E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 20 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Maar wel gezellig een bakkie koffie bij de tank stations genoten? De E experience tijdens laden?


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
    Stefan328gts likes this.
  2. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ja, alle garanties en ook free supercharge gebruik blijven bij de auto. ook als je die buiten NL verkoopt.
    Ook de updates blijven gewoon binnenkomen. Je koopt dus zeker geen "verouderd" model.

    Klopt, Tesla heeft geen dealer netwerk maar doorverkopen via hun kan wel. Ze hebben er eigenlijk geen business case voor en bieden hierom ook weinig op inkoop (het is geen inruil!) aan.
    Daarom verdwijnen ook de meeste 2e hands Tesla's uit NL naar buitenland. Daar liggen de gemiddelde prijzen hoger zonder dat deze kopers nadelen ondervinden. Zelfde garantie, zelfde updates en behoud van voorwaarden.
    Sterker: enkele opties die in NL standaard zijn worden daar niet eens aangeboden en koop je dus eigenlijk meer dan "collega's"

    Ik weet dat je kritisch bent Rob, kijk even wat ik hierboven gemeld heb.
    Over onderhoud kan ik kort zijn: NUL!!! (=buiten regulieren banden, remblokken enz.)

    Grootste kosten zijn vervangen AC vloeistof (waar ook de batt mee gekoeld/verwarmd wordt) van minder dan €200,-- naast uurloon (welke wel stevig is bij Tesla).
    Meeste zaken die kapot gaan worden onder garantie vervangen. Bij mij is de voorste motor/drivetrain vervangen, geen idee wat er aan mankeerde maar kreeg de auto netjes terug met NUL factuur na onderhoud (welke je ook kunt afkopen waardoor je 4 jaar rondrijdt zonder verassingen).

    Kortom: Het is misschien niet de meest spannende auto maar wel eentje die staat als een huis met alle extra's eromheen. Precies wat ik nodig heb om (dagelijks) rond te rijden met zo min mogelijk kosten.
    Voor plezier trek ik het paard wel van stal.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Verstandige keuze om die te verkopen, hij kocht een auto die niet geschikt is voor zijn gebruik. Ik raad hem aan naar Tesla te kijken of naast deze auto gebruik te maken van een huurauto (die wel geschikt is voor zulke afstanden).

    Maurice is naar zuid spanje gereden in de Tesla (wel geschikt voor zulke afstanden), geen enkel probleem met (snel)laden en heerlijk op de autopilot. Kwam veilig en onvermoeid aan na 1 overnachting onderweg om te gaan klussen.

    Dat iemand een auto (Hyundai in dit geval) gebruikt waarvoor hij niet bedoeld is, is vragen om problemen (die hij ook kreeg).
    Dat dit een EV auto betreft doet daar niet toe. Zo'n auto is niet bedoeld voor zo'n reis/bereik. Heeft er de range niet voor maar ook het supercharger netwerk niet, iets waar Porsche ook mee kampt.

    Per slot van rekening moet je met een Ferrari ook het bos niet inrijden, dan kun je verwachten dat het niet goed gaat. Lukt wel maar ideaal is het niet.
     
    Melvok and franc 355 like this.
  5. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Helemaal mee eens Fred, je gaat ook niet met je brommer van Amsterdam naar Maastricht. Het kan wel, maar slim is het niet.
    Mel, met een Tesla van Nederland naar Oostenrijk of Zwitserland om te skiën is geen enkel probleem. Sterker nog, vrienden deden het en betaalden eur 8,30 vv, alleen bij het hotel moest er wat betaald worden. 1x onderweg snelladen was voldoende. Voor de niet-tesla rijders (nu dus ik...) Ionity heeft een dekkend netwerk voor andere merken dan Tesla en -helaas- vragen ze nu ipv 8 eur per laadbeurt (ongeacht de kW )naar 79 cent per kW......nou, heb ik weer....

    ciao
    Oscar
     
    Melvok likes this.
  6. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,284
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Dit is de oplossing! Hang hem achter je Kia of welke EV dan ook, kun je gewoon lekker tanken en geen laadstress!
     
    Melvok likes this.
  7. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,284
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Dat is makkelijk gezegd, maar welke EV van pak hem beet 35-40 K kun je dit wel zonder al deze ellende? Hier mee wordt bewezen wat ons te wachten staat als de meerderheid voor elektrisch kiest bij de laad stations. Tesla is voor gemiddelde particulier niet betaalbaar. Ook niet als lease auto als je er niet behoorlijke kader functie op na houdt!
     
