348, 355, of toch een 360? | FerrariChat

348, 355, of toch een 360?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Ferrari599GTBF1, May 25, 2025 at 6:50 AM.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Hallo allemaal,

Ik ben van plan dit jaar een 2e Ferrari aan te schaffen en twijfel tussen drie modellen: de 348, 355 of 360. Ik vind ze alle drie prachtig, maar ik wil graag een weloverwogen keuze maken op basis van gebruiksgemak en vooral onderhoudsvriendelijkheid.

Mijn voorkeur gaat uit naar een model dat betrouwbaar is en waarvan de onderhoudskosten niet buitensporig zijn, zowel op korte als langere termijn. Natuurlijk begrijp ik dat Ferrari-bezit sowieso gepaard gaat met de nodige kosten, maar ik wil graag weten welk van deze drie modellen bekendstaat als het meest "vriendelijk" qua onderhoud.

Heeft iemand hier ervaring met één of meerdere van deze modellen? Zijn er bepaalde bouwjaren of uitvoeringen die ik juist moet vermijden of juist op moet letten?

Alle tips, adviezen of ervaringen zijn zeer welkom!

Alvast bedankt,

2. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior

Jun 3, 2015
    609
    Hoi Thomas,

Dan ALTIJD de 360, bij de andere twee moet de motor eruit bij een grote beurt.
    Vraag maar eens na hier en daar.

Ferrari599GTBF1 likes this.
  3. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Van die 3 dan denk ik inderdaad ook de 360. In ieder geval als het gaat om een handgeschakelde. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen in een jaar of 10 geleden keek naar een 360 was het vervangen van de hydraulische pomp van de semi-automatische schakeling nogal kostbaar. Wellicht is dat nu goedkoper of komt het in de praktijk toch niet zo vaak voor als toen werd gevreesd.

Ik heb een handgeschakelde 360 en heb ook geen grote problemen gehad. De onderdelen ervoor zijn ook nog goed verkrijgbaar en niet zo duur als bij sommige andere oude exoten.

pterps and Ferrari599GTBF1 like this.
  4. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Ik geloof je :), en de 328? Moet daar ook de gehele motor uit?

5. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Hi Chris,

Bedankt voor je reactie. De voorkeur zou wel uitgaan naar een F1 bak.

6. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,252
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Van de 328 vroeg je ... JA ... -> en van de 348 ook zoals Ferry al aangaf.

Ferrari599GTBF1 likes this.
  7. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,307
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Als je er geen verstand van hebt....

Bij de 308 en 328 hoeft de motor er dus niet uit voor distributie en onderhoud.
    Ik doe een riemwissel ( 2st) zelf en het kost me nooit meer dan een uur of 6. Bij een auto zonder airco lukt het zelfs in binnen 4 uur. Maw een easy job, dus ook voor een garage.
    Ik rij al 17 jaar in een 328, heb daarnaast ook div 308-en.
    De 328 is de laatste versie van de 3x8 serie en echt bullit proof.

Er een vinden wordt wel wat lastiger.

8. Ferryducati

Jun 3, 2015
    609
    Exact Steven.
    Bij de 308/328 is het een veel simpeler klusje, wat je grotendeels via de rechter wielkuip kunt doen.
    En ik vrees dat jij er wel wat ervaring mee hebt!

9. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,435
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Bij de 328 kan de motor gewoon blijven zitten voor riemwissel.

10. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Dat klinkt wel positief :)

11. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,196
    The Netherlands
    Ik snap helemaal niet zo goed dat het een keus is uit 348/355/360. Dat zijn volgens mij totaal verschillende auto's.

De 348 is zo ongeveer de laatste analoge 8-cyllinder. Zonder stuurbekrachtiging maar wel met ABS. Ik denk dat een mooie 348 60/65 moet kosten. Het is een weinig comfortabele auto maar wel een auto waarin het lekker werken is. Onderhoud is fors met motor die eruit moet elke 3 jaar. Wij reviseerden ook een versnellingsbak bij 55 dkm geloof ik. Verder vallen de kosten wel mee. Wij kwamen van 2005-2015 op 35 mille op ongeveer 55 dkm. Bij 220 heb je het gevoel dat hij los gaat komen. Bij 250 durf je aan niets anders meer te denken en voelt de auto alsof je ieder moment airborn wordt.

Een 355 is in de basis dezelfde koets maar kijkt veel mooier. De 8000 toeren die zij mag maken klinken ook veel beter. Ik zie ineens 1,5 ton gevraagd worden voor mooie exemplaren. F1 is volgens mij een drama om mee te rijden. Over de F1-pomp gaan ook horrorverhalen die je eens moet navragen. Vering is complexer, klepgeleiders een probleem maar zal wel opgelost zijn inmiddels. Scheurende uitlaatspruitstukken ook nog. Kostbare auto om te onderhouden. Gaat wel al beter door een bocht maar geen auto om mee naar zuid-frankrijk te rijden.

Een 360 is een modern ding. Daarmee kan je naar een bouwmarkt. Veel meer electronica. Veel minder een analoge ervaring, des te meer als je een F1 hebt. Je rijdt er makkelijk hard mee. Auto is ook veel ruimer. Volgens mij voegt dat helemaal niet zoveel toe aan een 599, zeker niet als dichte neemt.

