Duidelijk maar kan het zo zijn dat met de zwarte dop (“geventileerd “) dat het middel erger is dan de kwaal? Maw geen zwarte dop laten monteren?
Als er vocht bij kan komen is nooit goed. Elk hydraulisch systeem moet gesloten zijn. Waarom zou je anders remmen ontluchten?
Het reservoir potje/bakje maakt niet direct onderdeel van het druk gedeelte van je remmen. Reservoir zorgt er alleen voor dat de pomp genoeg olie aanvoer heeft. Persoonlijk denkt ik dat elk remsysteem een beluchtingsgaatje heeft in de dop. Als je remblokken slijten zakt het niveau in het reservoir. Alleen daarom al zal het reservoir belucht moeten worden om vacuum te voorkomen. Remolie heeft het negatieve eigenschap om vocht aan te trekken. Vandaar ook dat remolie op den duur donker word van kleur, dit komt door vocht dus. Uiteindelijk gaat dat tenkoste van je remdruk.
klopt, alleen de laatste zin behoeft wellicht wat nadere uitleg. Dat remolie vocht aan trekt en daardoor wat verkleurt is waar, maar daardoor zakt je remdruk natuurlijk niet. Het probleem bij oude remolie is dat, doordat deze meer water bevat het kookpunt lager wordt. Een laag kookpunt van je remolie in systeem, en m.n in je remklauw kan de remolie doen koken. Dan ontstaat er dus gas in je systeem. En uiteraard is gas wel samendrukbaar en verlies je daardoor remdruk.
Uiteindelijk zeg je toch het zelfde? Resultaat van water in je remolie is dat je vroeg of laat remdruk verliest
En dat is nu net de issue (naar wat ik begrijp als doel van de terug-roep-actie). De originele geleverde dop is (volledig) dicht en veroorzaakt een vacuum. De zwarte (nieuwe) dop die erop komt met de terug-roep, heeft dus een opening "snee" waardoor dit dus opgelost wordt. Of heb ik dat mis? @ Marc, goeie
Heb jij al plannen voor je winter 2023 - 2024 project? Ik ben al druk in de voorbereiding. Mijn eerste project voor komende winter word de zekering en relais houder terug te brengen naar originele staat. Zoals we weten is de originele zekering en relais houder een zwakke schakel in de Testarossa. De printbaan van het relais welke de benzinepomp aanstuurt brand uit vanwege een te hoge stroom en warmte ontwikkeling. Hier word vaak door wat knip en plak werk een by-pass gemaakt. Dit zit niet lekker en met betrekking tot de betrouwbaarheid wil ik het weer op orde brengen. Hiervoor het ik een nieuwe verbeterde printplaat gekocht om het weer terug te brengen naar origineel met verbeteringen. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Carlos, Voor je de kabels van de witte pluggen verwijdert, doe je er goed aan om een fijne elektrische draad aan te brengen rond iedere kabel afzonderlijk. Hierdoor ben je zeker dat de kabels op volgorde blijven bij het terugplaatsen. Zoals op de foto hieronder. Er zijn namelijk enkele kabels met dezelfde kleurcode in eenzelfde plug waardoor verwisseling mogelijk is. Image Unavailable, Please Login Verder is het eenvoudiger eerst de witte pluggen te plaatsen (vanaf links te beginnen, verder de onderste links, daarna rechts en vervolgens de rechter plug) en pas daarna de zekeringen en relais. Snijd de nieuwe witte pluggen diep genoeg in en breed genoeg om ze gemakkelijker over de draden te kunnen duwen. Ook is het belangrijk te kijken of de goudkleurige connector wel op zijn plaats zit...soms is die naast de connector op het bord geduwd en dit is niet altijd zichtbaar. De draden moeten recht zijn en er mag geen krul zijn tussen de witte plug en het bord. Image Unavailable, Please Login Als je 2 dikke draden hebt om in 1 gat te duwen, beter een dikkere draad solderen op de 2 dikke draden en dan die ene door het gat steken. Dat is gemakkelijker om de plug op zijn plaats te duwen. Dit zijn de draden die je rechtstreeks met elkaar kunt verbinden buiten het bord. Deze draden gaan het bord binnen maar doen daar niets en gaan vervolgens het bord weer buiten. Dus om minder hitte building en slecht contact te hebben misschien beter deze buiten het bord met elkaar te verbinden. Image Unavailable, Please Login Zo, succes bij het plaatsen en wees geduldig !! As je nog vragen hebt kun je een private conversatie beginnen. Guido
En Guido kan het weten. Hij maakt ze voor Redbay. Ik heb er zelf ook zo eentje gehaald en in mijn Testarossa laten plaatsen. Ben heel tevreden Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
Voor ik het vergeet...de nieuwe witte pluggen hebben geen veiligheidsnokjes...je zal eerst moeten uitzoeken waar en hoe je ze moet plaatsen alvorens te beginnen met draden te plaatsen. Je kan de pluggen namelijk omdraaien (bovenkant onder en vice versa) waardoor je opnieuw moet beginnen indien fout.
