E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 11 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,115
    The Netherlands
    Onbegrijpelijk, maar denk dat ze moeten om de ontwikkelingen bij te blijven
     
  2. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,115
    The Netherlands
    Ik zal de laatste zijn die een elektrische auto koopt, laat staan een elektrische F. Als ik elektrisch wil rijden pak ik wel de trein
     
    jaapio and st@ven like this.
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Om "bij de rest te blijven" zal het wel moeten inderdaad. We verwachten nu eenmaal dat een F het eerste/snelste weg is vanaf een stoplicht, niet?

    Dat de elektro techniek een overkill heeft aan koppel is dan een "oneerlijk" voordeel maar feit.
    Best of both worlds kan door een combo te maken (hybride) en is niet nieuw voor Ferrari (LaF). Echter uitsluitend elektrisch (waar het hier de schijn van heeft) lijkt mij niet de juiste weg zoals Frans hiervoor verwoorde.
    Ik denk eerder dat deze "mule" een elektrische start maakte maar wel degelijk hybride is en dus over de nodige "muziek":p beschikt
     
  4. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Vol elektrische Ferrari ? … kan dat niet geloven … NO way ! :)
     
  5. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Gisteren was ik aan het kijken of mijn dagelijkse auto moet worden vervangen :) en er komt dus komend jaar iig een vol elektrische AM...Ik denk dat het alleen een kwestie van tijd is voordat Ferrari er mee gaat komen.

    ciao
    Oscar
     
  6. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Kan je ons iets vertellen over de criteria/overwegingen waarom jouw auto vervangen moet worden Oscar ?

    Zakelijk afschrijven o.i.d. ?

    Het is naar mijn bescheiden mening veel "duurzamer" om 15 jaar te rijden met een auto dan iedere 3 jaar een nieuwe te kopen.

    Laat staan een (vol) elektrische auto waarvan de productiekosten tenminste 5 x die zijn van een zelfde niet-elektrische...

    (Bron: BMW vwb de productie van een I3)

    Shoot :)
     
    Ajax de 1e likes this.
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    15 jaar dezelfde auto, Mel?! Dat doe ik niet eens met een hobby auto (lees: Ferrari)....

    Iedere 3 jaar is ook wel weer extreem (maar komt voor) echter op zijn tijd een nieuw speeltje is ook wel leuk. Hoewel ik dat "downsizen" naar 3 cilindertjes niet kan waarderen. Zelfs bedrijfsbusjes zijn tegenwoordig voorzien van kleine blokjes met giga turbo's erop :mad:. Rijdt voor geen meter en als je wil inhalen moet je 2 versnellingen naar beneden anders duurt het een uur. Met de Tesla is dat wel anders :rolleyes:

    Oscar kom er maar in.
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Is alleen een voorbeeld over het zakelijk (mogelijk) rijden Fred.

    Een (zaken)auto van 15 jaar kent geen bijtelling meer, daarom zie je nu opeens zoveel zakenmensen met oudere Volvo's :)

    Goedkoper dan hybride … onze zakelijke MB Sportcoupe is 16 jaar …..
     
  9. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Beste Mel,

    Ik denk dat de vergelijkingen die je maakt geen 'appels en perenvergelijking' betreft. De meeste mensen rijden bij lange na geen 15 jaar in een auto en de productiekosten van een vol elektrische auto zijn bij gelijke produktie-aantallen bij lange na niet 5 keer zo veel als een brandstofauto.

    Je kunt ook trouwens wel 15 jaar rijden in een elektrische auto als je dat zou willen; ik gok dat een Tesla S er 15 jaar na de introductie nog moderner uitziet dat een willekeurige BMW of Mercedes na eenzelfde tijd :D
     
  10. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,374
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Niet generaliseren Mel.... :)
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Bij de BMW fabriek in Leipzig vertelden ze mij toch echt dat verhaal van 5x de productiekosten Chris.

    Door het enorme gewicht van de accu's is het gehele chassis van de getoonde I3 van carbon fibre gemaakt om dat gewicht te compenseren. We zagen de delen ervan ...

    Dat is een enorme kostenpost zoals je zelf ook wel kan inschatten … :)

    Was overigens een mooi fabrieksbezoek van 4 uren, van rol staal t/m de afleveringscontroles (BMW 1 en X1) .

    Leerzaam ! :)
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Tja, als je een chassis van carbon gaat maken vliegen de kosten inderdaad omhoog. Het is een keuze (die BMW zelf) maakt bij aanvang van productie. Of je neemt een grotere accu (en behoudt een acceptabele range) of je gaat met een kleinere accu werken en houdt het gewicht zo laag mogelijk om nog aan een redelijk range te komen. Blijkbaar is BMW voor die laatste optie gegaan en hebben dat (zoals we weten van BMW) "grundlich gemacht". Dat daarbij de kosten factor "verkeerd" uitslaat door gebruik van carbon is een gevolg en blijkbaar met factor 5. Dat kan anders zoals we allemaal weten met de Leaf en zijn soortgenoten. Die kan net zo ver als de i3 maar kost beduidend minder maar heeft wel een grotere accu om dat te bereiken.
     
