Is er hier toevallig iemand die weet waar je een Novitec achterlicht kan repareren voor een schappelijke prijs? Image Unavailable, Please Login
Ik ben gelukkig uit de rolstoel na meerdere operaties en mijn herstel gaat vele malen voorspoediger dan gedacht. omdat de 296 in Race stond weigert de verzekering uit te betalen want dat is roekeloos rijgedrag.... Daar vind ik wel wat van; en mijn advocaat ook.... Daarnaast, als ik naar de nieuwe modellen kijk verlang ik bijna weer terug naar de rolstoel. Wat een treurnis zeg!
Deze al gevonden/gelezen? https://www.ferrarichat.com/forum/threads/458-repairing-novitec-led-taillights.595033/
Goed dat het herstel wat sneller gaat dan verwacht. Beterschap verder! Jammer dat je de ellende van de verzekering er ook nog bij hebt gekregen. Vind het een behoorlijk extreme stelling vd verzekeraar. Ben benieuwd hoe dat afloopt. Ben helaas ook zeker geen fan van de laatste nieuwe Ferrari’s.
Goed om te horen dat het herstel voorspoedig gaat, dat is het belangrijkste maar wel balen van de houding van de verzekering zeg, triest..... Staat er ook iets in de verzekeringsvoorwaarden dat dit niet is toegestaan o.i.d.?
Alsof er een causaal verband is tussen roekeloos rijgedrag en 'race' stand. Dat is toch een bizar argument om niet uit te hoeven keren. Ik hoop dat er andere data beschikbaar is van dit ongeval; (wellicht politie rapport, of data black box auto?). Als dan blijkt dat er normaal gereden is en het een ongeluk betreft hebben ze echt geen zaak lijkt mij. Lekkere verzekeraar dit...
bijzonder, ieder auto heeft tegenwoordig een dynamic driving knop voor eco/normaal/sport dus dat zou betekenen dat je die niet in sport mag zetten? Lijkt mij dat dit geen stand houdt, echter de race stand zorgt er in hun ogen zeker voor dat bepaalde hulpmiddelen worden uit geschakeld, dat zal het punt zijn. Ik zelf schakel altijd lane departure en sign warning direct uit, dat mag dan ook niet als ik dus een aanrijding veroorzaak door van baan te wisselen, bijzonder!
Ik denk dat het inderdaad een vergelijkbaar grijs gebied is voor de dekking van de verzekering als je zo'n systeem uitschakelt. Wat denk ik heel veel mensen doen (ik ook), al is het alleen maar om van die vervelende piepjes af te zijn. In onze Defender heeft het systeem het ook vaak fout als het gaat om hoe hard je mag rijden en kan hij al gaan piepen terwijl je ruim onder de limiet rijdt.
eco/normaal/sport is wel iets anders dan race op een Ferrari natuurlijk. Als je zo'n Ferrari op race zet, dan staan alle hulpjes uit. Bij normalere auto's die je op Sport zet, staat meestal alles nog aan. Mijn M2 heeft bv. een comfort en sport-stand. In sport stuurt hij wat anders en klinkt hij beter, maar staan de hulpjes nog gewoon aan. Als jij zelf alles uit zet (ASR en TC met name) en je crashed vervolgens, dan snap ik wel dat de verzekeraar daar iets van vindt. Maar de regels moeten wel duidelijk zijn dan. Staat dit in de voorwaarden?
Ik heb mijn eigen polissen niet doorgenomen maar ik gok dat zoiets specifieks over wel/niet mogen uitzetten van hulpsystemen er niet instaat en dat hier met name verwezen wordt naar een standaarduitsluiting in geval van roekeloos rijgedrag. Dat maakt het dan een grijs gebied. In mijn 512TR heb je net als in veel andere iets oudere auto's met behoorlijk wat PK's op de achterwielen ook geen tractie- of stabiliteitshulpsystemen. En daar mag ik ook mee rijden, ook als het regent. De 296 is met het kunnen uitschakelen via de Race stand nog steeds toegelaten om op de weg te rijden, anders zou dat wel voor de homologatie verboden zijn. Ik heb onder mijn 360 aan de voorkant Michelin Cup 2 banden gemonteerd. Die zijn fantastisch als het droog is, maar doen het niet zo goed in de regen als veel andere banden. Heb ik dan ook een probleem met de verzekeraar als me in de regen iets gebeurd?
De 296 heeft meerdere standen en ik zal Ferrari zelf even quoten: On the 296, for example, the manettino governs six settings: ‘Wet’ for maximum stability, ‘Sport’ for dynamic driving, ‘Race’ for sporty driving, ‘CT’ off for maximum driving fun, ‘ESC off’ for extreme driving fun." Race is dus sporty en niet alle systemen uit. En daarnaast heeft inderdaad geen enkel polis in de voorwaarden staan dat bepaalde auto standen verplicht zijn danwel ongedekt.
Gelezen: welke verzekering geeft dat dan nu toch aan jou als reden om niet te vergoeden ? Is dat geheim ? Nee toch ...
Lijkt me dat je een goede casus hebt. Zou mooi zijn voor de verzekeraars als je alleen verzekerd bent als je alle instellingen van de auto op de allerveiligste stand hebt staan. Alleen de benaming "Race" is een beetje vervelend. Je ziet dat zelfs hier onterecht gelijk gedacht wordt dat het een extreme stand is waarbij dan alles uit staat terwijl het in werkelijkheid een soort van middenstand is (als ik het goed begrijp).
Het gaat er niet om in welke stand de manettino stond. Het gaat erom dat de verzekering stelt dat omdat de 'race' stand was geselecteerd, dit roekeloos rijgedrag is en dat daarom niet wordt uitbetaald. Dat is dus groot mogelijkste onzin omdat zonder feiten over het ongeval te stellen. Je kan ook als een oud wijf in standje 'race' rijden. Daarom zei ik al dat er helemaal geen causaal verband hoeft te zijn tussen de stand van de manettino en het rijgedrag. Als er in de polis had gestaan dat je niet in race mag rijden was het een makkelijke casus. Maar dat staat dus blijkbaar niet in de polisvoorwaarden en daarom gaan ze nu een verband zoeken tussen de stand van de manettino en roekeloos rijgedrag.