Alterease | FerrariChat

Alterease

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 348TBlack, Apr 4, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 348TBlack

348TBlack Karting

Full Name:
    Sander
    Ik kwam vandaag deze site tegen: alterease.nl
    Je wordt daar 'eigenaar' van een Ferrari 360 Modena voor € 8.900,- (samen met 15 anderen in een vereniging).
    Best een aardig concept of niet?

2. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Full Name:
    Onno
    Het woord "time share" heeft niet zo'n positieve klank in Nederland. Leuk in theorie maar in de praktijk...

Grote vraag: wat gebeurt er als iemand schade rijdt en het wordt niet gedekt door de verzekering?!?!? Stel er is 50.000 euro schade (en dat is helemaal niet ondenkbaar) en de man/vrouw heeft het geld niet. Wat dan?

Of onderhoud. De een vind een grote beurt iedere 3 jaar noodzakelijk, de ander zegt 5 jaar is prima. Wie bepaalt dat?

Nee dankje, dit is vragen om problemen.

Onno

3. Hans

Hans F1 Veteran

Full Name:
    Hans Teijgeler
    En toen werd het eindelijk een keer mooi weer... en dan? Of je wil naar Italië, maar een van je mede-eigenaren ook, en dan? Of je wilt gewoon een keer een stukje rijden, en een van de andere eigenaren is er mee op pad?

De Engelsen zijn dol op deze constructie met vliegtuigjes. Vaak gaat het goed, maar vaak ook niet. Werkt vooral prima als 2/3 van de club eigenlijk bijna nooit meer vliegt..

Als je nou geen 360 kan veroorloven, waarom kijk je dan niet naar wat oudere modellen? Een 308 kost 1/3 van een 360. En als je jezelf nou eens over die "dat kan ik nooit" schroom heenzet, dan kan je een boel onderhoud ook zelf doen.

4. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Full Name:
    Onno
    Als ik een ouder beessie in mijn bezit heb en meer tijd heb dan wil ik dat ook graag gaan doen. Vind het erg leuk maar heb er nooit tijd aan besteed. Toch eens gaan kijken of ik die Ir. titel waard ben... :)

Onno

5. 348holland

348holland Formula 3

Het kan heel veel strijd geven maar anderzijds verruimt het de mogelijkheden. Je kan ook denken dat je 1 auto inzet en daar met 8 maatjes het gebruik van 8 auto's voor terug krijgt.

Leuker dan een F360 is het gedeelde gebruikt van

F360 + 512TR + 550 + viper + DB7 + M3 CSL + ....

Probleem is inderdaad verschillende gedachten over onderhoud rijstijl enz. Met Otto zou ik best in zo'n club stappen maar of dat omgekeerd zo is....

6. Hans

Hans F1 Veteran

Full Name:
    Hans Teijgeler
    Onno

Wij Delfterrikken staan toch vooral bekend om onze FIETSEN maak kwaliteiten?

Als je boxje in Almere idd wat wordt heb je straks in ieder geval plek zat!

Speaking of which: Ben afgelopen maandagavond bij de oprichtingsvergadering van de VVE van ons garageboxen complexje geweest, en meneer Thomson van Thomson vastgoed (de bouwers van het complex) was daar ook bij. Erg geschikte kerel. Er vooral op uit om de dingen gewoon goed te doen, en dan niet op een paar rotcenten te gaan lopen beknibbelen. Kwam erg integer over ook. Daar ga je je geen buil aan vallen in Almere!

7. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Full Name:
    Onno
    Fietsen steel kwaliteiten, dacht ik...

Top, goed om te weten, Hans. Hopenlijk teken ik vrijdag.

Onno

8. ferrarifan558

ferrarifan558 Rookie

Hallo autoliefhebbers,

Ik ben de bedenker van Alterease en ik zat even te Googlen of er al respons was.

