430 Scuderia, ervaringen | FerrariChat

430 Scuderia, ervaringen

Discussion in 'Holland/Belgium' started by cdriel, Jun 29, 2021.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Het was al ergens ter sprake gekomen op Fchat. Sinds maart j.l. heb ik mijn zwarte F430 ingeruild op deze 430 Scuderia. Voor mij was het een lang gekoesterde wens om er nog eens eentje the hebben. Atmosferische V8 waar alles op scherp staat. Ik heb ook naar 458's gekeken want die vind ik ook erg mooi en snel. Iets moderner en een dubbele koppeling, maar juist de enkele koppeling gecombineerd met het rauwe karakter, lieten de balans doorslaan naar de scud.

    Ik ben er erg blij mee en hij voldoet aan al mijn verwachtingen. Twee weken geleden heb ik de eerste lange rit ermee gemaakt naar de Mille Miglia met een aantal Fchatters. Buiten dat het een gezellige mooie trip was met een leuke groep, was het ook de eerste beproeving van de 430 voor mij. Ruim 4000 km door Duitsland, Oostenrijk en Italië. Autobaan, bergpassen, tunnels en Italiaanse SuperStrada's met alle kuilen en stenen.

    De auto is redelijk comfortabel bij cruisen over de snelweg. Echter is het op slecht wegdek, en daar is er voldoende van in Italië, is het afzien in de normale setting. De auto is daarvoor niet gemaakt. Hij is te hard en alle veerwegen voel je in je ruggenmerg. Gelukkig is de "bumpy road" dempersetting een uitkomst, en het leek erop of de auto gedurende de week beter werd in deze setting. Kan ook mijn verschoven tolerantiegrens geweest zijn.
    Één keer heb ik op de Duitse autobaan een noodstop moeten maken, althans, van 318 terug naar 100, toen de remmen de grens leken te bereiken van het vermogen. We hebben het er lang over gehad, verder remt hij goed, dus misschien dat ik het zelf niet goed heb gedaan, dat remmen. Ik had ook nog nooit zo hard gereden.
    Op de terugweg heb ik nog een elektrische storing gehad direct na tanken. Auto even verzet voor andere klant, afrekenen, en kreeg de auto niet meer aan. Geen versnelling te selecteren, allerlei meldingen. Na een telefoontje met Alex (zaterdagavond) was het probleem verholpen. Stroom eraf en erop. Was wel even billenknijpen, maar kan gebeuren.

    Helaas wel wat steenslag opgelopen. Ik wilde hem in de expelfolie laten zetten, maar gezien de last minute beslissing om mee te gaan, had ik daar geen tijd meer voor. Dit lossen we in het najaar op.

    Eind augustus gaat hij voor onderhoud naar Forza en laat ik sowieso alle vloeistoffen verversen en de auto checken.

    Het rijden: in een woord: Fantastisch. Ik blijf met een grote grijns uit de auto komen iedere keer. Het explosieve karakter, de bak de scherpte, het sturen en niet te vergeten: het geluid.
    Wat klinkt hij lekker.

    Over dat geluid. Er zit nu zo'n kleppen systeem in de uitlaat die obv druk (toeren en gaspedaalpositie) de klep opent. Dit maakt dat je er een beetje naar gaat rijden, en dan rijd je al snel te hard. Ik laat dit systeem ook vervangen door een afstandsbediening waarmee je kunt kiezen open of dicht te rijden.

    Ik kocht de auto met 12k km op de teller, nu zijn dat er 17,5k.
    Hij is gekocht om mee te rijden. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login

    Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
     
    RammiejAudi, ypsilon, RudyW and 8 others like this.
  2. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Leuk verslag van de eerste mooie ervaringen met de Scud

    Wat gebeurde er nu exact bij de (bijna) noodstop dat je doet twijfelen aan de remcapaciteiten vd auto in zo’n situatie? Had je het pedaal echt bijna door de vloer getrapt of misschien toch net niet helemaal hard genoeg ingetrapt? Lang geleden dat ik een noodstop op snelheid heb moeten maken dus geen idee of ik het in een reflex goed zou doen
     
  3. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij trapte ik te zacht in het begin. Later wel harder, maar wellicht had ik nóg harder moeten trappen.
    Het was in ieder geval geen fading oid. Pedaal bleef wel hard.

