POWERRRRRR! Of toch niet? | FerrariChat

POWERRRRRR! Of toch niet?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Scuderia Niels, Feb 21, 2021.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    In een andere bericht had ik al aangegeven dat ik voor een 430 Scuderia heb gekozen en die later dit jaar ga ophalen (in maart wellicht...).
    Dat is natuurlijk erg leuk en ik kan niet wachten, maar al langere tijd zit ik met een soort dilemma: Is meer vermogen automatisch ook beter? of leuker?
    Nieuwe modellen van Porsche, Ferrari, Lamborghini, BMW en AMG krijgen steeds meer vermogen, maar ook steeds meer technische hulpmiddelen voor de bestuurder. Hogere snelheden bereik je bijna ongemerkt.

    Mijn ‘dilemma’ is dat ik bv ook een Abarth 595 heb. En na diverse auto’s te hebben gehad met veel meer pk’s en koppel (zoals diverse GT3’s, 550, RR sport SC, Quattroporte) en te hebben gereden (oa AMG GT R, GTO, diverse BMW M’s) valt het me op dat ik met veel minder vermogen, net zo veel - en soms nog meer - plezier heb dan in auto’s met (veel meer) vermogen. De moderne (sportieve) auto’s met veel vermogen moet je echt flink hard berijden voor spanning, vaak illegale snelheden en wellicht soms ook de kwaliteiten van de berijder overstijgend.

    Zo zag ik op dit forum dat er een zwak is voor oudere alfa’s (105 serie) daarvan heb ik er ook wat gehad en met een glimlach denk ik terug aan de max 130-140pk, sperdiff en met wat lagere veren, en met name heel veel lol!
    Ook door de drukte op de wegen, verkeersdrempels en de max snelheid van 100km, valt het me op dat ik graag de Abarth pak. Dan heb je al lol als je 70 rijdt.... of word ik (te) oud?
     
  2. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Nee hoor, mee eens! Ik had een 208 GTB met 170 pk, bakken met beleving, maar naar huidige maatstaven traag te noemen.
    Ook de Mondial 3.2 met 270 pk is niet meer dan als vlot te betitelen. Mijn Guilia benzine met standaard 210 pk en 8 traps automaat maakt ook hier gehakt van, maar het gaat om de totaal beleving, je moet werken en je zintuigen worden maximaal uitgedaagd.
     
  3. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,199
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Ik heb het idee dat het punt van voldoende vermogen al een poos geleden bereikt is. Volgens mij is een 458 (speciale) wat dat betreft een beetje de sweeetspot. Vermogen is nog goed op straat te zetten en je moet wat moeite doen (lees toeren draaien) om snelheid te maken.

    De moderne turbo motoren leveren zo bizar veel vermogen dat het allemaal erg gemakkelijk gaat. Het is sneller, maar is het leuker?
    Jaren een S2000 kunnen rijden (lees lenen van mijn vader ;)) wat qua fun factor echt een geweldig auto is. Waarom? Omdat je er moeite in moet stoppen en dit beloond wordt.
    Uiteindelijk rij ik met mijn daily drive (330i station) een S2000 / 308 / 328 / oudere 911 gewoon voorbij.... alleen heb je er meer fun mee? Zeker niet!
     
    Harry-SZ likes this.
  4. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik denk dat bijna iedereen het hiermee eens is.
    Wanneer kun je bv. echt volgas rijden met een 812 Superfast? Dat kan echt bijna nooit en nergens, zelfs niet op circuits.
    En dan zijn er ook nog auto's die nog veel meer vermogen hebben. Dat slaat echt nergens op vind ik. Wat moet je met 1000/1200/1600pk?
    Ja keihard rechtdoor. Dat is een paar keer (heel) erg leuk.

    Gewoon iets van 1200-1400kg met 400-500pk is echt snel zat en daar kun je ook nog leuk mee door bochten.
    En idd, soms is veel minder ook al dikke pret. Mijn Giulia heeft rond de 115/120pk en rijdt echt fantastisch.
     
  5. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Ik kan mij hier helemaal in vinden.
    Het steeds sneller worden van de wagens heb ik ervaren dat je ook steeds harder moet rijden om de beleving te krijgen.
    Natuurlijk is af en toe doorrijden een beleving opzicht maar wil het niet continue doen.
    Na het in bezit zijn geweest van een 360, F430 Spider en 458 Spider heb ik ervaren dat het steeds sneller worden niet het plezier doet toenemen.
    Het zijn allemaal F's met een eigen karakter en steeds een stuk moderner/beter.
    N.m.m. is de F430 de F met de sweetspot.

    Dus wilde ik wat anders en aangezien ik niet 2x hetzelfde model wil kopen heb ik het op een hele ander boeg gegooid.
    Ipv. moderne F ben ik gegaan voor mijn kinderdroom, de Testarossa (88.5).
    Heb deze nog nooit in bezit gehad en de wagen bleef knagen steeds als ik er weer één zag.
    Tevens zie je de Testarossa steeds minder op de openbare weg.
    Hierin heb ik op lagere snelheden al veel meer beleving en ben nog steeds gek op het ontwerp.
    Tuurlijk rijdt deze wat nukkiger en moet je meer opletten, maar juist dat creëert de beleving bij mij wat ik wil.
    Wat ik inmiddels gemerkt heb is dat er heel anders wordt gereageerd op een Testarossa als de ander F's die ik heb gereden.
    Men lijkt veel meer respect te hebben hiervoor.

    Als ik wil rijden met veel koppel en een snelle acceleratie pak ik mijn doordeweekse Tesla wel :)
     
    Mikestradale, Jeka and Stefan328gts like this.
  6. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Ik hoop echt dat je heel oud wordt!

