Vraagje over 208 GTB Turbo | Page 2 | FerrariChat

Vraagje over 208 GTB Turbo

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Ferrari599GTBF1, Nov 27, 2023.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. bertdeboer340

bertdeboer340 Formula 3

Sep 16, 2003
    2,432
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Een mooie 208 GTB Turbo, enkele malen gezien.

Deze auto's waren inderdaad voor de Italiaanse markt omdat auto's daar met een motorinhoud onder de 2 liter een groot BTW voordeel hadden. Voor auto's boven de 2 liter moest dubbele BTW betaald worden.

Dit begint echter niet bij de 308 GTB/S maar al met de 308 GT4 Dino, ook daarvan is een 2 liter versie op de markt gekomen onder de naam 208 GT4 Dino.

2. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Ik neem aan dat iedereen hier dat wel weet van die Italiaanse 2 liter belasting grens?
    Anders wordt het tijd om snel iets bij te leren over auto's :)

Er zijn van allerlei auto's speciale Italiaanse versies gemaakt om deze reden.
    Maserati Biturbo's bv, maar ook Maserati Merak bv. met een speciale 2 liter versie.

3. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Nee uiteraard niet. Dat bestaat ook niet.
    Ik hintte alleen even op de naamgeving en dat qua naam iets met "28" logischer was geweest omdat de body gebaseerd is op de 328 en niet meer op de 308.
    En aangezien 208 GTB Turbo al bestond, wilden ze bij Ferrari duidelijk iets anders om aan te geven dat het een nieuw model was.
    Dat werd dus een erg ongelukkige naam, want we praten er al 2 pagina's over :)
    En ook in het 308-forum is dit al tig keer besproken, want niemand snapt dit blijkbaar.

Dat de motor van al deze auto's 2 liter is, lijkt me logisch.

328gts1987 likes this.
  4. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Dat van de Italiaanse belastingachtergrond en max 2L inhoud wist ik wel.

Dacht echter dat er maar 1 versie van de 208 turbo was en dat die op de 308 gebaseerd was. Wist niet dat er ook een versie op de 328 gebaseerd was en dat er ook nog wat Italiaanse chaotische praktijken zijn toegepast bij de naamvoering achter op de auto

5. RJ!

RJ! Karting

Sep 3, 2014
    118
    Dordrecht
    Full Name:
    RJ van Hulst
    Hi, mocht je vragen hebben dan kan je mij een PM sturen, ben inmiddels 8 jaar in het bezit van de GTB turbo en kan er aardig wat over vertellen. Het is mij overigens een raadsel waarom deze auto zo ondergewaardeerd is, zijn er heel weinig van gemaakt, heeft de Naca ducts van een F40, ventilatie roosters in de achterbumper en een verhoging op de aluminium motorkap om de intercooler de ruimte te geven. Een extra turbo druk meter in het dashboard maakt het geheel af. Voor een auto van bijna 40 jr oud is ie zeer betrouwbaar gebleken, zolang je maar jaarlijks het onderhoud doet..

Ferrari599GTBF1 likes this.
  6. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    mag ik daaraan toevoegen dat RJ mij het gunde eens in zijn 208 turbo te mogen rijden. Dat nadat ik ook eens een F40 heb mogen meemaken en dat beide een zelfde karakter (niet vermogen uiteraard) hebben.
    De turbo op een 208 komt er net zo “spontaan” in als bij de F40.
    Ik noemde hierom de 208 turbo ook “mini F40”

nogmaals dank voor dat ritje Robin.

ChrisW1 likes this.
  7. Deemeyere Wim

Deemeyere Wim Formula Junior

Sep 17, 2019
    569
    Belgium
    Full Name:
    Wim Demeyere
    Hello, foto is van 3 november.

8. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Ik was afgelopen weekend ook bij Kaeve en op de achterkant staat gewoon "GTB Turbo", dus er zit echt geen 208-logo op zoals het ook hoort.

Deemeyere Wim likes this.
  9. Ferrari599GTBF1

Aug 1, 2023
    47
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Bij het VIN nummer staat wel 208 TURBO toch?

10. Ferrari599GTBF1

Aug 1, 2023
    47
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Heeft iemand de auto onlangs nog gezien en wat is jullie mening?

11. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

#36 Harry-SZ, Aug 13, 2024
    Last edited: Aug 13, 2024
    Ik denk niet dat hij veel is veranderd sinds december? :)
    Het is een hele leuke zeldzame auto. Vooral omdat het een 328-basis is, zie je ze maar zelden. Ik vind zelf het interieur van een 308 mooier (qua tellers en schakelaars), maar beide is cool vind ik.
    Ik vind de vraagprijs netjes voor zo'n zeldzame Ferrari.

Ik weet zo niet meer hoe de naden waren boven het achterwiel (achter het kleine zijruitje). Die horen zwart te zijn (soort kitrandje moet daar lopen).
    Als dat niet zwart is, is hij gespoten (niet zo erg), maar dus niet zoals het hoort (beetje erg).

Riemen moeten wel weer worden gedaan (2018 is alweer even geleden) en die banden zou ik ook absoluut vervangen.
    Reken eens 2K voor de riemen (moet voor minder kunnen, maar je komt altijd iets tegen) en banden kun je zo opzoeken. Ik denk 200-300 p/s voor goed merk?

12. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

13. Ferrari599GTBF1

Aug 1, 2023
    47
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Thanks :) En de km stand? Horen de cijfers niet in 1 lijn te staan zoals op andere afbeeldingen?

14. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior

Jun 3, 2015
    605
    Bij toeval kwam ik bij een bevriende handelaar in kevers (ieder zijn gebrek) deze GTS Turbo tegen. Zover ik het kon zien een zeer net exemplaar met ongeveer 70dkm, die wel al een jaar of 7 stilstaat. Voordeel bij deze modellen is dat alles heel toegankelijk is, en je dus niet meteen leegloopt op onderhoud. Boekjes waren compleet door Kroymans ingevuld. Misschien iets om eens een blik op te werpen, daar de vraagprijs naar mijn idee redelijk was. Auto staat in het oosten van Brabant, meer info deel ik hier niet vanwege reclame regels, wel via PM natuurlijk.
    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login

Melvok likes this.
  15. Ferrari599GTBF1

Aug 1, 2023
    47
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Heel mooi! Ik heb je bericht.

16. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior

Jun 3, 2015
    605
  17. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Dit zijn oude Italiaanse auto's he? Die cijfers zullen niet altijd helemaal perfect recht staan.
    Dus ik vind dat niet direct vreemd.

18. Ferrari599GTBF1

Aug 1, 2023
    47
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Ja, maar vele staan ook recht van hetzelfde jaar.

Share This Page