WK Formule 1 | Page 37 | FerrariChat

WK Formule 1

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, Sep 21, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Na gisteren in Zandvoort te zijn geweest was het vandaag een mooie wedstrijd, wellicht de spannendste van dit seizoen (tot nu toe).

Voorop gesteld dat Max een wereld rondje reed in Q3 en LeClerc een fout maakte en daardoor als 2e moest starten. De Ferrari's waren snel(ler) zaterdag maar dat was vandaag op zondag niet het geval. Het bewijst maar weer dat circuit Zandvoort anders is dan andere circuits. De ene dag snel, de volgende dag zo groen als gras. Alles heeft te maken met de locatie (duinen) en klimaat aan zee.

Afijn, Max kwam, zag en overwon. Maar dat ging niet vanzelf. Terug kijkend op de wedstrijd was Mercedes (gedreven door jacht op een win) degene die een strategie toepaste die men niet voor mogelijk achtte: 1 stop. Dus starten op medium/geel en dan naar hard/wit.
    Dat werkte verrassend goed want na 12 ronden was de ronde tijd van Hamilton (op geel) nagenoeg gelijk met Max (op rood) en was Ferrari (door de slordige stop van Saints) geklopt. Had er daarna geen safety situatie gekomen had Max wellicht niet eens gewonnen (2x stoppen) en had er geen ferrari op het podium gestaan.

Dat laatste (ferrari niet op podium) was ook na de safety virtual & echte safety car periode ook niet gebeurd als Hamilton niet had toegegeven dat zijn ingezette strategie (=1x pitstop) door de safety cars niet was verdampt. Hij (en het team) bleven daarin geloven en was hun grootste fout. Iets wat Russel aanvoelde en daardoor eiste dat hij extra stopte en op rood kwam en daarmee Hamilton (op de baan) versloeg. Iets wat Hamilton niet kon verbijten en op de radio naar het team ging wijzen. Typisch zijn houding, het is nooit zijn schuld (Hij wint alleen, verliest als team...)

Afijn, ik vind het opmerkelijk dat niemand van de analisten durft te beweren dat Mercedes aanvankelijk de juiste strategie had. Het was op de gok (pre wedstrijd) maar bleek toen Alonso op harde banden ging (= na eerste deel wedstrijd) het te bewijzen. Dat merkte de team analisten niet op tijd op.

Mijn inziens had Max bij de eerste stop al naar hardere banden moeten (op basis van Alonzo data, die al gestopt was en snelle ronden tijden reed) gaan en dus van 2x stop naar 1x stop moeten gaan.

Dat het nu toch nog goed uitpakte (met 4! stops) is puur mazzel geweest. Wel de juiste beslissingen genomen toen die zich snel opvolgen tijdens de wedstrijd maar als de safety car er niet was gekomen hadden we een ander podium gehad.

Wel een bloedstollende wedstrijd waarin niet vaststond wie er nu precies op het podium kwam staan, precies wat we willen als F1 fans, niet?

PS Ferrari maakte er een zooitje van aan de pitmuur en aan de box. De wielgun lag binnen de lijn maar te ver van de monteur die geen band had...

Mij lijkt de pit straat in Zandvoort te krap/te kort waardoor er onveilige situaties ontstaan. Monaco is ook niet ruim maar daar lopen ze elkaar niet voor de voeten zoals nu om Zandvoort. Ook het aantal bezoekers/fans is naar mijn idee te groot voor dit circuit. De rijen die ik heb gezien (en gelukkig niet in hoefde te staan) waren te lang. Er werd veel geduld gevraagd van de fans. Gelukkig pikte die dat (tot nu toe).

2. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat een wedstrijd weer. We hebben (ondanks dat vast staat wie er kampioen wordt) een mooi seizoen. Wie had dat gedacht: Russel op het podium...
    Of nog verrassender: Nick de Vries (en dus 2 NL'ers) op de grid!!! Dat gebeurde wel eerder maar nooit bij topteam's.
    De prestatie van Nick was solide en hopelijk voldoende voor een stoeltje volgend jaar. Zit hij daar niet in volgend seizoen dan lijkt mij dat hij beter dit F1 boek kunt sluiten. Gebeurt het dan niet dan waarschijnlijk nooit....