    Omdat ik mijn hele leven zowat in leasegebakjes moest rijden haal ik nu eea in. De F348 is ingeruild (na 10 jaar) voor een California en ja die rijdt zoveel comfortabeler en toch ook scherp, dat was een goede zet van mij. De komende 10 jaar ga ik die auto serieus afschrijven, maar dan ben ik al zo oud dan boeit mij dat niet meer.
    Dagelijks rij ik in een 335i Cabrio .. gechipped nu naar 380+pk.. snel? Ja! Dankzij de bi-turbo erg snel (veel koppel) en wegligging is niet heel erg fout. (M-pakket/breedset etc).
    Dan heb ik nog een Abarth, net als Niels... maar wel met maar liefst 240+pk... zelf wat aan gesleuteld, powerflex in de ophanging, Grotere remmen etc etc..
    maar wat schets mijn verbazing .. het accelereert snel maar voelt niet snel... Ik gooi hem niet in de bocht want voor je het weet gaat de te lichte achterkant schuiven en dan ben je snel klaar en ga je rollen. Nope die Abarth is leuk speelgoed maar de zitpositie en de bochtsnelheid maken het voor mij persoonlijk een no-go.
    Gelukkig behoor ik ook tot de groep 105 bezitters en heb ik een redelijk, voor het circuit uitgeruste, Giallo Ocra Scalino. Wel meer dan die 140pk en serieus onderstel. Vaak mee op het circuit geweest en ergens in 2006 samen met een clubje vrienden Squadra Italia opgericht (geracet in een 75 TS). De Bertone zo af en toe nog uitgelaten op de diverse circuits en dat blijft een lekker sturende auto. Allround: goed remmen, lekker motor en geluid en goede bochtsnelheid en goed te corrigeren. De 75TS had ik te goed doorontwikkeld en werd wat gemeen (lees hard). Om de Bertone te sparen heb ik toen in Engeland een Lotus Elise type 25 gekocht. Echt helemaal omgebouwd tot trackday-tool. De ophanging, alle rubbers naar kogellagers, grotere remmen met alu hart, V-bak met Torsen diff, harnas gordels, dikke Rovermotor, opgebouwd met 182pk en programmeerbare injectie.. Gaz coilovers etc etc... Dat apparaat gaat dus echt snel ! Heb je pk's nodig? Nee ik rij autos met het dubbele aantal pk's zoek... bochtsnelheid is fabelachtig. Nog nooit zo'n fantastische trackday auto gehad. Ik kom weinig auto's tegen op het circuit die sneller zijn (ook Teslas Performance etc enz rij je zoek :p). Het gaat dus om de juiste verhouding vermogen/wegligging/remmen ...en soms ook comfort,

    Uiteindelijk vind ik de beleving van de Lotus op het circuit echt ultiem... super snel op alle onderdelen (Acc/remmen/bochtsnelheid).
    De Ferrari California scoort het hoogst op de weg.. allround snel.. geweldige beleving en looks .. Geil geluid! ... Ik heb ermee op het circuit gereden en dat komt niet in de buurt vd Lotus.. zelfs de 348 voelt meer circuitwaardig aan. De California is een GT ..ultieme GT!
    De BMW is "best bucks for money".. zelfde auto als de California en op veel vlakken beter :p.. maar minder beleving. TOP auto dat zeker, als daily!
    De Bertone (105) is sentiment.. ik heb hem al 25 jaar en ik ga hem weer circuitwaardig maken.. dikke motor etc etc...gewoon omdat het kan en omdat hij net wat rustiger is dan de Lotus.. en wat makkelijker instapt. ;)
    De Lotus gaat dan het veld ruimen...omdat ik oud word :p.. de instap etc is té... die mag naar een jonge god die er van kan genieten!

    En de Abarth? Tja.. met 240Pk een bommetje... instap/zit is het voor mij net niet... wegligging is tricky en comfort ver te zoeken... dus ik kies toch voor de E93 als daily.. zeker nu de zon weer opkomt en een cabrio heerlijk is.. (Ik rij eigenlijk te weinig nu na mijn pensioen en dan is de wegenbelasting van de BMW exorbitant) maar tja..ik leef maar één keer he!

    Een auto is dus erg persoonlijk... en de verhoudingen snelheid/wegligging/remmen/comfort etc bepalen denk ik wat jij leuk vind (en die veranderen met de leeftijd ;) )
     
    ChrisW1, Harry-SZ and Jeka like this.
  7. Robbe

    Robbe Formula Junior

    Aug 22, 2013
    609
    The Netherlands
    Weet het niet. Mijn daily driver is een Z3M coupe, maar die ervaar ik niet als snel, terwijl ie 320 pk heeft.
    Mijn ex-Aston vantage heb ik ingeruild op een 550, omdat de BMW zelfs sneller aanvoelde.De 550 past me prima.
    Het is zeker een kwestie van wennen aan vermogen, maar een bepaalde hoeveelheid die je een beetje angst aanjaagt moet het toch wel hebben om leuk te blijven. Alles daarboven is sowieso zinloos.
    Een Tesla die in 3 seconden op de 100 zit is leuk voor het rechtdoorwerk, maar heeft afgezien van de snelheid voor mij totaal geen beleving.
    Het geluid doet vaak nog meer dan de daadwerkelijke snelheid. (Tesla...)
     
  8. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Je hebt het over mij lijkt me ;-), maar ik heb al genoeg auto's nu, sinds de 911 erbij is gekomen.
     
    Andretti Molletti likes this.
  9. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    :D:D:D

    Kun jij zoveel auto aan :p?
     
    Harry-SZ likes this.

Share This Page