Corona (Politieke inhoud goedgekeurd) | Page 15 | FerrariChat

Corona (Politieke inhoud goedgekeurd)

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 328gts1987, Mar 22, 2020.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Als je de kranten leest en de journaals bekijkt zul je met name het beeld meekrijgen dat we niet echt vooruit gaan m.b.t. de impact van corona. De aantallen positieve testen blijven de laatste weken redelijk stabiel. Per dag schommelt dit aantal enorm en vooral op de dagen dat het aantal hoger ligt dan de dag ervoor vliegen de schreeuwerige koppen over de toegenomen aantallen je weer om de oren.

    Het aantal positieve testen op zich is natuurlijk niet zo'n relevant gegeven maar de kranten rapporteren graag over iets dat negatief is. In het begin van de corona-crisis ging het nog vooral om het aantal 'coronadoden". Nu die aantallen al een halfjaar niet meer zo indrukwekkend en krantenkopwaardig zijn, zoekt men wat anders. In de zomer was dat al het aantal positieve testen. In oktober en begin november werd dat even vervangen door een relevantere parameter, namelijk het aantal patiënten in de ziekenhuizen. Daar hoor je echter de afgelopen weken niet zoveel meer over, behalve wat dagelijkse aantallen zonder historisch verloop erbij. Wel wordt steevast de subjectieve boodschap herhaalt dat de zorg overbelast is.

    Hier in ieder geval een staatje met het aantal patiënten met Corona in de ziekenhuizen waar we best trots op kunnen zijn en vrolijk van kunnen worden:

    Image Unavailable, Please Login

    We gaan dus wel degelijk heel snel de goede kant op. In één maand tijd is het aantal patiënten in reguliere ziekenhuisafdelingen met 44% afgenomen.

    Ik begrijp daarbij ook echt niet hoe men kan stellen dat de ruim 1100 patiënten in reguliere ziekenhuisbedden een probleem zouden moeten zijn voor de zorg.

    Er zijn ruim 40.000 gewone ziekenhuisbedden in Nederland maar de ziekenhuizen claimen dat de circa 1140 coronapatienten die er vandaag liggen een overbelasting is. Dit is los van de patiënten in de IC's maar daar is het qua totale beddenbezetting (ook) niet drukker dan normaal. Zelfs met een zware IC-personeelsbezetting per patiënt heb je het over ongeveer 4 FTE ziekenhuispersoneel per patient dus maar iets van 5000 FTE voor de coronapatiënten in reguliere ziekenhuisbedden. Er werken zo'n 1,3 miljoen mensen in de zorg (in 2018 zijn er volgens mij nog zo'n 50.000 bijgekomen). We hebben het derhalve over aantallen mensen die minuscuul zijn t.o.v. het aantal mensen dat in de zorg werkt of daar jaarlijks voor aangetrokken wordt.

    Die 1140 mensen hadden nooit een probleem hoeven te zijn als de overheid centraal en directief capaciteit voor corona had geregeld (en betaald). Het door de overheid overlaten van het regelen van capaciteit aan alle ziekenhuizen afzonderlijk levert exact hetzelfde op als het overlaten van het testen aan de circa 50 kleine ziekenhuislabs: namelijk dat er van extra capaciteit niets terecht komt. Geen van de afzonderlijke ziekenhuizen en laboratoria heeft er belang bij gehad om capaciteit uit te breiden door te investeren in een nieuwe vleugel, het bijhuren van gebouwen, het aannemen van personeel etcetera voor zoiets als Corona waarvan ze weten dat het over 1-2 jaar geen thema meer is.

    Een bezetting van 1140 gewone bedden en 460 IC bedden voor de gevolgen van een seizoensmatig virus zou daarnaast denk ik sowieso geen onhandelbare overbelasting moeten opleveren want dat komt wel vaker voor in de herfst-/winterseizoenen. Dat waren er volgens mij begin 2018 tijdens een zwaar griepseizoen nog wel meer:

    https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuizen-puilen-uit-van-de-grieppatienten~ab5eb9e0/

    Er zijn ook zo'n 19.000 mensen met een zware longontsteking in de periode 2017-2019 op de IC's opgenomen. Dat zijn er dus ruim 6000 per jaar. Die zullen ook gemiddeld veel vaker in de herfst-/winterseizoenen zijn binnengekomen dan in de warmere maanden. Zo'n aantal coronapatiënten hebben de IC's in Nederland nog niet ontvangen dit jaar.

