Het jaren Hybrid auto’s testen (er komt geen eind aan) begint langzamerhand toch zijn vruchten af te werpen. De revolutie is ook begonnen bij de Politie. Vanaf 1 jan. 2025 gaan de eerste Elektrische patrouillewagens de weg op er is een deadline gesteld, zou het een field-test zijn? Om leveringsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen, wil de politie met twee leveranciers van elektrische auto’s werken. Het aantal elektrische patrouillewagens dat eind 2025 op de weg moet rijden is onbekend. De overige politie voertuigen blijven op fossiele brandstof rijden, verder zijn de CO2-uitstoot reductie targets voor het wagenpark van politie onbekend. In ieder geval nog genoeg tijd om een 100% dekkend service dealernet voor de nieuwe benzine, elektrische, en eventueel mild-Hybrid politie auto’s uit te rollen. Wordt vervolgd Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat
"Wordt vervolgd" Grappig, gaan we dat nog vaak meemaken tijdens Blik op de Weg of andere gedrochten van programma's? Zou lachen zijn als de EV helaas een achtervolging moet staken omdat de batterij leeg is!
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11494991/Switzerland-BAN-electric-cars-roads-power-shortages.html Kunnen de ski-liften ook uitgezet worden, leuke verrassing op wintersport? Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat
Ik begreep dat Lotus ook de transitie gaat maken naar volledig elektrisch. Hun huidige (en enige!) model "Emira" is de laatste met een 4 of 6 cilinder (zonder hybride) die gemaakt wordt. Hierna is het over en uit met ook dit historische merk. De Emira is trouwens wel een pracht model geworden dankzij de financiele injectie van chinees investeringen. Er worden hierom ook veel exemplaren ge-exporteert (rechts gestuurd). Ik moet zeggen dat het model geslaagd is, werkelijk geen lelijke kant aan te vinden in mijn ogen. prijs is va €80k voor de 4 cilinder en €140k voor de V6. Afwerking schijnt ook beter te zijn alsook de uitrusting (apple play, ways navi). Image Unavailable, Please Login
Auto ziet er erg goed uit! De 6 cilinder is wel stevig aan de prijs (slurptax is een killer bij auto's met een mechanische compressor / supercharger). Echt goedkoper dan een Cayman of Boxster met 4.0 6 pitter is hij hierdoor niet. De 4 pitter is een automaat waarmee hij wel deels om het probleem van dat blok (2.0 met >350pk = turbogat) heen kan werken. Harry Metcalfe heeft hem recent, ben benieuwd naar zijn langere termijn ervaring! Carplay is wel echt ideaal. Een van de redenen voor mij om een 991.2 te kopen. Geen gekloot met oude navigatie kaarten of systemen die gewoon slecht werken. Groot fan van de TomTom app waarmee je ook direct navigatieroutes (gpx) kunt inprogrammeren.
De Emira is geweldig idd! De V6 kost echter 150K en de 4-cil AMG kost snel 125/130K. Dat maakt hem toch eigenlijk te duur. Volgens de verkoper was de AMG de beste koop trouwens, maar heeft die geen handbak als optie. De AMG kan gewoon naar de 400-600pk. Is alleen gedowntuned om ruimte te geven aan de V6. Ik moet wel zeggen dat ik een V6 de leukere motor vind voor zo'n auto.
Dat 2.0 AMG blok kan inderdaad makkelijk naar 500-600pk getild worden. De levensduur van dit blok is dan wel wat beperkter... maar dat is dan weer de zorg voor de volgende eigenaar. Helaas de Lotus badge wel de meeste potentiele eigenaren doen beslissen om toch weer voor een Porsche te gaan. Dat bekt toch wat lekkerder in de kroeg/werk/feestje, etc.
Neem aan de je de auto toch koopt om de auto en niet om wat de publieke opinie er van vindt, die over het algemeen niet weten waarover ze praten en om die reden alleen al een Porsche zouden kopen. Filmpje van Harry is top, geweldige sound en 10x gaver dan weer de zoveelste Platte kever. Wat ik echt niet begrijp dat men een hobby auto kiest vanwege de navigatie of CarPlay, really??
De verkoop aantallen van echte rijders auto’s danwel handbaken zegt genoeg lijkt mij….. Een auto aankoop is voor 99% van alle kopers een emotionele. Dan wegen zaken als imago en publieke opinie extreem zwaar mee. Hoeveel km rijd de gemiddelde Ferrari….!?
Publieke opinie telt alleen bij de wannabees en de investeerders, niet bij de echte liefhebbers, die malen er niet om wat anderen denken en kopen wat ze mooi vinden.
