Camera / lens /brandpunt / sluitertijd / diafragma... | Page 51 | FerrariChat

Camera / lens /brandpunt / sluitertijd / diafragma...

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 575 GTC, Jan 9, 2009.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Al een wat oudere foto (uit december 2010 uit m'n hoofd), maar het blijft een leuke en ik wilde 'm graag laten zien:

    [​IMG]

    Foto gemaakt in Berlijn overigens. Het duurde even voordat ik de belichting zo had, ik kreeg het niet beter. Eerst was het behoorlijk onderbelicht en daarna overbelicht. Dit was het compromis. Foto is onbewerkt, alleen gefrummeld aan de instellingen van mijn vorige spiegelreflex.

    Ik weet niet of er een speciaal 'deel een foto'-topic is? Ik kon het in ieder geval niet vinden, vandaar dat ik de foto hier plaats. Ik zou graag wat vaker een foto laten zien, ik heb wel in de gaten dat er hier een paar topfotografen aanwezig zijn en ik zou het leuk vinden om er opbouwende kritiek op te krijgen. Zit ik hier dan goed?

    P.s. ik krijg de foto hier alleen als link en niet als plaatje, terwijl ze wel tussen img-tags staat. Wat doe ik fout?
     
  2. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Je bent niet ge-abonneerd en dan kun je op een gegeven moment geen foto's meer plaatsen.

    Voor opbouwende kritiek ben je hier aan het goede adres. :)

    Leuke foto, maar:

    1. Wat doet die ketting in beeld? Wegsnijden!
    2. De horizon staat ietwat scheef.
    3. Belichting is moeilijk in deze situatie, zoals je al gemerkt had. Ik heb de laatste jaren gemerkt dat je met spelen met de instellingen van een programma als Photoshop of Lightroom je veel kunt verbeteren zonder dat het (noodzakelijkerwijs) onnatuurlijk eruit gaat zien. Ik zou de 'highlights' naar beneden gooien voor meer detail in de ramen (meer blauwe lucht), de 'shadows' omhoog gooien voor meer detail in de donkere delen van de foto, "Blacks" iets naar beneden halen voor meer impact, en "Vibrance, Saturation, Clarity" alledrie iets omhoog gooien.
    4. Ik zou de auto's op de brug links buiten de foto laten. De compositie wordt dan sterk verbeterd, o.a. door die lijn in de betegeling die naar de Maserati loopt.

    Aangezien ik mijn abonnement niet voor elkaar krijg met Rob Lay op het moment kan ik de je verbeteringen niet laten zien. Probeer het dus zelf even.

    Onno
     
  3. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Hallo Onno, bedankt voor je mening.
    Die ketting zal ik inderdaad eerst eens weghalen, die is inderdaad erg opvallend en stoort het beeld.
    Dat de horizon scheef staat is me niet opgevallen, maar ook dat is wel gemakkelijk te herstellen.
    Photoshop heb ik, maar daar ben ik niet erg handig mee. Over Lightroom hoor ik veel positieve verhalen, ik zal eens kijken of ik daar aan kan komen en of ik dan de instellingen kan veranderen volgens jouw tips.

    Heel erg bedankt in ieder geval.
     
  4. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Sinds ik Lightroom heb, heb ik Photoshop nog maar 1 of 2 keer geopend. Lightroom is echt simpel en dekt 99.9% van alle dingen die ik wil doen. Ook een goed archiveerprogramma.


    Onno
     
  5. pterps

    pterps F1 Veteran

    Aug 18, 2006
    6,975
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    #1255 pterps, Mar 30, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Ik gebruik nooit lightroom alleen Photoshop maar dat komt vooral omdat ik daar al heel lang mee werk en daar vertrouwd mee ben geraakt.

    De horizon staat een klein beetje scheef, het valt wel mee maar door de compositie lijkt dit sterker (vanwege het dak).

    Je zou eens wat foto's met RAW kunnen schieten en daarmee gaan stoeien in lightroom/photoshop. Je hebt dan wat meer speelruimte. Er staan genoeg basis tutorials online die je daarmee op weg kunnen helpen. Ik schiet zelf nooit in RAW maar fotografeer vaak vanaf statief zodat ik van meerdere belichtingen van 1 compositie kan maken.

    Zie bijgaand een snelle bewerking.
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  6. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Probeer het eens Peter, je hoeft het niet voor bewerken te gebruiken (je kunt PS gewoon lanceren vanuit LR) maar om je fotocollectie te beheren is het echt wel erg makkelijk. Automatische verzamelingen vanuit metadata, publiceren naar FB of andere social media, etc.


    Onno
     
  7. pterps

    pterps F1 Veteran

    Aug 18, 2006
    6,975
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Ik kom binnenkort wel even bij je langs, mag je me overtuigen :)
     
  8. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Voor het archiveren heb ik tot nu toe altijd Picasa gebruikt, ik ga komend Paasweekend me verdiepen in Lightroom, bedankt voor de tips.
    En Peter, bedankt voor het bewerken, de belichting is een heel stuk beter zo en ook de ketting is weg zonder dat de foto overbewerkt is.

    Jullie hebben me nu wel overtuigd om ook de foto's te gaan bewerken na het schieten.
     
  9. Michele

    Michele Formula Junior

    Aug 27, 2006
    510
    The Hague, Holland
    Full Name:
    Michiel Mulder
    Lightroom heeft Photoshop bij mij voor 90% vervangen omdat ik altijd in RAW werk. Het enige waar ik PS doorgaans nog voor open zijn gecompliceerde bewerkingen als stitchen, gebruik van lagen etc. en omzetten naar CMYK voor drukwerk. Dat kan niet in LR.

