Techniek | Page 2 | FerrariChat

Techniek

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Andretti Molletti, Nov 16, 2020.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Heb voor mij Testarossa ook wat lampen vervangen voor led.
    De enige waar ik goed alternatief voor heb gevonden is de H4 in de bumperstralers.
    Degene die ik had waren net te lang en niet helder genoeg.
    Wat heb jij daarvoor gevonden?
     
  2. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Dat wil ik in ieder geval ook doen voor mijn richtingaanwijzer/achterlicht lampjes, welke LED's heb je gebruikt?
     
  3. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik heb afmetingen gelijk aan de halogeen H4, zie foto. De 328 heeft weinig ruimte achter de lamp in de opklap lampen maar dat ging net goed. Aan de achterzijde zit een kleine fan voor koeling waardoor er aan de achterkant van de lamp meer ruimte nodig is dan voor een halogeen. Volgens mij worden de halogeen heter en hebben geen fan...
    Image Unavailable, Please Login
     
    Andretti Molletti likes this.
  4. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Kosten zijn enorm bij AliExpress: 15,50 USD voor een set en verzendkosten nada
     
  5. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Hoi Johan, ik heb onderstaand een overzicht. Alle info heb ik van Rob (met z'n mooie 348) gekregen. Voor de richtingaanwijzer moet je wel het relais vervangen door het type dat aangegeven is in onderstaand overzicht - daar de lampjes anders op hol slaan doordat ze nauwelijks stroom verbruiken.
    Image Unavailable, Please Login
     
    Andretti Molletti, Jeka and ChrisW1 like this.
  6. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Dank voor de info, ik ga ook een setje bestellen.
     
  7. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Het is een Witson... google er maar eens op. Leverbaar voor vele modellen. Ik denk dat , als hij blijft bevallen, er ook een in de F zet.
    Net ook de achteruitrijkamera werkend gemaakt. Met de juiste canbus interface kan de stuurbediening blijven werken!
     
    MvT likes this.
  8. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Ik zat er aan te denken, maar het is geen stabi he... die verbind het linker en rechterwiel (draagarm) met elkaar. Dis is louter om de koets iets steviger te maken. Als trackday auto lijkt het me een gevalletje ...."durf ik dit?"... ik ben serieus bang dat als het misgaat dat hij omvalt. Getuige de meeste Utube filmpjes van de Abarthcup.
     
  9. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Ombouw LED verlichting is op een oudere auto echt een vooruitgang! Maar op de Fiat of ook Ferrari's die een systeem hebben (wordt vaak canbus genoemd maar heeft er eigenlijk niks mee te maken) wat de stroom door de lamp meet en een continuïteits meting doet, wordt het strontvervelend.
    Je moet simpelweg de belasting gelijk houden, dus weerstanden bijplaatsen. Maar een lamp van bv 21Watt heeft dan een weerstand nodig die bijna 2 A trekt en dus 15 a 20Watt wegwerkt... das heel wat warmte... dus die moet je op een tactische plek zetten. Bij een Fiat 500 is bijna alles plastic dus niet zo heel makkelijk.
    Dan de continuiteits meting... sommige systemen gooien continue (als de lamp UIT staat) er een kortstondig stroompje doorheen... zo kort dat een gloeilamp niet oplicht.... MAAR een LED wel! dus dan gaat je led verlichting, als hij uitstaat, knipperen :-/... Afhankelijk vd stroom en frequentie moet er dan een condensator over (en dan gaat de lamp continue branden, of zelfs een relaisschakeling... en daar heb ik in mijn Fiat geen zin in. Dus ik heb gloeilampen besteld die wit licht uitstralen... ik ben benieuwd! Anders neem ik voor de dimlichten wel een xenonsetje. Best irritant die moderne elektronica ;)
     
  10. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Klopt Dré, die ouwe Ferrari rommel is veel makkelijker voor de goedwillende dhz-er !
     