    Door de kranten en journaals wordt wel steevast de subjectieve boodschap herhaalt dat de zorg overbelast is. Geen persman/-vrouw die daar ooit verder onderzoek naar heeft gedaan. Misschien komt dat nog. Het heeft ook een halfjaar geduurd voordat de Nederlandse pers iets kritisch durfde te schijven over het kansloze beleid in NL m.b.t. het opzetten van testcapaciteit.
     
    rob.kruiswijk and Ajax de 1e like this.
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Testen, dat is wel het meest gebruikte woord anno 2020 maar ook "strategisch" gebruikt. Eerst moesten we wachten op een "dubieuze" test methode, dan ging het weer over de kosten daarvan aansluitend het capaciteit dilemma.

    Nu lijkt mij het de hoogste tijd om te testen op aanwezige antistoffen. Dat dit via bloed onderzoek moet lijkt de enige weg. Ik zou voor het accepteren van een vaccin eerst willen weten of ik die wel nodig heb, toch?
    Wellicht zijn er duizenden, misschien miljoenen?, die helemaal geen vaccin nodig hebben wat het proces van vaccineren versneld. Capaciteit die dan "nuttig" kan worden besteed. Niet?
     
  3. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Weet iemand hier of het in de praktijk mogelijk is om naar de UK te reizen (2 dagen heen en weer) om een auto op te halen? Zonder daar in quarantaine te gaan? Details over het hoe en waarom komen nog wel, maar moet een auto halen en brengen en wil dat zsm (pre Brexit) doen....
    Belangrijk is dat praktijk en regels worden uitgelegd (ben meerdere keren nu naar Duitsland geweest maar je kunt daar zonder problemen in en uit reizen...)

    ciao
    Oscar
     
  4. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Heb net ff gekeken op deze site:

    https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-travel-corridors#transit-stops

    Misschien kun je met een auto ambulance met slaap cabine naar de UK rijden om die auto optehalen. Technisch gezien ben je dan altijd in quarantine op je verblijf plaats. ( de cabine) Ik vraag me af hoe die NL transport bedrijven dat nu doen, wellicht op de zelfde manier, Wordt een beetje duur als die chauffeurs steeds 14 dagen in quarantine moeten. Dus ff bellen met een transport bedrijf die kennen de praktische regels beter dan ik.

    https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-travel-corridors#transit-stops


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  5. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  6. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Mercedes busje met bed etc (camper) en aanhanger is misschien ook een optie


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  7. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  8. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  9. toto70_0

    toto70_0 F1 Rookie

    Sep 14, 2004
    3,842
    NETHERLANDS
    Als officieel transporteur is het geen probleem, maar als privepersoon eigen vervoer te doen, kan men zien als niet noodzakelijk, als ze toevallig checken, word het een tijdje logeren. Beter officieel transporteur te laten doen.
     
  10. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Rob en Toto,
    Dank!
    Ik kijk wel, ik begrijp dat kort verblijf met een zakelijk karakter weinig of geen problemen geeft.....

    ciao
    Oscar
     
  11. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Worst case na 15 december 5 dagen quarantine + corona test en weer naar huis. Wordt dus 3 dagen vanaf Engeland remote zaken doen.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Succes Oscar !
     
  13. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  14. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    842
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Niets nieuws toch? Overigens lijkt het me niet zinvol dat een chirurg zonder mondkapje boven een operatiewond hangt: ook hij verliest neushaar, een snotje, spreekt met consumptie. En juist in speeksel zitten enzymen die o.a. menselijk weefsel (vlees en onbeschermde huid) aantasten. Dat wordt dan weer opgelost met antibiotica, dus daarom zijn er bij die beroepsgroep geen significante verschillen gevonden in ontstekingsweefsel/besmetting met of zonder mondkapje. Gewone mensen daarentegen.....die zijn veel minder hygiënisch. Iedereen zit aan zijn kapje, dan weer aan artikelen, dan weer aan het kapje, kapje op, kapje af, Truus maakt ze van haar oude gordijnen, en probeert zo wat bij te klussen, waar wij ze vandaan hebben, worden ze zo op straat tussen de kippen in elkaar geflanst....
    Maar we zouden zeker niet moeten streven naar een steriele maatschappij....daar is helemaal niets leuks aan! Dat betekent niets meer dan vrijheidsbeperking, eigenlijk wat ze (overheid) nu proberen.
     
