E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 49 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,433
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Tja…..maar vandaag in het nieuws dat Alliander de stroomvoorziening niet meer kan garanderen door de grote vraag en een op de drie straten open moeten om alle kabels en voorzieningen aan te passen. Lekker efficiënt om jaren de boel open te gooien voor glasvezel en nu de komende twintig jaar opnieuw voor onze stroomvoorziening, wat een stelletje amateurs zijn het toch bij de overheid. Kost gelukkig allemaal niets…….

rob.kruiswijk and DutchFerrari like this.
  2. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Image Unavailable, Please Login

Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat

3. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Zo’n 70% vd verkochte auto’s wereldwijd worden verkocht in de VS, Europa en China. Die regio’s geven allemaal ‘gas’ als het gaat om EV’s. Ongelooflijk hoe snel de productiecapaciteit bijvoorbeeld vior EV’s in China de afgelopen jaar de grond uit is gestampt.

4. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Nederland,
    situatie januari 2023:
    11.000.000 personen auto’s (<3500kg)
    300.000 BEV’s [emoji106]
    18 miljoen inwoners

Hier een overzicht van de 70 operationele elektriciteit centrales in Nederland.
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektriciteitscentrales_in_Nederland

64 daarvan moeten dus nog verdwijnen om de huidige elektriciteit vraag nu KlimaatNeutraal op te wekken. En met de bizarre elektrificatie plannen zal deze vraag een factor 3-4 groeien en 1 op de 3 straten open moeten voor dikkere kabels.

We hebben nog steeds geen milieu vriendelijke efficiënte economische energie drager gevonden om elektriciteit in Nederland op te slaan.

En maar door blijven drammen om iedereen naar een EV en warmtepomp te pushen, hoe we die dingen economisch en KlimaatNeutraal van elektriciteit gaan voorzien weet niemand. We weten het zelfs niet voor alle andere dingen die al decennia lang aan het elektriciteitsnet hangen, en worden alvast voorbereid op mogelijke electriciteitsnet blackouts, een soort van nieuw normaal.

Laat dat ff inwerken op je brein, dit is alleen Nederland 11 miljoen personen auto’s (<3500kg) en 18 miljoen inwoners, waarvan een hele grote groep gebrainwasht is en denkt dat als wij voorlopen in kennis en het beste KlimaatNeutrale jongetje van de klas worden de wereld gaan redden en veel geld kunnen verdienen.

Voorlopig zijn we in Nederland een proeftuin, kost het bakken met subsidie geld, Nederland/Europa en Californië/VS gaan de wereld niet redden met hun KlimaatNeutraal droom.

In China bouwen ze nog even snel 150gigawatt aan nieuwe kolen centrales erbij om aan de elektriciteit behoefte te kunnen voldoen. Kolen, omdat het economisch haalbaar is om te blijven concurreren op wereld niveau.

5. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    741
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    In china zijn ze tenminste snugger en kijken ze op een realistische manier naar dingen, Iedereen weet dat wat we hier doen niet werkt, een groepje wilt CO2 neutraal (althans dat roept de overheid. het zal mij weinig boeien eerlijk gezegd) hier in nl bouwen we graag lucht kastelen met allemaal ******** vanuit de linker partijen om mensen proberen te brainwashen ze te laten geloven dat de EV en warmtepomp de oplossing is...

Ze willen hier alles koste wat kost door de strot van de mensen rammen, ondanks dat je merkt dat er weinig raakvlak is. Het is niet voor niets dat groepen mensen terug naar benzine autos etc gaan nu de subsidies minder worden en het voordel TOV brandstof minder word, laat toch echt zien dat ze het puur deden om de financien en niet omdat ze het fijn vinden rijden of om het millieu ofzo (logisch natuurlijk, die duracell dingen rijden ook voor geen meter is mijn ervaring, en ze rijden allemaal ook nog is exact hetzelfde)

Nou ik kan je vertellen we hebben net vorig jaar een nieuwe CV laten installeren, en de nieuwe leasert die besteld is, is absoluut geen EV geworden...

Ajax de 1e and rob.kruiswijk like this.
  6. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Zie een interessant artikel in het FD vandaag over de explosieve groei van batterijcapaciteit in NL:

https://fd.nl/bedrijfsleven/1468961/nederlandse-superbatterijen-voor-groene-stroom-in-opkomst-pjc3cab29R6D

"Afgelopen jaar werd 32% van alle elektriciteit in Nederland opgewekt uit zonne- en windenergie, een stijging van 7 procentpunt vergeleken met 2021. Het Planbureau voor de Leefomgeving verwacht dat dit doorgroeit naar 85% in 2030."