    Melvok likes this.
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Helemaal waar Milko: dit komt er aan voor iedereen die zo'n "kleintje" koopt strax ...
     
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Blij dat het allemaal mijn deur voorbij gaat Oscar … (hoop ik) !

    Vandaag weer even heerlijk met de 458 van Deventer naar Hilversum (Kroy Nieuwjaarsreceptie) geknald over de A1 ….

    Gaat nix boven een Ferrari op benzine …. :)
     
    275gtb6c and rob.kruiswijk like this.
  10. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Image Unavailable, Please Login

    Ik zie nog wel eens een EV’s geparkeerd staan zonder aansluitsnoer bij laadplekken. Niet zo netjes, volgens mij is het de bedoeling dat je de vertrekt als je batterij vol is.
    Dus de tekst kan beter luiden, max 2 uur en bij volle accu wegwezen.




    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wel, de Tesla 3 komt aardig in de buurt en heeft dezelfde batterij/range als de S.
    Nu staan we aan de vooravond van dit hele gebeuren maar andere merken zijn druk bezig (eindelijk).

    De eerste auto's liepen in het begin ook geen 100km/u (op Bugatti na maar was ook niet de goedkoopste) maar later konden ze dat allemaal.
    Zo zie ik de toekomst ook, nu nog niet zo dadelijk wel.

    Verder ben ik het met Mel eens, er zijn veel leukere exemplaren om zo'n rit mee te maken, die hou ik er dus ook naast :p
     
    275gtb6c likes this.
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dus de "spelregels" van Ionity zijn halverwege het spel gewijzigd?! Daar bouw je toch ook geen credit mee op? ik vind 0,79c/kWh trouwens wel aan de forse kant. Duidelijk om winst te maken aan iemand die geen alternatief heeft (buiten normaal/langzaam laden)

    Tesla verhoogd trouwens ook de prijs (als je geen free SUC contract hebt) van 0,23c/kWh naar 0,28c/kWh (Belgie 0,32c/kWh) wat meer in de lijn van kostprijs ligt.

    Wat nu Oscar? Je kosten veranderen nu drastisch? Of rij je daar te weinig km's voor? Verkoop? (ik heb nog een mooie 85D te koop staan met lifetime free SUC ;))
     
  13. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Rob,

    Waar heb je de cijfers over het totale aantal EV verkopen in België vandaan? Die matchen niet met het onderstaande dat obv cijfers over nieuwe inschrijvingen van Febiac wordt gerapporteerd:

    https://www.autofans.be/nieuws/officieel/45094-deze-elektrische-autos-kocht-de-belg-2019

    8.829 EV's op 550.003 totaal verkochte auto's in totaal in 2019 zou 1.6% van het totaal zijn.

    In detail per model:

    1. Tesla Model 3 - 2.656
    2. Audi e-Tron - 974
    3. Nissan Leaf - 754
    4. Renault Zoe - 662
    5. Hyundai Kona Electric - 644
    6. Tesla Model S - 579
    7. Jaguar i-Pace - 509
    8. BMW i3 - 494
    9. Tesla Model X - 455
    10. Kia e-Niro - 291

    11. Volkswagen e-Golf - 261
    12. Hyundai Ioniq Electric - 138
    13. Smart ForTwo - 132
    14. Smart ForFour- 62
    15. Opel Ampera - 51
    16. Nissan E-NV200 - 39
    17. Mercedes EQC - 28
    18. Citroën Berlingo EV - 23
    19. Peugeot Ion- 21
    20. Peugeot Partner EV - 20

    21. Citroën C-Zero - 11
    22. Kia e-Soul - 6
    23. Citroën e-Mehari - 5
    24. Jac IEV - 4
    25. Volkswagen e-UP! - 4
    26.DFM E70 - 2
    27. Mercedes e-Vito - 2
     
  14. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,284
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    De Tesla 3 komt niet aardig in de buurt en kost vlot 60 K, wij hebben in december 1.100 MG EV verkocht die kost 32.500, waarvan 85% zakelijk of lease vanwege de bijtelling. Jan modaal kan geen auto betalen van 33.000, met daarnaast nog 2.500 min investeren in een laadpunt thuis. Men heeft niet eens een eigen oprit dus dan wordt het al helemaal een uitdaging.
     