    Wij dachten heel even dat het misschien andere remblokken waren aangezien ik geen last heb van squeeking brakes, terwijl bijna alle F's dat wel hebben, en omdat er ook wat remstof op de velg zat. Dat hoort niet bij keramische schijven.

    Ik heb even navraag gedaan, maar er is maar één type remblok voor deze schijf, dus dat zal het niet geweest zijn. Kan wel zijn dat de remvloeistof oud is en misschien niet goed op druk, dus dat gaan ze controleren.

    Verder remt hij erg goed hoor. Alleen bij deze hoge snelheid vraag je er veel van.

    Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
     
  4. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Kan me herinneren van een verder suffe cursus een paar jaar geleden dat er bij het oefenen van de de noodstop op werd gehamerd om het rempedaal zo snel mogelijk en zo hard mogelijk in te trappen bij een noodstop; verder niets ermee doen tot je stilstaat of de gewenste snelheid hebt bereikt.

    Als ik het zelf qua snelheid en omliggend verkeer wel eens "tricky" vind, rij ik vaak met mijn linkervoet al boven het rempedaal en rem ik met links. Een beetje als karten... Voordeel is dat die linkervoet niet zo subtiel is :) (is gewend om het koppelingspedaal helemaal in te trappen bij mijn handgeschakelde auto's).
     
  5. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Kan me herinneren van een verder suffe cursus een paar jaar geleden dat er bij het oefenen van de de noodstop op werd gehamerd om het rempedaal zo snel mogelijk en zo hard mogelijk in te trappen bij een noodstop; verder niets ermee doen tot je stilstaat of de gewenste snelheid hebt bereikt.

    Als ik het zelf qua snelheid en omliggend verkeer wel eens "tricky" vind, rij ik vaak met mijn linkervoet al boven het rempedaal en rem ik met links. Een beetje als karten... Voordeel is dat die linkervoet niet zo subtiel is :) (is gewend om het koppelingspedaal helemaal in te trappen bij mijn handgeschakelde auto's en met een snelle buitenkart is het net als op het circuit met een auto ook vaak aan/uit qua remmen).
     
  6. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Leuk verslag, geweldige auto en mooi dat hij zo goed bevalt! Mooi dat de Italo-rit eigenlijk zonder grote issues verliep.

    De keuze voor een F430 Scud tov een 458 Italia snap ik ook wel trouwens. Beide zijn geweldig en zeer snel (458 simpeler snel te rijden denk ik), maar de Scud biedt (denk ik) meer beleving nog. De Scud zal ook minder afschrijven denk ik. 458 is op dit moment ook best stabiel lijkt het overigens (prijzen 130K tot 170K), want best gewild i.v.m. laatste V8 zonder turbo.
     
    cdriel likes this.
  7. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Ja klopt. Ik bedacht me na dat moment ook dat ik de theorie van een ooit gevolgde racecursus niet helemaal goed in de praktijk had gebracht

    Maar goed, daarna even langs de HEMA gereden voor een nieuwe onderbroek en weer door.

    Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
     
    hautessa and ChrisW1 like this.
  8. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Als ik een 458 had gekozen, dan was het waarschijnlijk wel een spider geworden, dus dan was de prijs vergelijkbaar met die van een scud geweest. Qua afschrijving hoop ik natuurlijk dat het mee zal vallen, maar ik houd wel rekening met enige afschrijving. Ik ga er aardig wat kilometers op zetten, is het plan. Vandaar dat mijn oog op deze was gevallen met zo'n lage stand.

    De kleur was voor mij van secundair belang, hoewel ik hem erg mooi vind in het zwart. De carbon delen komen dan net wat mooier uit vind ik. Maar ik had hem sowieso gekocht, ook als hij geel of rood was geweest.
    Zwart is trouwens wel een lastige kleur om schoon te houden.

    Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
     
    JazzyO and hautessa like this.
  9. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,199
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Prachtig zo’n Scuderia! Qua vermogen nog enigszins bruikbaar en een geluid waar geen turbo motor tegenop kan! Schumacher heeft nog wat vingers in de pap gehad voor de bumpy mode dacht ik?
    Qua remmen test ik dat met onbekende auto’s waar ik harder mee rijden altijd bewust een keer. Stuk autobahn (woon dichtbij ;)) waar je 100% zeker van weet dat er niemand in de buurt rijdt en met 100 en daarna 200 een keer flink in de remmen om te zien wat hij doet.
     
