De Winterstop!? | Page 57 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Misscheien goed om nu al de grootste verbruikers buiten dat nieuwe bord "om te laten lopen" ...

    Dan gaat die stroom niet via het bord, want dat is 1 van de problemen ... heb je daar nix voor Guido ?
     
  3. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Mel,
    euh, ja er zijn stroomkringen die door het bord lopen en daar eigenlijk niks doen. Die kringen kunnen buiten het fuseboard aan elkaar vast gemaakt door een eenvoudige male/female of een krimp verbinding.
    Bijvoorbeeld bij 400i/412 board Image Unavailable, Please Login

    Zo zijn er ook rechtstreekse verbindingen voor mondial, Tr/testarossa, 328 en F40. Indien interesse voor 1 of meerdere van die bord connecties laat maar weten dan stuur ik foto's door na een PM. Of als jullie deze foto's hier willen, laat maar weten.
    Guido
     
    enzo52 likes this.
  4. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik laat het liever door het board gaan:
    1. Guido heeft een dikkere printplaat, dat was het probleem bij het oude board en dus ook het probleem van delaminating boards (even losstaand van gewoonweg ouderdom) mee opgelost, daarbij ook nog eens beteren stekkers en connecties gemaakt.
    2. Het wordt zo'n amateuristisch gezicht met al die losse draden (Dat is een persoonlijk mening) of je moet een hele nieuw zekeringenkast ontwerpen, maar dan verdwijnt de charme weer als je bonnet open staat en het publiek erin kijkt.
    3. Veel ruimte is er niet om draden netjes weg te werken achter het board. het vergt soms nu al geduld om je transparante deksel erop te draaien. Althans bij de Mondial.
     
  5. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Dit is de eerste fusebox die ik voor mezelf gemaakt heb...en sinds 2007 robuust zijn werk doet. Let op de afwezige connectoren links...die draden heb ik gewoon aan de buitenkant met elkaar verbonden. Geeft dat er minder hitte wordt ontwikkeld in het bord en er minder kans is op slechte verbindingen bij het toekomen van de draden.Heb wel een relais voor de 2e radiator ventilator bijgeplaatst vorig jaar.
    Tijn, als je het bord plaatst, gebruik dan niet meer de witte plastic washers waar de OEM mee vast zat. Enkel de schroefjes. De witte washers kun je gebruiken tussen het zwarte deksel en de zwarte behuizing, zodat er een spacie blijft om de lucht te laten circuleren.
    De 2 bovenste connectoren van de rechtse rij verticaal links zijn massa. Je kan een extra zwarte draad (je hebt waarschijnlijk 2 samengevoegde draden aan de 2e connector) aan de bovenste aanbrengen die verbonden wordt met de clustermoer in de nabijheid van de lichten links vooraan.

    Guido
    Image Unavailable, Please Login
     
  6. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Hier is de foto hoe de rechtstreekse verbindingen zijn bij mondial QV 3.0/3.2.Je ziet ook de 2 massa connectoren links. Image Unavailable, Please Login
    De plus (+) kring op het bord is 1 gesloten kring. OEM heeft hier 2 gescheiden kringen. Als er veel stroom verschil is in beide kringen, kan het zijn dat het OEM bord krom trekt door het warmte verschil wat nefast is na zoveel jaren gebruik. Daarom had ik besloten hier 1 gesloten kring van te maken die verdeeld is over heel het bord. Ook de 2 grote + connectors zijn met elkaar verbonden op het bord. Die zijn zo wie zo met elkaar verbonden aan de batterijklem.
    Guido
     
    enzo52 likes this.
  7. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Zelf gebruik ik de plastic kap niet. Ik heb daarentegen een alu plaat die tegen de relais is gedrukt en hierdoor wordt de warmte gereduceerd van 65°C naar 35°C. Het plaatje kan vastgezet met de OEM boutjes mits gebruik van plastic stukjes darm (zie foto).
    Mijn voorste deksel laat geen water door....en ja de kabelboom van mondial is nogal messi onderaan het bord.
    Image Unavailable, Please Login

    Guido
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    In de jaren (=8) dat ik de 328 heb gehad, werkelijk nooit een zekering moeten vervangen en dus ook niet bij dit bord in de buurt geweest.
    Ik heb dus ook geen idee van de conditie ervan. Iemand (met een 328) wel eens gekeken? Zo ja, mag ik een foto zien?
     