"Tot nu is voor 34 gigawatt (GW) vermogen voor batterijaansluitingen aangevraagd die de komende jaren gebouwd moeten worden. Het gaat om ongeveer vijfhonderd projecten, waarbij het gros van de aanvragen in het afgelopen half jaar is gedaan."

7. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #1207 rob.kruiswijk, Mar 10, 2023
    Last edited: Mar 10, 2023
    Even een voorbeeld over de zonne-energie opwekking zonder paneel groei:
    2021 had 1800 zonne-uren
    2022 had 2233 zonne-uren
    Een stijging van ruim 24% aan zonneuren
    Normaal hebben we 1774 zonne-uren per jaar.

Zon en wind energie blijven wiebelstroom genereren. We hebben nog steeds geen milieu vriendelijke efficiënte economische energie drager gevonden om elektriciteit in Nederland op te slaan.

Zolang die energie drager niet beschikbaar is komt er helemaal niets van dat klimaat neutrale sprookje terecht. Iedereen weet dat ondertussen.

Voorlopig blijft de klimaat neutrale route een spannend verzinsel. Economisch niet haalbaar en met de technologie die we voor ogen hebben is het milieu technisch een compleet drama aan het worden.

8. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #1208 rob.kruiswijk, Mar 10, 2023
    Last edited: Mar 10, 2023
    Net even bekeken hoe dat nu zit met die groei van 77% aan batterij projecten (eind februari 2023) van totaal 34GW (ten opzichte van oktober 2022 met 19,2GW).

Meer dan een bij elkaar gesprokkelde ongequaliseerde sales tunnel is het niet, waarvan het gros van de projecten nog in verkenningsfase zitten en de eerste offerte nog moeten ontvangen. Ook de terms en condition met betrekking tot het aansluiten van de batterij op het hoogspanningsnet zijn sommige partijen nog aan het uitwerken. Het zal nog wel even duren voordat er duidelijkheid is over de TCO en ROI van dit soort (milieu vervuilende) batterij projecten. Er zullen toch wel wat boeren uitgekocht moeten worden voordat er gestart kan worden met het bouwen van dit soort batterij projecten?

details zie o.a. :
    https://www.stratergy.nl/post/34-gw-aan-batterijprojecten-in-beeld-bij-netbeheerders-per-eind-februari-2023
    https://www.stratergy.nl/post/batterijen-dreigen-energiemarkten-te-overspoelen-20-gw-in-pijplijn

De uitwerking van de routekaart voor batterijen die minister Jetten begin 2023 wil presenteren, is van groot belang voor de verdere uitrol van batterijen in ons energielandschap..... vroeg mij direct af of er al een subsidie potje voor deze mega batterijen beschikbaar is :)

Ik zou zeggen trek zelf je conclusie.

9. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Geezzz wat ben jij een probleemdenker zeg. Heb je ook oplossingen of loop je alleen azijn te zeiken….
    Het momentum is daar en gelukkig zijn er ook veel mensen bezig oplossingen aan te dragen. Ik zit in Italië en gelukkig realiseert men zich hier dat de droogte in de meren nu echt een probleem is. Ook hier is men bezig met oplossingen. Veel subsidies voor renovaties, zonnepanelen en -opslag. En een besef bij de mensen dat er wat moet gebeuren.

Ciao
    Oscar

Ferryducati likes this.
  10. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob

11. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Wat een negatief gedoe allemaal bij jullie. Eerst Corona en nu deze thread. Alleen maar problemen of suggestieve cq onjuiste informatie delen en geen oplossingen aandragen.
    Jammer dat jullie hard bezig zijn een leuke hobby site met zure en onjuiste info te larderen.
    Ciao
    Oscar

Ferryducati likes this.
  12. ylshih

ylshih Shogun Assassin
    Honorary Owner

Mar 21, 2004
    20,294
    Northern CA
    Full Name:
    Yin
    Ferryducati and ChrisW1 like this.
  13. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    741
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    No clue what P&R is but ok... How to ruin a perfectly good local discussion, not everyone wants to have these discussions on a global scale...

Ajax de 1e likes this.
  14. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    #1216 ChrisW1, Mar 16, 2023
    Last edited: Mar 16, 2023
    Politics & Religion (="P&R") is not allowed on this Ferrari forum, except in the dedicated P&R section (accessible only for paid members).

Very good policy IMHO. Would be good if a moderator would police that more strictly.