  15. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Het zoveelste stuk eenzijdige desinformatie dat in de uiteinden van het internet te vinden is?:)

    Als het gaat om de volgende Deense studie:

    https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/20/mask-danish-study/

    https://www.thelocal.dk/20201118/danish-study-finds-no-clear-evidence-face-masks-protect-wearer-from-covid-19-infection

    ....dan geeft de Deense studie die volgens de gespreksleider onomstotelijk zou bewijzen dat een masker de verspreiding van corona niet beperkt, dat absoluut niet aan. Dat zegt trouwens ook de hoofdonderzoeker van dat Deense onderzoek. Omdat de meeste luisteraars naar zo'n verhaal niet nazoeken of het wel klopt er gezegd wordt, komen verspreiders van desinfo op internet er nog vaak mee weg ook.

    De Deense studie heeft volgens mij zo'n 6000 mensen bekeken die vrijwillig gedurende de eerste golf een mondmasker droegen. Daar hebben ze antistoffentesten op gedaan en gekeken hoe het percentage mensen met antistoffen zich verhield t.o.v. de populatie mensen die geen mondkapje droegen. De mensen met mondkapjes hadden minder vaak antistoffen (kennelijk zo'n 14% minder), maar omdat de testpopulatie relatief klein was (er waren niet zoveel besmettingen in Denemarken dus 6000 mensen is een veel te kleine testpopulatie) en antistoffentesten zeker toen ook niet heel betrouwbaar waren, was het eindresultaat niet statistisch significant. Punt. Meer dan dat kwam er volgens mij niet uit dat oppervlakkige onderzoekje.

    Los van de statistische insignificantie door de kleine testpopulatie en onbetrouwbare antistoffentest, kijkt het onderzoek ook alleen naar het eventuele effect op de 'ontvangers'. Het kijkt niet naar het effect van mondmaskers op vermindering van verspreiding van virusdeeltjes door al besmette en besmettelijke mensen. En juist daar zien velen het grootste voordeel van mondmaskers.

    Grappig is dus dat de gespreksleider stelt o.b.v. 1 onderzoekje dat met erg dubieuze creative interpretatie een uitkomst heeft die in lijn is met de mening die hij al had en daarom hem welgevallig is, dat nu onomstotelijk is gebleken dat mondmaskers niet werken. Er zijn vele onderzoeken die aantonen dat goede mondkapjes wel (kunnen) werken maar het bestaan daarvan wordt uiteraard in het filmpje niet genoemd.

    Ik geloof overigens zelf niet dat de wijze waarop ik de mondmaskers gebruik die al meer dan een maand standaard in mijn jassen zitten nu echt een deuk slaat in de verspreiding van Corona. Het gaat ook lekker met het aantal positieve testen in NL en in andere landen om ons heen sinds er mondkapjes worden gedragen. Andere maatregelen die we helaas nog steeds niet nemen zouden daar m.i. veel effectiever voor kunnen zijn.

    De plekken waar we nu echter een mondmasker moeten dragen zijn relatief beperkt en ik heb er niet echt last van. Bovendien schaadt het de economie ook niet enorm wat vele andere maatregelen wel doen. Wat mij betreft gaat er daarom onevenredig veel aandacht naar mondkapjes en zouden we beter met zijn allen ons druk kunnen maken over andere aspecten van het coronagebeuren.
     
  16. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,365
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  17. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Schandalig hoe de Nederlandse pers klakkeloos de persberichten van het RIVM overneemt. Dat is gewoon desinformatie. Vrijwel altijd wordt daarin iets uit zijn verband getrokken om maar weer een negatieve boodschap te verkondigen. Los van dat het RIVM altijd graag een negatieve boodschap communiceert, moeten ze dat daags na een op haar advies ingestelde verregaande lockdown natuurlijk zeker doen.