  9. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Zo zien de plastic layers eruit van een TR uit dezelfde periode als 328....kan afhankelijk zijn van het land waar de wagen zich bevindt, hoe hij wordt gestald en hoe intensief wordt gebruikt. Maar over het algemeen zien ze er zo uit....kan beter maar ook slechter uitzien.
    Image Unavailable, Please Login

    Guido
     
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Toch wel de moeite waard eens te kijken/onderzoeken dus. Nooit geweten, gelukkig goed gegaan
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #1411 Melvok, Jan 28, 2018
    Last edited: Jan 28, 2018
    Toch nog even een kattenbelletje Tijn ... je zit m.i. er een beetje naast bij punt 1 en 2 en ook wel vwb punt 3.

    Niet voor niets zijn er speciale losse relaisunits voor TR enz op de markt en die worden in erg veel auto's gezet.
    Maar dus "special orders" en dus extra duur.
    Een aantal simplisten zoals ik maakten daarom zelf een blokje met 6 relais buiten de oem relaiskast (2 x benzine pomp, airco, 2 x koelvinnen, oliekoeler en soms de startmotor)
    Die oem borden bleven daarna heel.
    Reden: de stroom is gewoon te veel voor ieder bord, de koperen baantjes zijn niet "dik" genoeg zoals een 1 of 2 mm2 draaddikte.
    En dan vwb jouw punt 3: je kan dat blok altijd wegwerken zodat niemand dat ziet. Nix amateuristisch, het tegendeel.
    Velen deden dat bij de oudere modellen, soms noodgewongen soms gewoon preventief ... en zijn er bijzonder tevreden over.

    Er is/wordt erg veel over geschreven in '80 - 95 auto's Fred.

    Helaas werd ik door de 512TR ook gedwongen om maatregelen te nemen ...

    Kijk maar in die hoofstukken zoals bij Boxers etc ... hier
     
  12. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik heb allemaal nieuwe Bosch relais erin. De behuizing is van plastig en niet meer van metaal. Ik zal kijken of ik een PC fan zal plaatsen dan is er in iedergeval lucht verplaatsing.
     
  13. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik zeg wel een dikkere printplaat, maar niet de achterkant laten zien :) onder de printplaat 1,5 mm2 draad van wat ik heb begrepen. Dat is ook de reden waarvoor ik Guido zijn board heb aangeschaft. Om het dus allemaal binnen de originele box te houden. Anders had ik precies hetzelfde gedaan zoals je zegt :cool:

    Image Unavailable, Please Login
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    O.K ! ... ja DIT werkt idd !
     
  15. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Tijn, bord is gemaakt met 2.5 mm5 CEBEC gekeurde VOB draad. Dubbele soldeerpennen voor iedere connector en daarna afgewerkt met een plastic spray als bescherming. Je kan het bord in de toekomst gewoon met water en wat detergent afwassen en gewoon laten drogen. Niet doen met OEM bord !
    Ook een voordeel met mijn borden is dat als er ooit een soldeerpunt zou loskomen je het gemakkelijk kunt herstellen. OEM bord wordt alleen maar erger.
    Alvorens de kabels uit de witte pluggen te halen misschien even een dunne elektrische draad rond ieder kabel draaien, 1 na 1 zodat ze op hun juiste volgorde blijven zitten...(zie foto). Gewoon als hulpmiddel om verwisselen te voorkomen.