  10. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel

    "squeeking brakes", daar heb ik toch echt nooit last van gehad Cees, is imo kwestie van goed inrijden (procedure heet: bedding)

    De Scud heeft dezelfde remmen voor als de 458 en daar zijn heel wat (Brembo, Pagid, ATS) harde en zachte blokken voor te vinden ..

    Maar de oem Brembos zijn prima, net de mijne zelf vervangen …

    Heeft ook nix met de remolie te maken tenzij die niet op tijd werd ververst … je hebt druk of niet ...

    Zoek een Workshop Manual .. en ga lezen …

    En heel veel plezier met die schitterende auto.
     
  11. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Heel herkenbaar verhaal, en erg leuk om te lezen wat je zelf ook ervaart. Ook sinds maart een Scuderia en er zijn vast snellere F’s of mooiere (smaak is persoonlijk), of zelfs meer bijzondere, maar de combinatie van dit type, moderner met net nog genoeg analoog gevoel, is voor mij de topper van allen, ook meer bijzonder dan een GT3.
    Mooi verhaal en mooi om te lezen.
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik heb menig km met Cees gemaakt afgelopen trip en heb volop genoten. Het geluid is fenomenaal en de steentjes hoor je goed in de spat-schermen.
    Ik was ook de gelukkige die bij de HEMA langs mocht gaan na die remactie. Het was een ongelukkige situatie waarbij we inremde op de 458 van Eric (die ook +300km/u reed). Ik denk dat het nog de onwennigheid of "voorzichtigheid" van je was waardoor je langzaam inremde (en daarmee de boel flink opwarmde, we roken de blokken na deze actie).
    Afijn, zoals gezegd de wizzard zal bij de beurt zeker gaan kijken naar de blokken want zelf (inmiddels 75.000km ervaring met F430 spider met dezelfde remmen) heb ik het nog nooit zo meegemaakt (en dan is de spider nog zwaarder...)

    Verder viel mij op dat het motorgeluid binnen (door ontbreken isolatie) op een lange rit best indringend is. Ik kwam thuis met suizende oren, iets wat mij (met gesloten kap) in de F430 spider nooit is overkomen. Het is een constatering geen aanmerking want het klinkt wel G E W E L D I G !
    Zeker toen ik bij Paul zat en jij die Storro tunnel even schoon blies, echt oor-gastisch :D

    Wat je vertelde over de storing, kan ik aanvullen (na klankboorden met de Wizzard in Oss) dat het probleem niet specifiek aan jou auto ligt maar aan alle F430's. Ik had namelijk een andere klacht na een lange rit van 900km in 1 ruk (naar huis) met warm weer. Het is de temperatuur van de versnellingsbak-olie. Die wordt zo heet (ik reed toen ook stug door op de autobahn) dat de olie te dun wordt. Ik merkte het toen ik bijna thuis was. Het inschakelen van de versnelling voelde aan met een "tik".... Ik belde Alex en die vroeg gelijk of ik lang (hard) had gereden. Dat bevestigde ik en hij zei gelijk, nix aan de hand. Nachtje laten staan (lees: olie lekker laten afkoelen) en morgen weer een ritje maken.
    Uiteraard had hij gelijk :)

    Nu terug naar jou "incident" waarbij de auto op tilt sloeg, kerstboom aan, geen F1 pomp-druk en dus geen start mogelijk (omdat hij in de 1e versnelling stond). Alex is ervan overtuigd dat het (weer) de bak-olie-temp is geweest. Hoge belasting (we waren leuk aan het spelen met een Bently) en dan stilzetten (lees: koeling gestopt) en dan gaat de boel achterin flink koken. Te veel dus waardoor de kerstboom aan gaat en de boel op tilt.
    Zelf zet ik tijdens een korte tankbeurt de motor niet eens uit. Als ik alleen ga tanken en weer door (zeker op de autobahn) gaat hij niet uit.
    Ik controleer ook of beide ventilatoren voor de radiateurs vol draaien op zo'n moment. Koeling is alles op zulke momenten en daar moet scherp op zijn.

    Les uit dit incident: de scud heeft geen hoofdstroom schakelaar! Die moet je op het moment van zo'n kerstboom feestje op je deskboard hebben om de boel te resetten. In de spider en coupe zitten die onder de voorklep links boven. Daar zit bij de scud (en 16M?) een dop...
    De Wizzard verklapte dat in die dop een sterschroef zit die je kunt indrukken en draaien. Dat is de hoofdstroom schakelaar en daarmee was het opgelost.