    Andretti Molletti likes this.
  11. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Voordeel is dat alles ook veel langer heel blijft dan! Stroomverbruik lager dus minder spanningsverlies dus beter licht, MINDER warmte ontwikkeling dus minder kans op schades aan armatuur etc etc... alleen maar voordelen om LED in te bouwen dan! Wat mij ook zinvol lijkt is een mooi USB stopcontact ergens inbouwen.
    let wel dat dit spanningsomvormers zijn en dus in rust stroom trekken. Beste is deze aan te sluiten op de geschakelde (+_15) voeding. Dus na het contactslot.
    Dan nog de oudere types voorzien van elektronische ontsteking zodat de verbranding beter wordt ( al zullen de modellen met puntjes inmiddels wel onbetaalbaar achter een doekje staan ;) )
     
    st@ven likes this.
  12. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob

    Tegen die canbus detectie issues ben ik ook aangelopen met stadslicht, dagrij, kentekenplaat, mistlichten en bochten verlichting bij mijn audi.

    Bochten en mistlicht H15 H8
    was een kwestie van led lamp design die 1) daarvoor geschikt zijn 2) extreem veel licht opbrengst hebben met daar aan gekoppeld vermogen opname +/- 36 watt per lamp waardoor het canbus lamp detectie systeem geen defecte lamp detecteert voor 55W halogeen lampen en dus zonder extra weerstanden.
    Deze dus https://a.aliexpress.com/_uIfQl5

    Stadslicht T10
    Mijn ervaring met T10 leds is dat deze snel stuk gaan uiteindelijk heb ik T10 leds gevonden met extreem veel licht welke ook nog heel blijven, wel een externe weerstand bijgeplaatst ivm canbus detectie

    Dagrij BA 15
    Ook hier leds met veel licht opbrengst en vermogen opname, nog wel een externe weerstand helaas

    Kenteken 38mm buis lampjes
    Dit was een drama omdat de leds te heet werden bij 14v, en de warmte kon niet weg in de behuizing. Uiteindelijk heb ik een 12v regulator tussen de draden gezet waardoor de warmte ontwikkeling van de leds enorm afnam. En weer leds gebruikt welke genoeg vermogen opnemen zodat het canbus systeem geen defecte lamp detecteerd.

    Knipperende leds door het canbus systeem heb ik niet maar bij andere auto merken gezien. (O.a.Mercedes)

    Ervaring met leds vervanging in dimlicht en grootlicht H1, H3. H7, D2S fitting en lamp design:

    De halogeen gloeidraad of ter wel lichtbron is ongeveer 5 x 0,8 mm en bij xenon is dit een klein bolletje welke op de juiste positie is geplaatst t.o.v. de reflector waardoor de reflector van de koplamp (of projector unit) het juiste lichtbeeld geeft. Dit lichtbeeld heeft ook een hotspot welke verder weg schijnt waardoor je ook veel licht hebt op bijvoorbeeld 100 meter en verder.
    bij de huidige aftermarket ledlamp design is het onmogelijk om een goede hotspot te krijgen omdat o.a.precies op het brandpunt van de reflector de led koelstrip geplaatst is welke de warmte van de leds afvoert naar de koelblok met of zonder ventilator, en de led lichtbron schijnt maar 1 kant op ipv 360 graden rond zoals bij een gloeidraad of xenon lamp.

    H4 lampen hebben een asymmetrisch design met 2 gloeidraden waardoor de leds in de aftermarket ledlampen veel beter gepositioneerd kunnen worden met een goede hotspot als resultaat.

    Aftermarket led lampen plaatsen in een projector behuizing is een compleet drama, niet aan beginnen is mijn advies gebruik daar dus xenon met een goede ballast als vervanging waardoor je ook een goede hotspot krijg. (Heb ervaring met Audi / Alfa en F348 projectoren)

    Ik meet dus ook de licht opbrengst in lux eenheden om de resultaten te vergelijken.in de F348 met een zelf samengestelde xenon set heb ik ruim 4keer de dimlicht licht opbrengst verkregen tov standaard halogeen, voor grootlicht was het zelf 7 keer. Beide met hetzelfde lichtbeeld tov halogeen.