  15. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Een volkswagen golf kost toch ook meer dan 30k en is volgens mij nieuw en tweedehands een redelijke jan modaal auto?

    EV's worden heel rap goedkoper. Tenzij de grondstoffen voor een accu vanaf nu heel schaars en duur gaan worden, zal een EV over een paar jaar ook zonder BPM-verschil waarschijnlijk niet duurder zijn in de aanschaf dan een auto met benzine-/dieselmotor en goedkoper zijn in het onderhoud. Er zitten eenvoudigweg veel minder onderdelen in en er zijn minder trillingen (en uiteindelijk zorgen trillingen voor veel defecten).
     
  16. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    ‘Ha Fred, nou dat trekt bruin nog wel hoor. :) P is besteld, en we gaan het zien.
    Het aantal palen is nog wel een ding....met name op de Duitse snelweg mogen er nog wel een paar bij, en liefst met nu dus 250kW...want dat kan die dus aan.

    Mel, ik begrijp je volkomen hoor, ook ik ben van de benzine en blazen. Vorige week nog heerlijk in de nacht met 4000 toeren continue gereden in mijn V8. Is toch wel heel erg lekker. Maar ja, de realiteit wil dat we dat niet meer zo vaak en lang kunnen doen, Greta wordt anders heeel boos. Zei ze nog vandaag in Davos.:mad:

    Ciao
    Oscar
     
    Melvok likes this.
  17. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #493 rob.kruiswijk, Jan 21, 2020
    Last edited: Jan 21, 2020
    Mooi zo'n lijstje met ALLE Belgische verkochte EV's per model, hebben we ook zo'n lijstje voor de Nederlandse verkoop van 2019?

    Ik heb volgens mij geen officieel cijfers gegeven over het totaal aantal Belgische verkopen van EV's over heel 2019, maar vroeg aan jou hoe die 1.5 % tot stand is gekomen, bedankt voor de referentie!
    Het spreadsheet ge-attached in post #468 komt van Statbel en betreft totaal aantal ingeschreven personen auto's, EV's en andere typen ff google-en op " stafbel veh_parc_2019_nl.xls " en is tot 1 aug 2019 bijgewerkt.
    Mijn laatste schatting was dat er totaal in België 17.000 geregistreerde EV zouden zijn op 31 Dec 2019, nu kunnen we dus uitgaan van 18.059 op basis van 8829 nieuwe verkochte en geregistreerde EV's

    Dus hoe ziet die Belgische EV (volledig elektrische) personenauto markt er nu uit?
    • Eind 2018 vertegenwoordigde het totaal aantal ingeschreven EV's 0,16% van het Belgische personen auto wagen park (5.853.782 stuks)
    • Eind 2019 vertegenwoordigde het totaal aantal ingeschreven EV's 0,30% van het Belgische personen auto wagen park (uitgaande van 5.9 miljoen stuks)
    • In 2019 behaalde Tesla in België posities 24 in personen auto verkoop aantallen https://autofans.be/nieuws/overheid/45011-volkswagen-ook-2019-koning-der-belgische-inschrijvingen
    • In 2019 behaalde Tesla in Nederland positie 3 in personen auto verkoop aantallen https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2019/ (hoe zou dat nu komen?)
    • In 2019 werden er 550.003 - 450.637 = 99366 meer nieuwe personen auto's verkocht in België t.o.v. Nederland, de markt in aantallen nieuwe auto's is dus 22% groter in België t.o.v. Nederland (De gemiddelde Belg koopt 1,8 keer zoveel nieuwe personen auto's als de Nederlander)
    • De groei in aantallen van het totaal aantal ingeschreven personen auto's in België groeit sneller dan de aantallen EV's
    • De EV's automarkt in Belgie is nog steeds peanuts tegenover de totale nieuwe inschrijvingen (8.829 EV's op 550.003)
    • De Belgische overheid is volledig gestopt met subsidie voor EV's
    • De Belg wil geen volledige elektrische auto dat blijkt nog steeds uit de verkoop cijfers.

    Rest nu nog de vraag hoeveel oplaadstations waren er per 31 December 2019 en is dat voldoende voor die 18.059 EV's die geregistreerd op kenteken staan, en staan er al rijen wachtende?