Max was weer ongenaakbaar dit weekeind. Geen fout gemaakt en dus verdiend winnaar, punt.
    Wel apart hoe de penalty's werden toegepast. Bijna niemand wist hoe het zat en zelfs vandaag was er nog onduidelijkheid.
    Toen ik bij ziggo race cafe dat filmpje zag was het duidelijk.

SF maakte dit keer zelf geen (grove) fouten maar zat wel weer in de hoek waar de klappen vielen.
    Die eerste stop (tijdens de virtual safety) was een gok en had ook goed uit kunnen pakken maar ging nog maar net goed (voordat de DRS trein onder leiding van Ricardo) eraan kwam. Maar het was te vroeg in de wedstrijd. (dus eigenlijk ook weer niet handig/foutje maar wel een kans die 2 kanten op kon vallen)

De safety car aan het einde van de race had geen invloed op het podium achteraf. Dat omdat achter deze safety car werd gefinisht, iets wat een jaar geleden (gelukkig) niet gebeurde.... De FIA veranderde de regels? Nou dan moeten ze nog maar eens veranderen want dit was echt een domper.
    Dat kwam ook door het moment (laatste paar ronden) maar ook de plek waar Ricardo stil viel (en vast stond?) en tot slot; hoe de safety car de verkeerde auto oppakte (Russel) ipv de kop (Max)....

Het voorstel om na ingaan van de laatste 5 ronden bij een situatie waarbij een safety car moet worden ingezet de race te staken (rode vlag) en daarmee iedereen in de pits te laten stoppen (zonder toestemming iets te doen aan de auto's) likt mij een redelijk voorstel. Je hebt dan altijd nog een super sprint race aan het einde die de boel op zijn kop zet maar nooit meer een finish achter een safety car.... Iets wat volgens mij nooit/zelden is voorgekomen en altijd een verkeerd einde is.
    Het is zoiets als penalty's in een finale bij voetballen na verstrijken van verlengingen (zouden door moeten gaan tot er een doelpunt valt, sudden death tot doelpunt)

Ik kijk alweer uit naar de volgende wedstrijd en waarvan ik niet kan voorspellen wie en hoe die gaat lopen. Mooi seizoen dus.

PS Hamilton kwam wel helemaal naar voren, knap en eigenlijk hetzelfde wat Max in 2020 deed; met een mindere wagen toch voorin komen.
    Russel komt op het podium maar starte veel verder naar voren als Hamilton. Dus ook niet verkeerd maar in prestatie toch minder dan Lewis...

3. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    En niet te vergeten: Nyck was natuurlijk nog Driver Of he Day (DOD)

4. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior

Jun 3, 2015
    605
    Compleet verslag voor de mensen die geen tv hebben?

5. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat een race daar in Singapore. Het was effe wachten op de start maar we kregen wel een mooie race te zien.

Verraderlijke omstandigheden die ook verschillende rijders in de problemen bracht. Lewis schoot rechtdoor net als Max. Wel mooi dat die 2 elkaar konden bevechten aan het einde van de race. Vettel moest ook zijn meerdere kennen.
    Max reed wel op de limiet, zat dicht achter Norris (die de hete adem goed kon hebben) en haalde iedereen die voor hem kwam binnen 5 ronden in.
    Door zijn eigen fouten (en daar mag het team best wat van gaan zeggen) is hij 7e geworden. Kritisch op het team (met kwalificatie) dan moet je dat ook zijn naar zichzelf, toch?

Perez reed foutloos en zijn beste race in zijn F1 cariere (wel met een bezoek aan de race leiding). Wordt nu ook wel spannend tussen LeClerc en Perez.
    Wie gaat 2e worden in 2022?

Tot nu toe het mooiste seizoen sinds 2000

6. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Max Verstappen voor de 2e x F1 wereld kampioen!

Wat een gegoochel weer (typisch formule 1 waar niets normaal kan gaan) aan het einde van de race.
    Ook weer super goed geregeld binnen de FIA dat dit niet gelijk (met uitleg) aan Jonny Herbert doorgeeft. Dit aangezien hij (als eerste) tegen Max zei dat hij wereld kampioen is....

