Roadtrip Italie 2022 / Challenge and GT Days / Vernasca Silver Flag / Maranello / Cavalcade Icona / | Page 2 | FerrariChat

Roadtrip Italie 2022 / Challenge and GT Days / Vernasca Silver Flag / Maranello / Cavalcade Icona /

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 575 GTC, Mar 13, 2023.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ja maar Thijn is ook een speciale. Doet met zijn mondial wat hij wil. Rijdt al 2 jaar met een bumper die wat schade heeft. Boeit niet want hij rijd er graag in (en dan zie je dat niet).
     
    MvT likes this.
  2. roger_l

    roger_l F1 Rookie

    Apr 27, 2002
    2,707
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    De Mondial werd in één klap een one-off, of eh, one-of


    Image Unavailable, Please Login
     
    MvT likes this.
  3. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Zonde inderdaad, maar hij heeft er een rode bumper op zitten toch?
     
  4. 575 GTC

    575 GTC Formula 3

    Apr 3, 2006
    2,412
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    Dag 7 - Zaterdag 11 juni, Trente / Vernasca Silver Flag

    Ook voor vandaag staan er weer een aantal mooie bergroutes op de planning. Vanaf de camping start mijn route meteen alweer slingerend omhoog naar de Passo Brocon. Onder aan de pas zie ik borden staan dat deze is afgesloten maar ik kan wel gewoon doorrijden. Onder het mom van ik zie wel hoe ver ik kom besluit ik toch door te rijden. Na een km of 10 kan ik toch echt niet meer verder. Twee Italianen zijn druk bezig met kabels aanleggen en zijn verre van blij om mij te zien, ik versta niet wat ze zeggen maar dat is mij wel duidelijk. Ik geef aan dat ik graag een stukje doorrij zodat ik kan keren maar dat zit er echt niet in. Dus dat wordt in zijn achteruit naar benden totdat ik kan keren. Na een spannend stukje heel voorzichtig achteruit te zijn gegaan kom ik op een ietsje breder stuk uit. Hier kan ik net keren tussen een aan de ene kant van de weg een muurtje en aan de ander kant een vangrail.

    Na deze ervaring kan ik mijn weg weer veilig naar beneden vervolgen. Een voordeel was wel doordat de weg is afgesloten is er ook geen overig verkeer daar maak ik dan ook optimaal gebruik van, Ideaal om rustig foto’s te maken.

    Door deze afsluiting moet ik een stuk omrijden via de SS50, dat is zeker geen staf. Deze weg bevindt zich in een kronkelend dal. Om bij Trente te komen volgt er wel een stuk snelweg, iets minder leuk maar hierdoor verlies ik niet heel veel tijd.

    Ten westen van Trente ligt de SP85 een weg met maar liefst 40 haarspeldbochten over een kleine 20 km met een klim van 1400 meter. Na een ontelbare hoeveelheid bochten en al aardig wat hoogte gemaakt te hebben rij ik een dorpje binnen en verwacht dat nu toch wel bijna op de top moet zijn. Tot mijn verbazing en vreugde is het feest nog niet voorbij en gaat de weg nog een heel stuk omhoog om uiteindelijk toch bij de top van de Monte Bondone uit te komen.

    Hier rij ik via de SP25 weer naar benden, een weg met de breedte van een fietspad. Gelukkig kom ik hier niemand tegen op een paar motorrijders na die net kunnen passeren.

    Bij Mori rij ik de SP3 op deze weg loopt aan de oostkant over de bergen van het Gardameer. Een gevarieerde en adembenemende route die mij ter hoogte van Bardolino weer naar beneden brengt. Ook deze route is op sommige stukken aan de smalle kant.
    Bij Peschiera del Garda schiet ik de snelweg op omdat ik vandaag voor het eind van
    de middag in Castell'Arquato wil aankomen.

    Castell'Arquato is een dorpje in de regio Parma. Hier vindt jaarlijks een heuvelklim plaats. De Vernasca Silver Flag
    De start is in het dorpje Castell'Arquato. De deelnemers volgen een parcours van 8,5 km over de openbare weg om op de heuvel in Vernasca aan te komen.