    Zie vandaag dan ook het persbericht zoals o.a. RTL het heeft overgenomen:

    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5203318/rivm-opnames-intensive-cares-en-verpleegafdelingen-flink

    De Kop is "Opnames op intensive cares en verpleegafdelingen afgelopen week flink toegenomen".

    Klinkt erg.

    Daarna volgt in de eerste alinea: "De afgelopen week zijn er 58.412 nieuwe coronabesmettingen gemeld bij het RIVM. Dat is 36 procent meer dan vorige week, toen er 43.103 nieuwe besmettingen werden gemeld."

    Wow wat erg.

    Ze zetten daarna wel erbij: "Mogelijk komt die stijging vanwege de toename van het aantal testen." Dat wordt echter verder niet toegelicht en valt weg tegen de negatieve enge boodschappen die erna volgen.

    Veel later in de kleine lettertjes staat ook nog ergens dat er in de afgelopen 24 uur maar 6682 positieve testen gemeld zijn. Dat is veel minder dan de dag ervoor en ook veel minder dan de dag daarvoor. Als dit aantal stijgt, komt dat altijd prominent in een angstaanjagende kop. Als het daalt gebeurd dat vrijwel nooit.

    Als je naar de website van het RIVM gaat en kijkt naar de data van het aantal afgenomen testen, dat blijkt de stijging van het aantal positieve testen in de laatste weken dus echt te komen door het enorm toegenomen aantal testen. Dat waren er de afgelopen week 440 duizend versus 321 duizend in de week ervoor. Dat is dus 37% meer dan in de week ervoor, derhalve gelijk aan de stijging van het gemelde aantal positieve testen.

    Het percentage positieve testen is niet alleen de afgelopen week maar al meerdere weken weken vrijwel gelijk gebleven. De stijging van het aantal gemelde besmettingen kan vrijwel geheel verklaard worden door het toegenomen aantal testen. Dit terwijl er mogelijk nog een enorme vertekening van het percentage positieve testaantallen in zit: ik begrijp van een kennis die commerciële teststraten runt (en daar een goede boterham mee verdient) dat ze sinds kort de positieve testen doorgeven aan de GGD's. De negatieve testen of het totaal aan aantal afgenomen testen geven ze echter niet door. Als je ziet hoeveel testen er door de commerciële partijen inmiddels worden afgenomen, kan dit de statistieken van de afgelopen weken enorm hebben beïnvloed.

    Wat dan te melden over de enorm zorgelijke IC opnames?

    Dit is de bezetting van het aantal patiënten met coronabesmetting op het IC:

    Image Unavailable, Please Login

    Bron: https://stichting-nice.nl


    Totaal geen sterk stijgende lijn dus te zien de afgelopen weken en al helemaal niet zo'n escalerende situatie als tijdens de eerste golf. Het is juist extreem constant. De totale IC-bezetting is met ongeveer 1000 patiënten ook niet bijzonder hoog.
     
    rob.kruiswijk likes this.
  18. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik sluit me aan bij je gedachte Chris. Het is totaal uit het verband gerukt die stukken/koppen in de (meeloop)media/hype. Want ja slecht nieuws verkoopt, de waarheid (positief) niet....

    Als je inderdaad het zoeklicht aanzet ga je ook meer ontdekken. Ik stelde in maart al voor meer te testen, tot in den treuren maar het kabinet "regelde" iets anders en geen test-middelen... Ik vermoed dat ze toen het beleid veilig wilde stellen (lees: eigen agenda uitvoeren).:mad:

    Ik heb werkelijk medelijden met allen die met de kerst en oud & nieuw niet kunnen gaan doen wat ze zo graag wensen. Respect voor die het wel kunnen uithouden in dit "thuis arrest" (=een straf ter vervanging van gevangenis straf).
    Ook het gezellig onder elkander is aan paal en perk gesteld. :confused:

    Verbazend vind ik het ook dat er zo weinig weerstand is onder de bevolking (of zijn die onderzoeken ook gemanipuleerd?).
    Je hoorde tijdens de toespraak we wat geluid echter niet een massale demonstratie.

