De Winterstop!? | Page 67 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik heb er gevonden!




    (maar niet heus) :rolleyes:
     
    Harry-SZ likes this.
  2. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Tijn, die heb ik direct besteld om redenen die jij al hebt aangegeven.
     
    Melvok likes this.
  3. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik zat er tegen aan te hikken om zo'n tool te kopen, maar ik heb de nokkenassen eruit gehaald om plaatjes bij te vullen alvorens eerst opgemeten. Gaat redelijk snel. Ik weet niet hoeveel ruimte je in de 308 hebt voor de voorste bank/cylinderkop, maar kijk even of je ruimte hebt om zo'n tool te gebruiken.
     
  4. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ah ok :)
     
  5. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik wil de nokkenassen er liever niet uithalen, want ik ga de riemen ook niet doen nu.
    Voorste bank is bij een 308 ook drama ook bij te kunnen uiteraard.
     
  6. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Zijn natuurlijk ook niet echt de kosten Menno … :)
     
  7. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Heel iets anders! maar gerelateerd aan Enzo. Je ziet ze bijna niet meer, maar ik heb een Alfa 156 sportwagon gekocht voor 500 euro :rolleyes: Expantievat leeg, maar al snel bleek dat de radiator lek was. Ik kon hem niet laten staan… Een hele zwik aan nieuwe onderdelen besteld. Vandaag rondom nieuwe Vredesteintjes t-trac, maar wat een wegligging heeft dat ding! Ik was vergeten hoe mooi deze toch ook is/was (voor 16j oud). Anyway leuk voor bezemwagen als we weer naar Italie rijden dacht ik zo. :D

    De Mondial staat weer onder het doek voor de winter. Wilde de laatste week nog even rijden, maar er was alweer gestrooid!
     
    Jeka likes this.
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel

    Ha ha … voor maar €500 :) weeeer werk ……

    Een 1.8 of een GTa ? Met alu wielen ? Kleur ?

    Veel plezier ermee !

    Image Unavailable, Please Login
     
  9. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    1.8 Zilver grijs met de velgen die in je foto staan. Je moet me niet ideeen brengen :rolleyes:GTA is misschien de volgende. Net voor 17 euro (onderdelenlijn) CruiseControl erin gezet. Aansluiten en werken! Niets inleren of aanzetten... ik lach me rot! Geweldig! :D
     
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Mooi Tijn, geniet ervan. Plek genoeg.
    Ook ik viste achter het net met de Pekel, had afgelopen weekeind willen rijden maar het regende (hier in het zuiden) continu. Zag later dat het noorden wel droog/zon had. Baalde daarvan maar nu nog meer, (laatste)kans gemist :mad:
     
  11. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Bij kleppen stellen kan je de motor eerst een paar centimeter naar achter "klinken". Verbindingsstuk tussen kleppendeksel en romp wegnemen, versnellingsstang losmaken aan ingang motor en motor achterover vastzetten met een houten blokje tussen wand onder raam en motorblok....
    Je kan dan ook de achterste wielen afnemen en de wagen laten zakken tot bijna op de remschijven met 2 houten blokken aan weerskanten onder het raam te steken.
    Guido
     
    Melvok likes this.
  12. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Nee, maar wel 24 stuks nodig a 5 euro en idem aan moeren. Allemaal metrisch fijndraad en sterkteklasse 12.9 (de hoogste)
     
    Melvok likes this.
  13. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Een 156 heeft een pracht wielophanging en dus ook een geweldige wegligging. Overigens bijna zelfde als de GT en de 147. Echter zijn vooral de draagarmen voor een zwakpunt door de bekende hobbels in de 60km/uur wegen maar die zijn wel weer voor weinig te krijgen. Goedkoopste Alfa onderdelenadres en ook grootste magazijn in NL is Tuynder in Nootdorp sinds de jaren 70-tig van de vorige eeuw!
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Heb je er misschien een foto van Guido ?
     
  15. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Ja maar geen digitale fotos...en ze liggen in Belgie ! Zal dus pas voor eind mei zijn als ik terug ben.
    Dit is de werkwijze die ze gebruiken in l'Officina, Overijse (B), gekende garage voor onderhoud alle Italiaanse sportwagens. Hebben zo het groot onderhoud gedaan van mijn mondial QV.
    Weet nog dat de fuel distributor was verwijderd, alle leidingen naar de fuel injectors, en de waterleidingen rechts en links van de motor losgekoppeld. En veel gemakkelijker toegang tot de voorste bank ! Weet echter niet meer of ook het plenum was verwijderd, maar ik dacht van niet.
    Guido
     
  16. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Al die info helpt (hier) … thanx Guido !
     