This thread could IMHO be interesting for posting and reading about (technical) news about, and experiences with, EV's. Especially if it relates to sports cars and Ferrari. Pointless to discuss here whether EV's should be promoted by governments, to discuss the entire energy transition or to discuss even broader political topics.

milko1969 and Ferryducati like this.
  15. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Dit linkje dat Oscar had geplaatst is ook verwijderd in het kader van de grote schoonmaak maar vond ik wel interessant:

https://www.motor1.com/features/656966/future-evs-worth-waiting-for/

Ben wel benieuwd wat de eerste elektrische Ferrari wordt in 2025. Ik had een elektrische SUV verwacht als eerste model maar de verhalen lijken nu volgens mij meer naar een sportiever model te gaan.

16. Maximus1973

Maximus1973 Formula 3

Oct 29, 2016
    1,538
    Draadje vol met concept cars..... We shall see.

Elektrificatie kan prima werken als we daardoor maar de machtige 6.5V12 kunnen behouden.
    Stiekem begon het wel een beetje te kriebelen op vreemde plekken na het zien van Lamborghini's nieuwe V12 blok!
    Pakt Lambo/Audi dat goed aan (en dat kunnen ze) heb je alle voordelen van een EV, instant power en koppel, in combinatie met een prachtige V12 voor toeren en geluid.
    Als Ferrari fan ben ik benieuwd of Maranello aan het zweten is geraakt na het zien van deze specs.

328gts1987 likes this.
  17. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,433
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Denk niet dat die zo gauw zenuwachtig worden daar…..

18. Maximus1973

Maximus1973 Formula 3

Oct 29, 2016
    1,538
    We hopen van niet, mar een bepaalde koerswijziging is niet zo maar gemaakt,
    Er zij best wel een aantal leden op dit forum die regelmatig zich erg negatief uitlaten over de gekozen toekomst strategie; leden die vaak inside info hebben…..
    Als Ferrari stopt me de V12 en Lambo doorgaat heeft dat nogal wat consequenties.

19. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  20. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Zoals ik eerder schreef; de interoperability tussen verschillende leveranciers van EV inductie laad systemen is een grote uitdaging, nu is er wellicht ook een nieuwe technologie in opkomst.

Met de komst van nieuwe inductie laden technologieën blijft interoperability een mooie uitdagingen tussen de verschillende producenten van EV inductie laders. Inductie laden op openbare parkeerplaatsen zullen we voorlopig niet zien. Het sjouwen met dikke kabels is nog lang niet voorbij. Ondertussen wordt het land volgezet met laadpalen met alleen kabel aansluitingen.

https://www.change.inc/mobiliteit/doorbraak-in-draadloos-opladen-van-elektrische-veerboten-en-vrachtwagens-39659

21. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Met de versobering van de fiscale voordelen voor elektrische auto’s neemt ook het animo onder leaserijders af om te kiezen voor een elektrische auto.

Best wel grappig [emoji3] dat de zakelijke lease rijder zometeen verplicht wordt om in een elektrische auto te rijden.

https://www.autovisie.nl/nieuws/elektrische-auto-minder-populair-kopers-occasions/

Ben erg benieuwd wat er straks met het overschot aan (te dure en veelal met een kleiner accu pakket < 50KW)) BEV auto’s gaat gebeurden. De lagere actieradius van de 2de hands BEV-ertjes is natuurlijk ook niet meer van deze tijd.

De lease maatschappijen hebben ook een hoger afschrijving op de BEV vloot. Als dat naar goed gaat….

22. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Die afschrijving valt volgens mij juist mee.
    En een Hyundai Kona van 4 jaar oud heeft nog gewoon een range van 400km hoor. Dus die kan nog jaaaren mee.

Een gebruikte Kona EV uit 2018 kost gewoon 25-35K.
    Vergelijk die restwaarde maar eens met een vergelijkbare benzine auto.
    Kona op benzine kost iets van 13-23K.

23. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #1225 rob.kruiswijk, Mar 23, 2023
    Last edited: Mar 23, 2023
    Ik vroeg me af hoe rustig je dan dan moet rijden om die 400km op 1 accu lading te halen.
    In de winter ga je die 400km nooit halen met een 0 jaar oude Kona.
    En in de zomer op de snelweg moet je ook niet harder gaan rijden dan 100km/h anders haal je die 400Km niet.

https://www.ferrarichat.com/forum/posts/148299014/

Hoe zit het met de Kona afschrijving na 4 jaar? De Kona EV garantie van 8 jaar/160.000km dat wordt dan toch wel een 2de hands dingetje. Ook gebruikte Kona’s zijn nu minder populair aan het worden.

Share This Page