Zoektocht eerste Ferrari Nasa1990 | Page 9 | FerrariChat

Zoektocht eerste Ferrari Nasa1990

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Nasa1990, Oct 29, 2019.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Waarom een dual machine (onervaren) ipv Rotary machine?
    Is een Rotary sterker en daardoor risico voller?
     
  2. Nasa1990

    Nasa1990 Karting

    Sep 18, 2019
    129
    Belgium
    Full Name:
    Gillian
    Het zijn twee verschillende toestellen.
    - Een Rotary draait circulair, wat ertoe leidt dat alle hitte in het midden van de pad wordt geconcentreerd op de plek waar jouw pad de lak raakt. Het gevaar is dat doordat die hitte geconcentreerd wordt op dat ene punt, je door de lak kan branden. Dit is zeker gevaarlijk op hoekjes, kantjes en plooien (bv. in de motorkap, deurranden,...) waar de lak globaal genomen een stuk dunner ligt.
    - Een Dual Action draait excentrisch waardoor de hitte verspreid wordt in de beweging en niet geconcentreerd wordt op dat ene punt. Ook al zou je het toestel lang op eenzelfde punt houden, de hitte wordt veel beter gecontroleerd door de excentrische beweging van het toestel. Hierdoor vermindert het risico om door de lak te branden drastisch. Bovendien zit er in deze toestellen een soort veiligheid die de beweging stopt wanneer je over een plooi/hoek passeert.

    Deze weergave (bron https://www.theultimatefinish.co.uk/car-care-blog/machine-polishing/machine-polishing-whats-it-all-about/) geeft het verschil tussen beide duidelijk weer:

    Image Unavailable, Please Login
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Waarom zou je dan überhaupt een roterende machine gebruiken? Of zit dat misschien de aanschafprijs?
    Kan me niet voorstellen dat een prijsverschil het risico van een re-spray mag riskeren.
     
  4. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Echte profi's willen preciezer kunnen werken misschien?
     
  5. Nasa1990

    Nasa1990 Karting

    Sep 18, 2019
    129
    Belgium
    Full Name:
    Gillian
    Rotary's bestaan al een stuk langer en cutten veel sneller op één bepaalde plaats omdat de machine gefocust is op dat punt. Ik verkies een variant van de Rupes Bigfoot, zeer krachtige machine met goede correctiemogelijkheden, maar toch de safety van een dual action. Kost wel wat, maar is wat mij (en veel anderen) betreft de beste op de markt.
     
  6. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    MvT, Jonkheer and Nasa1990 like this.
  7. Nasa1990

    Nasa1990 Karting

    Sep 18, 2019
    129
    Belgium
    Full Name:
    Gillian
    Top! Mooie cadeau! Als je vragen zou hebben weet je me te vinden ;)
     
    marcos likes this.
  8. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Misschien nog tips voor de poetsmiddelen? Ik gebruik voornamelijk Angelwax producten, maar moet nog shoppen voor de poetsmachine...
    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  9. Nasa1990

    Nasa1990 Karting

    Sep 18, 2019
    129
    Belgium
    Full Name:
    Gillian
    Qua polieren gaat mijn voorkeur uit naar Meguiar's M105 (compound) & M205 (polish). Met de M105 i.c.m. een foam cutting, wool of MF pad ga je de lak corrigeren. Dat moet je dan nabehandelen met M205 en een softe foam pad of finishing pad. Of je kan in één stap ook polieren met M205 als dat voldoende correctie geeft.
    Het is belangrijk altijd eerst even een testspot te maken om te kijken wat het beste resultaat geeft. Je moet eigenlijk de balans vinden tussen de minst agressieve pad/product combinatie en het beste resultaat.

    Vergeet zeker niet de rubbers e.d. af te tapen als je aan de slag gaat :)
     
  10. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Thanks, die gaan we uitproberen. Heb inmiddels ook een (afgetrapte) auto gevonden waar ik op mag oefenen. Ben benieuwd...

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  11. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Die van je vrouw? :rolleyes::oops::p:D
     
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik zou me niet wagen aan een poetsmachine Mark, zelfs ik na 10 jaar doe dat niet zelf.

    Heb zulke walgelijke vernielingen bij andere "hobbyisten" gezien.

    We hebben een clubpoetser (Vikas) die dat bij jou thuis, met jou erbij werkelijk voor een zeer redelijk bedrag komt doen.
     