    Als al die nederlanders nu eens met hun EV's regelmatig in België de batterijen opladen komt er misschien een betere business case in België om meer laadpalen neer te zetten :)

    Als laatste is mij de 2de hands markt voor volledig elektrische personenauto nog steeds niet duidelijk, waar blijven die Nederlandse en Belgische EV's, als deze 2de hands EV's naar het buitenland gaan zal het totaal aantal geregistreerde volledig elektrische personen auto aantallen NOOIT groot worden.
    De verhouding van het totaal aantal geregistreerde personen auto's versus totaal aantal geregistreerde EV zal toch echt moeten veranderen om te spreken van een EV doorbraak. Uiteindelijk gaat het om de install-base



    Voor de petrol-heads hier de Belgische verkoop aantallen en verhouding tussen Ferrari, Lambo, McLaren, en andere sportwagens: https://www.febiac.be/documents_febiac/publications/2020/01/cars.pdf
     
  18. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    EV Garantie en Onderhoudskosten

    Het onderhoud van EV's is niet NUL, dat is een fabeltje,

    Wanneer een EV ondergarantie valt is het volgens mij allemaal nog te overzien, buiten garantie is dat anders.

    Wiellagers en Lagers van Elektromotoren slijten en komen een keer droog te staan, wielophanging krijgt speling, luchtvering gaat stuk, remschijven en blokken slijten, de batterij gaat niet eeuwig mee, elektronica gaat stuk, reflectoren van koplampen worden dof/mat, polycarbonaat koplamp/achterlicht glazen worden geel en mat, ruiten krijgen steenslag/barsten, etc etc. Veel van deze EV specifieke onderdelen worden niet gebruikt in andere auto's, ophanging van EV's is anders, plaatmateriaal van EV is vaak specifiek. je ziet wel dat meer en meer reguliere auto bouwers verschillende motor types (diesel, benzine, hybride, elektrisch) aanbieden met de zelfde carrosserie om deze kosten onder controle te krijgen Iets was bijvoorbeeld Tesla niet kan.

    Met de lage aantallen EV modellen die er nu zijn, nieuwe modellen die er nog komen, de grote verschillen tussen de EV modellen en EV platforms zul je buiten garantie (mijn inziens) voorlopig de hoofdprijs gaan betalen voor onderdelen. Je bent aangewezen op originele onderdelen. De EV leveranciers zijn hoofdzakelijk ge-intreseerd in het verkopen van nieuwe auto's, dat is de handel. Het is mij onduidelijk hoelang deze EV specifieke onderdelen beschikbaar blijven, zijn er garanties gegeven door EV autobouwers hoe lang onderdelen beschikbaar blijven. Dit zijn hoge kosten voor auto bouwers, Voorlopig zal er geen aftermarket (imitatie) onderdelen markt ontstaan met deze kleine aantallen EV's. Navigatie kaarten update is bij lage aantallen automobiel modellen vaak een issue omdat ieder entertainment systeem specifiek is voor het auto model. Hoe lang wordt het allemaal ge-support. (bij Audi / BMW houd het echt wel op na 10 jaar en dat zijn serieuze volumes, soms kun je een aftermarket radio/nav plaatsen en weer verder navigeren met bijvoorbeeld CarPlay Android auto.

    Inruilen bij Tesla Dealer is niet aan de orde. Hoe zit dat bij andere EV's auto merken wat is de hoofd reden dat er niet ingeruild wordt?

    Er is geen overzicht over onderhoud en reparatie kosten van EV's het is dus Russische roulette buiten garantie, dit maakt het bijzonder moeilijk om bijvoorbeeld een 2de hands Tesla model S / X / 3 of andere EV te kopen. Buiten garantie ben je volgens mij aan de beurt voor reparaties.

    ik begrijp dat je max 8 jaar garantie kunt kopen bij Tesla, duurdere modellen zonder KM restrictie, goedkopere modellen met KM restrictie. (klopt dat Fred, hoe zit dat nu precies? En wat zijn de reparatie kosten buiten garantie) Is er een overzicht van reparatie kosten, electro motor, batterij, lagers, remmen, electronica, voorruit, koplamp unit etc.

    Ik verwacht dat onderhoud/reparatie kosten bij andere EV merken met vaak lagere aantallen EV modellen niet gunstiger zullen worden.
     
  19. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  20. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Onderhoudskosten van EV's zijn niet nul. Ik geloof ook niet dat ik dat iemand ooit heb horen of zien beweren.