    Aan het eind van de middag kom ik in Castell'Arquato aan, eerst op zoek naar een parkeerplaats dat valt nog niet mee het hele dorp staat vol met liefhebber auto’s. Na een plaatsje gevonden te hebben loop ik richting het centrum hier zie ik een bonte verzameling van deelnemers; klassiekers, formuleauto’s, sportprototypes en moderne sportauto’s. Heerlijk om hier de benzine op te snuiven, van alles uit diverse raceklassen komt voorbij; Le Mans, Mille Miglia, Rally Sport. Er hangt een zeer relaxte sfeer en je kunt overal bij komen.
    In Salsomaggiore Terme een kleine 20 km verderop sluit ik mijn dag af met een heerlijk diner en zoek ik mijn hotel op.
    Image Unavailable, Please Login
     
  5. 575 GTC

    575 GTC Formula 3

    Apr 3, 2006
    2,412
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    Dag 8 - Zondag 12 juni, Vernasca Silver Flag / Maranello / Modena

    In de ochtend rij ik eerst weer naar Castell'Arquato om daar weer te gaan kijken naar al het moois. De dag ervoor was ik er pas aan het eind van de middag waardoor ik niet alle deelnemers kon zien. dat kan nu mooi wel. Na genoten te hebben van al het moois zet ik mijn reis voort naar Maranello.

    Vandaag is de formule 1 race van Azerbaijan. En wat is er mooier om als Ferrari-fan samen met Italiaanse fans in Maranello waar de Ferrari fabriek zich bevindt formule 1 te kijken.

    Als tip had ik gekregen om bij Enzo Ferrari Auditorium Formule 1 te gaan kijken. In een goed gevulde bioscoopzaal lopen de verwachtingen hoog op. Charles Leclerc start de wedstrijd vanaf de pole-position. Al vlug blijkt dat het een race voor de Ferrari-fans is om snel te vergeten. Halverwege de race liggen beide Ferrari’s er al uit. Ondanks dat het niet het gehoopte feestje is geworden in Maranello was het toch een unieke ervaring om mee te maken.

    Omdat er op zondag veel dicht is in Maranello en daardoor niet veel te zien is, rij ik door naar Modena. Maar kan het niet laten om nog even mijn auto voor de Fabriekspoort op de foto te zetten.

    Net buiten Maranello zit een bedrijf waar normaal veel Ferrari’s buiten staan voor transport. Hier besluit ik een kijkje te gaan nemen. Tot mijn verbazing staan er nu ook aan aantal prototypes tussen. Zoals de Ferrari SUV/Maserati Levante Mule en een Roma Spider.

    Nog even kijken bij het fabrieksterrein van Maserati in Modena voordat ik bij mijn hostel incheck
    Na het inchecken verken ik het centrum en sluit de dag af met een ijsje en een diner.
    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
    Harry-SZ, bertdeboer340 and roger_l like this.
  6. 575 GTC

    575 GTC Formula 3

    Apr 3, 2006
    2,412
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    Dag 9 - Maandag 13 juni, Maranello / Bagni di Tabiano

    Omdat er op maandag meer te doen is in Maranello besluit ik om weer een kijkje te gaan nemen. Het museum sla ik over omdat vrijwel alles wat er staat ik al een keer gezien heb en geen zin heb om te betalen voor een statische tentoonstelling. Vooral

    omdat ik tijdens deze trip zoveel al heb gezien voegt het nu niet veel toe. Na een rondje Maranello gedaan te hebben besluit ik aan het eind van de ochtend naar mijn hotel te rijden in Bagni di Tabiano om hier de rest van de dag van het zwembad te genieten.
    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
    Harry-SZ, bertdeboer340, Jeka and 2 others like this.
  7. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Leuk verslag Giaro !

    Wat was dat in die vrachtwagen (Foto 4) ?

    Een restauratie project of een splinternieuwe auto ?
     
  8. Fvo

    Fvo Rookie

    Nov 29, 2022
    48
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
  9. 575 GTC

    575 GTC Formula 3

    Apr 3, 2006
    2,412
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    dit is een nieuwe caresorrie in dit geval van een 812 gts Deze worden zo getransporteerd om gespoten te worden (Bij Zanasi)
     
  10. 575 GTC

    575 GTC Formula 3

    Apr 3, 2006
    2,412
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    Dag 10 - Dinsdag 14 juni, Ferrari Cavalcade Icona / Mille miglia 2022.