Kortom: deze auto's verschillen zo dat ik niet snap dat de keuze uit deze is. Kan je eens toelichten?

ChrisW1 likes this.
  12. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Je hoeft het ook niet te snappen :) Ik vind ze gewoon alle drie of vier even mooi en kan moeilijk een keuze maken. Vandaar mijn vraag: welke zijn het meest betrouwbaar en het minst duur in onderhoud?

Bedankt voor je informatie! Ik denk ook dat de 360 het meest "vriendelijk" is qua onderhoud.

13. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik snap het wel. Heb o.a. een 512TR, 360 Spider en een drietal modernere Lambo's en ik vind ze allemaal mooi. En als ik goed in een 308 zou passen zou ik die klassieke schoonheid waarschijnlijk ook nog willen hebben:)

Zou je overigens niet ook een 430 overwegen? Iets duurder in de aanschaf dan een 360 denk ik, maar met een beetje geluk krijg je dat verschil ooit weer terug als je hem verkoopt. Je bent dan wel van de distributieriemvervanging af, hoewel ik me afvraag of dat nu erg veel uitmaakt voor de totale onderhoudskosten op de langere termijn.

14. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,435
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Alle F1 versies vreten koppelingen, dat is duidelijk, 360 is de minst dure, 355 heeft het meeste karakter maar ik zou het niet aandurven.

15. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik denk dat daar wel wat over-gedramatiseerde verhalen over rond gaan.

Volgens mij moet 50.000 tot 100.000 km met een koppeling als je er goed mee omgaat mogelijk zijn.

Er zijn best wel wat draadjes op fchat over te vinden, zoals bijvoorbeeld deze:

https://www.ferrarichat.com/forum/threads/f1-vs-manual-clutch-life.595294/

16. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Ja, dat heb ik dus ook...

17. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Ja, en het blijkt als je altijd in de ''flipper'' stand rijd dit ook al veel zou helpen.

18. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    De 430 is heel gaaf! Maar een van mijn droomauto's is de 430 Scuderia, die ik hoop te kunnen aankopen volgend jaar. Dan heb ik toch liever de Scud dan de normale 430. Volgend jaar komt er iets meer budget vrij ivm vastgoed.

19. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    De 430 Scuderia vind ik ook heel gaaf.

Is wel wat in prijs gestegen de afgelopen jaren en zit natuurlijk in een heel andere prijsklasse dan de 348, F355 of 360 waarmee je dit draadje begon. Met het geld dat een F430 Scud kost, hoef je niet te kiezen tussen de 348, F355 of 360 want je kunt ze er alledrie van kopen:)

pterps likes this.
  20. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,989
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Of toch liever een Challenge Stradale, qua beleving de leukste 360 en persoonlijk vind ik hem leuker dan een Scuderia. Schakelt niet zo snel als een Scuderia (maar wel sneller dan 360 F1) en is ook minder snel maar wel veel beleving in die CS!

21. Ferryducati

Jun 3, 2015
    609
    Dat ligt echt aan de rijstijl Milko.
    Ik rijdt ALTIJD in de Sportstand waardoor de koppeling korter wordt belast, en altijd met de hand schakelen. Ook rijdt ik nooit achteruit een helling op, ook dat is killing voor de koppeling!

22. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,668
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #22 rob.kruiswijk, May 28, 2025 at 12:44 PM
    Last edited: May 28, 2025 at 1:03 PM
    TOPIC: Ferrari 348, Motor er uit elke 3 jaar voor distributie riem wissel.

Ik vraag me werkelijk af wie dat bedacht heeft?

Heeft er iemand een ge-update maintenance note van Ferrari waarin dat bevestigd wordt?
    Er zijn ook oude verhalen dat de distributie riem elke twee jaar vervangen moest worden.

Ik heb met de firma Gates R&D contact gehad, die vertelde mij dat de distributie riem alleen breekt (door het klapperen van de riem) als de spanner defect is , en de tanden van de distributie riem kunnen er af gaan door ouderdom. 10 -15 jaar, afhankelijk hoe je de auto stalt.

Wat ik in het workshop manual gevonden heb is het volgende:

Inspect the belts for signs of wear every 10.000 km.
    Replace belts after 35.000 + 45.000 km.
    Take the engine out of the car in order to perform this operation.

Tja bij 35.000Km in 3 jaar begrijp ik de 3 jaar uiteraard wel, echter die afstand kun je ook na 10 jaar of langer over doen.

Bij 35.000 - 45.000 is het uiteraard raadzaam om ook de klep speling te controleren en af te stellen.

Hoge snel heden dus 180 - 270 Km/h
    Het is belangrijk dat de draagarm rubbers en fusee-kogels geen speling krijgen dat merk je met name op hoge snelheden, als dat goed is stuurt de 348 ook op hoge snelheden heel direct.

Op hoge snelheden is het niet prettig als de achter banden meer profiel hebben dan de voorbanen dan voelt het als of de auto achter wat losjes ligt.

In augustus heb ik mijn 348TS 23 jaar in bezit

Attached Files:

23. Ferryducati

Jun 3, 2015
    609
    Je zit in het verkeerde draadje, dit gaat over auto’s. Niet over vaccinatie complotten.

Share This Page