    Veel mensen verwachten wel dat de onderhoudskosten wat lager zullen zijn dan die van brandstofauto's omdat er eenvoudigweg minder en eenvoudigere onderdelen in zitten. Dat maakt hem ook eenvoudiger en goedkoper om te assembleren. Daarnaast zijn er minder trillingen en schokken van de aandrijflijn wat ook alleen maar positief kan werken op onderhoud. Geen idee of het een significant verschil wordt. Volgens mij speelt dat op dit moment ook niet echt een rol bij de afweging van mensen om zo'n auto te kopen of bij de overheid om de aankoop ervan te stimuleren.

    In de automobielsector is het trouwens gebruikelijk dat toeleveranciers verplicht zijn om nog een behoorlijk lange periode na het einde van de commerciële levering van het platform (wat meestal een jaar of zes is na de lancering van het model) nog onderdelen te blijven leveren voor het onderhoudscircuit. Die verplichting geldt zowel bij modellen met hoge als heel lage volumes.
     
  21. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    hallo Chris, gebruikelijk en behoorlijk lange periode zegt mij niet zoveel. Hoeveel jaar praat je over na de laatste commerciële levering? Stel dat de laatste Tesla model S op 31dec 2020 geleverd wordt hoe lang kan ik dan nog gebruikelijk en behoorlijk lang onderdelen krijgen voor deze auto. Is dat tot 31 dec 2030 of 31 dec 2036 om naar eens een concrete datums te noemen.
    Kan ik nu al E specifieken onderdelen direct kopen bij toeleveranciers voor model S, ik begrijp dat dat nu uitsluitend via Tesla geleverd wordt. Lijkt wel Ferrari.

    Zou die commerciële verplichtingen T&C’s wel eens willen zien, wie legt dat op, de wetgever? Uiteindelijk gaat het om beschikbaarheid en onderdelen kosten.

    Ik deel jou mening niet dat de onderhoude/reparatie kosten niet zo speelt voor de gebruikte EV markt, er is heel weinig bekent over de eventuele kosten buiten garantie. Of daadwerkelijke kosten die in garantie periode gemaakt zijn.

    Persoonlijk zou ik daar niet blind in stappen, de economische waarde van EV is geschat oo 10 jaar.

    Die verwachting dat onderhoudskosten lager zijn zegt op zich al genoeg. Ze weten het dus niet.

    De trillingen op de aandrijflijn worden netjes opgevangen in moderne auto’s dat is een theoretisch verhaal.

    Getallen daar gaat het dus over.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  22. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,284
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Beste Chris, een VW Golf is al jaren niet meer te betalen voor Jan Modaal, die na 2000 massaal van C segment naar B segment zijn overgestapt na de komst van de euro. Voor die tijd koste een Golf misschien 25.000 gulden, nu omgerekend, ruim 66.000 gulden. Zelfs een B segment Polo of vergelijkbaar materiaal wordt nieuw grotendeels zakelijk geleased en vooral gebruikt particulier gekocht na vier jaar. Kan ook niet anders met een modaal inkomen. Geloof mij zit al jaren in de business en dicht bij het vuur.
     
  23. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    De wetgever legt uiteraard niets op voor nalevering van onderdelen. De termijn voor verplichte nalevering verschilt per autofabrikant en wordt door de autofabrikant ('OEM') opgelegd. Daar zit echter geen verschil tussen EV's en brandstofauto's (ik zit in ondernemingen die onderdelen voor beide soorten auto's leveren). Jij zal zelf als particulier nooit direct bij een producent van originele onderdelen (kunnen) kopen. De OEM onderdelen gaan altijd via minimaal 1 tussenschakel.

    Als je denkt dat trillingen van o.a. dieselmotoren perfect worden opgevangen en geen defecten meer tot gevolg hebben dan zou ik daar eens wat meer informatie over inwinnen.
     
  24. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,063
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik noemde de Golf omdat deze wel degelijk mee is gegroeid met de de inflatie en met wat Jan Modaal voor een auto wil uitgegeven. Daarbij wil Jan Modaal in Nederland wel veel liever een 3 tot 7 jaar oude Golf kopen dan een nieuwe. In Nederland worden in het algemeen relatief weinig nieuwe auto's door particulieren gekocht. Dat zal met de elektrische auto's in de toekomst niet anders zijn. Het zal echter nog wel een paar jaar duren voordat er een groot aanbod is van 3 tot 7 jaar oude EV's die nieuw tussen de 30 en 40k hebben gekost. Dat gaat echter denk ik wel komen.
     

Share This Page