    Tijdens mijn trip had ik als tip gekregen dat vandaag de Ferrari Cavalcade Icona plaats zou vinden. Omdat ik van te voren vrijwel niets had geboekt was ik nog vrij om mijn planning hierop aan te passen anders had ik nu in de omgeving van Brescia of aan het zuidelijke deel van het Gardameer gezeten. Na rustig mijn dag begonnen te zijn kom ik aan in Colorno een plaats ten noorden van Parma. Hier komt de Ferrari Cavalcade Icona voor een lunchstop bij het Ducal Palace of Colorno. Een prachtig gebouw met een Franse tuin. In de brandende zon sta ik te wachten op ruim 70 Monza’s van meer dan 20 verschillende nationaliteiten.

    Ik ben ruim op tijd en het is nog rustig rondom het Paleis. Niet veel later komt er een vrachtwagen aanrijden, de laadruim gaat open en geeft mij zicht op twee blauwe Monza’s. Deze worden uitgeladen. Een teken dat ik op de juiste locatie ben. Tevens komen er twee Ferrari’s aanrijden, de eigenaren stappen uit en stappen over in de twee Monza’s die net zijn uitgeladen en rijden de tuin van het paleis binnen. De twee overgebleven Ferrari’s worden ingeladen in de vrachtwagen waar de Monza’s uitkwamen.

    Iets later dan de planning volgt een kleurrijk tafereel van uniek samengestelde SP1’s en SP2’s. Deze draaien een voor een het plein op. Ze komen echt overal vandaan: Dubai tot Japan en van Nederland tot de VS. Ik kom ogen tekort om al deze bijzondere specificaties in mij op te nemen.

    Na deze unieke en indrukwekkende ervaring ga ik door naar Brescia een kleine 100 km noordelijker. De reis verloopt vlot en voorspoedig totdat ik bij Brescia de snelweg afdraai richting de tolpoortjes. Ik sluit aan in de rij voor het tolpoortje voor mij staat een SUV. Het verkeerslicht boven het poortje wijzigt naar rood en de auto voor mij zet hem in zijn achteruit. Ik druk nog mijn claxon in maar helaas mocht dit niet helpen en rijdt de SUV in zijn achteruit tegen mij aan. Een paar woorden die niet voor herhaling vatbaar zijn komen uit mijn mond.
    We zetten beiden onze auto aan de zijkant van de weg.
    Gelukkig is de eigenaar erg bereid om mee te werken en zijn de papieren vlot ingevuld.
    De SUV gaat er weer vandoor en ik wil ook weer verder maar ik was zo stom geweest om mijn auto in het contact te laten staan met de lampen, navigatie en telefoon nog aan. Dus accu leeg. Dat kan er ook nog wel bij.
    Ik pak mijn startkabels erbij en meteen stopt er een busje met de vraag of hij kan helpen. In gebrekkig Engels helpt de goeie man mij weer verder en kan ik mijn reis met een uurtje vertraging gelukkig weer vervolgen.

    Bij de Fiera in Brescia vindt de keuring plaats van de deelnemers van de Mille Miglia. Een imposant tafereel waar je ogen tekort komt. Automobielen die je normaal alleen in musea achter een hekje ziet. Nu staan ze bij elkaar alsof je op de parkeerplaats bent van de plaatselijke supermarkt. Zowel deelnemers van de Mille Miglia als van de Tribute waar de moderne Ferrari’s aan meedoen komen hier samen. Buiten staan diverse trailers opgesteld waar tussen een aantal deelnemers staan alsof het niets is.

    Na alweer mijn ogen uitgekeken te hebben nog even naar het centrum van Brescia toe om hier de sfeer te proeven. Ook hier staat alles in het teken van de Mille Miglia. Een unieke sfeer waarbij het lijkt of bij iedere Italiaan benzine door zijn aderen stroomt in plaats van bloed. Vaders poseren trots met hun kroost bij al dat moois terwijl de moeder een foto maakt. Kinderen worden groot gebracht met liefde voor auto’s

    Als afsluiting van de dag nog even rustig toeren langs het Gardameer bij ieder hotel staan wel bijzondere auto’s van zowel deelnemers als bezoekers. Deze rit voelt als een toer door een snoepwinkel. Nog even een ijsje halen in Sirmione om vervolgens door te rijden naar Peschiera del Garda waar ik overnacht.
    Image Unavailable, Please Login
     

Share This Page