Het is even .... een werkje ... Beter: haal de 5 zwaarste stroomtrekkers er af en geef die een separaat relays bord. Er is van Helms een upgrade te koop. Onzichtbaar voor de buitenwereld maar uiterst effectief.
Mel, het heeft geen zin extra relais bij te plaatsen en het oude bord te blijven gebruiken. De draad connectors zijn gewoon te klein bemeten om bij piekverbruik de stroom door te laten. Deze borden zijn meer dan 30 jaar oud en de plastiek layers zijn gewoon "op"...
Tja in die tijd had je niet veel keuze. Je hebt me nog foto's gestuurd van je bord en met de hulp van een zekere Joe uit NY, is het gelukt om het schema voor een 512TR te tekenen. Ik zou Helms en co een dankjewel briefje moeten sturen. Het is na het lezen van de hoe en wat historie over hun "oplossing" dat ikzelf een bord ben beginnen te maken. Ik kon mij toen niet voorstellen dat er mensen waren die meer dan 1500 $ betaalden voor enkele draden en een paar relais. We zijn nu 10 jaar verder en gelukkig is er meer en betere keuze....en veel goedkoper.
Ferrari Liefhebbers, Mijn eerste winterklus (ook al is het nog geen winter) zit erop. Zoals eerder aangekondigd stond het wisselen van mijn zekeringen/relais bord hoog op de lijst. Met veel zin en moed gestart aan deze klus. Gelukkig wat tips van Guido meegekregen hierin. Om eerlijk te zijn is het mij best wel tegen gevallen. De positie en de hoeveelheid werkt is best veel. Diverse kabels zijn voor het mooie te kort en moeten verlengd worden. Op advies van Guido van 2 naar 1 maken is inderdaad wel noodzakelijk. Al met al veel soldeerwerk. Ook in je achterhoofd dat de foutmarge erg klein is om het tot een goed einde te brengen. Mijn voorgangers (de Ferrari specialisten in Nederland) hadden in verband met de bekende uitgebrande printbaan meerdere noodreparaties uitgevoerd. Deze reparaties waren niet iets om trots op te zijn (snel vergeten) en dus ook direct hersteld. Op de foto's is duidelijk te zien dat ik het niet voor niets hebben gedaan. De eerste keer de accu inschakelen en de motor starten was een spannend momentje. Gelukkig was alles oke en werkt alles naar behoren. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Proficiat Carlos !! Het is nu eenmaal zo dat je door de zure appel moet bijten met de installatie van het nieuwe bord. Maar eenmaal deze klus geklaard, heb je ook weer jaren plezier van de wagen. Het ziet er ook nog geweldig uit al is het bord uit het zicht verborgen. Allez, weer een happy customer...maakt mijn dag weer goed !
Bedankt Guido! Klopt, de zure appel is snel vergeten. Als de betrouwbaarheid hiermee verbeterd dan ben ik helemaal blij. Op naar het volgend project.
Beste Ferrari liefhebbers, Ik weet niet of jullie op mijn berichten zitten te wachten van wat ik gedaan hebt. Voor de liefhebbers wil ik het wel delen. Vandaag mijn winter project afgerond met het plakken dan de sticker op mijn expansie tank. Wat heb ik gedaan? Deze winter stond de motor en zijn betrouwbaarheid op de planning. De eerste inzet was om de koelwaterslangen aan de motor te vervangen. Hiervoor heb ik de hele bovenkant gedemonteerd. Wat heb ik verwijderd; Inlaten - Injectie - Startmotor - Dynamo - Aircopomp - waterslangen - Kleppendeksels - expansietank Startmotor - Dynamo - Aircopomp vervangen / revisie Kleppendeksels en inlaten opnieuw coaten. Kleppen gesteld weer opgebouwd met nieuwe bougiekabels en nieuwe injectors in de inlaat. Boven op de motor alle pakkingen en waterslangen vervangen. Kabels hersteld en deels vervangen. Alles weer opgebouwd en motor weer afgesteld (vacuüm en CO) Motor draait weer als nieuw. Koude start iets verhoogd toerental welke geleidelijk weer terug zakt naar ruim 900RPM. Hieronder een aantal foto's van begin tot het einde. Mocht je nog vragen hebben of bepaalde zaken in detail wilt zien hoor ik het graag.