355F1 of 360F1 ?? | FerrariChat

355F1 of 360F1 ??

Discussion in 'Holland/Belgium' started by KDB, Apr 29, 2009.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. KDB

KDB Karting

Full Name:
    Kris De Becker
    We staan op het punt onze eerste Ferrari te kopen.
    We hebben 2 goede exemplaren gevonden maar kunnen zeer moeilijk kiezen.
    Het gaat tussen een 355F1 GTB (rood/beige) en een 360F1 coupe (zwart/zwart). Beide met weinig kms en goede staat.
    We vinden zowel de 'klassieke' lijn van de F355 prachtig als de nieuwe lijn van de F360 met de diffuser en motor onder de glazen kap.
    Uiteraard speelt de moderne techniek van de 360 in zijn voordeel (qua onderhoud, ....)....
    Moeilijke keuze?

2. henkie

henkie La Passione... Lifetime Rossa

Full Name:
    henkie
    Inderdaad een hele moeilijke keuze. Het zijn beide prachtige auto's.
    Qua prestaties ontlopen ze elkaar weinig, scheelt 20 pk.
    De 355 heeft een veel kleiner frontaal oppervlak en de 360 is veel massaler aan de voorkant.
    De 355 is volgens mij 100 kg zwaarder, maar dit nadeel weegt weer even zwaar als de veeeeel grotere neerwaartse druk die met de 360 gegenereerd wordt wat hem in wezen een beetje afremt. Beide auto's kennen een top van 295 maar de 360 voelt op zulke momenten veel safer aan door deze neerwaartse druk en de enorme spoorbreedte verschillen.

Onderhoudskosten zijn van een 355 veel hoger, dat weet iedereen. Ik denk het dubbele. Maar ja, is dat het belangrijkste ?
    Je moet de auto van je dromen kopen, dat deed ik ook.

3. djfrens

djfrens Formula 3

Zijn 2 totaal verschillende auto's. F355 gaat voor de klassieke lijn en F360 voor de moderne.

Ga niet zomaar voor de keuze van de onderhoudskosten...Je moet ook een beetje geluk hebben.
    Onderhoud bij een F355 is duurder daar de motor compleet eruit moet worden gehaald voor een grote beurt.
    Qua jaarlijkse kosten zal het elkaar niet veel ontlopen.
    Kijk wel of je een complete onderhoudshistorie hebt. Minimale vereiste!
    Goedkoop is duurkoop!
    Waarom wil je een F1 uitvoering? Ik weet nog een mooie GTS handbak te koop ;)
    Laatste tip..laat ook je hart spreken...voor velen is de aanschaf een uitgekomen droom, ga dan ook voor de topauto en kies niet de eerste die je tegen komt.Velen kijken geruime tijd (jaar) rond voor ze een auto aanschaffen.

Veel succes met je aankoop.

Frans

Last edited: Apr 29, 2009
  4. Robin360

Robin360 Formula 3

Full Name:
    Robin
    Ik stond 1.5 jaar geleden voor precies dezelfde keuze! :)

355GTB = in mijn ogen een van de mooiste Ferrari's ooit gemaakt. Ik was dan ook op zoek naar een 355 F1. Rood/beige is ook in mijn ogen de mooiste combinatie.

Dus ik op zoek naar een 355 en ik kom thuis met een 360 (ook zwart/zwart). Waarom? De 360 is beter voor dagelijks gebruik, is ruimer van binnen bijv, is nieuwer, moderner, lichter, en heeft in principe dus minder onderhoud nodig, en in zwart vind ik een 360 minstens zo mooi als een rode 355. Uiteindelijk rijd ik elke keer met groot plezier en vind ik het ook fijn om in zo'n 'moderne' Ferrari te rijden (mijn vrouw had ook een groooote voorkeur voor de 360 en dat hielp ook een beetje...) Ik heb dan ooit nooit spijt gehad van mijn keuze!

Qua onderhoud: zie vorige post. Henk heeft weinig onkosten aan z'n 360 maar ik heb meer onkosten in 1.5 jaar rijden gehad dan in zowel mijn Mondial als 348. Maar goed, ik rijd er dan ook bijna elke dag in dus dan ben je gewoon veel geld kwijt (zo heb ik bijv. een set winterbanden liggen), en ik had niet echt geluk met het F1 systeem (kapotte hydraulische pomp & sensor). Het is dus een kwestie van geluk hebben. Normaal gezien is een beurt van een 360 goedkoper dan een 355 maar als het tegenzit kan je met de een veel meer onderhoud hebben dan de andere, 360 of 355.

Check voor beide auto's of de koppeling onlangs is vervangen. Voor F1 auto's moet dit een keer in de zoveel jaar en het is een dure grap....

5. KDB

KDB Karting

Full Name:
    Kris De Becker
    Alvast bedankt voor de reacties.

En zeker dit van Robin versta ik zeer goed...
    Mijn vrouw zegt hetzelfde over de 2 auto's.
    Maar voor mij ligt de keuze iets 'gevoeliger' omdat ik de F355 ook één van de mooiste auto's ever vind.
    Uiteraard kijken wij ook al verschillende jaren rond en hebben we al verschillende auto's gezien en getest.
    Beide wagen die we nu geselecteerd hebben hebben een groot onderhoud (tandriem wissel) en een nieuwe koppeling.
    Onderhoud is niet de eerste beslissingsparameter maar het speelt mee (vooral dan op gebied van de modernere techniek van de 360).

