Dooie koppeling..... | FerrariChat

Dooie koppeling.....

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Dino 208gt4, Feb 12, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Dino 208gt4

Dino 208gt4 F1 World Champ

Jun 24, 2003
    14,868
    European Union
    Full Name:
    Roel
    Vanwege het zeer goede weer heb ik gisteren de acculader er maar eens opgezet zodat ik vandaag een stukkie kon gaan rijden.
    Op het moment dat ik de auto wilde starten voelde ik dat de druk van mijn koppeling weg was.
    Na wat onderzoek blijkt het reservoirtje, voor onder de kap, leeg te zijn.
    Waar is mijn vloeistof gebleven? Onder de auto ligt niets, alleen een paar druppies gewone olie. Deze komen tussen het manchet vandaan dat op de versnellingsbak zit.
    Daar laat ik in het voorjaar een nieuwe opzetten.

Kan het zijn dat het nivo altijd al laag is geweest en dat die nu gewoon "te leeg" is. Kan de vloeistof "verdampen" of "verdwijnen"?
    Heb bij de automaterialenzaak DOT3 besteld en kan het morgen ophalen. Gewoon bijvullen en kijken of het er ergens uitloopt?
    Waar moet het systeem ontluchten?

2. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Das balen Roel! Ik heb lekker gevlamd vandaag.

Mijn koppeling is gewoon een kabel, dus ikke niet weten. Misschien is dit een aardige vraag om even op het 308/328/mondial forum te stellen? Daar loopt een heeeeeleboel technische kennis rond...

Succes!

Hans

3. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Ik heb dit een keer gehad met mijn Mazda MX3 V6. Zat ergens een klein scheurtje in een slangetje. Raar gevoel hoor, zo'n dood pedaal. Volgens mij was het een kwestie van lek opsporen, repareren en weer aanvullen. Dacht niet dat het hele systeem opnieuw gevuld moest worden.

4. Luuk 348

Luuk 348 Karting

Nov 5, 2003
    118
    Holland
    Full Name:
    Luuk
    Roel,

Ik weet niet hoeveel remolie er kan verdwijnen in een lekke hoofdremcilinder maar het lijkt mij de enige plaats waar de olie kan verdwijnen zonder onder uit de auto te lopen. Heb je nog wel druk op je rempedaal ?? of is dit niet hetzelfde circuit zoals in mijn auto??

Luuk

5. Dino 208gt4

Jun 24, 2003
    14,868
    European Union
    Full Name:
    Roel
    Rempedaal heeft idd wel nog druk. Ook het reservoir van de remvloeistof staat gewoon op peil.
    Ik heb eigenlijk geen idee of het gescheiden systemen zijn. Ging daar eigenlijk gewoon van uit.

6. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,197
    The Netherlands
    Ik ken het gevoel maar dan bij mijn gaspedaal van mijn vrachtwagen. Vandaag op de oprit van de Van Brienenoordbrug, kon nog net het einde van de vluchtstrook opsturen.

7. Beach58

Beach58 Karting

Aug 2, 2007
    64
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Zowel de koppeling als het remsysteem betrekken hun vloeistof uit hetzelfde reservoir.Het is natuurlijk logisch dat ,bij een te laag nivo,eerst de koppeling dienst weigert en dan pas de remmen!!
    Het ontluchten van de koppeling moet gebeuren via een ontluchtings-nippel bij de versnellingsbak,je moet dit wel even met 2 doen,een kan dan langzaam de koppeling intrappen terwijl de ander de nippel lost om het systeen te ontluchten.Wel dichtdraaien voordat het koppelingspedaal weer gelost wordt,goede communicatie is dus ook bij deze handelingen van groot belang.
    Ik heb er diverse manuals er op na geslagen en zo te zien hebben alle Mondial's vanaf de eerste tot en met de 3,4t dezelfde uitvoering van het rem/koppelings vloeistof reservoir.
    In het manual staat beschreven hoe en en andere werkt en ontlucht moet worden,summier dat wel en er wordt uiteraard naar de dealer verwezen.Met een beetje technisch inzicht en handigheid is dit trouwens zelf goed te doen.

Gr.Onno.