    F348
    In mijn F348 heb ik nu de halogeen projector unit vervangen door een matrix led projector unit met 7 leds, eigenlijk een iets te perfect licht beeld. opgenomen vermogen per projector is 52W.

    Rem/stads/achteruitrij/knipper/kenteken was eenvoudig en een kwestie van de juiste led lamp uitzoeken Zoals Menno beschreef,(Lamp lengte, licht richting, licht opbrengst / kleur, wel of geen hotspot )
    Mist en seinlicht heb ik weer andere leds in zitten met en zonder ventilator

    Ik heb een reeks weerstanden aangeschaft welke eenvoudig extern op plaat materiaal kan monteren zie foto



    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
  13. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  14. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  15. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Gaaf die Matrix LED etc enz :p !!
    Je hebt een behoorlijke verzameling inmiddels! De kunst is proberen de weerstand te vinden met de hoogste waarde (minste warmte ontwikkeling) die nog net zorgt voor het wegblijven vd storingsmelding. Theoretisch zou dan bij een defecte LED de melding alsnog komen ;)
    Ik heb achterin bij de Abarth de weerstand (ivm warmteontwikkeling) op het frame vd achterklep geschroefd. Met dit weer ontdooit de achterklep sneller :p

    Het flikkeren vd verlichting is wel vervelend, vooral omdat je dat niet goed "uit" krijgt. Met plaatsen van een condensator gaan de LED lampen juist branden in de "uit" stand en dat is maar net de vraag of je dat wilt.
     
  16. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Inmiddels heb ik ook een avondje zitten klussen aan een EOBD flame thrower :p

    Ik heb (omdat oa Abarths nogal gestolen worden door een dongle in de EOBD poort te steken en dan de sleutelcode te kraken) een schakeling gemaakt die de + vd EOBD poort voorziet van enkele 1000den Volts als je inplugged... De originele poort heb ik letterlijk eruit geknipt en een verloop stekker op gemaakt. Voor de "gauwdief" is er dus geen eer te behalen en zal hij daarna een nwe "tool" moeten halen :cool:
     
  17. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob

    Daar kun je dan een electronisch schakelingetje voor maken afhankelijk van het detectie signaal welke op de draad staat. Of obd instellingen veranderen als dit mogelijk is?





    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
    Andretti Molletti likes this.
  18. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Beide kan, maar Software vd auto aanpassing is bij de ene auto wat makkelijker dan bij de andere... Bij mijn BMW kun je dat gewoon zelf uitzetten met Carly. Ideaal!
     
  19. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Ik zei H4 maar bedoel H1.
    Iemand een goed led alternatief gevonden H1 voor de bumperstralers?
    Deze mogen niet te lang zijn maar wil graag wat meer lumen.
     
  20. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Image Unavailable, Please Login

    Ze foto dit zijn h1 leds zonder koelmotor.

    Zijn die bumperstralers verstralers of mist lampen h1 of h3
    Als je ruimte hebt voor een ventilator of koperband koeling zijn er ook andere mogelijkheden.

    Lichtbeeld wordt nooit gelijk aan een halogeen lampje, daarom schijnen die leds niet zo ver.

    Alternatief kan ook zijn osram silverstar 2 halogeen lampen of xenon met mini ballast dan is het lichtbeeld goed.


    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
    Jonkheer likes this.
  21. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
  22. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Ik heb ook al heel wat sites bekeken en ben zelf lux metingen gaan doen om te vergelijken met 55W standaard halogeen. Het is onduidelijk wat er precies gemeten wordt op die sites, en vaak zijn er belangen.