    @RISL: als je je beelden wilt bewerken, schiet dan bij voorkeur RAW. Reden: als je in jpeg werkt treedt er in absolute zin kwaliteitsverlies op tijdens de bewerking (jpeg bewerken is een zogenbaamd proces met verlies van beeldinformatie). En omdat een jpeg een gecomprimeerd bestand is, zal iedere keer dat je het opnieuw opslaat kaliteitesverlies opreden. Dat merk je normaal niet zo erg, maar theoretisch is het mogelijk om een 5 MB jpeg naar 0 MB te reduceren door het maar vaak genoeg te openen en opnieuw op te slaan.

    Als je in RAW bewerkt via PS of LR, dan worden alle aanpasingen opgeslagen en pas verwerkt zodra je opdracht geeft om het beeld te exporteren als jpeg of tiff. Er gaat dan geen beeldinformatie verloren.
     
  10. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #1260 JazzyO, Mar 31, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    :) Prima!

    Jordi, hier een voorbeeldje van wat bewerken. Dit was 2 minuutjes werk. De originele foto is niet in RAW, maar JPG. Ik schiet altijd RAW op mijn Canon maar dit was een klein Sony kameraatje.

    Contrast omlaag, zwart donkerder, twee gradatiefilters (1, schuin met de toppen van de bergen mee, voor onderbelichting van de wolken, en 1, schuin met de muur mee, voor een klein beetje onderbelichting van het meer zodat de straat beter contrasteert), verzadiging, helderheid en levendigheid omhoog.


    Onno
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  11. Michele

    Michele Formula Junior

    Aug 27, 2006
    510
    The Hague, Holland
    Full Name:
    Michiel Mulder
    schotland???
     
  12. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Nee, Wales. Snowdonia. Waanzinnig mooi (net als Schotland en Ierland trouwens). Het was baggerweer maar dat mocht de pret niet drukken.

    Ik blijf erbij: iedere Ferrari eigenaar moet naar die 3 gebieden.


    Onno
     
  13. Michele

    Michele Formula Junior

    Aug 27, 2006
    510
    The Hague, Holland
    Full Name:
    Michiel Mulder
    Ben ooit in Brecon Beacons geweest met een Morgan Aero SuperSports. Was ook niet verkeerd. Schotland staat voor aanstaande herfst weer op 't programma, maar dan met een huurautootje puur voor de fotografie.
     
  14. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
  15. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
  16. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Dat zijn wel flinke stappen die je maakt met 2 minuten bewerken, prachtig!
    En ik zal ook mijn camera op RAW overschakelen. Ik vond het altijd zonde van de ruimte op de computer/SD-kaart van de camera (zeker op een lange reis zoals afgelopen zomer 3 weken in Indonesië), maar als er inderdaad zoveel meer mee mogelijk is, heb ik dat er graag voor over.

    En dan zet ik ze na het bewerken om naar jpg.
     
  17. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    #1267 Fumacher, Mar 31, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Ik heb altijd al veel interesse gehad in nachtfotografie. Diverse gebouwen heb ik al in de nacht op de foto gezet en af en toe een Ferrari die ik op straat tegenkwam.

    Vorig jaar heb ik nachtfotografie van auto's iets meer aandacht gegeven. Uitdagend was dat! Ik sta echt versteld wat mijn huidige camera kan doen met weinig licht. Het meest uitdagend waren de car-to-car shots van de CS en de F40. Opzich wel aardig gelukt vind ik zo.
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  18. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Vu, die zijn niet aardig gelukt, die zijn V-antastisch!!
     
  19. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Je kunt vrijwel alles ook doen met JPG, maar het is wel iets beperkter. Je argument over ruimte op de SD kaart begrijp ik niet, SD kaarten zijn zo goedkoop tegenwoordig. En dat geldt ook voor ruimte op de computer/NAS. Het is wel verstandig meteen eruit te gooien wat toch niet goed of interessant genoeg is.


    Onno
     
  20. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    @ Fumacher, dat zijn prachtige platen, met name die F40 op snelheid vind ik echt geweldig!
    @Onno, ook daar heb je gelijk in, ik heb het afgelopen jaar geïnvesteerd in snelle, 'grote' SD-kaarten, mini-SD-kaarten als back-up voor lange reizen en een NAS voor thuis, dus dat is geen probleem meer.
     
  21. 599GTB bas

    599GTB bas Karting

    Jul 17, 2013
    74
    Ik heb gister voor het eerst foto's gemaakt in RAW .
    Maar nu kan ik ze niet op me pc zetten , moet ik eerst een apart programma instaleren ?
     
  22. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Je kunt ze altijd op je PC zetten (desnoods met Explorer van je kaart kopiëren). Maar RAW bestanden hebben uiteraard programma's nodig die dat formaat kunnen lezen wil je ze bewerken. Zelf importeer ik altijd via Adobe Lightroom en dan bewerk ik daar ook in. Maar je kamera is altijd geleverd met een programma wat RAW om kan zetten, en desnoods haal je het van de website van de fabrikant.

    Nog wat info over RAW:

    http://www.rondayphotography.com/Understanding%20the%20RAW%20File%20Format.htm


    Onno
     
  23. 599GTB bas

    599GTB bas Karting

    Jul 17, 2013
    74
    Bedankt Onno.
     
  24. rickadelic

    rickadelic Formula Junior

    Mar 26, 2008
    887
    Netherlands
    Full Name:
    Rick
    Ik ben op zoek naar iemand die het liefst erg handig is met een videocamera en foto camera om op 26 mei een uniek kijkje achter de schermen bij de Gumbal3000 te nemen. Iemand van hier?
     
  25. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Je kan beter dit verzoek op AutoGespot plaatsen, meer succes schat ik.
     

Share This Page