WK Formule 1 | Page 31 | FerrariChat

WK Formule 1

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, Sep 21, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ja, geweldig dat het F1 seizoen 2021 van start is gegaan. Ik kan me niet herinneren dat er qua teams en berijders t.o.v. het vorige seizoen zoveel is gewijzigd. Tuurlijk Sainz vs LeClerck, Verstappen vs Sergio, Alsonso vs Ocon, Schumacher vs Mazepin, Vettel vs Sainz, Gasly vs Tsunoda en natuurlijk Ricciardo vs Noris. Eindelijk weten we ook hoe snel de Mercs werkelijk zijn tussen 16.00 en 17.00 vandaag, reken maar dat ze verrassend zullen zijn zoals altijd MAAR dit keer kan Honda wel eens een wondertje hebben verricht met de 2022 motor. Hoe zal de Ferrari motor nu presteren.................en de Alpine en hoe snel is de MacLaren.
    Dus lijkt het pakket een voorbode voor een pracht seizoen.
    Zoals Fred al zei: Forza Ferrari!
     
    Melvok likes this.
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Tja, dan moet je Q2 op rode banden "redden" omdat je het niet gaat redden en offer je de wedstrijd op. LeClerc deed uiteindelijk maar 1 ronde in Q3 en wat voor een! Sainz stelde teleur (of was het de motor die afsloeg?) en strande te vroeg.

    Wat maakt die Honda motor een goede (eerste) indruk. Het lijkt dat mercedes aan da bak moet en dit jaar moet knokken.
    AlphaTauri staat (met Gasly) in Q3 solide op de 5e plek. Lijkt dat de motor wissel van 2 jaar geleden nu toch een juiste blijkt te zijn gezien de 10e plek waarop Renault nu staat.

    Het wordt dus extra spannend dit seizoen met de (laatste) Honda motor deelname.
    Ik hoop dat RedBull een deal kan sluiten door een en ander over te nemen en de strijd kan voortzetten. Dit lijkt een mooie start van het seizoen te zijn met een strijd vooraan en daarachter.
     
  3. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Ik ben blij dat de F-jes weer wat geklommen zijn. Hopelijk kunnen ze weer meedoen voor p3 in het wc..

    Sent from my SM-G981B using FerrariChat.com mobile app
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat een wedstrijd, niet helemaal verlopen zoals verwacht als je Max fan bent (en wie is dat niet?).
    Volwassen interview van hem na de wedstrijd, dat laat zien hoe hij is. Hij maakte geen fout, die werd gemaakt aan de pitmuur door in de 2e stint Max te lang buiten te houden. Daar verloor hij 2,8sec per ronde toen Lewis op vers rubber (undercut) uitliep. Vraag me af als Max mee was gestopt met Lewis of Bottas (die 15sec tekort kwam aan het einde van de race) Max had kunnen bedreigen voor de winst.

    Dat gezegd hebbende moet ik ook melden dat Lewis de eerste 30 ronden bocht 4 te wijd nam en buiten de track-limits kwam.
    Red-bull kwam daar zelf achter en melde dit aan Max via de radio, dat pikte de (slapende) raceleiding op en reageerde toen pas.
    Dat heeft mercedes (mede) de overwinning gebracht.
    Mercedes is wakker gemaakt, ik vlak ze ook zeker niet uit. Zullen sterk(er) terug komen. Zal een mooi seizoen worden als dat zo door gaat.

    En dan onze club, SF...1 min (57sec om precies te zijn) na de winnaar over de streep. Dat is een behoorlijk gat met de kop. Het is de realiteit die we onder ogen moeten zien. Kampioenschap is daarmee buiten bereik, helaas.

    En dan Perez starte vanuit de pits (vreemd dat in warm-up alles uitviel) en eindigde als 5e, knap en geeft ook aan dat de auto een hoge race-pace heeft.
    Mooie wedstrijd van hem waarbij hij in de laatste ronde nog LeClerc naar de 6e plek zet.

    Grootste tegenvaller naast Maze(s)pin was toch Vettel. Die haalde wel hele gekke/stomme acties uit. Inremmen onder de vleugel van Esteban en dan verrast zijn dat je wieldruk/grip wegvalt en dus gaat glijden (tegen Esteban aan). Dat leverde hem 5sec straf op, terecht
     
    Jeka and Bas like this.
  5. Bas

    Bas Four Time F1 World Champ

    Mar 24, 2008
    41,301
    ESP
    Full Name:
    Bas
    was inderdaad een mooie race. Kut van het eind resultaat maar Max had prima gereden, Lewis zette het op Max of ze op elkaar zouden klappen of dat ie wijd zou gaan (en dan de plaats zou moeten opgeven). Max is zeker meer volwassen geworden, een paar jaar terug zouden ze misschien nog met z'n tweeen in de grindbak liggen uit te vechten.

