Bericht in De telegraaf van vanochtend over een 348 | FerrariChat

Bericht in De telegraaf van vanochtend over een 348

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Robbe, Nov 6, 2017.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Robbe

    Robbe Formula Junior

    Aug 22, 2013
    609
    The Netherlands
    vanochtend gelezen in de Telegraaf, over een 345 TB U9 (stagiair die de RDW site overtikt zonder te kijken), die bijna ten offer was gevallen aan de vuurgoden.
    Rijdend is er blijkbaar wat fout gegaan, waardoor er brand ontstond. De auto kon redelijk tijdig geblust worden aldus het stuk.

    Nu weet ik dat de 355 een terugroepactie heeft ondergaan voor de benzineleidingen , en het verdeelblok daarvan. Te herkennen aan stalen gevlochten leidingen.
    Is dat bij de 348 ook gedaan? Of is die constructie anders?
    In ieder geval een waarschuwing voor iedereen met een oudere Ferrari om nog eens goed te (laten) kijken naar de benzineleidingen.
     
  2. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Dat vroeg ik me ook al af Robbe.
    Ik vraag me ook af welke schade de (poeder?)blusser toebrengt, en in tweede instantie het nablussen van de brandweer....maar ja, ik was er niet bij, het was kennelijk nodig :(
     
  3. Ben308

    Ben308 Formula Junior

    May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
  4. Ghost 348

    Ghost 348 Karting

    Feb 11, 2017
    52
    Geel
    Full Name:
    William
    Dikwijls probleem met benzine leidingen die te oud zijn geworden.
    Nu er steeds meer etanol in de benzine word gemengd zullen deze problemen alleen maar meer gaan voorkomen vrees ik.
    De oude benzine slangen kunnen immers niet tegen die etanol.
     
  5. Robbe

    Robbe Formula Junior

    Aug 22, 2013
    609
    The Netherlands
    en op die manier (ethanol) slipt ook het interne benzinefilter van de pomp dicht met vergaan rubber van de rubberen pompflens...
     
  6. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    DAT betekent dus dat rijders van ouder Ferrari's zich dit moeten realiseren en preventief onderhoud moeten (laten) uitvoeren.

    En dat kost opeens centjes .... het oude liedje weer ...
     
  7. Robbe

    Robbe Formula Junior

    Aug 22, 2013
    609
    The Netherlands
  8. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    ik vond het volgende (wat volgens mij zou kunnen verklaren waarom er steeds meer oudjes vlam vatten...):
    (Geleend van een ander forum...bron onbekend)

    Het Probleem is niet de Motor, maar de Brandstof (E10, E15, E85)

    Veel van de hedendaagse brandstoffen bevatten tot wel 10% Ethanol (E10). Dit kan een probleem geven bij de oudere motoren die niet zijn ontwikkeld om deze brandstof te gebruiken. Het probleem wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het relatief hoge percentage O2 (zuurstof). De zuurstof breekt de benzine (een organische vloeistof) in relatief korte tijd af.
    Tijdens het afbreken van de benzine ontstaat er een plakkerig, gom-achtig, stroperig residu die het brandstofsysteem kan verstoppen. Deze afbraak kan zich al tussen 60-90 dagen voordoen. Met andere woorden: E85 is zeer beperkt houdbaar!
    Ethanol houdende brandstoffen zijn zeer corrosief voor plastic en rubber delen van het brandstofsysteem en kunnen bij oudere motoren (Klassiek/Historisch) voor veel problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan pakkingen, leidingen, membranen, injectoren, vlotters, sproeiers et cetera.

    Ethanol is hygroscopisch (trekt water aan). Dit versterkt het toch al hoge corrosieve karakter van Ethanol. Als Ethanol een bepaalde hoeveelheid water heeft opgenomen zal er een fase scheiding optreden. Dit betekent dat de ethanol zich van de benzine zal scheiden. Omdat Ethanol zwaarder is dan benzine zal het zich onder in de brandstof tank verzamelen. Vanwege de hoge (bijna 100%) concentratie van Ethanol zal het een verwoestend effect op het brandstofsysteem hebben. Zo zeer zelfs dat wanneer de motor gestart wordt deze in korte tijd volledig stuk draait als deze niet een volledig aangespast brandstofsysteem heeft.
    De schade ontstaat voornamelijk omdat de motor op pure Ethanol veel heter wordt, hogere toeren wil draaien en geen smering meer heeft. Een niet te repareren schade kan zich al binnen enkele minuten voordoen!