  13. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Die heb ik een jaar geleden al verkocht...
    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
  14. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Tuurlijk wel Mel. Is toch juist leuk om het te leren. Net als lassen, bekleden en andere auto gerelateerde klussen. Maar, voor de F heb ik het voorlopig natuurlijk niet nodig, die staat straks strak in de lak...
    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Andretti Molletti and Nasa1990 like this.
  15. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Juist een nieuw gespoten F moet gepolijst worden … laat je verrassen als hij terug komt …

    Je zult helaas toch ook spuitstofjes ontdekken en die moeten er echt af … zoals altijd dus. Nix bijzonders dus :)

    Maar niet zelf doen ...
     
  16. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Je vrouw? :eek::p:D
     
    hautessa likes this.
  17. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Daar ben ik het wel mee eens dat je hem moet polijsten, maar laat hem wel even 6 maanden de lak laten inzakken, vooral als de lak er wat dikker op zit.

    Je moet eens met iets beginnen Mel en als het lukt op een oud brik, waarom niet je F. Wat ik alleen niet begrijp dat sommigen mensen hun bolide ieder jaar poetsen/polijsten. Uiteindelijk zit je toch op de grondlak en daar heb ik er toch ook wel een paar van gezien :)

    Persoonlijk denk ik dat je op rood altijd een extra fernis laag moet spuiten anders blijf je hem poetsen net als andere opaal kleuren. Nu hoop ik dat Marc de extra laag erop laat spuiten. :rolleyes:
     
    Melvok likes this.
  18. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Poetsen of polijsten is in mijn beleving juist iets dat je met de juiste spullen, goed licht en veel geduld zelf kunt doen. Tijdens de eerste lockdown heb ik in circa 25 uur een fantastisch resultaat gehaald met de 612.

    Verstuurd vanaf mijn J9210 met Tapatalk
     
    Nasa1990 likes this.
  19. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ook al buiten geweest want daar zie je soms dingen die je "binnen" niet (kunt) zien.
    Maar ben wel van mening dat iets alleen kunt leren door het zelf te doen
     
  20. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    De vraag is of je wel alles wil leren Fred …

    Je eigen remblokken wisselen … o.k. … maar een vbak openmaken … vast niet.

    Zo denk ik persoonlijk ook over lak en alles wat er bij hoort.

    Mede omdat ik frequent in / bij een spuitcabine loop (van schoonzoon) en zie wat daar af en toe binnen komt ….

    En in deze tijd zeker …. (je raadt het al :) ) … veel kapot gepoetste motorkappen en achterkleppen …

    Big business voor onze schoonzoon ...
     
  21. Gillis Haasnoot

    Gillis Haasnoot Karting

    Feb 4, 2020
    104
    Leiden, Netherlands
    Full Name:
    Gillis Haasnoot
    Zijn er hier wel eens dagen waarop mensen samen komen poetsen? Ik zou het graag willen leren op mijn f430. Begin er liever niet alleen aan.
     
  22. Nasa1990

    Nasa1990 Karting

    Sep 18, 2019
    129
    Belgium
    Full Name:
    Gillian
    Hier bij mijn weten niet. Maar je kan wel van die "clinics" bezoeken bij de bekendere leveranciers. Carclean.nl deed dit bv. regelmatig in Nederland. Vooral hun DAP Clinics zijn/waren toegespitst op machinaal polijsten voor beginners. Meguiar's in België heeft ook zo'n programma. Zal nu wel even allemaal on hold staan door corona vrees ik ...
     
  23. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Dat was wel een keer op een Ferrari Owners Club dag meen ik mij te herinneren, maar daar kan Mel meer over vertellen.
     
  24. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    We zijn inderdaad met de FerrariOwnersClub naar een Riwax clinic geweest op het hoofdkantoor. Men heeft op een 612 een poets demo gegeven. De bedoeling was natuurlijk om veel producten aan de man te kunnen brengen. Ik geloof dat er een stuk of 10 leden aanwezig waren. Eerlijkgezegd heb ik er weinig van onthouden. Heel boeiend was het iig niet. Excentrisch poetsen voor de beginner. Roterende voor de gevorderde. Wassen, kleien, polijsten in meerdere stappen en daarna waxen. De binnenkant was sprayen en met een koperborstel de poriën bereiken. Dashboard hadden ze ook een glimmend spaytje voor. Start 09:30 en vertrek (inkl koffiepauze) was 12:30.
     
  25. Nasa1990

    Nasa1990 Karting

    Sep 18, 2019
    129
    Belgium
    Full Name:
    Gillian
    migo, MvT, Harry-SZ and 2 others like this.

Share This Page