    Die gaat er denk ik (en ik hoop voor ieder die straks met tegenzin op de bank zitten) wel komen. We zijn maanden aan het lijntje gehouden, als je braaf bent krijg je zoet. Precies op dat moment van zoet (nu) worden de tests (massaal) ingezet en schieten de constateringen de lucht in.
    Let wel de IC bezettingen blijven "hangen" zoals Chris al melde.

    Wie zegt dat het aantal besmettingen al niet zo hoog was? of zelfs hoger? Vergelijk is er niet maar de rekenmodellen (waar we in februari mee aan het lijntje werden gehouden) zie je niet meer, te onbetrouwbaar....:eek:

    En precies het argument van geconstateerde besmettingen (lees: het enige oplopende getal op dit moment) wordt de basis van de nieuwe/strengere maatregelen.
    Schiet mij maar lek, ik vertrek ;) Mij houden ze niet aan het lijntje
     
    rob.kruiswijk likes this.
  19. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Het gaat al lang niet om de gezondheidszorg of een virus. En de maatregelen zullen echt niet minder worden. De volgende is een avondklok, ik verwacht nog vóór de jaarwisseling, om ook dat moment te verzieken.
    Alles moet kapot, want anders kun je niets wederopbouwen (build back better). En de eindsituatie is een social credit system met o.a. een vaccinatiepaspoort.

    Dit is geen complotdenken, de elite komt er gewoon voor uit.

    Maar het is wel goed dat Rutte als schoothondje van Merkel/EU de duimschroeven blijft aandraaien. Ik merk nu toch wel een omkanteling bij de mensen die tot nu toe dachten dat het allemaal wel goed zou komen, als we maar braaf waren. Vergeet het maar.

    Er is m.i. maar 1 mogelijkheid om van deze maatregelen af te komen: 17 maart stemmen op een partij die tegen de spoedwet was. De beste kans is dan de FVD. Ook al ben je geen fan van de partij en/of Baudet, na 4 jaar van een kabinet FVD kun je toch weer op je oude partij stemmen.

    Ik hoop wel dat de verkiezingen door gaan en normaal verlopen. Geen toestanden zoals in de USA. Maar ze zijn er al wel mee bezig (eerder stemmen, per post stemmen). Als ze ook stemmachines gaan inzetten, weet ik al genoeg.
     
    Bas likes this.
  20. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    #374 milko1969, Dec 15, 2020
    Last edited: Dec 15, 2020
    Als iedereen zich nu eens minder laks zou hebben opgesteld ipv om persoonlijke reden alle regels aan je laars te lappen, zaten we nu niet in deze situatie. Kijk toch wat er gisteren gebeurt en met de black friday week, wat een stelletje debielen om jou of het leven van anderen in gebaar te brengen voor een voordeeltje op nieuwe schoenen of TV!!! Diegenen hebben het aan zich zelf te danken, net zo goed als iedereen die vinden dat thuiswerken geen verschil zou maken, gewoon lekker op de blaren zitten en jezelf schamen dat door dit gedrag de feestdagen en winkelomzet naar de knoppen is geholpen, puur en alleen voor eigen gewin, samen zouden we het doen, iedereen doet gewoon waar ze zelf zin in hebben, dan moet je nu ook niet piepen over de lockdown. Overigens kun je gewoon thuis kerst vieren met zoveel mogelijk mensen als je wilt, het is tenslotte een advies en geen plicht onderbouwd door wetgeving, wat maakt het uit, blijven we na 19 januari toch gewoon nog eens vijf weken allemaal thuis......Zoals jullie kunnen lezen ben ik er wel klaar mee met alle landelijke grafiekjes, demonstranten, voorstanders, azijnpissers en zogenaamde specialisten. Wij hebben deze regering gekozen, dus allemaal de schouders eronder en je aan de regels houden, complot of niet, over een aantal maanden kunnen we opnieuw stemmen. Maar met de partijen die het zogenaamde verschil zouden moeten maken wil de “ Elite” toch geen coalitie vormen, dat hebben we vorige keer wel gezien. Zo fijne kerst allemaal!
     
    djfrens and rysc97 like this.
  21. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    En wat te denken aan die tig honderd duizend die toch op wintersport gingen ?
     
    Nasa1990 and milko1969 like this.

Share This Page