'Challenge' kit op de 360 | FerrariChat

'Challenge' kit op de 360

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Robin360, Jun 2, 2011.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Ik had al gezegd dat ik een threadje zou opstarten, maar vandaag veel gereden en daarna een BBQ met veel te veel eten en films kijken etc. dus nu pas tijd om wat te posten.

Zoals sommigen van jullie weten staat Ferrari voor mij synoniem aan een race historie. Ik vind het heerlijk om naar werk te rijden in de 360 en nog beter om met m'n Ferrarichat vrienden door Nederland of Italië te rijden, maar dat laatste is vooral leuk vanwege de mensen & omgeving. Maar toen ik laatst in Valencia bij de owners days was (zie http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=305615) werd dat gevoel van m'n Ferrari op het circuit willen gebruiken nog even versterkt (en bij een ander forum lid nog meer... :D ). Als gevolg hiervan wilde ik graag de 360 wat meer 'hardcore' maken om wat beter met de trackdays om te gaan, en de snelheid wat te verhogen. Daartoe wat gepraat met Ben (Grazy F355) die een aantal aanpassingen had gedaan om vooral het onderstuur van de 430 (waar de 360 ook tamelijk aan lijdt) te verminderen. Daarna in april nog met Bens zoon gepraat en het werd me snel duidelijk dat ik dit ook wilde.

Dus na meerdere gesprekken met Forza, en vele emails, besloot ik het volgende: ik wilde een racepakketje laten installeren, vergelijkbaar met de 'Challenge Kit' die ooit te koop was voor de F355. Je kan je afvragen: waarom niet upgraden naar een CS? De reden is geld; de 360 verkopen en een CS kopen is ongeveer 4x zo duur als wat ik nu heb uitgegeven. Dan kunnen we weer doorsparen voor die Italia over een paar jaar...

Wat hield een Challenge Kit voor de F355 in? Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F355#F355_Challenge gaat het om de volgende installaties:

* Lichtgewicht uitlaat
    * Challenge race stuur
    * Kuipstoelen
    * race gordels
    * Brandblusser
    * Challenge wielen
    * Slicks
    * stugge bushers en competitie vering
    * Challenge gril
    * Competitie koppeling
    * rolkooi
    * Engine cut-off switch
    * Achterspoiler
    * Geupgrade remmen & met speciale cooling inlaten

Hieronder is hoe we dit op de 360 gingen aanpakken:

2. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #2 Robin360, Jun 2, 2011
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    De uitlaat hadden we al: een van Larini. Klinkt behoorlijk als een CS met een lekkere hoge F1 pitch als die vol open staat. Ik had besloten de orginele uitlaatstukken met vaccuum kleppen er in te laten, zodat het geluid wat gedempt wordt onder 4000 toeren.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over het geluid; ik had graag wat meer gepruttel willen horen als ik het gas los laat. Waarschijnlijk dat dan de katalysator vervangen moet worden. Larini heeft er een, die ook straatlegaal is, maar het probleem is het geluid; nu is het al 105dB als je er naast staat, dan wordt het 109 dB volgens larini. Gisteren kreeg ik al bij Zandvoort een waarschuwing omdat 92 dB gemeten werd ipv 90 dB (dus moest in 6e versnelling rustig langs de meters rijden) en dan krijg je natuurlijk nog meer problemen. Een optie is de orginele uitlaat terug te zetten, en dan de katalysatoren te vervangen, maar die uitlaat is een stuk zwaarder en staat ook minder mooi als je door de gril kijkt. Als iemand nog een idee heeft..
    Image Unavailable, Please Login

3. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #3 Robin360, Jun 2, 2011
  4. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #4 Robin360, Jun 2, 2011
    We hebben Sabelt kuipstoelen gekocht. Die zie je ook vaak in Challenge auto's. Ze zien er super uit en het zit goed. We zitten nog te denken om rails te monteren zodat ze verschoven kunnen worden. Op het moment staan ze vast en voor Mónica is het waarschijnlijk iets te ver om te zelf te rijden. Al met al ben erg blij met de stoelen. Zeer goede support aan de zijkant.

5. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #5 Robin360, Jun 2, 2011
    We hebben besloten de gordels van een CS te bestellen, als compromis tussen circuitrijden en straatgebruik. Komt nog bij dat ze er heel mooi uit zien. Laat het natuurlijk aan Ferrari over om de verkeerde kleur op te sturen (rood ipv zwart, terwijl zelfs op de doos zwart stond) en om een doos met maar 1 gordel ipv 2 op te sturen, en natuurlijk juist die van de passagier ipv de bestuurder. Afijn, Forza heeft hem erg mooi geinstalleerd op de bestuurderstoel uiteindelijk, met openingen via het leer op de wand achter de stoelen. Hopelijk komt de 2e gordel voor Spa Italia binnen. Op dit moment rijden we dus even met rode totdat de zwarte komen; hoewel veel mensen me vertellen dat ze het rode mooier vinden dan zwarte.

6. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #6 Robin360, Jun 2, 2011
    Wordt vaak aanbevolen bij circuit dagen. Een mooie FIA brandblusser gekocht. Ik zie het meer iets voor als ik iemand anders in de brand zie vliegen (zoals vorig jaar op Spa) en dan hopelijk wat kan helpen. Maar het is altijd handig zoiets in de auto te hebben. Is mooi geinstalleerd achter de passagierstoel. In een Challenge zit het vaak voor de passagierstoel, maar omdat we ook nog op straat rijden hebben we besloten hem achter te plaatsen.

7. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #7 Robin360, Jun 2, 2011
    Ze stonden al een tijd geleden te koop; ik heb de oude 360 Challenge wielen van Oscar overgenomen. Staat erg cool op de 360 en ze zijn een stuk lichter dan de orginele wielen. 's Winters en voor lange tripjes op de weg zullen de orginele wielen teruggeplaatst worden. Voor de circuitdagen houden we deze.
    Ze staan tevens onder meer camber en wat meer toe-in.

8. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #8 Robin360, Jun 2, 2011
    Slicks kunnen natuurlijk niet op straat. Dus ik kon 2 dingen doen: slicks op de challenge wielen zetten en die meenemen naar het circuit, om ze vervolgens daar te monteren (of de hele auto op een trailer), of straat-legale semi-slicks (intermediates) te monteren. Ik heb op dit moment voor het laatste gekozen: er zijn Michelin Pilot Sport Cups gemonteerd. Bieden een stuk meer grip dan de Pirelli P zero's. Ik wilde oorspronkelijk Pirelli Corsa's maar er waren enorme problemen met de levering. Dan maar de Michelin's. Ze zullen hooguit een seizoen meegaan want ze zijn erg zacht. Tevens zijn ze behoorlijk glibberig als ze koud zijn, dus het is oppassen geblazen met de opwarmronden.

9. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #9 Robin360, Jun 2, 2011
    Dit was het grootste discussiepunt met Forza; op aanraden van Alex hebben ipv stugge bushers en vering de ophanging vervangen door Intrax ophanging. Deze heeft meerdere instellingen ('comfortabel / nat weer', 'gemiddeld / droog weer / Nürburgring' en 'stroef circuit / harde afstelling'). Alex stelde 2 verschillende ophangingen voor; we hebben besloten voor de 1K2 ophanging te gaan; deze heeft een inwendige thermostaat en black titan coating. Er zit per schokbreker een electronische box ingebouwd om de ASR van de 360 niet in de war te maken.
    De ophanging was de grootste aanpassing van dit gebeuren.

10. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #10 Robin360, Jun 2, 2011
    Henk had hem al; ik nu ook. Je ziet mooi de uitlaat er doorheen als je goed kijkt, en het helpt tevens bij de koeling van de motor en F1 systeem.

Dit waren de aanpassingen tot nu toe. De andere items moeten nog gedaan worden:

11. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Een Competitie koppeling is leuk maar een ramp om mee over straat te rijden. Het is nog wel de bedoeling om mee te kunnen naar Italie :D zonder helemaal gek te worden in een file (probeer maar eens langzaam ietsje op te trekken met een competitie koppeling). In plaats daarvan heb ik het volgende, nog niet uitgevoerde idee: om de F1 TCU te vervangen door die van een CS. Hiermee haal je CS schakelsnelheden zodat er dus sneller geschakeld wordt. Na wat zoeken op FerrariChat zag ik dat enkele anderen dat ook op hun 360 (uit jaar 2000) hadden gedaan. Ze zijn niet goedkoop, maar lijkt me zeer de moeite waard.

12. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Ook hier zit ik aan te denken. Misschien niet een kooi vanwege het straatgebruik, of hooguit een kooi waar de zij-stang laag zit zodat je er nog redelijk in/uit komt. Ik zag op FerrariChat dat iemand een Scuderia rollbar in z'n 360 had geinstalleerd; was blijkbaar een optie voor de Scuderia. Misschien is zoiets wat handiger in gebruik.

13. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Mmmh...zou kunnen. Misschien iets leuks voor de sier.

14. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Dit hoeft van mij niet zo. Vooral niet omdat 360 Challenge auto's dit ook niet hebben. Bij de 355 zat het vaak wel.

15. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Nieuwe remmen komen er waarschijnlijk wel nog op. Echter m'n huidige remmen zijn redelijk nieuw dus ik rijd ze nog even op. Remmen zijn echt een zwak punt bij de 360 & 430; de auto's gaan op het circuit eigenlijk te hard voor dit formaat remmen. Ik ben tamelijk panisch als het gaat om remmen. Als je me op het circuit langzaam ziet rijden komt het omdat ik om de zoveel rondjes altijd even een remmen-afkoel-rondje doe; gewoon even met 100 km/u aan de kant rijden zoveel mogelijk zonder te remmen. En voordat ik de pits in ga doe ik altijd hetzelfde.
    Ik zat te denken aan AP racing remmen, hoewel dat misschien een overkill is vergeleken met de snelheid die ik rijd. We kijken dit seizoen even aan hoe het gaat met de huidige remmen.

16. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #16 Robin360, Jun 2, 2011
    Goed, gisteren middag de auto bij Forza opgehaald, en meteen door gereden naar Zandvoort waar Harry met z'n gummen.org stichting een circuitavond had georganiseerd. Alex was blij met het resultaat maar aangezien de auto heel anders rijdt kreeg ik de instructies vooral rustig aan te doen, en helemaal met koude banden. De ophanging hadden we nog even op de middenstand gezet, om niet meteen van zacht naar keihard te gaan en ook daar aan te wennen.

De auto gedroeg zich erg goed. Veel minder onderstuur en veel directer; je voelt meer controlle over de auto. De bochten kunnen wat harder genomen worden dus je kan ook later (i.e. korter) remmen. Het insturen is wat anders; iets meer kracht geven om van rechtuit naar bocht te gaan, en bij flauwe bochten zoekt hij een beetje naar de juiste stand vanwege de camber, maar al met al gaat het een stuk beter. De stoel zit goed en het stuur voelt erg goed aan. Met de challenge wielen ziet de 360 er gewoon beter uit; het staat hem echt goed.

Het was een leuke avond met harry, Hélène/Trevor en Dave Perigo met z'n Integrale. Er reed ook nog een 430 mee. Hieronder wat foto's met dank aan Harry, Joost & Hans van het gummen.org forum.

Ik zocht naar een manier om nieuw enthousiasme te verkrijgen in de auto en dat heb ik hiermee gevonden; kunnen we er weer een paar jaar tegenaan :)

17. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
  18. -Michel-

-Michel- Formula 3

Feb 20, 2007
    1,622
    Delft
    Full Name:
    Michel
    Hele mooie upgrade! Dat je er nog lang plezier van mag hebben!!

19. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Fantastisch Robin! Erg goed doordacht project, waar jij duidelijk een doel voor ogen had en m.i. ook bereikt hebt. Die auto gaat heel veel plezier geven!

Onno

20. evdzwet

evdzwet Formula Junior

Jul 24, 2009
    613
    Wassenaar
    Full Name:
    E. vd Zwet
    En dit gaan we dus zien op Spa. :D Het is inderdaad een hele rits met aanpassingen geworden. Kom graag even kijken.

21. Franc308

Franc308 F1 Rookie

Sep 23, 2006
    3,276
    Netherlands
    Full Name:
    Franc
    Fantastisch Robin. Je hebt er lang over gedacht en nu dus echt gedaan. Geniet er met volle teugen van !

22. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Mooi gedaan Robin!

23. 430-SPI

430-SPI Formula Junior

Oct 4, 2009
    748
    Europe
    Full Name:
    René
    Ziet er heel goed uit Robin!

24. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,137
    The Netherlands
    Robin, goede keuze! Zijn de BBS velgen kleiner dan de CS velgen?

Enjoy!

25. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,243
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Goed om te lezen dat de fun-factor als gevolg van deze aanpassingen nog verder verhoogd is!

Gr. Martin

Share This Page