PS: de 360 in't zwart is inderdaad zeer mooi. Mooier dan verwacht.

6. 575 GTC

575 GTC Formula 3

Full Name:
    Gairo Flores
    Zeer interessant de keuze tussen een 360 en een F355

Mijn voorkeur gaat uit naar een rood/tan F355 GTS. Maar de onderhouds kosten schrikken mij een beetje af. Daarom ook al met een half oog gekenen naar een 360 Spider zwart/tan of zilverblauw/tan maar dan gaat mijn voorkeur wel uit naar een 2002 model of later.

Maar het verschil in de aanschafprijs tussen deze twee modellen komt dan ook weer om de hoek kijken.
    Dus een 360 zou +/- 50.000 meer kosten dan een F355. En een 360 heeft waarschijnlijk meer afschrijving dan een F355.
    Zou dit veschil het kunnen afwegen tegen de onderhouds kosten van een F355 ?

Wat ik veder denk is dat het makkelijker is om een goede 360 in de juiste kleurstelling te vinden dan een goede F355 in deze kleurstelling. Omdat er van de 360 meer zijn gemaakt van van de F355

Jammer genoeg moet ik nog heel wat jaren wachten voor dat ik daadwerkelijk voor deze keuze om staan.

7. Mikestradale

Mikestradale F1 Rookie

Full Name:
    Mike
    ik heb eerst een paar jaar een 355 gereden en nu al een jaar een 360. Na een hele tijd mn 355 te hebben gemist, kan ik nu toch wel zeggen dat de 360 gewoon de betere auto is als je veel rijdt. De 355 is alleen net iets meer een "echte" ferrari dan de 360, het is moeilijk uit te leggen waarom. Maar 360 is veel makkelijker te rijden, stuurt beter, ruimer van binnen, zitpositie is beter. Onderhoud goedkoper heb ik nog weinig van gemerkt, het is tot nu toe in elk geval duurder dan mn 355.

Het geluid van de 355 tov 360 is ook heel anders. 355 is veel zwaarder, maar 360 is meer F1-achtig. Ik weet nou nog steeds niet welke auto ik mooier vind, stiekem toch de 355 denk ik... toch ben ik blij dat ik de 355 heb ingeruild voor een 360 omdat het gewoon meer een daily driver is. Rijd er nu zo'n 12500 km per jaar mee, en met de 355 maar 7500 km.

8. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Full Name:
    Onno
    Ik ben geen fan van de F1 in de 360 (veel te veel slippende koppeling en verre van een ideaal systeem), maar al helemaal niet van de F1 in de F355 die nog veel primitiever is.

Ik zou een handgeschakelde F355 kopen.

Maar goed, het is heel persoonlijk. Koop je droomauto, en ga niet veel op onze mening af.

Onno

9. 348holland

348holland Formula 3

Ik begreep weleens in de engelstalige draad dat de transmissie van een 355 F1 een bijzondere kostenpost op kan leveren (met name de pomp zou exotisch duur zijn). Klopt dat?

10. Robin360

Robin360 Formula 3

Full Name:
    Robin
    Het vervangen van mijn F1 pomp was inderdaad exotisch duur. Duurste reparatie ooit. En ze schijnen vaker stuk te gaan bij een 355

Last edited: Apr 29, 2009
  11. henkie

Full Name:
    henkie
    @Onno
    Vandaar dus een 360 F1 van na de zomer 2002, toen is de hele bak veranderd etc met andere software.
    Robin heeft hier eens een stuk over geschreven.

Ik rijd de F360 echt heel goedkoop. Ik heb hem 2,5 jaar en ongeveer EUR 2500 uitgegeven aan onderhoud in totaal. Incl. banden en remblokken.
    Maar goed, ik kan ook zomaar ineens een veeg uit de pan krijgen, dat realiseer ik mij heel goed. Ik kocht vorig jaar nieuwe voorbanden maar kocht een set achterbanden met 80% profiel erop 2 jaar geleden. En die liggen er nu nog om!

Echter, mijn auto had net een grote beurt gekregen toen ik hem kocht, en is dus over een jaar aan de beurt.

12. henkie

Full Name:
    henkie
    Waar praten we dan over Robin? Dat mag toch gezegd worden ?

(overigens heb ik een handgeschakelde)

13. henkie

Full Name:
    henkie
  14. Robin360

Robin360 Formula 3

Full Name:
    Robin
    5800 euro is wel erg duur (die zou ik niet sofort kaufen :D ) maar is misschien incl. beide druksensors. Mijn reparatie was 3600 euro voor pomp + 1 sensor + man-uren.
    De slippage kan je bij 2000/2001 modellen laten afstellen. Heb ik ook gedaan. De 2002+ modellen doen dat automatisch en schakelen ook beter maar zijn natuurlijk wel duurder. Ondanks alles ben ik nog steeds blij met m'n 2000 F1 systeem.

Share This Page