    Wordt zo moe alleen om die Hamilton die weer als koning en meester wordt uitgemaakt: Diff problemen voor Max, motor probleem tegen het einde (volgens Marko), 3x kut strategie mede doordat hij niet een teamgenoot had dicht in de buurt...het viel meer in de handen voor die hamilton
     
  6. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Toen ik een raceteam leidde dacht ik altijd waar maak ik de fout als we niet eerste werden... Later ga je dan inzien dat het een team is en dat alles en iedereen optimaal moet presteren... Meeste mensen zien dit niet (direct) en dat is wel logisch.
    Max strooit extra zand in de ogen door meer dan brilliant te rijden. Die undercut had niet gekund als er een Perez op de hielen zat ... ze hadden meteen moeten reageren! Die eerste herstart NA de safety car vond ik ook zo brilliant... wetend dat Merc sneller accelereert... beetje slingeren en pas als de eerste (Max) over de streep gaat dan mag je... net voor die streep zet hij hem recht en vol op het gas.. rijdt de lijn van Ham dicht... chappeau! Brilliant.
    De rest was zenuwslopend..Perez rijdt te gretig nog een keer de voorkant eraf.. dat hij 5e werd zegt wel iets over de kwaliteit van de auto en tuurlijk het is ook goed stuurwerk. Hij moet er alleen de rest van het seizoen wel bovenop zitten om die matige strategie van RB iets extra's te geven.. Waarom is die strategie eigenlijk zo slecht geworden?.
    Over Max niets dan lof, brilliant gereden... Ham is ook niet gek en deed het heeeel professioneel... of dat genoeg is voor 2021... ik hoop het niet ;)
    Spannend was het!
     
    Bas and Melvok like this.
  7. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    #757 ChrisW1, Mar 29, 2021
    Last edited: Mar 29, 2021
    Perez heeft toch niet zijn voorkant eraf gereden? Dat gebeurde in ieder geval wel aan het begin bij Gasly.

    Ik denk dat RB rondom de eerste pitstop het niet anders had kunnen doen. De undercut van Hamilton was onverslaanbaar sterk omdat Hamilton al in zijn eerste ronde de ongeveer 2 seconden achterstand die hij voor de pitstop had op Max kon inlopen. Daardoor zou Max waarschijnlijk al achter Hamilton zijn gekomen als ze direct de volgende ronde in de pits waren gekomen. Ze hadden de eerste pitstop ook niet verder kunnen vertragen want dan was Max ook nog achter Bottas gekomen.

    De 2e pitstop van Max was volgens mij ongeveer 5 ronden te laat. Ze hebben een veel langere 2e stint met zwaardere auto op mediums gereden dan de laatste pitstop met lichtere auto op hard. Dat was verre van de snelste racestrategie. Ik vraag me af of Max dit niet zelf heeft veroorzaakt. Op het moment dat hij volgens mij binnen had moeten komen, zo'n 5 ronden eerder en daarmee zo'n 5 ronden nadat Hamilton had gewisseld, zou hij met slechts een paar seconden achterstand, 5 ronden nieuwere banden dan die van Hamilton en nog 20 ronden te gaan weer op de baan zijn gekomen. In plaats daarvan riep Max dat hij wilde doorgaan omdat zijn banden zo goed waren. Onbegrijpelijk. Er zullen waarschijnlijk 50+ heel slimme mensen in het team van RB continue naar alle data hebben gekeken en het ongelooflijk veel beter hebben geweten dan Max, maar als zoiets door Max via de boordradio op de TV komt dan loop je wel een groot risico dat al die veel slimmere mensen de onzin van Max niet durven te overrulen. Dat gebeurde dan ook niet en Max bleef veel te lang buiten waardoor hij met ongeveer 9 seconden achterstand en nog maar iets van 15 ronden te gaan na zijn 2e pitstop weer op de baan kwam. Tegen de tijd dat hij toen Hamilton had achterhaald, was ook bij Max het beste eraf van zijn banden en viel de finishvlag ook al bijna.
     
  8. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    MB heeft idd een briljante 1e pitstop gedaan en mede daarmee de race gewonnen.
    RB had verder geen keuze meer, of ze hadden absurd vroeg de pits in moeten gaan (ronde 10), maar dat was ook geen goed idee geweest.

    Ik vind dus niet dat RB een slechte strategie had. Max reed vlak voor Hamilton he, dus toen Ham de pits in reed, moest Max nog een hele ronde voordat ook hij kon.
    Toen Ham de pits in reed, wist RB dat ze de lul waren. Ze hebben toen direct geschakeld naar plan B en dat pakte bijna goed uit.
     
