E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 61 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #1501 rob.kruiswijk, Aug 7, 2024
    Last edited: Aug 7, 2024
    De elektrische auto…

Weer een nieuwe toepassing gevonden om de bal in de lucht te houden.

Alleen nog parkeerplekken met laadpalen voor elektrische (deel) auto’s? om de net congestie op lossen “ door EV-batterijen bidirectioneel in te zetten”, “waardoor auto's een nog grotere bijdrage kunnen leveren aan de energietransitie.”

Wist je dat: “Met slim laden kun je de laadkosten meer dan halveren. Bij bidirectioneel laden wordt het opladen van je auto gratis en kun je er zelfs geld mee verdienen”, ja ja dus ook Interessant voor de consument! Dus een eigen gratis parkeerplek met bidirectionele laadpaal in de stad?

Wie had dat kunnen bedenken…

My wheels een batterij op wielen die je kunt huren om je te verplaatsen, alleen als er geen net congestie is.

https://www.solar365.nl/nieuws/wordt-utrecht-de-eerste-bidirectionele-stad-van-de-wereld-66A7B0B4.html

2. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    741
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Om dan met een lege accu te moeten vertrekken naar je bestemming wat niet lukt

3. Dr. E

Dr. E Rookie

Sep 8, 2019
    40
    Daar heb je de V12 dan toch voor?

Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat

4. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #1504 rob.kruiswijk, Aug 9, 2024
    Last edited: Aug 9, 2024
    net-congestie oplossingen:

1. Openbare laadpalen kunnen op afstand de laadsnelheid knijpen of pauzeren om auto batterijen op te laden. Een eenvoudige oplossing om tijdelijk de net-congestie problemen te verminderen.

2. Nu zijn er ideeën om nog een stapje verder te gaan; Netbeheerders willen thuisbatterijen bij gevaar leveringszekerheid kunnen aansturen
    Er moet een publiek communicatie- protocol komen waarbij thuisbatterijen die ingezet worden voor handel op energiemarkten door netbeheerders op afstand bestuurd kunnen worden bij een gevaar voor de leveringszekerheid. Daarvoor pleit netbeheerder Liander. In het geval de leveringszekerheid in gevaar komt, kunnen marktpartijen die thuisbatterijen aansturen volgens de netbeheerders helpen de congestie op te lossen door de handel op de energiemarkten kortstondig te beperken. De netbeheerders moeten volgens Liander daarom de mogelijkheid krijgen op die momenten in te grijpen.

(Vergelijk dat met Wallstreet die jouw verteld wanneer je je aandelen moet verkopen om een beurs crash te voorkomen)

3. De zelfde techniek wordt ook al toegepast op voertuigen die bidirectioneel kunnen laden. (We Drive Solar)

Iedereen ziet dat er meer en meer complexere (work-around) oplossingen gelanceerd worden om de net-congestie op te lossen door met name netwerk beheerders die hun eigen zaken niet voor elkaar hebben.

Het ene naar andere gesubsidieerde proef project wordt gelanceerd, een schaalbare lange termijn visie en business case op Europees niveau ontbreekt.

Elektrisch rijden hoe complex kun je het maken? Zonder subsidie lukt het niet.

5. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior

Jun 3, 2015
    605
    Nog steeds iets met bord en kop…..

6. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Zie hier een berichtje (of beter: waarschuwing) van ruim een jaar geleden van een moderator van dit forum naar aanleiding van soortgelijke politieke berichten als die hier de laatste tijd weer geplaatst worden.

Lijkt me duidelijk genoeg.

Geen politieke berichten op dit forum, behalve in de speciaal daarvoor opgezette P&R draadjes in het Engelstalige deel van deze site of in het coronadraadje in het Nederlandstalige deel.

Harry-SZ and Ferryducati like this.
  7. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Dit draadje gaat toch over E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari.

Hoe wordt die Future dan bepaald? Waarom mag dat niet besproken worden? Waarom wordt iedereen aangevallen om van ICE over te stappen naar BEV?
    Iedereen hier ziet dat de huidige E-drive (BEV) visie niet haalbaar is, en dat heeft dan toch ook een impact op de E-drive Future van Ferrari?

Ik ben heel benieuwd of de volledige elektrische Ferrari de eerste en laatste BEV wordt en hoe de compatibiliteit is met de verschillende laadpaal technologieën. bijvoorbeeld: kun je de Ferrari bij elke laadpaal (snel) opladen of is er een minimale vereiste?

8. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,660
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Met minimale vereiste gaat het met-name om o.a. communicatie tussen auto, laadpaal en interoperability. Hoelang blijft Ferrari laadpaal interoperability ondersteunen met bijvoorbeeld software updates ? Met enkele honderden auto’s per jaar wordt dat een aardige kosten post om software updates te testen en uit te brengen voor de als maar verder evoluerende laadpaal technologie.

9. ylshih

ylshih Shogun Assassin
    Honorary Owner

Mar 21, 2004
    20,291
    Northern CA
    Full Name:
    Yin
    90 day thread bans for Ajax de 1e, DutchFerrari and rob.kruiswijk, for posting political content in discussion forums.

10. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    @ylshih can you explain that to us please ?

We see no political issues here posted ...

11. ylshih

ylshih Shogun Assassin
    Honorary Owner

Mar 21, 2004
    20,291
    Northern CA
    Full Name:
    Yin
    Those posts were deleted. Hence you can't see them.

328gts1987 likes this.
  12. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #1512 328gts1987, Aug 15, 2024
    Last edited: Aug 15, 2024
    Iedereen (waarvan de meeste niet eens een EV bezitten) hebben een mening (wat mag) over de toepassing van EV's of gebruik ervan.

Zelf bezit ik nu meer dan 10 jaar een EV (meerdere Tesla's) en had nu voor het eerst!! een verrassing. Niet eens door de EV maar door een foute instelling die ik niet (goed) kende.

Elke 3 maanden (ongeveer) komt Tesla met updates op de gehele floot. Ik lees dat niet altijd aandachtig en accepteer dus de voorwaarde en leer door gebruik de updates.

Zo is de beveiliging van de Tesla opgeschroefd wat betekend dat als er beweging in de buurt van de auto is deze automatisch op standby gaat en alle camera's activeert (en opneemt) rondom de auto.
    Ik parkeerde de auto 3 weken geleden op Schiphol op de bbg van P1 maar helaas aan de buitenste ring (lees: binnen de garage maar aan een drukke weg) waar de Tesla op reageerde en bij elke passerende auto activeerde... Gevolg de auto stond 3 weken standby wat betekend dat de accu bij 20% deze functie uitschakelde.

Toen ik dus thuiskwam en de auto netjes geparkeerd aantrof was de accu 18% (een EV daalt altijd een beetje) en moest ik dus een lader opzoeken.
    Gelukkig zijn die er van Tesla zelf genoeg en reed ik effe naar Leiderdorp waar ik GRATIS de auto oplaadde om thuis te komen.
    Waar ik verbaasd over was is de snelheid waarmee dit laden ging. De aansluiting is 140kW (boeit niet) maar de laadsnelheid 782km/u (boeit wel want hoe sneller hoe eerder ik weer op weg kan).

(ik heb dus niet 30min tot volledig vol a 600km gestaan maar slechts 8 min waarin ik 100km laadde om thuis te komen)

Kortom iedereen heeft een mening maar die van mij blijft: gebruik een EV een tijdje en je zult zien dat het werkt.
    Ook de (uitgebreide) mogelijkheden zijn indrukwekkend maar let wel op want als je een update niet goed doorneemt dan kun je een verrassing krijgen.

Nog een puntje betreft eerdere posts hier met "knijpen" laden op bepaalde tijden van de dag.
    Zelf laad ik dus bij Tesla aan de laadpaal (wanneer nodig) en daarop is geen reductie. Voor de Model S zelfs gratis (mits je een lifetime koop hebt gedaan, welke zelfs over te dragen is naar je nieuwe Model S mocht je die kopen). Kortom zit je bij de groep van Tesla dan zul je nooit met beperkingen te maken hebben, de laadpalen/supercharges zijn in bezit van Tesla.

Thuis laad ik het meeste en heb een variabel contract. Dit betekend dat ik kan laden wanneer ik wil. Echter ik kijk wel effe naar de (uur)tarieven die per dag varieren. Zo was het voorheen op vast contract goedkoper om op daluren te laden ('s nachts) maar bij variabel contract is het overdag goedkoper (en zelfs krijg ik op zonnige dagen met wind een negatief tarief). Lees: ik laad dan op en krijg een reductie op mijn afrekening, met dank aan allen die (zwaar) in zonpanelen hebben geinvesteerd....

Ik herhaal nogmaals dat als je een uitgesproken mening moet hebben over EV's dan zou ik er eerst een een tijdje gebruiken en dan pas zeggen wat je ervan vind.

