens een normale heenrit van woon- werkverkeer. Het grootste deel van de energie gaat verloren door lucht- en rolweerstand. Ik zou het dus gek vinden als een KERS zo veel energie oplevert dat je er eenzelfde rit op kan terugrijden.

    Wat sommige hybride-auto’s ook kunnen is tijdens het rijden de brandstofmotor als generator gebruiken om via de elektromotor de accu op te laden. Dat heeft echter niets met KERS te maken en is niet zo’n efficiënte vorm van energieverbruik (je moet op kleine schaal via een motor die een laag rendement heeft benzine omzetten in elektriciteit). Daar zul je niet snel zuiniger door rijden. Volgens mij kost zelfs aan de stroomkabel het 3-4 uur om de accu van een A3 e tron op te laden dus het zou me ook verbazen als via opladen tijdens een korte heenrit de accu helemaal vol zou kunnen raken (ik zou dan ook een heel hoog brandstofverbruik verwachten want deze moet zowel de normale rit aandrijven als redelijk wat kWh aan elektriciteit produceren).

    Ik heb ook maar even een test opgezocht van de A3 e tron en zonder hem op een stroomkabel aan te sluiten was het verbruik niet lager dan van de auto uitgevoerd met een grotere benzinemotor die evenveel vermogen had maar dan zonder hybride systeem (en 150 kg minder gewicht).

    Ik ben zelf geen voorstander van hybridesystemen voor Ferrari. Het maakt de auto (nog) zwaarder en complexer; weer iets erbij wat stuk kan gaan. Hoewel de moderne accu’s veel langer meegaan dan hier in dit draadje wel eens wordt gesteld (zoek maar eens op google naar de hoge restcapaciteit van accu’s van 5-6 jaar oude Tesla’s en naar beschrijvingen van hoeveel verdere verbeteringen in de levensduur van accu’s wordt bereikt), maar Ferrari’s gaan heel lang mee en een accu levert weer een vervelend duur extra vervangingsdeel op. Er is ook nog geen standaardisatie voor accu’s voor auto’s wat vervanging over xx jaar niet eenvoudiger maakt.

    Zoals jij rijdt, zou een Ferraririjder m.i. ook nooit met zijn Ferrari moeten willen rijden :D
    Als je volledig elektrisch terugrijdt, zit er wel heel weinig vermogen onder de motorkap (0 naar 100 in 13 seconden?). Dat is voor mij een probleem met hybrides; ze hebben meestal een relatief kleine elektromotor en kleine accu waardoor ze, als je puur elektrisch rijdt, terugvalt naar een veel goedkopere categorie auto’s qua rijprestaties. Ze hebben ook nog steeds een koppeling tussen de motoren en de wielen waardoor je niet eenzelfde acceleratie kunt bereiken als met een puur elektrisch aangedreven auto.

    Voor mij zou het daarom of volledig elektrisch of volledig benzine moeten zijn, of misschien nog voor supercars het concept van Koenigsegg met zo'n grote elektromotor en accu dat de gewone koppeling en zware versnellingsbak weggelaten kan worden en de brandstofmotor er pas na de eerste acceleratie bij hoeft te komen. Ik ben alleen wel bang dat om punten te scoren voor de testen omtrent de milieuklasse Ferrari toch naar plug-in hybrides gaat met relatief kleine elektromotoren en accu's, ook al zullen de meeste Ferraririjder de stroomkabel er misschien nooit op aansluiten.
     
    328gts1987 and 275gtb6c like this.
  22. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Nope, ik laad niet met de stekker op. Nu met de kou red ik het trouwens niet. Ik heb ook veel systemen uit zoals Airco, ventilatie, dagverlichting, hill assist. Niet dat ik het niet gebruik.. maar alleen als ik het nodig heb. Zet ik dit standaard allemaal aan dan merk je wel dat het geheel minder snel laadt.

    Het vergt ook heel anders rijden dan op benzine. Veel anticiperen, proberen veel eerder gas los te laten en niet stil komen te staan bij een stoplicht. Zoals is al zei ik moet wel erg mijn best doen om het te halen en vaak gebeurt het ook dat ik het niet haal.

    Mijn punt was dat alleen de combinatie echt niet verkeerd is, maar betwijfel en eigenlijk weet ik het wel zeker of dit zogenaamd groener rijden wel groener is voor de planeet. Voordeel is wel dat je geen New Delhi praktijken krijgt qua luchtvervuiling die gelijk is aan 50 a 60 pakjes cigaretten per dag.

    Anyway, I am a hydrogen believer! :) Omzetten van zonne-energie thuis naar waterstof en dan kan je t.z.t. thuis (gedeeltelijk) tanken. Het heft alleen wat tijd nodig dat dit doordringt.
     
  23. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Chris, dus eigenlijk zal er een electro motor (welke geoptimaliseerd is voor koppel) direct op de wielen gekoppeld moeten worden welke bij sprints direct koppel kan leveren. Een systeem met een beperkt accu paket dat alleen gebruikt wordt voor acceleratie en opgeladen wordt tijdens normaal remmen.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  24. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Dat kan en Ferrari heeft ook al kleine elektro units op hybrides geplaatst, maar het blijft een relatief zware toevoeging voor een hoeveelheid extra vermogen dat denk ik ook door iets grotere cilinderinhoud, turbodruk of andere motorupgrade verkregen kan worden. Je hebt ook nog niet de vierwielaandrijving tenzij je die ook al voor aandrijving door de brandstofmotor hebt.

    Volgens mij zijn de milieuregels de enige reden dat we dit soort hybrides zien; als het puur gaat om de performance zouden we ze denk ik niet zien (net als dat we dan de turbo veel minder zouden zien)
     
  25. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Nou, Elon Musk?
     

Share This Page