  9. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    En plan C dan? Door die 2e stint langer te maken (zoals Max verzocht) hadden ze op de rode band (ze hadden nog een set) de finish kunnen halen. Immers het was toen nog maar 15 ronden te gaan en daarop reden sommige met de start tot ronde 13 (en volle tanks/zwaardere auto).
    Hij was op zeker Lewis voorbij gevlogen.

    Wat Max zelf nog zei na de race: "we hadden een penalty van 5 sec moeten pakken door de plaats niet terug te geven."
    Hij was misschien niet 5 sec uitgelopen maar kwam wel als eerste over de lijn en dan gekwalificeerd als 2e. Dat had denk ik wel in de bovenkamer van Hamilton gaan zitten, niet als eerste over de lijn...

    Het maakt voor mij eigenlijk niet uit, het was een mooie wedstrijd om naar te kijken, daar gaat het toch om? Tuurlijk gun ik het onze landgenoot het meeste en dus de winst maar duidelijk is wel dat die 2022 Honda motor een juweeltje is. Hopelijk ook betrouwbaar, maar dat zal later in het seizoen blijken...
     
    Ajax de 1e likes this.
  10. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Wat een super F1 weekend. Tuurlijk een dikke domper dat Max net niet kon winnen. De reden is niet dat EB of Max het niet goed deden wel dat Mercedes een briljante strategie had met een beetje mazzel wellicht. Balen dat we 3 week moeten wachten tot Imola wat wederom een feest moet zijn voor de F1 fans.
    De SF heeft toch goed werk gedaan tijdens de winter, duidelijk veel competitiever. Sainz, Schumacher en Perez moeten nog even wennen, Vettal ging natuurlijk weer af en zal niet veel beter worden in zijn laatste seizoen, Alonso is nog steeds top, Bottas nog immer saai en was er niet een rus die debuteerde.......... niet meer gezien.
     
  11. Bas

    Bas Four Time F1 World Champ

    Mar 24, 2008
    41,301
    ESP
    Full Name:
    Bas
    Inderdaad.

    Ok Mercedes had het voordeel om voor een undercut te kunnen gaan omdat Perez problemen had en slecht gekwalificeert. Alsnog snap ik Red Bull's strategy niet...het was zo duidelijk te zien dat de undercut zeer effectief was als ze 2 seconden keken naar de sector tijden van Norris. Ook al pitte ze een ronde na Max, hadden ze misschien track positie verloren maar dan zat ie in iedergeval direct op de hielen van die Hamilton, niet 3-4 rondes later en 7 seconden erachter. Red Bull bereikte er absoluut niets mee om een paar rondes later alsnog te pitten. Direct reageren!

    Maar goed, de pace van max was zeer goed zelfs met het differentieel probleem. We weten helaas hoe effectief Mercedes werkt dus hopen dat Red Bull het zo kan houden.

    Als ik strategie van Red Bull deed zou ik Perez in Q2 op rood doen, ook al kwalificeert hij 3-4, kans is dan dat hij voor de mercedesen komt te liggen bij de start en dan dat zootje ophouden.

    Ik mag die Hamilton absoluut niet maar die positie die max moest terug geven (na het klagen van het heilege Mercedes mannetje) was briljant gedaan...max ging langzamer rijden, Lewis kwam er niet langs, dus max houdt nog meer in...en precies op dat moment ging Lewis het gas vol op, toch weer een paar extra meters gewonnen, en z'n banden genoeg te laten afkoelen, MGU hercharged.

    Nu hopen op de volgende race en dat Red Bull aggressief uit de blokken komt.
     
  12. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Het is tijdens de race al gebleken (bij andere teams) dat rood niet echt sneller was, dus dat was geen echte optie. Zeker niet voor 15 rondjes maximaal rijden.

    Dat 2e punt vind ik terecht, maar die plek teruggeven was een eis van de raceleiding.
    Die hadden anders daarna een penalty gegeven die langer was dan het verschil dat hij had kunnen pakken verwacht ik.
    En je moet eerlijk zijn, die inhaalactie was niet correct. Ik zat ook te juichen op de bank, maar dacht ook direct dat het nooit goedgekeurd zou worden omdat hij hem naast de baan inhaalde. Dat pikt men gewoon niet.

    Eigenlijk vind ik het jammer dat de regels allemaal zo strikt zijn geworden in de F1. Een beetje duwen en trekken hoort erbij maar helaas is het een spel van 10.000 regeltjes geworden.
     
  13. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Ik denk ook dat Max de rode band wilde. Andere teams zijn niet echt een goede referentie en het verschil wit-rood is best groot. Daarnaast, elke ronde wordt de auto lichter en gaat de rode band dus langer mee. De degradatie is dus minder op het einde vd race. Maar goed we zullen het nooit weten. Gezien de reactie van Max denk ik wel dat hij een andere strategie had dan zijn strateeg. En op zo'n moment is een Perez toch wel belangrijk. Maar die kon geen druk zetten.
    hopen dat Perez dat volgende keer wel kan (en dat Max zijn motor dan niet afslaat en zijn diff gewoon doet wat hij moet doen etc etc...)
    fingers crossed, maar het potentieel is er en ik vind max echt een ... nee 3 klassen beter dan Ham.
    Spannend wordt het allemaal wel zo !
     