    Zoals gezegd, geweldige automobiel, ik wil echter alleen open rijden (behalve op zeer lange trajecten of in de regen) en ben daarom zeer tevreden met de F430 spider. Nu dus ook geleerd dat een scud best hard geveerd is (telefoon nummer van chiropractor is vereist op vakantie) en "bumpy ride" er niet voor nix op zit. Dat het binnen best luidruchtig is (ook met kleppen dicht) en zelfs meer dan in de spider (de kap is dus super geisoleerd).
    De radio is in de scud niet 1x aan geweest (want die hoor je gewoonweg niet) wat voor mij op lange ritten best bezwaarlijk kan zijn.
    Verder dat sportseats (medium heeft Cees) zeer goed zitten, ook op lange ritten. Ik heb geen rugklachten gehad, gelukkig.
    Dat het carbon van binnen en buiten icm zwarte lak een pracht combi is maar wel besmettelijk en gevoelig voor steenslag. De folie bij mijn F430 gaat er dus nooit af of wordt direct vervangen.

    Ik wil je via deze weg nogmaals bedanken voor de mooie ervaringen (behalve die schone onderbroek ;)) met deze F430 Scuderia. Volgend jaar weer maar dan met "vlammetje" in je achterspiegel (of ervoor :rolleyes:)
     
    cdriel, hautessa and Scuderia Niels like this.
  13. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Oke, Fred is dus niet echt mega-enthousiast over de Scud en zou liever een normale F430 nemen? Dat komt dan goed uit gelukkig :)
    Ik snap best dat zo'n relatief extreme sportwagen ook nadelen heeft trouwens.

    Een Countach lijkt mij bv ook geweldig, maar qua rijden en rijplezier is dat ook een heel ander verhaal, maar zou ik er wel voor over hebben.
    Voor het comfort moet je gewoon iets anders kopen dan.
     
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Goed samengevat. Ik heb nu een goed vergelijk (lange ritten, bergen, steden, geitenpaden (geen grapje) en autobahn) kunnen maken en kwam tot de conclusie dat ik (voor mij) de juiste auto heb, een spider.
    Toch dat rouwe "in versnellingen klappen" van de enkele koppeling (hoewel dat bij mij toch ietsje rustiger gaat dan in de scud, die klapt (zeker in race stand) behoorlijk hard in de bak). Zelfs zo erg dat ik me afvraag of dat wel volgehouden kan worden... Mijn F430 in ieder geval al +80.000km zonder problemen. Ik hoop voor Cees hetzelfde.

    Dat het voor mijn gebruik (veel km's en trips naar Italie) lekker comfortabel is en sportief wanneer gewenst en bovendien open kan waardoor er nog meer beleving (lees: tunneltjes) binnenkomt. Ook het verbruik is vergelijkbaar wat logisch is want die 90kg en 35Pk is nou niet een monsterlijk verschil.
    Schat wel dat de afschrijving met veel km's harder zal gaan op de scud. Maakt in ons (beide) geval niet uit want naar ik begrijp gaan beide niet meer weg, hooguit komt er wat naast (of verklap ik nu teveel Cees :p)...

    Kortom, voor trips zijn beide geweldig. De spider is dan comfortabeler en (binnen) stiller waardoor er een radiootje aan kan, iets wat op +7 uur wel eens lekker is. Uiteraard is het omgekeerd op een circuit, daar is de scud (eigenlijk) voor gemaakt maar daar kom ik minder op dan de trips die ik maak. Zeker in zuivere (rij)tijd...
    Uiteraard kan ik goed meekomen maar ronde records zal ik niet breken met de spider, daar is die niet voor gebouwd maar heeft natuurlijk nog wel 500Pk op de achterwielen en het zelfde (regelbare)differtieel, bak maar andere software (die er wel in gezet zou kunnen worden).

    De scud zal op circuit meer beleving geven maar zal ook geen ronde records breken, die staan allemaal op naam van de 458's of 488 en tegenwoordig de F8's.
    Opvallend was dat de spiders van zowel Eric als Paul (beide 458's) de scud bijhouden en zelfs voorbij komen. Blijkt maar wat een stap voorwaarts de 458 was toen die uitkwam maar ook een tijdperk (enkele koppeling) afsloot. En juist daar zijn wij (Cees en ik) juist zo weg van en dan blijkbaar op verschillende manier.
     