    Image Unavailable, Please Login

    Guido
     
  16. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Eens als de kabels door de witte pluggen steken, kan je de meegeleverde goudkleurige steekhulzen op de kabels persen met de daarvoor speciale tang die je in een goede doe-het-zelf-zaak kan krijgen.Beter niet solderen achteraf.
    Image Unavailable, Please Login

    Bord terugplaatsen zonder relais of zekeringen. Vergemakkelijkt het terugplaatsen van de witte pluggen.
    De steekhulzen dan op het bord beginnen te steken, van de linkerzijde (3 verticaal eerst) waarna de 2 linker onderzijde, 2 rechter onderzijde en vervolgens de rechter witte plug. Alle steekhulzen met de opening in dezelfde richting plaatsen. Dit vergemakkelijkt het terugplaatsen van de witte pluggen achteraf.
    Image Unavailable, Please Login

    Ervoor zorgen dat de kabels gestrekt zijn voor dat je de witte pluggen op het bord duwt. Er zeker voor zorgen dat geen enkele kabel geplooid is bij het insteken van de plug.

    Image Unavailable, Please Login

    Guido
     
    enzo52 likes this.
  17. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Eens alle witte pluggen op hun plaats zitten, kun je de relais terugsteken. Deze het beste een beetje scheef induwen. Dit om zeker te zijn dat de relaispennen in alle op het bord geplaatste connectoren worden geduwd.
    Je kan ze daarna recht verder duwen.
    Laat de relais ook een beetje hoger uitsteken om ze later makkelijker te kunnen verwijderen door er met een dunne schroevendraaier eronder te steken.

    Image Unavailable, Please Login

    Dat was het voor vandaag, jongens. 21 uur. Bijna bedtijd...nog 28 °C buiten met een zwoele wind.
    Buenos Aires, Guido
     
  18. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Thx Guido! Ik verwacht hem vandaag per post!

    Ja... wrijf dat er maar weer eens in als we hier met 8 graden en wind zitten... :) ...wachtend op maart en dan gaan de paardenstaldeuren weer open!
     
  19. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Ik ben wegens medische redenen verplicht ieder jaar deze gezinsverplaatsing te doen. Reden : Syndroom van Raynaud.
    Mijn lichaam reageert slecht op koude. t' Is zoals de trekvogels he...overwinteren op het zuidelijk halfrond. :p
     
    Melvok likes this.
  20. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
  21. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Zo te zien niets beschadigd door transport...gelukkig. Tijn, wees geduldig bij het plaatsen. Je hebt alle tijd...tot maart zoals je al hebt laten doorschijnen.;)
    Mijn manege gaat pas open in mei.
    Guido
     
    Melvok likes this.
  22. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  23. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Dat ziet er degelijk uit!
     
  24. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Ondertussen zijn er 76 fuseboards verzonden over de hele wereld.
    Er bestaat eigenlijk niets op de markt dat qua degelijkheid en prijs kan tippen aan dit bord.
    GT parts heeft nieuwe borden maar gebruikt nog steeds de te kleine connectoren waar de kabels mee zijn bevestigd...dus dezelfde problemen zullen terugkomen.
    Scuderia Rampante gebruikt OEM bord en plaatst enkele extra relais tegen $$$$.
    En zo ziet de achterkant van een F40 bord eruit. (zijn 2 exemplaren van geplaatst).

    Image Unavailable, Please Login

    Guido
     
    enzo52 and Jeka like this.
  25. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Scuderia Rampante
    "The source" zijn de extra relais. Ik weet niet wat voor upgrade ze plaatsen als fuse board.

    Even losstaand van EU VAT..

    Prices
    Ferrari 328 series: $1,456.55

    Ferrari Mondial series: $1,540.05

    With”The Source®“: $1,899.95

    Ferrari Mondial T series:

    With”The Source®“: $1,999.95

    Ferrari 456 series: $1,945.00

    Ferrari 550 series: $1,945.00

    Ferrari Testarossa: $1,663.27

    Ferrari 512 TR: $2,068.56

    With”The Source®“: $2,453.76

    Ferrari F40: $1,945.35
     

Share This Page