    Bas likes this.
  14. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Wereldkampioen word je niet zomaar (als je niet bij MB rijdt dan ;-) ), dus het is prima dat het zo start. En het kon wel eens heel erg spannend worden elke race.
    Rocky won ook niet alle bokswedstrijden vanaf de start he? ;-)

    Als Ham of Max in een race uitvalt gaat het ineens veel harder met de puntenverschillen dan P1/P2.
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Feit blijft dat de harde knikkers (lees: $$$) worden verdeeld op basis van constructeur punten. Dat is waar het om te doen is bij alle teams (vooral MB). Daarin heeft MB al een behoorlijk gat geslagen.
    Iedereen praat altijd over Hamilton maar vergeet niet dat het koppel Hamilton/Bottas the money-maker is. Met Perez als (betere) back-up komen ze nog steeds tekort bij RB zoals het er nu uitziet. Maar ik wacht het af, seizoen is nog lang. Heul lang...
     
  16. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    ROFL :D
     
  17. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    We gaan het zien ….. hebben jullie de gewijzigde tijden gezien ?
     
  18. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Imola dit weekend. Altijd mooi. Ik vind het erg leuk om F1 te zien op circuits die ik zelf gereden heb. Al was het in dit geval geen volle ronde, haha. :)
     
    Melvok likes this.
  19. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Was weer vol op entertainment vandaag door die bui (zonder wind) wat de race tot een ware race maakte. wel gek dat als je een ronde achterligt je die in mag halen als de rest die niet op een ronde is gezet in de pitlane moet wachten. Nooit eerder gezien in deze vorm.
    dat ontnam Ferrari een podium vandaag en Norris zijn beste klassering ooit.
    Dus toch ook weer “politieke invloed” op deze wedstrijd...
    Hamilton maakte (zeldzaam) een fout maar kwam er daardoor mee weg. jammer want anders hadden we vandaag een legendarisch moment meegemaakt: een NL’er aan de leiding van het kampioenschap
    Wellicht volgende race aangezien de redbull’s wel degelijk op gelijke hoogte staan van Mercedes (zolang dat duurt)
     
  20. lewie

    lewie Formula Junior

    Apr 13, 2007
    515
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
    Rare regel idd van dat "unlappen" vanuit de pits tijdens een rode vlag. Wat mij ook verbaast is dat je tegenwoordig blijkbaar achteruit rijdend de racebaan weer op mag na een uitstapje in de grindbak. Voor zover ik weet was het altijd streng verboden om achteruit te rijden op de baan.
    Wel weer een goede race. Kan weleens een mooi seizoen worden.
     
  21. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Mooie race. Fijn dat het gat met MB wat gedicht is. Je ziet het ook terug in het gedrag van Hamilton, wat de race ten goede komt (foutjes zijn nu zichtbaarder).

    Unlappen doen ze ook altijd bij een safetycar, dus dat is niets nieuws imo. Kwam voor Ham wel erg goed uit overigens, maar ik ben geen wappie, dus ga niet uit van opzet...

    Enfin, zo vind ik de races nog wel te pruimen iig.

    Sent from my SM-G981B using FerrariChat.com mobile app
     
  22. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Precies mijn gedachte. Ik verwachtte eigenlijk een zwarte vlag voor Hamilton door achteruit, tegen het verkeer in Tosa op te rijden terwijl er auto's passeerden.

    Dat hij daarna positie 9 kado krijgt door die crash, en zichzelf mocht unlappen, zal wel regel zijn, en dus zijn geluk.

    Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
     
    Melvok likes this.
  23. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Dat unlappen is normaal en al langer zo om issues met achterblijvers tijdens herstart te voorkomen.
    Dit is echt niet bedacht om Hamilton te matsen.

    Achteruit rijden op een circuit is 1 v/d gevaarlijkste dingen die er zijn, dus dat dit gewoon mocht is verbazingwekkend.
     
    Melvok likes this.
  24. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Melvok likes this.
  25. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het zal best "kloppen" allemaal hoor maar ik vind het toch wel "apart" dat de uitslag van dit soort gevallen altijd in het voordeel van Hamilton vallen...

    Tegen gesteld rijden (op de baan) is in mijn (race)ogen een zonde, in z'n vooruit of achteruit. Ook al is het maar 1 mtr op de baan (waar op dat moment geracet wordt) dan krijg je van mij de meatbal en ik denk in alle raceklassen, behalve F1 blijkbaar
     
    Melvok likes this.

Share This Page