Inderdaad is dit het eerste wat in je op komt, dat er veel mis kan gaan. En dat is ook zo.
    Waarom dat bij ons niet het geval is, zijn eigenlijk de volgende hoofdpunten:

- Een beheerdersovereenkomst die gespecificeerd is door een advocaat (werkelijk alles wordt daarin geregeld, is dat niet zo dan beslist Alterease in beginsel, daarna de kantonrechter).
    - 15 mensen die een auto bezitten. (mogelijkheid om veel premiekosten te betalen waardoor het mogelijk wordt om schade vergoed te krijgen en waardoor het mogelijk is om reeel te sparen voor schadekosten)
    - Cursus die gegeven wordt door een goed opgeleide intructeur
    - Planner waarmee mensen kunnen inplannen en er een vast aantal dagen staan in ieder kwartaal en waar men maximaal 2 weken vooruit kan plannen. Je hebt dus altijd een reeele mogelijkheid om in te plannen wanneer je wilt, is het vandaag niet, dan is het morgen wel. Het is dus ook niet echt de bedoeling om 4 weken lang op vakantie te gaan met de auto.
    - Instantie beslist, niet de deelgenoten zelf. Dán krijg je ruzie omdat iedereen een gelijke rechtspositie heeft.

Dat de neuzen niet dezelfde kant op staan dat blijf je houden, daarom moet werkelijk álles geregeld zijn.

Ik ben ook tegen deze problemen opgelopen die jullie noemen, maar er is een weg omheen zonder al teveel winkelhaken.

Voor vragen ben ik altijd bereikbaar op:
    [email protected]
    06 158 534 39

Vriendelijke groet,

Benjamin Wilgers

9. ferrarifan558

ferrarifan558 Rookie

En dan ben ik nog de vergelijking die gemaakt wordt van de no claim korting (minimaal 30% no claim bij inschrijven vanaf morgen) en het aantal jaren dat iemand zijn rijbewijs heeft vergeten te melden. Men moet dus wel een beetje kunnen rijden.

Kortom, je bent echt wel goed beveiligd tegen narigheden.

10. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Full Name:
    Onno
    Veel succes, Benjamin - hoop dat het werkt voor jullie.

Onno

11. 348holland

348holland Formula 3

?

12. GTE

GTE F1 World Champ

Full Name:
    Marnix
    Sowieso apart: alles waarin de overeenkomst niet voorziet wordt alsnog geregeld door Alterease en het enige alternatief is de gang naar de rechter (ik denk dat bedoeld wordt dat de bevoegde rechter de Nederlandse rechter is). Het lijkt mij zo te zijn dat alles waarin de overeenkomst niet voorziet vatbaar is voor aanvullende regeling dmv aanbod en aanvaarding, maar goed, ik ben geen civilist.

13. ferrarifan558

ferrarifan558 Rookie

'Het juridische uitgangspunt is dat de deelgenoten te allen tijde de verdeling van de eigendom kunnen verlangen. Ter voorkoming van onaangename verrassingen strekt het tot aanbeveling de onderlinge verhoudingen en afspraken in een contract vast te leggen. In zo’n contract kunnen afspraken worden gemaakt wie het beheer heeft en wie tot welke voordelen is gerechtigd. Zo’n contract heet een beheersregeling wanneer geen verdere band tussen de deelgenoten bestaat.'
    bron: Notariskantoor Zwanikken

Ofwel, Alterease heeft het laatste woord over wat er bij onenigheid gebeurd en welke maatregelen er getroffen worden voor zover dit niet is geregeld in de beheersregeling. Dat Alterease het laatste woord heeft is dus simpelweg omdat dit contractueel is vastgelegd. Dit is anders dan wanneer men met een aantal vrienden samen een auto koopt en een beheersregeling opstelt, tenzij er daar ook een onafhankelijke en objectieve partij is aangesteld.

14. 348holland

348holland Formula 3

Ik denk dat ik me wel een civilist mag noemen. Best gek om iedereen juridisch eigenaar te laten zijn van de auto. Gevolgen kan ik niet overzien op dit tijdstip maar als ik me niet vergist is dan iedere deelgenoot aansprakelijk bij een ongeluk. Wat dan te denken als er drank in het spel is.

