Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 3678 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 348holland

    348holland Formula 3

    Dec 11, 2005
    2,161
    The Netherlands
    Dit is al een wat oudere zaak van een Dakar-deelnemer die op de ring van Rotterdam een ongeluk veroorzaakte. Lees maar eens onder het kopje "snelheid" hoe je eigen auto meewerkt mee aan je veroordeling, al jaren geleden....
    https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBROT:2015:2291
     
  2. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Interessant.

    Uit het verslag van de rechtbank:

    "Bij de verkeersongevallenanalyse zijn zowel de datadragers van de Volvo, als die van de Fiat Panda uitgelezen. De conclusie uit het onderzoek naar de Fiat Panda luidt dat, op het moment dat de kentekenplaatverlichting van het voertuig defect raakte, de snelheid van het voertuig 134 km/u bedroeg. Uit een berekening met behulp van de wet op behoud van impuls komen de verbalisanten tot de conclusie dat de Fiat ongeveer met een snelheid van 79 km/u moet hebben gereden op het moment van de aanrijding. Uit het onderzoek naar de Volvo bleek dat er bij een kilometerstand van 162825 een storing is opgeslagen in de airbagmodule waarbij een snelheid van 149 km/ u werd geregistreerd.

    Het NFI heeft voorts nader onderzoek gedaan naar de botssnelheid. Hieruit komt het volgende naar voren.

    De snelheid van de Volvo is geregistreerd door meerdere systemen waarbij het gaat om afzonderlijke registraties. Het gaat om de snelheidsregistraties in de Brake Control Module (BCM) en de Engine Control Module (ECM) die snelheden registreerden van respectievelijk 153,6 km/u en 149 km/u. De juistheid van de snelheidsregistratie door de ECM is bij proefnemingen gebleken, met de kanttekening dat onder bepaalde omstandigheden waarden uit eerdere registraties opnieuw geregistreerd konden worden. Omdat de bewuste storingsregistratie samenhangt met de ontplooiing van de airbags is dat alleen voorstelbaar als de auto eerder betrokken is geweest bij een ongeval waarbij de airbags zijn ontplooid, en dan alleen als de storingsregistratie daarna niet goed gewist werd.

    De veronderstelde botssnelheid van de Volvo van ongeveer 150 km/u wordt verder ondersteund door registraties in de Fiat en in het Suplemental Restraint System (SRS, kortweg airbagsysteem) van de Volvo. De combinatie van deze twee registraties impliceren ook een snelheid van ongeveer 150 km/u."
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    In zo'n geval is het dus niet verkeerd om in een (voormalige)schade auto te rijden. Die had in dit geval de Volvo vrijgepleit:

    De juistheid van de snelheidsregistratie door de ECM is bij proefnemingen gebleken, met de kanttekening dat onder bepaalde omstandigheden waarden uit eerdere registraties opnieuw geregistreerd konden worden. (=dan alleen als de storingsregistratie daarna niet goed gewist werd)
     
  4. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Bij auto's met minimaal één airbag wordt altijd ergens de snelheid geregistreerd op het moment dat de airbag ploft. Hoe uitgebreider de veiligheidssystemen zijn, hoe uitgebreider de registratie van de snelheid. Bij ESP wordt bijvoorbeeld ook de laterale snelheid gemeten.
    De zijwaartse snelheid waarmee je een vangrail of boom kust wordt dus ook geregistreerd.

    Hoe makkelijk of moeilijk het is om deze systemen uit te lezen weet ik niet, maar dat het kan is zeker.

    Verstuurd vanaf mijn J9210 met Tapatalk
     
  5. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Iemand nog op de weg vanmorgen? Heerlijk weer, ook gisteren. Ik had mijn studievriend niet moeten laten uitslapen gisterochtend, dan had ik de 550 kunnen ophalen bij Alex. Blijft vervelend, die afstand. Maar goed, ook genoten van de Esprit.
    Image Unavailable, Please Login
     
    RudolphW, 275gtb6c and Harry-SZ like this.
  6. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Hier 1 nachtje 2 graden vorst en weer rijkelijk gestrooid met zout. Ze hebben m'n feestje daardoor voorlopig weer verpest.
     