  17. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Mel, heb heeeeel diep moeten graven in mijn memorysticks en toch een foto gevonden :
    Ook de uitlaat was losgemaakt aan de collectoren en aan de bout te zien (rechts onderaan de foto) ook 2 bouten van motorophanging (denk de voorste) zijn verwijderd....
    Image Unavailable, Please Login

    Guido
     
  18. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  19. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Meerdere wegen naar Maranello (Rome) :)
     
  20. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Dat is ook een optie idd.
    Maar wel met veel werk ook.

    Ik ga het eerst proberen zonder de halve auto uit elkaar te halen.

    Ik heb alleen een issue met die 'mooie' Hill Engineering tool.
    Die werkt niet half zo goed als dat ze beweren. Klep wordt niet ver genoeg ingedrukt en dan past die haak er niet omheen.
    Dus eigenlijk werkt hij niet. Met wat duwen, buigen en trekken, schijnt het wel te lukken, maar dat is al een probleem bij de makkelijke cilinderbank, dus geen optie voor de moeilijke.
     
  21. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    #1671 theunissenguido, Dec 17, 2018
    Last edited: Dec 17, 2018
    Euh, Harry

    Bij Hill Engineering staat duidelijk : Used on: 208, 288 GTO, 328, 348, 412, 512 TR/M, 550, F40, Mondial QV 3.2, Mondial T 3.4, Mondial 8, Testarossa (See product description notes)

    Dus NIET voor 308, alhoewel ik ook zou denken motor QV voor 308 is hetzelfde als mondial QV en 3.2....je zal misschien een ander set hiervoor moeten aanschaffen ?Of misschien niet de juiste manier om de klepstoter naar beneden te duwen ?
    Guido
     
  22. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Nee hoor, heb ik nog gevraagd juist. Er is ook maar 1 tool en 1 manier. het is geen ingewikkeld verhaal hoor. De tool (soort gebogen schroevendraaier, maar dan van 70 euro ;-) ) duwt de klep gewoon niet ver genoeg omlaag.

    Dit is overigens de tool (volgens hen) voor al deze auto's, ook voor 308 QV.
    Ik ben overigens niet de enige die vindt dat die tool niet goed is hoor.
    HE zegt verder alleen dat die tool een 100% kopie is van de originele tool en that's it.
    Dan is die originele tool dus ook niet ideaal en dat zou mij ook niet verbazen. Is jaren '80 Ferrari he?

    Ik zou de tool dus afraden. Er zijn wel mensen die ermee werken, maar ook die geven aan dat je moet duwen en wrikken.
     
    theunissenguido likes this.
  23. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
  24. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Nee dit is precies wat ik aangeef. (die gast die de vraag stelt, kan maar beter niet zelf aan zijn auto gaan sleutelen trouwens lol)
    Met wat wrikken en duwen, krijgen sommigen het voor elkaar, maar dat kan ook met een zelf gemaakte/verbogen en geslepen) schroevendraaier.
    Dat is niet het idee van de tool.

    Op die foto's zie je ook dat hij aan het wrikken is met dat ding tussen nokkenas en klepstoter om hem dieper in te kunnen drukken. (hij trekt de hendel weer omhoog om zo de klep dieper in te drukken.)
    Het idee van een goede tool is dat je hem ertussen duwt en dat hij door de vorm en hefboomwerking, de klep ver genoeg omlaag duwt, zodat je de haak kunt plaatsen.
    Je kunt die 1e tool dus ertussen duwen en die moet je dan los kunnen laten. Daarom zit die inkeping ook in het metaal. Daar rust hij op de rand v/h motorblok.
    Dan kun je die haak gewoon plaatsen en haal je de hendel weg.

    Op Youtube staat een filmpje van iemand met een 2V 308 waarbij het wel gaat zoals je zou verwachten, maar deze tool is dus juist voor de 4V motoren.
    Werkt blijkbaar echter beter op 2V blok.


    Maar kom gerust langs om te proberen hoor. Dit is namelijk echt geen doen. En zoals ik al aangaf, is het al drama bij de makkelijke cilinderbank. De moeilijke kant is kansloos met deze tool.
    Ik had gewoon meer verwacht van een tool van 114 euro (incl shipping)
     
  25. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Vervelend, jammer van die centjes Harry …. :(
     

Share This Page