Emotioneel, ja absoluut. Rationeel, kijk eens hoe liefhebbers merken presteren; Maserati, Weismann, iedere sportieve auto met een handbak, etc. De realiteit is dat liefhebbers met te weinig zijn om echte aantallen te halen. OF,. Men is een liefhebber op ze Internetz maar koopt stiekem toch wat anders. Aantallen handbak vs automaat bij iedere sportieve auto zegt wel genoeg. Ik kan auto journalisten daarin niet serieus nemen.
Moet er niet aan denken om met een handbak in een Pista/F8/812 met een handbak te rijden. Dat red je gewoon niet qua snelheid.
Harry is een meester in het benoemen van auto bijzonderheden en beoordelen van auto's. Ik volg hem al jaren en heb hem 1x ontmoet tijdens PB carweek. Vriendelijk vent en weet werkelijk alles van verschillende merken/typen. Hijzelf bezat ooit een Zonda S maar deed die van de hand vanwege de extreme kosten die Pagani rekent. Dat gezegd hebbende, wij Fchatters zijn uiteraard ook bij Pagani op bezoek geweest, meerdere keren zelfs en kwamen spontaan op een donderdag dus terecht op het eerste Pagani adres. We werden (onverwacht) hartelijk ontvangen en kregen de volle treatment, incl een demo van de toen laatste versie van de Zonda F (met snorkel).... Werkelijk on-aards hoe die auto klinkt (zoals Harry in zijn laatste video ook benoemd) echter hoor je in zijn filmpje niet de legendarische "zweep-slagen" die de uitlaat maakt bij opschakelen. Het zijn echt (vuurwerk)knallen die afgaan en zitten 2x in de video die ik toen in 2009 maakte (met een sony camcordetje...) Het is een ultiem automerk maar ook onbereikbaar, zelfs voor welgestelde, door de lage productie aantallen. Dat is ook de oorzaak van de toren hoge (markt)waarde van eerdere modellen. Ik blijf erbij dat de Zonda F de mooist klinkende straat legale auto ooit gebouwd is. En dat zal met huidige regelgeving niet meer veranderen.
Het gaat niet altijd om sneller, want dan koop je gewoon een Tesla, maar de beleving van koppelen, opnieuw toeren maken en afremmen op de motor is zoveel gaver in mijn beleving.
Ik vrees dat de auto’s met 3 pedalen stilaan gaan verdwijnen in de nabije toekomst. Ik reed in maart nog met een 512BB op Assen, en dan is dat wel het leukste, zeker met het aanzuiggeluid van de Webers. Mogelijk heeft het ook allemaal te maken met emissie.
Volg Harry al jaren op YT. Ben benieuwd naar zijn bevindingen van de Emira, kom vanavond online denk ik. Pagani Zonda’s (en een McLaren F1) zijn wel het ultieme wat beschikbaar is volgens mij. Harry heeft toen de tijd niet eens zo gek veel voor die Zonda S betaald, denk dat ze qua waarde minstens een factor 5-10 gestegen zijn. Nooit zien rijden op straat overigens (naast een auto bij de fabriek zelf.. die tel ik even niet mee). Zitten ze overigens weer in een ander pand? Pand in Harry zijn video herkende ik niet. Ben er in 2014 geweest toen ze bezig waren met verhuizen. Ze lieten toen alleen de buitenkant van hun nieuwe pand zien maar kan met dat niet zo meer herinneren. Money no object: zet die Zonda roadster F (Cinque, Tricolore) maar voor de deur! Voor beide is wat te zeggen in mijn ogen. Als je geld / ruimte hebt voor 1 “sportauto” zou ik toch voor een automaat kiezen en iets wat rijdbaar genoeg is om er gewoon met naar Italië te rijden. Wat ik dus ook gedaan heb (ja ik weet, een 911 is niet de meest spannende keuze). Mocht er geld en ruimte zijn voor een 2e (feitelijk 4e…) auto zou ik er absoluut iets naast kopen met een handbak (en bij voorkeur v12 ).
Zou er echt niet aan moeten denken om een moderne supercar met 500+ pk met een handbak te combineren. Heeft mijns inziens ook helemaal niks met liefhebbersgehalte of wel/geen mannenauto zijn te maken. Ik zie een handbak als een ouderwetse en inferieure technologie. Leuk in bijvoorbeeld mijn integraal ouderwetse 512tr of 360 maar zou een complete mismatch zijn in mijn Aventador SV die technologisch heel veel verder is. En trouwens volgens mij ook nog eens veel meer ‘mannenauto’ is.