Ook weer zo typisch van de FIA is het (bijna) annuleren van de race.
    Dit terwijl er ook nog de optie bestaat om de race als regen race te bestempelen (=verplicht op regen/full wet banden) met een rolling start achter de safety car te starten. Dan is er de mogelijkheid de baan droog te rijden en dus de race te laten beginnen op een meer droge baan.
    Ook het moment van banden wissel (naar intermediate) is dan aan de teams zelf. Ik blijf erbij dat dit allemaal (desnoods met een verplichte hoeveelheid brandstof (laten tanken tijdens de rode vlag) te regelen is ipv 1,5 uur vertragen en maar 50min te racen...

Ondanks al dat "regeltjes gedoe" van de FIA weer mooie acties op de baan met inhalen buitenom. Perez die echt met het mes tussen de tanden reed. Vettel die zijn beste resultaat van het seizoen boekte. Russel die (weer) werd verslagen door Lewis. Carlos die de Ferrari in de muur zette (doordat er gestart werd op een drijf natte baan wat voorkomen had kunnen worden...)

En vooraf aan de race het nieuws dat Nick de Vries zijn droom baan heeft volgend seizoen. Top dagje, zo maar effe een rondje in de F430 (zonnetje schijnt heerlijk) maken.

7. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Full Name:
    Mel
    Ben benieuwd hoe het nu in de USA gaat ...

8. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wegens regen en pekel op de wegen hier maar op de bank gaan zitten voor de eerste kwalificatie dit jaar.

Er was een hoop te doen over de rangorde en nieuwkomers (incl de herintrede van Huky) en nu weten we meer.
    Wat we niet weten is hoe AM zo snel is geworden. In het verleden heeft dit team van Stroll al vaker gekeken naar de regerende wereld-kampioen auto in de winter.
    Was het eerder de mercedes nu is er naar RedBull gekeken en heeft geholpen. Mooi voor Alonso.

Wat minder is: de chaotische toestanden bij Ferrari. Vasseur zal hopelijk schoon schip maken maar het loopt daar nog niet vlekkeloos. Het begon al met delen die van de auto vlogen in Q1.... Het ging beter in Q2 en stonden zelfs voor RedBull. In Q3 een banden set uitgespaard voor LeClerc wat hun een gelijk zet met Max in de wedstrijd.

Hulky komt met de Haas in Q1 een prestatie maar we weten in de wedstrijd zakken ze vaak wat af. Ook Alonso in Q1 en met een snelle auto op de longruns volgens veel teams.
    Max was niet uitgegaan voor een Pole maar haalde die toch binnen. Het zal een spannende wedstrijd worden hoop ik. Er wordt in ieder geval door meerdere teams op ingezet. Mercedes (0,6 sec achter pole) is het stilste team en presteert nog niet. Hou ze in de gaten want ze geven nooit op. De party mode van de motor lijkt nu echt niet meer te bestaan. Ze hadden verwacht niet op pole te staan en zetten volop in op race. We gaan het zien

9. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    741
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Party mode mogen ze natuurlijk ook niet meer gebruiken sinds een jaar of 2 a 3, vaste motorstand sinds FP3 die ze rest van weekend moeten gebruiken, mag alleen terug geschroeft worden als er problemen zijn, maar mag niet terug omhoog geschroeft worden later....

Ben benieuwd dit seizoen, hoop op rijderstitel naar Max, en constructeurs naar Ferrari, ze hebben nou geen coureurs bij Ferrari tegenwoordig waar ik voor ga staan juigen persoonlijk, moet ik er toch 1 kiezen dan Sainz, vind LeClerc een beetje veel huilie huilie doen over de board radio net als Hamilton dat heel veel doet als hem iets niet zint

10. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Mooi dat Alonse 3e werd en super-resultaat voor RB natuurlijk.
    Max laat ook direct zien, dat Perez toch echt de 2e rijder is.

Melvok likes this.
  11. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Max sim versus F1 racing:

Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat

12. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Full Name:
    Mel
    Volledig mee eens !

Maar ook een duveltje uit een doosje: de ouwe vos Alonzo !