Bij de kantonrechter zal je in ieder geval niet snel uitkomen in geval van geschillen.

Hoe is het met de animo?

15. Hans

Hans F1 Veteran

Full Name:
    Hans Teijgeler
    Weet je wat mij persoonlijk nou het meest tegen zou staan? Het gevoel dat je loopt te pronken met veren die maar zeer ten dele van jezelf zijn. Een beetje het effect van die oude Amstel reclame, waar een van de drie vrienden op de schoolreüni met een Diablo voor komt rijden om de blits te maken, en dan per ongeluk de sleutels laat vallen, met daaraan de sleutelhanger van Boli-rent.

Mijn Dino mag dan slechts 20% kosten van een 360 CS, of 40% van een 355, of 1% van een Lusso, maar hij is wel van mij. En als iemand er iets aardigs over zegt, dan ben ik trots op m'n autootje. Ik denk dat ik liever 100% van een oude BMW zou hebben, of een simpele kit car, dan 1/15e van een Ferrari.

Maar goed, dat ben ik. Zoveel mensen, zoveel wensen. Er zullen vast wel mensen zijn voor wie dit concept wel interessant is...

Succes in ieder geval!!

Hans

16. ferrarifan558

ferrarifan558 Rookie

Alterease is juridisch de hoofdeigenaar die eindbepalingen mag doen, de mensen die de auto 'kopen' moet je eigenlijk zien als een advies orgaan die exclusief recht hebben op de auto, daar heeft Alterease dus weer geen recht op.

Het is niet echt gemakkelijk juridisch, omdat de wetsbepalingen (boek 3 art. 166 e.v.) nog maar pas opgenomen zijn en er is ook nog maar weinig jurisprudentie.

Het zal inderdaad niet iedereen aanspreken om een auto te delen, of eigenlijk maar semi-eigenaar te zijn.. maar dat dacht men ook van huren, rijden in een auto die niet van jezelf is..
    En ja, een auto voor jezelf is natuurlijk het mooiste. Maar als ik kan kiezen tussen af en toe in een Lamborghini Murcielago wanneer ik hem nodig heb, of voor mezelf een Ferrari 328 KIT altijd in de garage.. (13.950 euro), dan kies ik voor het eerste..

Maar iedereen is anders en iedereen heeft er andere ideeen over.

Groet,

B.J. Wilgers

17. 348TBlack

348TBlack Karting

Full Name:
    Sander
    Maar................ zoals Gijs vroeg: Hoe is het met de animo?

18. Dino 208gt4

Dino 208gt4 F1 World Champ

Full Name:
    Roel
    :D Klinkt allemaal een beetje als "ik wil wel maar ik kan niet..........."

Ben het met Hans eens. Ik ben trots om mijn auto. Ook al is het maar een Mondial, ik heb er zelf voor gewerkt en contant afgerekend.
    Ik kan er mee rijden wanneer ik wil en hoef niet een heel jaar vooruit een agenda te plannen met anderen.
    Maar ja, ieder zijn ding. Voor sommigen zal het misschien wel een ideale constructie zijn en wens hen daar veel plezier mee.

Nog even ruzie maken met z'n vijftienen wie er met de Deilmeeting 2009 mee mag rijden?;)

19. GTE

GTE F1 World Champ

Full Name:
    Marnix
    Ik ben ook wel benieuwd naar de animo. Ik ben financieel niet in staat om helemaal zelf een Ferrari te bezitten en te onderhouden (hoewel ik na zon Deilmeeting altijd even kijk voor welke prijzen 308 GTB´s worden aangeboden...) maar de gedachte om met nog veertien anderen zon auto te hebben trekt me ook niet echt. Maar als anderen het wel een alternatief vinden, dan is dat natuurlijk meer dan prima (mits juridisch goed dichtgetimmerd want dit soort constructies zijn gecompliceerd en een waar broednest van conflicten).