Een EV zal in mijn ogen nooit de emotie/beleving geven van een sport auto, daar ben ik te vroeg voor geboren. Maar ik zie wel de grote voordelen van EV in daily driver. Het is dan wel geen oplossing voor het milieu maar wel in gebruik. Het is luxe, stil en comfortabel en bovendien snel. De range in ons land is ruim voldoende, andere landen zou ik daar eerder aan gaan twijfelen.

Image Unavailable, Please Login

914 and Harry-SZ like this.
  13. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,248
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Op zich heb je natuurlijk volledig gelijk Fred.

Eerst zou je allemaal een keer een maand een EV moeten uitproberen.

Maar zelf heb ik geen enkele behoefte om EV te gaan rijden dus ook dat ga ik niet doen.

En dat gevoel wordt o.a. gevoed door alle horrorverhalen omtrent EV rijden door rijders die ik ken ...

Ik ben ouderwets en tevreden met mijn Benz, Smart, Trabant en 458 :)

14. 914

914 Formula Junior
    Silver Subscribed

Aug 17, 2014
    297
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Intussen bijna 2 jaar in het bezit van een EV (Volkswagen ID.5), niet uit EV overtuiging maar door de financieel interessante voorwaarden in België.

Waar ik eerst ook sceptisch was over een EV, ben ik nu helemaal om. Als daily voor de verplaatsingen van A naar B, zou ik niets anders meer willen. Elke ochtend een wagen die 100% opgeladen is, lekker warm in de winter, of net koel in de zomer ... voor mij meer dan voldoende range om al mijn dagelijkse verplaatsingen te doen. En intussen 90.000 km op de teller (aanschaf in januari 2023).

Deze zomer op vakantie naar ons "plekje onder de zon", 6000 km gereden op een 3-tal weken, zero stress, zero laadproblemen.

Misschien heb ik gewoon geluk dat ik een EV heb zonder problemen :)

(Als je niet thuis kan laden, zou ik het niemand aanraden ... dan wordt het al snel een gedoe ..)

328gts1987 likes this.
  15. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Eens met Fred.
    EV's zijn gewoon ideaal voor de dagelijkse ritjes van A naar B. Voor vakanties etc zou ik het persoonlijk niet aanraden.
    Je komt gewoon volle laadplekken tegen, laadpalen die niet bestaan (en op de app wel) en kaarten die niet op alle palen werken. Dat is gewoon ellende en niet leuk tijdens een vakantie.

Op vakantie met een EV kan prima. Op vakantie met een brommer kan ook. Maar je moet het wel echt graag willen :) De meeste mensen doen het omdat het goedkoper is of soms zelfs 'gratis' bij leaseauto. (want die bijtelling heb je hoe dan ook) Dan nemen ze de nadelen voor lief.

328gts1987 likes this.
  16. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Is de ervaring met laden richting de vakantiebestemming niet ook afhankelijk van of je een Tesla hebt of een andere EV?

Ik hoor namelijk van best wel wat Tesla-rijders die met de auto naar Spanje of Italië zijn geweest dat het voor hun erg goed geregeld is. De auto geeft zelf aan waar je het beste kunt laden waarbij hij ook aangeeft hoeveel auto’s er al staan op de laadplek en hoeveel er onderweg naartoe zijn. Als een laadplek te druk wordt stuurt hij je als het kan zelf naar een andere laadplek.

Geen enkel ander merk heeft dat volgens mij vooralsnog zo goed voor elkaar.

328gts1987 likes this.
  17. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Klopt hoor.
    De echte problemen ontstaan ook als je denkt even te laden in een stadje en daar dan even koffiepauze te nemen op een leuke plek ipv bij een lelijk tankstation.

Je rijdt dan dus Lille binnen op zoek naar die beschikbare laadpalen die er niet (meer?) zijn (of achter een slagboom bij een bedrijf) en uiteindelijk vind je gelukkig nog 3 laadpalen in een parkeergarage die alleen werken met een Franse pas...
    Dan rij je maar weer de snelweg op en ga je bij een Tesla supercharger op een industrieterrein staan. Je bent ondertussen wel een uur kwijt.

Dit hadden wij 1,5 jaar terug toen we terug naar huis reden vanuit Parijs.

18. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Goed om de ervaringen te lezen hier, goed of slecht (lees: minder goed)

Ik heb gemerkt dat het inderdaad per merk verschillend is wat de ervaringen zijn qua laad opties. Tesla heeft dit van begin al goed aangepakt en is naar mijn kennis de enige nog met een snel-laad netwerk van hun zelf. Andere merken hebben wel bij dealers opties voor laden (porsche) maar die liggen vaak niet gunstig op de route of zijn zelfs buiten bedrijfsuren niet toegankelijk.

Tesla heeft geen dealer netwerk, wel een service netwerk waar onderhoud of reparaties worden uitgevoerd. Het duurde in het begin wel effe voordat dit goed geregeld/verdeeld was. Eerst was het alleen in Tilburg maar tegenwoordig ook in veel grote steden (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam enz)

Tuurlijk betaal je voor zo'n snel-laad netwerk. Ik heb nog een Model S met Life-time free supercharge. Dus "gratis" laden aan de Tesla Paal. Het is natuurlijk niet gratis want bij aanschaf zat dit erbij gerekend in het business model. Ik profiteer er eigenlijk te weinig van, komt door de range van 600km, die is toereikend (per dag) in NL. Dat is anders in D want daar rij je harder en dan gaat de accu snel leeg (verbruik op een EV is lineair)

Voor vakanties gebruik ik de F430 maar heb al eens gedacht de Tesla te pakken, gewoon voor de ervaring maar het kan niet op tegen de passie van Ferrari, is er dus nog niet van gekomen.
    Wel al wat business trips gemaakt naar D en B. Het viel me op dat de Tesla eerder klaar is met (tussen)laden dan ik naar toilet en koffie kan drinken :D
    Ook van een maaltijd (bij de Mac was ik binnen, had net de bestelling gekregen) kon ik niet uitgebreid gaan zitten en eten, de Tesla begon op de app al te mekkeren :p

Tegenwoordig ook een variabel energie leverancier thuis. Krijg dan automatisch op de app bericht dat het tarief laag, nul of zelfs negatief is. Jawel, Tesla opladen thuis levert €€€€ op als je het slim doet. Zonnige dagen met veel wind betekend korting op de energie rekening (mits je oplaad in die uren). Het altijd maar een paar uurtjes per dag maar met 24A ben je zo klaar.
    Ik maak er geen sport van maar als de kans zich voordoet pak ik die. Vandaag tijdens de storm was het € 0,0/kW van 11:00 tot 14:00. Hij staat dus mooi klaar voor het weekeind met een (bijna) volle accu (gratis)

19. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Maar tegenwoordig kan toch iedereen de Tesla-laadpalen gebruiken?
    Dus dat unieke Tesla-voordeel is helemaal weg.
    En dat het dan niet 'gratis' is boeit de meesten niet want 90% is zakelijk met een tank/laadpas.

20. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat kan wel zijn Harry maar veel mensen die zakelijk rijden zijn ook betrokken (lees: eigenaar) van de zaak.
    Dus dan zijn kosten(besparing) wel degelijk belangrijk.
    Daarnaast is onderhoud van het wagenpark ook een belangrijk onderdeel.
    Men bekijkt het zakelijk/rekenkundig en dus kosten per km. Of dat nu aftrekbaar is of niet (nog een voordeel).
    Kortom zakelijk rijden is een keuze maar als het voordeliger is (financieel gezien) om privé te rijden dan kies je daarvoor.
    In mijn geval (eigenaar van de toko) is zakelijk EV rijden aantrekkelijk zolang de bijtelling acceptabel is. Dat feest is eind dit jaar voorbij en ga dus privé met Tesla rijden en dan is het free chargen zeer aantrekkelijk

21. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Tegenwoordig zijn de meeste EV-rijders gewoon werknemers.
    De tijd dat alleen DGA's een Model S reden is alweer 8 jaar terug :)
    En een Model S rijden omdat het goedkoop is, is tegenwoordig sowieso geen argument meer. Die zijn namelijk te duur (en te oud vind ik) tegenwoordig.

De bijtelling is een issue idd. Dit jaar nog 16% wat nog aanzienlijk minder is dan benzine/hybride.
    Volgend jaar wordt het verschil echter nog minder.