  7. toto70_0

    toto70_0 F1 Rookie

    Sep 14, 2004
    3,842
    NETHERLANDS
    Marcel is 75 maar nog in blakende gezondheid, en is gewoon weer aan het kopen , alleen nu Ferrari's van deze eeuw. Financieel niets aan de hand, de Franse kochten altijd al auto's om hun geld te parkeren, en nog steeds, alleen heeft Frankrijk de regel dat de overheid een gedeelte van de winst krijgt, maar dat vervalt na 22 jaar.
     
    JazzyO and 275gtb6c like this.
  8. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Ben maar blij dat je de 550 niet hebt opgehaald bij Alex.
    Zijn bakken met zout gestrooid.
    Weg naar Alex was er wit van.
     
    JazzyO likes this.
  9. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Hier precies hetzelfde. Die gasten hebben magere strooi-uren kunnen schrijven en gaan bij het minste of geringste los. hier ook alles hagel wit
     
  10. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Dat is ook mijn gevoel. De opslagloodsen liggen nog vol met zout en zodra het nu maar enigszins kan, dan gooien ze al die troep op de wegen...
    Totaal onnodig.
    Maar volgens mij verdienen ze lekker bij met die nachtelijke werkuren, dus is dat een extra reden om dit te doen.
     
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Goed voor het milieu ook....
     
  12. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Dat is voer voor een ander topic :rolleyes:
     
  13. MrDino308GT4

    MrDino308GT4 Formula Junior

    Sep 2, 2009
    775
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
    Tegenwoordig strooien ze ook zomers zout op de wegen en met name op rotondes. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat bij hitte, 25 graden of hoger, warm wordend (lees smeltend) asfalt door vrachtwagens wordt kapot gereden ......
     
  14. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Klopt, maar dat is gelukkig maar heel erg beperkt.
     
  15. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    OK, dan was er geen excuus, haha. :)
     
  16. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Weer meer zout op de weg. Grr. Hopelijk is dit het laatste weekend.
     
  17. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik was er al bang voor. Ze zaten denk ik al de hele week in de startblokken. Gisteravond hebben ze alle straten hier in het dorp al twee keer bestrooid. Nergens voor nodig
     
  18. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik was even verrast deze ochtend hoe wit het hier in NH is. Temp is maar net onder 0 geweest en vannacht is er (te) rijkelijk gestrooid, Het lijkt wel of het gesneeuwd heeft! Ik wild dinsdag toch wel een stukje rijden op dinsdag, maar dat stel ik maar even uit.
     
  19. franc 355

    franc 355 Rookie

    Jun 15, 2009
    4
    Bij ons was het vanmorgen spiegelglad...
     
  20. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,064
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Alleen vandaag kennelijk al 2.4 miljoen kilo zout gestrooid en 34 duizend kilometer gereden met zoutstrooiwagens in dit kleine kikkerlandje. Zal misschien nog zonder al dat zout zijn wat lokaal wordt gestrooid.

    Wel jammer want het wordt relatief mooi weer volgens de voorspellingen de komende weken, maar daarmee ook weinig regen om het zout weer weg te spoelen. Ook nog wel een paar nachten waar het richting de nul graden gaat en wellicht nog wel meer gestrooid gaat worden

    Image Unavailable, Please Login

    Image Unavailable, Please Login
     
  21. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Vandaag gewoon gereden toen de weg was opgedroogd door de zon, daar moet tie maar tegen kunnen hoor, Mondial is er voor mij en niet andersom. Was te mooi weer vandaag om het niet te doen na ruim drie maanden wachten.
     
    MvT and Mikestradale like this.
  22. Mikestradale

    Mikestradale F1 Rookie

    Jan 25, 2006
    2,596
    Netherlands
    Full Name:
    Mike
    Je hebt gelijk. Goed plan, ik ga morgen mijn 599 ook pekelen na 3 maanden :)
     
    MvT likes this.
  23. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Uitzonderingen nagelaten :), maar ik vind het wel bizar dat er zoveel kilo's gestrooid wordt voor niets in mijn ogen. Wolken aan zout overdag die over de snelweg waaiden. Het is niet dat het ging ijzelen en met een beetje goede winterbanden en gematigde snelheid... De zon deed al snel zijn werk.
     
    ChrisW1 likes this.
  24. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Als motorrijder ben ik altijd erg blij als er gestrooid is na een rijpnacht, een beetje dubbel dus.
     
  25. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Daar heb je wel een punt en je bent gewoon kwetsbaar als motorrijder. Het wekt even mijn nieuwsgierigheid, zijn er voor motoren ook winterbanden?
     

Share This Page