    LET OP: Een theelepel water op een liter E85 is genoeg om de fase scheiding te beginnen.

    Een zeer belangrijk extra nadeel is dat het octaangetal dramatisch zakt als de ethanol zich heeft gescheiden van de benzine en is vermengd met het water.

    Als de motor een langere tijd heeft stilgestaan, zoals bijvoorbeeld een historische of klassieke wagen tijdens de winter, kan door de afbraak van de benzine in de E85 een plakkerige gomachtige substantie de carburateur (of injectiesysteem) zeer slecht doen lopen. Het gevolg kan een onvolledige verbranding zijn, vastgeplakte zuigerveren, spoelen(lekken) van brandstof via de boring in het oliesysteem en de smering van lagers blokkeren....

    De meest voorkomende problemen door gebruik van Ethanol houdende brandstoffen, waaronder E85, zijn:

    - Ethanol is een oplosmiddel voor plastic, rubber en zelfs aluminium. Gevolg: Een zwarte drab die olie- en brandstoffilters zal verstoppen.

    - Ethanol droogt materialen zoals, plastic, rubber uit. De meeste oudere motoren zijn NIET geschikt voor Ethanol.

    - Ethanol is een schoonmaakmiddel en kan aangekoekt vuil uit bijvoorbeeld een kleppendeksel of carterpan, losweken en in het systeem brengen met alle nadelige gevolgen van dien.

    - Ethanol is Hygroscopisch waardoor de kans op een fase scheiding zeer groot is.

    - Ethanol heeft een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine die zeer schadelijk kan zijn voor zuigers, veren et cetera.

    - Ethanol kan NIET gebruikt worden in een brandstof tank die MTBE of ETBE bevat.


    Overigens zou het ook kunnen verklaren waarom er momenteel brandstoftanks van in elk geval de 348/355 lek raken...!
     
  9. Robbe

    Robbe Formula Junior

    Aug 22, 2013
    609
    The Netherlands
    Lekker dan. Een tikkende tijdbom, zeker nu die rotzooi door de EU verplicht gaat worden.
     
  10. Robbe

    Robbe Formula Junior

    Aug 22, 2013
    609
    The Netherlands
    Dat had ik nog niet gehoord. De tank van een 355 is geheel van aluminium, dus dat zal misschien een andere reden hebben.
     
  11. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Quote: "Ethanol is een oplosmiddel voor plastic, rubber en zelfs aluminium....."
    Ik heb een Donkervoort gehad, waarvan de lasnaden van de alu tank min of meer vergaan waren. Niet door ethanol overigens, maar waarschijnlijk wel door de diverse tankbeurten (drukverschillen op de naden?) en de trillingen....die heb je best in zo'n ding.
    Voeg daar wat F355 en ethanol aan toe, en dan snap je het concept.

    Als de auto 's winters binnen blijft: tank vol met 98 of 102!
    (En als geld geen rol speelt: Ecomaxx of Aspen...nóg langer houdbaar)

    Het zou niet leuk zijn als de diverse motorbranden in verband zouden worden gebracht met het tanken van ethanol-houdende brandstof. In dat opzicht zou de milieulobby debet kunnen zijn aan levensbedreigende toestanden! Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben. Maar hey, Tesla's vliegen ook in de fik :D
     
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    @ Als de auto 's winters binnen blijft: tank vol met 98 of 102! @

    Da's zeker wijs !
     
  13. Robbe

    Robbe Formula Junior

    Aug 22, 2013
    609
    The Netherlands
    Ik durf een 355 ook niet te combineren met gewone 95...
    Overigens is echte 98 steeds lastiger te vinden. Steeds meer maatschappijen gaan over op 95 + extra toevoegingen als hun 98-vervanger
     
  14. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Daarom dus ook geen Shell.....uuuuh.....V-pover erin. Ik zal wel een hoop aandeelhouders hier tegen het zere been schoppen, maar het blijft een slechte kwaliteit brandstof, ondanks dat Ferrari dit adviseert. (Nogal logisch, want dat levert weer klanten op ;) )
     
  15. lewie

    lewie Formula Junior

    Apr 13, 2007
    515
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
    Bij alle BP's is nog steeds 98 te krijgen en ik hoorde vandaag van de kassajuffrouw dat er geen plannen zijn om daarmee te stoppen.
    Probleem opgelost.
     