Mijn vrouw levert haar Landrover Discovery Hybride komende maand in op een Polestar2 (RWD Long Range) , dus dat is nog op tijd :)

22. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,433
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    #1522 milko1969, Oct 2, 2024
    Last edited: Oct 2, 2024
    Ondanks dat het mijn gedeeltelijke boterham betreft, vind ik het niet meer dan normaal dat ook EV rijders de volle mep MRB en normale bijtelling gaan betalen. Niet zeuren over compensatie omdat hij toevallig zwaarder is, de weg slijt net zo hard als met een beetje dikke SUV dus eigenlijk zouden ze er nog een schepje bovenop mogen doen, hoe lichter de massa die je voort beweegt, hoe minder slijtage aan voertuig en wegen net, hoe zwaarder hoe meer energie er voor nodig is om de boel op gang te krijgen, ook met al die extra stroom uit al die zeer schone bruinkool centrales, dus milieu my ass, dat vele nu afhaken en piepen heeft uiteraard alles met geld te maken, Je hoort niemand klagen over alle fiscale voordelen en subsidies die men heeft genoten de afgelopen jaren, waar de rest van Nederland niets aan heeft gehad. Dus tijd als EV rijder om dan maar eens ook één financiële bijdrage aan de begroting voor de rest van Nederland te gaan doen, maar nee dan zijn we niet thuis, saamhorigheid bestaat dan ineens niet meer. Evenals de mensen die nu ineens zeuren dat zonnepanelen niet meer de moeite waard zijn ( lees geen geld meer opleveren met vijf x teveel panelen dan nodig op je dak) want het verdien model is weg, zolang je verbruik strookt met wat je opwekt is het nog steeds de moeite waard. Soms krijg je er plaats vervangende schaamte van als mede Hollander. Dit is vooral generaliserend bedoelt uiteraard en veelal de Hollandse publieke opinie die ik dagelijks aan mijn bureau krijg.

23. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Helemaal mee eens hoor.
    Waarom zouden EV's minder MRB (en bijtelling voor de leaserijders) betalen dan andere auto's.

Ik pleit al jaren voor lichte, kleine en zuinige EV's. Daar red je de wereld wel mee, maar daar wil bijna niemand in rijden, want niet stoer/cool/snel.
    VW XL1 vind ik geweldig bijvoorbeeld. Briljant autootje, maar kwam sowieso te laat (en geen EV).

24. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Er komen ook steeds meer lichtere en kleinere EV's. Bijvoorbeeld VW-groep komt met een kleiner platform en ook Tesla zou er nog mee komen volgend jaar. In China zijn er al diversen maar die lopen ook wat voor op Europa op dit gebied (en inmiddels veel andere gebieden).

Ik denk dat het qua ontwikkeling ook logisch is dat je als fabrikant met zo'n nieuwe technologie waar nog veel te leren is en veel ontwikkelingskosten moeten worden gemaakt je je eerst even richt op het duurdere segment waarvoor in kleinere aantallen geproduceerd hoeft te worden. Zo is Tesla ook met de Roadster en Model S begonnen. Later komen de kleinere modellen aan de beurt als er meer geleerd is over de techniek en productie, en de kosten ook fors omlaag zijn gegaan.

25. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het heeft niet direct met EV’s te maken (voor mij eigenlijk wel) maar wil even iets delen wat Maurice mij laatst vertelde.

Het draait om bijtelling, of eigenlijk beëindiging hiervan, van een zakelijk auto die naar privé gaat.

Mijn tesla heeft op het moment 4% bijtelling welke beëindigd na 5 jaar (=260,714 weken as dec).
    Sinds 2023 is er een uitspraak van de rechter die het mogelijk maakt een zakelijk auto tegen boekwaarde naar privé over te schrijven. Echter doe je daarmee de BV een tekort als de boekwaarde lager is dan de werkelijke economische waarde.
    Dat verschil laat je vervolgens als dividend naar privé overkomen. de dividendbelasting betaal je dan privé.

Deze methode bespaard je al snel een paar duizend euro.
    in mijn geval heb ik de tesla (soort auto maakt niet uit) als boekwaarde staan in de balans voor 2,5k. Ik heb maximaal afgeschreven afgelopen jaren geheel volgens regelgeving.

De waarde op dit moment ligt volgens advertenties rond de 20k

ik betaal nu met een factuur privé de 2,5k + BTW.
    vervolgens een dividend uitkering van 17,5k (=20. - 2,5) waarover ik dividend belasting betaal.

Dit komt totaal neer op ca. 7,5k uit die ik dan prive betaal. Dat is minder dan 20k die ik zou betalen

het is maar een tip die ik hier deel aangezien we met z’n allen al genoeg belasting betalen, niet?

Mocht je meer details willen, stuur een pm met je e-mail adres.

Harry-SZ likes this.

Share This Page