20. Hans

Hans F1 Veteran

Full Name:
    Hans Teijgeler
    Niet alleen juridisch lijkt het me lastig:

Wat doe je als er iemand is die het "de auto dient altijd goed gewassen geretourneerd te worden" opvat als "even door de wasstraat halen"?

Wat doe je als er iemand is die met koude motor meteen met stoplichtsprintjes begint?

Kan je leven met de steenslag van een ander (dader op kerkhof natuurlijk)?

"We willen een tubi". En nu? Stemmen?

"Die banden kunnen best bij autobandenmarkt.nl gekocht worden en door de garage om de hoek er op gelegd worden" versus "hij moet voor alles naar Oss/Kroymans/Munsterhuis/..."

Iemand die de achterbanden oprookt door een paar donuts op de straat te trekken. Leuk joh, en die banden kosten maar 1/15e van wat ze normaal zouden kosten.

"We willen winterbanden"

Wordt er met pekel gereden?

Na hoeveel regenbuien is die pekel eigenlijk weggespoeld?

Oh man... ik moet er niet aan denken!!!

Voor 13.950 euro zou ik liever een 25 jaar oude 911 kopen.... Maar goed, als je doel met de auto meer het hebben van status is (op selecte momenten met de goede auto voor kunnen komen rijden) dan een liefhebberij, dan zal het vast wel werken.

Ik word geen klant....

21. ferrarifan558

ferrarifan558 Rookie

Haha, ja. Gelukkig wordt het onderhoud door ons zelf gedaan en weten we precies wie wanneer heeft gereden via een systeem dat we van de hotellerie hebben afgekeken.. Dus als blijkt dat er nieuwe bandjes onder zaten en iemand komt erachter dat ze op zijn kun je precies zien wie ze kapot heeft gereden en dan mag deze persoon ze even vergoeden zoals ze dat zelf verklaard hebben..

En inderdaad, een hoop geneuzel, daarom regelt er maar 1 iemand het zaakje. Alterease. Mensen mogen uiteraard om dingen vragen, ze kunnen rondmailen of wij kunnen rondmailen en vindt iedereen een Tubi uitlaat een goed plan dan wordt die erop gezet.
    Het gaat uiteindelijk om de auto... en ik word liever lid van Alteraese dan dat ik een Ferrari huur.
    Steenslag houd je, ook bij je eigen auto.. en bij pekel rijden is niet zo'n goed plan denk ik. Als het te gortig wordt dan kunnen wij de planningen uit de planner halen en de stalling tijdelijk even op slot doen. Zulke dingen beloven wij de verzekeringsmaatschappij ook netjes.

Het lastigste is nog wel om mensen te overtuigen dat alles goed is geregeld juist omdat er zoveel mis gaat en ik zelf geen jurist ben.

Hoe het met de animo zit? Dat kun je hier aflezen ;) het is voor mij ook veel uitzoekwerk en geregel en ik wil dat alles goed geregeld is. Daarom is het op het moment een beetje low-profile. De klant is koning immers.

22. ferrarifan558

ferrarifan558 Rookie

23. 348TBlack

348TBlack Karting

Full Name:
    Sander
    "Hoe het met de animo zit? Dat kun je hier aflezen het is voor mij ook veel uitzoekwerk en geregel en ik wil dat alles goed geregeld is. Daarom is het op het moment een beetje low-profile. De klant is koning immers."

Met andere woorden: niemand?

24. RiCoNL

RiCoNL Formula Junior

Op zich een mooi initiatief.
    Hoe zit het nu het mooi weer is. Iedereen wil dan rijden. Hoe verdelen jullie dat.
    Peter

25. ferrarifan558

ferrarifan558 Rookie

348, als jij een self-service kruidenierszaak start en het afrekensysteem werkt niet goed.. ga je dan nog steeds volop klanten werven. Ook al hebben die klanten een slechte ervaring als ze geweest zijn?

Wat ik zeg, het moet goed uitgewerkt worden. Anders werkt het niet.

En bij een dokter moet je ook een afspraak maken.

Share This Page