8. Dino 208gt4

Jun 24, 2003
    14,868
    European Union
    Full Name:
    Roel
    Hallo Onno,
    dank je wel voor je uitgebreide input.
    Weet je zeker dat er een ontluchtings nippel op de bak zit?
    Uit de manual, en berichten van monteur en amerikanen in Mondial/308 forum, blijkt dat het een kwestie is van bijvullen en 15 minuten pompen op de koppelingspedaal.
    Daardoor zou die ontlucht worden. Verbaasde mij ook, verwachtte een ontluchtingsnippel ergens, maar zijn spraken dat tegen.

Waar in de manual heb je dat gevonden? Heb je niet toevallig een plaatje/foto van waar die nippel zit?

Ik ga hem vanmiddag bijvullen en pompen. Eens kijken wat die doet. Helpt dat niet dan zet ik hem vanavond boven de put zodat ik de bak kan inspecteren.

Roel.

9. Beach58

Beach58 Karting

Aug 2, 2007
    64
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #9 Beach58, Feb 13, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  10. Dino 208gt4

Jun 24, 2003
    14,868
    European Union
    Full Name:
    Roel
    Hoi Onno,
    dat plaatje heb iki gisteravond ook een tijdje zitten te bestuderen.
    Control pin for clutch = pos.36
    Dat was me ontgaan.
    Ik zet hem vanaond boven de put en zal hem eens opzoeken.

Nogmaals bedankt,
    Roel.

11. theunissenguido

theunissenguido F1 Rookie
    Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,667
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    #11 theunissenguido, Feb 19, 2008
    Hoikes, heb net enkele fotos van de koppelingspomp aan motorkant op deze site gezet. Ik heb ook nieuwe rubberen dichtingsringen in voorraad als je wilt. Heb ze zelf 10 euro betaald en je krijgt ze aan dezelfde prijs. Verzendingkost via brief...
    Je kan dit werkje gemakkelijk zelf doen. Of je neemt de O-ring onderaan de pomp uit zodat de zuiger en veer uit de cilinder vallen, of je kan de hele pomp afnemen. Wel meer werk...2 bouten lossen die de cilinder vast houden, dan nog de grote 0-ring afnemen. Verder moet je ook de beschermplaat die achter de delco zit afnemen alsook 1 van de vier bouten (beste ook de delcokap afnemen). Anders kan de slave cilinder niet naar boven afgenomen worden. De rubberleiding kan ook simpel afgenomen met sleutel 17 mm. Ontluchting bovenaan met sleutel 7mm.
    Guido
    Image Unavailable, Please Login

12. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Roel,

Je had je Dino ook nooit weg moeten doen... KABEL :D

(sorry, kon het niet laten)

13. Dino 208gt4

Jun 24, 2003
    14,868
    European Union
    Full Name:
    Roel
    #13 Dino 208gt4, Feb 20, 2008
  14. Dino 208gt4

Jun 24, 2003
    14,868
    European Union
    Full Name:
    Roel
    Guido,
    dank je wel voor de informatie.
    Als ik er deze week aan toe kom duik ik er eens onder. Wellicht neem ik nog even contact met je op als ik vragen heb.
    Nogmaals bedankt,
    Roel

15. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Tsja, het blijft een mooie kar!

En ik blijf het grappig vinden dat het nou uitgerekend jouw Dino is geweest die mij op het spoor van GT4tjes heeft gezet. Ik stond een keer bij Michel (Almere classic cars) naar een stel 400's en een 365 GT 2+2 te gapen toen er verderop nog een F stond, en wel van een model waar ik eigenlijk nog nooit naar gekeken had, en amper van gehoord had zelfs. Ben er toen eens in gaan zitten en was eigenlijk meteen verkocht.... :D

Maar goed, je hebt nu ook een heeeeeel erg mooie. Met de laatste tunnelrun heb ik toch wel heel wat keertjes verlekkerd naar de lijnen van je mondial gekeken. Vaak verguisd (net als GT4), maar ook hier wordt ze steeds mooier naar mate je er vaker naar kijkt....

16. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Roel,

Hoe is het met je F? Is het probleem opgelost?

Gr.

Vu

Share This Page