De Winterstop!? | Page 96 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Met 146/60/20 zit je volgens mij op een diameter van 68.3 cm. Dat ligt dus tussen die van de voor- en achterwielen in.
     
  2. omd78

    omd78 F1 World Champ

    Dec 26, 2005
    13,140
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Klinkt logisch (als noodoplossing).

    Gr. Martin
     
  3. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    De echte velgen: voor: 235/35/20 = 67.25 cm diameter ,
    achter: 295/35/20 = 71.45 cm diameter
    Reserve velg=: 68.3 cm diameter

    Ja, lijkt me idd vanwege de ABS zo gedaan.

    Ik heb een offerte aangevraagd voor een band. Als dart niet te gek is doe ik dat denk ik.

    Laat het weten :)
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dus de reserve velg zit precies tussen de normale velg maat voor/achter in????

    Ik zag van de week een opmerking over het differentieel hier. Gaat dat wel goed als je 2 verschillende wielmaten op de achter-as zet?
    Ik neem aan dat dit bij de voorwielen geen probleem zou moeten zijn, toch?

    Dus als ik een reserve wiel mee zou willen nemen zou ik altijd de maat van de achterwiel nemen (bij een achterwiel aandrijver).
    Ik snap alleen niet waarom het originele reserve wiel van Ferrari voor den 458 afwijkt van beide velg maten voor/achter, iemand?

    Kan iemand dat technisch uitleggen? Of is de "belasting van het differentieel" niet zo hoog bij verschillende maat? Als je continu rondjes rijdt moet het differentieel het ook aankunnen, toch? Maar om nu 3 uur lang in een rondje te rijden, komt ook niet echt voor in de praktijk.
     
  5. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Goede vraag Fred, ik weet het (nog) niet ....
     
  6. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Als je de reserve velg en een normale velg achter hebt dan is dat als je rechtuit rijdt hetzelfde als cirkels rijden met een diameter van 70 meter. Met een voorvelg en een achtervelg achter dan neemt de diameter van de cirkel af naar 50 meter. Niet een heel groot verschil, de diameter van een voorvelg en een reservevelg verschilt dan ook maar 10 mm (ofwel hetzelfde als 5 mm profiel). Niet heel schokkend denk ik voor korte afstanden. Lange afstanden op die manier met een sperdifferentieel lijkt met niet aan te raden, in ieder geval niet op hoge snelheid. Oh ja, en bij 100 km/h draait het kleine wiel 46 keer extra rond per minuut. :)
     
  7. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Hee, Johan, super.

    Maar, uitgaande van (boven) de gegevens van dat 458 reservewiel, kun je zo dan van Zwitserland oid terug naar NL als je er niet harder dan 100 mee rijdt?

    Dat is eigenlijk de vraag voordat ik zo'n band los aanschaf ...

    Of gewoon met een voorband er op ? Technische kennis is duidelijk gewenst a.u.b. !
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #2384 Melvok, Feb 9, 2022
    Last edited: Feb 9, 2022
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Die thuiskomer hierboven heeft denk ik niet voor niets een snelheidsbeperking van 80km/u, niet vanwege de band maar eerder om de Diff niet te veel ongelijk te belasten...

    Als je het 100% zeker wil weten of dat kan wat jij wil, zou ik de wizzard even bellen, heeft decennia ervaring en waarschijnlijk ook zoiets al meegemaakt.
     
  11. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Mijn 308 heeft ook een spacesaver (origineel) en daar staat max 150 km/u op. Andere tijden waren dat, want lijkt me levensgevaarlijk :)
     
  12. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Ik begrijp niet wat jullie bedoelen met het belasten van het differentieel. vlgs mij maken jullie iets simpels erg gecompliceerd..