Geweldig: lijkt herboren :)

13. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Ook de F1 denkt na over het gebruik van eFuel. Formule 1-wagens zouden halfweg dit decennium kunnen gaan racen met synthetische brandstof. Dit type brandstof zou een erg goedkope game-changer kunnen worden. Het vermindert de uitstoot van race-auto’s maar met de F1 als boegbeeld van de mondiale auto-industrie zou het kunnen doorsijpelen naar alledaagse voertuigen, vliegtuigen en zelfs vrachtschepen.

Pat Symonds, de huidige Chief Technical Officer van de F1, stelt dat de brandstof klaar is om al ingezet te worden in de motorsport. Met andere woorden, het is niet nodig om de huidige motor van een raceauto aan te passen. Wanneer een F1-auto deze hernieuwbare brandstof verbrandt, verwachten Symonds en zijn team dat de uitstoot minstens 65% minder zal zijn dan bij het verbranden van traditionele benzine.

Voor alle duidelijkheid: bij het verbranden van hernieuwbare brandstof ontstaat nog steeds kooldioxide als bijproduct, en er is energie nodig voor de productie ervan. Symonds legt echter uit dat er geen netto CO2 wordt gecreëerd. “Het is een totaal circulair iets,” zei hij. “We produceren geen CO2 dat op dit moment niet al in de atmosfeer zit; we halen het uit de atmosfeer, we gebruiken het en we stoppen het weer terug in de atmosfeer.

Bron:: https://nl.motocrossmag.be/index.php/2022/02/techniek-is-efuel-een-alternatief-voor-elektrisch-rijden/#.ZB8kX2S0slS

Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat

14. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  15. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Full Name:
    Mel
  16. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Verstandig besluit gezien de situatie aldaar. En ze zijn er nog niet als je naar de weerkaarten kijkt...
    De hulpdiensten moeten in mijn ogen prioriteit geven aan hulp en dan pas aan sport/F1.

Zelf heb ik helaas ook de beslissing moeten nemen de trip (Como en omgeving) in te moeten korten. Dat is dan wel in de bergen/Alpen en zijn straten die blank staan niet te verwachten maar het is er ook niet echt het weer voor om met +500Pk op gladde pasjes te gaan rijden...
    Het sneeuwt zelfs op bepaalde hoogtes. Door de bewolking is de zon ook afwezig en is een terrasje dus ook niet aangenaam. Dit nog afgezien van de temperatuur die gewoon laag is (lees: koud).

Kortom de trip dus maar uitgesteld naar een latere periode. De route door de Dolemieten en GrossGlockner blijft dus voor nu op de plank liggen.

17. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Full Name:
    Mel
  18. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Mooie beelden Mel.

effe terug naar F1. Max was weer klasse apart in de kwalificatie vooral in Q2.
    Na de wedstrijd vertelde hij dat ze de strategie hadden aangepast naar de weer omstandigheden. Stee vast als eerste naar buiten. dat leverde pole op in Q3.

Hulkenberg is mijn inziens onterecht bestraft

19. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Full Name:
    Mel
    Helaas maakt het SF team een blijvend zwakke indruk ....

20. Stefan328gts

Stefan328gts Karting
    BANNED

Dec 16, 2013
    104
    maar wel Le Mans gewonnen

Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk

21. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Full Name:
    Mel
    Compleet andere orde ... dit gedoe is niet goed voor de fabriek ... we hebben overwinningen nodig !

22. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Nou Le Mans is net zo belangrijk als F1. En misschien wel iconischer.
    En Ferrari heeft ook de 24U van de Nurburgring gewonnen met 296 GT3.

23. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik denk dat Le Mans qua PR waarde niet in de buurt komt van de F1.

Is ook al heel niet echt een serieus te nemen race vind ik.

Veel jaren deed er maar een fabrieksteam mee en in een jaar als dit jaar is winst of verlies voor een groot deel bepaald door extra gewicht dat je wel of niet redelijk arbitrair en als gevolg van wel of niet succesvol achter de schermen lobbyen wordt toebedeeld. Daar heeft Ferrari denk ik dit jaar de overwinning ook aan te danken

24. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Tja Le Mans is echt een iconische race, maar mss leeft het in NL idd minder hoor.
    LM bestaat al 100 jaar he. F1 is pas een broekie :)

Share This Page