    Bij xenon praat men over 55 watt setjes welke zelden 55 watt aan 12 -14 Volt kant verbruiken, het vermogen afgegeven aan de xenon lamp is vaak maar 40-43 watt.

    Mijn samengestelde xenon set verbruikt 62watt aan de 12-14 volt kant en levert 54watt af aan de 55w xenon lamp welke minder warm wordt dan halogeen.

    Verder verander ik de positie van de xenon lamp iets in de projector waardoor ik een hogere licht opbrengst krijg met dimlicht.

    Met deze set behaal ik 4 keer de dimlicht licht opbrengst t.o.v halogeen in een H1 projector behuizing, en 7 keer met alleen een reflector behuizing met gelijk lichtbeeld.

    Aftermarket H1, H3, H7. H15 led zit tussen 1x tot 1,6 keer licht opbrengst op het wegdek doordat het brandpunt nooit klopt. Vandaar xenon.

    Grootlicht gebruik ik zelden.



    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
  23. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #48 rob.kruiswijk, Feb 11, 2021
    Last edited: Feb 11, 2021
    Heb die site even doorgespit, geen bijzonderheden gevonden, ook deze site wordt duidelijk gesponsord.

    De koplamp lichtopbrengst (lux) meting hebben ze recentelijk veranderd van 3,66 meter naar 7.62 meter afstand. Zelf meet ik de licht opbrengst op 5 meter afstand, zolder kamer is niet langer. De waardes zijn eenvoudig om te zetten tussen 7.62 en 5 meter.

    Grappig dat ze aftermarket Led setjes met osram halogeen lampen vergelijken, de licht opbrengst van een aftermarket xenon setje wordt bij lange na niet gehaald met de beste Led setje.

    Om je een idee te geven welke marges de sponser maakt op het beste aftermarket led setje:
    https://brisource.com/collections/led-headlight-foglight-bulbs/products/lumibright-xt1-gen2-led-headlight-bulbs?variant=36412219883670

    Ik heb ff een H1 setje bij aliexpress besteld voor USD 52,-- incl verzenden om te vergelijken met mijn meet resultaten in de 348 projector. ben benieuwd of dat mer licht geeft dan mijn beste led setje.
     
  24. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
  25. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,338
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #50 rob.kruiswijk, Feb 12, 2021
    Last edited: Feb 12, 2021
    Het brandpunt is weer iets beter, dus krijg je een iets betere opbrengst en hotspot uit de koplamp en iets beter gerichte lichtbundel.
    Ook bij deze led set heeft het brandpunt nog steeds een offset van 1mm t.o.v. een halogeen lamp, dat lijkt niet veel, dat is het wel, met name bij kleine reflectoren zoals bijvoorbeeld in een projector behuizing toegepast worden.

    Welke samengestelde leds refereer je naar?
    1. Mijn matrix led projector werkt heel anders, deze heeft geen reflector zoals bij traditionele projectors maar 2 lenzen, alle leds zijn naar voren gericht en belichten elk een deel van het wegdek totaal met een 74 graden horizontale spreiding (er prettig). De middelste led voor de hotspot (dus verweg en alleen recht vooruit) is veel sterker, https://a.aliexpress.com/_u7vy0f Zie foto.
    2. Ik heb een samengestelde xenon set gemaakt waarvan de hotspot licht opbrengst nog steeds superieur is t.o.v. led. T.o.v. standard halogeen levert deze xenon set 4 keer de dimlicht opbrengst met projector unit. Grootlicht met alleen een reflector een factor 7.
    Ik moet het eerst nog zien of deze "Lumibright XT1" set https://a.aliexpress.com/_vbT3Jh echt veel meer licht opbrengst heeft uit een projector of reflector koplamp t.o.v. wat ik getest heb zoals bijvoorbeeld deze led set uit maart 2020 https://a.aliexpress.com/_vmG3Tp

    Image Unavailable, Please Login
     
    Andretti Molletti likes this.

Share This Page