    Melvok and Ajax de 1e like this.
  16. Cauf61

    Cauf61 Formula Junior

    Jul 12, 2016
    557
    Belgium
    Full Name:
    Patrick
  17. henkie

    henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

    Apr 13, 2005
    10,514
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Om even terug te komen op het originele bericht. Ik heb ook 2 jaar een 348 gehad en je gelooft niet waar het brandstoffilter zit bij die auto.
    Precies, op de meest onzinnige plek die er is. Op de kop 15cm cm recht boven het linker spruitstuk. Wat als zo'n ding iets gaat zweten of niet met de juiste Nm vastgedraaid... Bizar
     
  18. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    836
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Heeeeeeey, het lijkt wel of Shell mee leest op dit soort fora:
    De V-power is verhoogd naar 98 RON! Navraag bij Shell geeft het volgende antwoord:
    Graag delen wij u het volgende mede. Bij een oldtimer zijn de onderdelen vaak niet bestand tegen de moderne brandstoffen welke zijn gemengd met bio-ethanol. De bio toevoeging tast namelijk de rubbers en pakkingen aan. Wanneer iemand een oldtimer heeft is de Shell V-Power (98 octaan) uitermate geschikt. Dit product is namelijk in de BeNeLux en Duitsland vrij van bio-ethanol en heeft ook nog als voordeel dat het een octaan 98 RON heeft wat vele oltimers vraagt. De reden hiervan is de volgende. Alle standaard brandstoffen (Euro95) in de europese unie moeten minimaal 5.75% bio-ethanol bevatten. Wanneer een brandstof leverancier een premium brandstof heeft is het aan de locale overheid of dit gemengd dient te worden met bio-ethanol. Voor de BeNeLux en Duitsland is er besloten dit niet te doen en daarom is het uitermate gechikt voor oldtimers.
    Heeft u nog meer vragen hierover kunt u contact opnemen met onze Technische Informatiecentrum.
    (Bron: een ander forum)

    ????? Of deze info klopt/juist is, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het zou wel een positieve ontwikkeling zijn.....
     
  19. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Welke info? :)

    Het is correct dat bio-ethanol rubber aantast, maar dat deed doen de huidige benzines ook zonder bio-ethanol als het om "oud" rubber gaat. Het is dus altijd van belang om tijdig oude brandstofslangen te vervangen (Rubber) met nieuwe en geen "new old stock". Het rubber van nu heeft andere bestandsdelen om goed in vorm te blijven met de huidige benzines.

    Je wil niet weten wat je ziet als je oud rubber gaat vervangen. En ook new old stock.. Ik had reeds alles vervangen, maar 1 slang kon ik niet de juiste diameter vinden en had deze besteld bij Kroy. Ik heb het aangekeken en nu na 2 jaar kan ik hem vervangen, want de scheuren zitten er weer in. Ik heb het Kroy laten zien en daar schrokken ze wel van.

    Of het klopt dat V-power zometeen geen bio-ethanol meer heeft.. geen idee. Maar V-power was sowieso de beste oplossing ook met bio-ethanol :)

    Je kan je bolide gewoon weggooien als je een poederblusser gebruikt. Er zit een zout oplossing in.. daarnaast is poeder ook niet geschikt om benzine brandjes te blussen. Ik heb een 4 liter schuimblusser achter de bestuurdersstoel. Niet voor mezelf maar wel voor anderen :)

    Dus... al die poederblussertjes omruilen voor schuim!
     
  20. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Dat zijn goede tips! Welk merk/type slang heb je gebruikt? Ik wil dit klusje op korte termijn ook uit gaan voeren.
     
  21. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Volgens mij heb ik nog wat liggen. ik kan het je toesturen of je kan het ophalen. Ik moet de 4mm (Binnendiameter) slang nog opnieuw doen. Ik bestel een siliconenslang, want iets anders is er niet. Die zijn er alleen in 1m dus daar kan je ook een stuk van krijgen. Ik heb geen merk maar gewoon benzineslang van Internet bij een slangen boer.

    Voor dat we in mei weer naar Italie gaan wil ik hem vervangen hebben anders kan Henkie zometeen mijn kont blussen!

    PM me even.

    Gr
    Tijn
     
  22. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Kijk maar eens op 11min 22sec wat je zoal tegenkomt :)



    Je hebt op je CH Mondial iets meer slangen Johan!
     
  23. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Wow, inderdaad een tikkende tijdbom! Ik ben benieuwd hoe het er bij mij uit ziet alhoewel ik niet beter verwacht. Bedankt voor de video, erg handig!
     
  24. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Weggevreten benzineleidingen ...... :eek:
     
  25. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn

Share This Page