Ferrari foto van de dag! | Page 127 | FerrariChat

Ferrari foto van de dag!

Discussion in 'Holland/Belgium' started by MvT, Oct 13, 2015.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. bay

bay Formula 3

Mar 13, 2011
    1,268
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
  2. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    mee eens dat het mij niet om het geld ga maar kreeg de vraag zo veel dat ik het maar eens ben gaan bijhouden.
    Ik die voor elke serieuze rit ook check rondom incl. Koelwater stand. Je weet maar nooit.
    Olie verbruik had ik op de 328 wel iets. Ongeveer 1 liter op 5000km. Dat was naar ik begreep “gemiddeld”. Er zijn er die meer verbruikte maar ook minder. Heeft denk ik met de onderhoud geschiedenis te maken.
    Moderne Ferrari’s verbruiken eigenlijk geen olie meer is mijn ervaring.

3. jaapio

jaapio Karting

Feb 19, 2016
    155
    Bruinisse, the Netherlands
    Full Name:
    Jaap

De 12 cylinders verbruiken toch nog best wat olie, in dit topic https://www.ferrarichat.com/forum/threads/812-oil-consumption.628081/ over het oliegebruik van de 812 SF en GTS, komen verbruiken voor van 1l op 400km, ik was er bij aankoop van mijn auto door de verkoper ook al op gewezen.

In het instructie boekje geven ze een verbruik van 1l/1000km op, ik heb dat bij mijn auto niet zo extreem, ik heb nu 2500km gereden en ik heb 250ml verbruikt ongeveer, maar mijn rijstijl is door omstandigheden ook niet zo wild geweest ;):p

4. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Kijk dat is nuttige info, thx Jaap! Wanneer ben je weer terug?

Maar ben wel onder de indruk (niet positief) van het olie-verbruik. Ik ben aan het rondkijken en heb dus inmiddels kennis gemaakt met de 812GTS.
    Aanleiding was ons bezoek aan Soestdijk begin deze maand. We vergeleken daar o.a. de Maserati MC20 met de 296 op looks en bagage ruimte. Maar liepen ook deze 812GTS (in bijzondere spec) tegen het lijf. We zijn afgelopen weekeind op de uitnodiging ingegaan om een proefrit te maken en ons te laten imponeren van de 12 cilinder.

Image Unavailable, Please Login

Onder de indruk zijn we, het is een bul van een motor die altijd oppakt (en verrast). Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet tot het gaatje ben gegaan, was immers een proefrit. Maar wat de motor (in combinatie met de bak) liet voelen was indrukwekkend. Het trekt op als een lier en blijft gaan. Dit bij elk toerental.
    Wat helpt is de dubbele koppeling. Die laat elk verzet soepel invallen en ook al doe je dat opzettelijk verkeerd, dan pakt hij dit zonder problemen. Hoog, Laag in toeren, het maakt allemaal niet uit.

De wielbasis is natuurlijk groot/lang wat enorm bijdraagt aan het comfort. Dat is luxe maar neemt ook het sport-gevoel weg. Het is fijn over de verkeer-drempels te "golven" maar bij een sport-auto (bijna hyper-car) verwacht je wat anders. Nu is het "springen" wat de F430 op een verkeer-drempel doet ook niet ideaal maar past wel bij een sport-auto, niet?

Wat ook veel wegneemt van het sport-gevoel is het gewicht. Die is heavy van de 812GTS, 1645kg (droog) 1734kg (rijklaar).
    Dat is niet astronomisch voor zo'n grote auto van ca. 4,65mtr (dat is maar 14cm meer dan een F430, maar lijkt veel meer).
    Dit zijn relatief geen kleine auto's maar een stuk minder dan een Tesla S (=4,97mtr) Ik kom op de Tesla nog terug verder....

Afijn, afmetingen vallen dus mee (+14cm). Hoewel ik dacht/gevoel had dat dit meer uit elkaar lag tussen de 812/F430.
    Maar het gewicht verschil is wel voelbaar....(+170kg)
    Het gekke is verder dat bij de 812GTS het blok voorin (achter voor-as) ligt maar het gevoel geeft dat hij zwaar is in de kont. Ik zeg niet gelijk overstuurt maar wel als je de bocht neemt dat je voelt dat hij achter meer moet werken dan voor. De achter-as sturing helpt zeker in de draai-cirkel. Die is verrassend klein voor zo'n lange wielbasis. Maar het "zware kont-gevoel" is er en blijft, hij "wringt" met de kont door de bocht.