    Weten jullie wel hoe een differentieel werkt? Enige echte zorg zou kunnen zijn dat je bij een echt ( ouderwets mechanische platen-) sperdifferentieel de platen wat extra laat slijten. Een 458 heeft echter helemaal geen mechanisch sperdifferentieel maar is de limited slip electronisch geregeld met de remmen. Dus als er al iets belast zou worden zijn het de remmen, niet het differentieel. Bij een constante snelheid zal dit systeem echter niet inschakelen hoor. Aangezien Ferrari zelf als optie bovendien een reserwiel heeft (en dat is dus niet verschillend voor voor en achter) zal ook de ABS dit verschil moeiteloos kunnen hanteren.
     
    Melvok and Jeka like this.
  13. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Dat was de info die nodig was Steven. Dat het originele reservewiel een compromis is dat was duidelijk. Wat niet duidelijk was of een voorwiel dat achter gebruikt wordt en dus iets nog iets verder afwijkt nog wel binnen de marge zou vallen.
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Dank Johan en Steven !!

    Steven: denk je dat ongestraft gereden kan worden met het voorwiel op de achteras, 4 cm verschil in diameter ?

    Ik ga in ieder geval onderzoeken of er een band is die de omtrek heeft van het reservewiel, zal best bestaan.

    Dus op de oem voorvelg een band die diameter 68.3cm.

    Hoor graag nog ff van experts/ingenieurs .... mijn kennis schiet hier echt te kort :)
     
  15. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Ik geloof niet dat het enig verschil maakt welke de diameter is van de wielen/banden. Die met de grootste omtrek zal minder slijten dan de kleinste.
     
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    St@ven zal het echt weten, daar twijfel ik niet aan.

    Maar waarom wordt er dan altijd aangedrongen bij vernieuwen van band om dat aan beide kanten van de as te doen?
    Ik reed een keer een achterband serieus stuk op mijn BMW, ging naar de garage en die zei: niet alleen die vernieuwen maar ook de andere kant ivm diameter verschil (er zat nog 6mm profiel op)....
    Is dat een broodje aap geweest? (anders gezegd: ben ik genaai...?!)
     
  17. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #2392 Melvok, Feb 12, 2022
    Last edited: Feb 12, 2022
    Probleem !

    Wiel past niet .... niet op gerekend .....

    Dat zal de hoofdreden zijn dat er door de fabriek werd gekozen voor een vouw band ... net als diverse Porsches hebben.

    Is eigenlijk dubbel zo hoog als dat er ruimte voor is. Vandaar natuurlijk dat dat oem wiel zo gek plat is ...

    Op zoek naar een off reservewiel dan maar. In die zoektocht vond ik ook het oem reservewiel voor de 430 op Ebay.


    Image Unavailable, Please Login

    Hier het echte wiel (dat ik dus nog niet heb ...) ...

    Image Unavailable, Please Login
     
  18. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Jammer dat het niet past.

    Er blijft trouwens ook wel erg weinig bagageruimte over met zo'n wiel.
     
    franc 355 likes this.
  19. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    438
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    En als je nu een keer je platte reservewiel hebt moeten monteren. Waar laat je dan een originele wiel?
     
    328gts1987 and hautessa like this.
  20. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Aan een kettingslot aan de vangrail.

    Verstuurd vanaf mijn J9210 met Tapatalk
     
    hautessa, ChrisW1 and Jonkheer like this.
  21. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
  22. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    O
    Op de passagierszetel...:D...en die moet dan maar met de bus !
     
  23. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie


    O, dus jij dacht dat een normaal wiel voorin paste? In de tijd v/d 308 kon dat mss nog, maar daarna niet meer hoor.
    Ruimte is steeds kleiner aan het worden en de wielen steeds groter en breder. Dat is niet alleen bij Ferrari een issue, maar bij bijna alle auto's.
     
    Melvok likes this.
  24. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Tussen de auto’s door wat gewerkt aan de mancave. Nu nog de bar en de zithoek! Net niet op tijd klaar voor het nieuwe F1 seizoen maar het schiet toch wel op
     

Share This Page