  15. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Ik ben van mening dat de F430 de sweetspot is van de V8 generaties Ferrari.
    F430 geeft net wat meer beleving met schakelen en voor de overige beleving hoeft niet op het randje gereden te worden.
    F430 heeft ook net wat meer moderner interieur wat nu nog goed meekomt vergeleken met zijn voorgangers.
     
    Bas, cdriel and 328gts1987 like this.
  16. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    F430 (met handbak dan met name) lijkt mij idd een heel mooi compromis tussen moderne snelheid en toch nog wat beleving en zelf de auto bedienen.
    En een stuk minder duur dan 458 Italia.
     
  17. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Je bent helaas niet de enige die dat een mooie combi vindt want de F430's met een handbak zijn redelijk aan de prijs. Degenen die nu bijvoorbeeld op Mobile.de staan, staan daar voor vergelijkbare prijzen als de 458 te koop.

    Lang geleden heb ik wel eens serieus naar een mooie handgeschakelde F430 gekeken. Was nog in de tijd dat zo'n handbak goedkoper was dan de auto's met flippers. Helaas niet gekocht. Zou leuk geweest zijn als ik ook eens een keer een auto had gekocht waar ik niet serieus op moet afschrijven :)
     
    Melvok likes this.
  18. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Of wat minder drinkt... dat scheelt ook
     
  19. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    458 prijzen lijken redelijk stabiel Chris .... :)
     
  20. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Kleine update en een vraag.

    Ik heb een afstandsbedienbare klep in de uitlaat laten plaatsen waardoor hij redelijk comfortabel is qua geluidsniveau als je de klep dicht hebt. Wanneer de klep openstaat, klinkt hij fantastisch met alle puffs en bangs bij gas los en terugschakelen. Bij constante snelheid op de snelweg is het leuke er binnen 10 minuten wel vanaf, zo luid is hij dan. Precies goed dus :)

    De vraag die ik heb gaat over de wielmoeren. Dat zijn geen standaard wielmoeren met zes vlakken, maar precies inverse. De slagdoppen die ik nodig heb, lijken dus een soort inbus.

    Nu heb ik voor mijn andere auto's een slagmoersleutel besteld met slagdoppen voor onder de kerstboom, maar die gaan niet op de scud passen:
    Image Unavailable, Please Login

    Ik kan de juiste slagdoppen niet vinden voor de scud. Misschien heeft iemand een tip waar ze te krijgen zijn.

    Dit is trouwens het setje dat ik besteld heb:
    https://www.toolmax.nl/ryobi-r18iw3-rbc18ll50-18v-slagmoersleutel-met-2x-accu-5-0ah.html

    en een compressortje dat op dezelfde accu werkt als de slagmoersleutel. Erg handig, bijvoorbeeld met driften als je af en toe banden moet wisselen en 4 bar in de banden moet blazen.

    https://www.toolmax.nl/ryobi-r18i-0-accu-compressor-one-plus-zonder-accu-s.html
     
  21. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
  22. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Hm, goede vraag. Wat zit er in de toolkit?
    Ik neem dat er wel iets bij zit waarmee je de wielen er af kan halen?
    Ik heb ook een scud en vanaf nu dezelfde vraag…..
     
  23. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    In de toolkit zit geen slagdop of adapter waarmee ik de wielen los kan krijgen. Kan zijn dat die er standaard wel bij geleverd zijn, maar nu ontbreken.

    Ik had overigens op mijn vorige F430 hetzelfde probleem. Daar zaten CS wielen onder met dezelfde "inverse" wielmoeren.
     
  24. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Heren, ik heb dan wel geen scud maar wel dezelfde velgen en dus ook (dure) imbus titanium moeren.
    Daarvoor kun je naar elke hardware store en een hexagon dop-sleutel krijgen.
    Ik koos er een die direct op de wielsleutel paste dus geen gedoe met verloopstukken.

    PS er zit in de scud ook geen krik. Ik kocht gelijk een schaarkrik bij die laag genoeg is om onder de auto te komen en met een plat vlak bovenop. De scud/F430 heeft een cirkel vormige inham onder de vloer waarin dit platte vlak moet vallen.

    voorbeelden:

    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
    Scuderia Niels and cdriel like this.
  25. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Dank. Ik was nog niet naar de Brezan of Automat geweest, dus dat zal ik dan even doen.
     

Share This Page