Wat daarbij niet helpt is dat je achter het midden van de wielbasis zit, dicht tegen de achter-as. Het voelt aan als of je op de achteras zit. Ik benoem het maar "donkervoort gevoel" en iedereen begrijpt wat ik bedoel (hoop ik). Het is iets wat ik niet verwacht had.

Kijk over de motor hoef ik niets te zeggen, een juweel van een blok. Niet om te zien maar om te voelen. Die +800Pk voel je wel en dan is die +170kg ook geen probleem meer. Het geluid is anders dan wat ik gewend ben. Deze 812GTS heeft een Novitec uitlaat systeem met kleppen open, mooi maar niet echt aanwezig.
    Ik zou er eerder nog meer muziek van verwacht hebben.
    Vlammetje laat meer van zich horen (ondanks de standaard uitlaat, wel klepjes open) en is daardoor ook meer een herrie-schopper (wat ik persoonlijk wel leuk vind)...

Dan het sturen... Dat is heel direct en ook licht in gevoel. Hij doet precies wat jij wil en exact. Alleen het zicht over de lange neus is niet echt ideaal. Dat "voordek" alla Corvette is gewoon te lang om precies te mikken. De voor-spatborden hebben een lucht uitlaat die op de bovenzijde ligt en daardoor "verklappen" waar de voorwielen zitten. Maar het is een schatting en beschadigde velgen zul je dus snel gaan hebben denk ik.

Samengevat: een verrassend makkelijk sturende auto met meer dan genoeg POWER! Voelt luxe aan door de wielbasis en is heul snel, trekt als een lier in elke versnelling. Niet echt heel luid (pas boven de 4500 rpm) ondanks de Novitec.
    Kijk ik dan naar mijn daily driver, die is ook idioot snel, trekt als een lier ongeacht welke versnelling (die heeft hij namelijk niet) is ook luxe maar ook uber stil.
    Dan kom je op veel punten gelijk uit. Als ik mocht kiezen? Tuurlijk de V12 maar als ik eerlijk ben, de F430 en daarnaast een Tesla S met nog genoeg op de bank voor nog een speeltje. Kortom het blijft nog effe zoals het is.

5. jaapio

jaapio Karting

Feb 19, 2016
    155
    Bruinisse, the Netherlands
    Full Name:
    Jaap
    Mooi verhaal Fred, maar had ook niet anders verwacht :):p.

Kan je verhaal en bevindingen beamen, kwa draaicirkel is de 812 wat lastig met keren, maar het blijft een indrukwekkende auto, de GTS past helaas niet in mijn budget anders was het die absoluut geworden.

6. bay

bay Formula 3

Mar 13, 2011
    1,268
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
    Deze morgen aan Francorchamps

7. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Verkocht... Weet jij daar iets van Jaap? Jou 812 ingeruild? :D

8. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    En legends zijn het! Mooie setting trouwens. Waar is dit precies?

9. Deemeyere Wim

Deemeyere Wim Formula Junior

Sep 17, 2019
    567
    Belgium
    Full Name:
    Wim Demeyere
  10. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,246
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  11. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nou ik weet niet wat er op de BBQ lag maar hoop niet krekels :D

Trouwens weinig foto's (normaal worden die wel gepost hier) gezien....

12. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior

Jun 3, 2015
    605
    Die staan op de fotoserver Fred.

13. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    …,, sprakeloos

14. theunissenguido

theunissenguido F1 Rookie
    Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,575
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
  15. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,433
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    De inbeslagname van Moneytron zou ik bijna denken, gezien de politie en verscheidenheid van een aantal (recreation) voertuigen?

16. Bart Librecht

Bart Librecht Rookie

Sep 30, 2023
    3
    Full Name:
    Bart Librecht
    Ja inderdaad. Vrachtwagen stond geparkeerd op de Groendreef in Gent in Rijkswachtkazerne.

17. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,246
    Full Name:
    Mel
    Veterl ... inbeslagname ... Moneytron ?

18. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,246
    Full Name:
    Mel
    Boven de foto van de krekel staat de link naar de 140 foto's Fred, leek me wat veel voor hier.

Maar voor jou de link nog een keer ... https://foto.ferrariownersclubnl.nl/index.php?/category/213

19. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Bedankt, ik had die over het hoofd gezien. IJsjes zien er lekker uit.

296 in die kleur staat hem goed! Zie ook Ex 360 spider van Eric (en daarvoor Plambo)...
    Leder/stoel reparatie ziet er ook goed uit, handig om te weten dat het bestaat/kan.

Melvok likes this.
  20. toto70_0

toto70_0 F1 Rookie

Sep 14, 2004
    3,852
    NETHERLANDS
    Schultz and bertdeboer340 like this.
  21. bay

bay Formula 3

Mar 13, 2011
    1,268
    Belgium