  13. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik denk niet dat BMW een goede bron is als het gaat om kennis over het bouwen van elektrische auto’s. Die lopen meer dan 5 jaar achter bij Tesla en zelfs een paar jaar ten opzichte van andere gevestigde fabrikanten. Omdat ze voorlopig nog geen goed aanbod van volledig elektrische auto’s hebben zullen daarnaast ook hun marketeers niet veel anders kunnen dan niet te positief spreken over elektrische auto’s en in plaats daarvan de sjoemeldiesels blijven promoten

    Voor een beter beeld van de kosten kun je denk ik beter kijken naar bijvoorbeeld de tesla 3 en de modellen van kia, hyundai en nissan. Die zijn bij lange na niet 5x zo duur als een vergelijkbare brandstofauto, waarbij de productieaantallen nog steeds relatief laag zijn wat een enorm kostennadeel nog is (ontwikkelingskosten en tooling/equipmentkosten van een autotype zijn enorm hoge vaste kosten). Als de productie aantallen gelijk worden aan die van brandstofauto’s gaan de kosten nog veel verder omlaag, tenzij de prijzen van de grondstoffen voor de accu de lucht in gaan door schaarste
     
    Melvok likes this.
  14. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    hoe kijkt een echte petrolhead tegen de model 3 aan:
     
  15. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Hoe is het eigenlijk met de vorst en de accu's Maurice ?

    Zag een Tesla stilstaan langs de weg, wit bevroren auto …

    Maar O.K. dat gebeurt ook met benzinedrinkers …. ik weet het …

    Zijn de accu's vatbaar voor de koude ?

    Hoe verwarm je een Tesla, ook vanuit diezelfde accu's ?
     
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Tesla's zijn inderdaad te verwarmen (ook als ze geparkeerd staan dus 's ochtends geen krabben!) en dit gebeurd vanuit de "aandrijf unit". Het kost dus range, net als bij reguliere auto's. Indien je range onder de 80km komt worden bepaalde energie verbruikers op lager pitje gezet. Zo wordt de acceleratie beperkt tot max 150W maar ook de ac minder krachtig. Ook is voorverwarmen van interieur (let op VOOR verwarmen) uitgeschakeld. Tijdens rijden werkt deze nog wel echter minder krachtig.

    Dat er een Tesla stilstaat door pech is op zich best uniek, zie je namelijk niet vaak omdat de auto zelf de bestemming en range in de gaten houdt. Je moet echt van de pot zijn als je na talloze waarschuwingen stil komt te staan.
     
  17. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    en ook bijzonder: als 1 van de motoren defect zou zijn, kan de auto nog gewoon rijden (je merkt er niet eens veel van) op de andere motor. Kans om met motorpech te stranden is dus erg klein.
     
  18. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Heeft iemand hier (al) ervaring met de model 3? Na lang zoeken hou ik gewoon mijn AM maar wil daar graag iets groens bij.....de e-Golf heb ik nu wel gezien. Leuk maar toch iets te veel een petjes-auto. Wel alweer 11k km in gereden......
    Model 3 is nu snel leverbaar. Je had kunnen inschrijven 2 jaar geleden...dan krijg je hem in februari. Je kunt hem ook nu bestellen en dan krijg je hem in maart...

    Ciao
    Oscar
     
  19. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,115
    The Netherlands
    Wacht even op Audi Oscar.
     
  20. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  21. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Inmiddels zijn de eerste model 3's geleverd. Er zijn diverse reviews te lezen (nu.nl, autoweek, autovisie, anwb). En allemaal wel positief. Vooral over het rijden (wegligging, bochten, acceleratie). Vanafprijs van de modellen die nu worden geleverd (met de grootste accu) is nog best hoog. Levertijd is gelukkig kort (1-2 maanden). Wij wachten nog even (waarschijnlijk tot halverwege het jaar) op een iets goedkopere versie (hopelijk rond de 50K ivm bijtelling). Dan gaat de mini cabrio weg en komt er een model 3 voor in de plaats.
     
  22. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dan is de mini cabrio maar een korte liefde geweest van Sanne. Kek bakkie die ze heeft. Maar begrijp het wel, tot 50k volle voordelen en dus een lage km prijs. De reviews zijn inderdaad goed, vind het alleen kaal binnen. En dat scherm horizontaal staat mij niet aan maar zal wennen zijn.
     
  23. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel

    Ha ha ha …. die milieu rijders … gaan alleen voor de bijtelling over … :)
     
  24. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Zou best kunnen Mel maar het is ook lekker comfortabel, snel (in optrekken/inhaal acties) en geen onderhoud (niet alleen voordelig maar ook eenvoudig, nooit wegbrengen/ophalen voor service beurt of zelfs een afspraak maken.
    Laats werd mij (per mail) medegedeeld dat er een storing was geconstateerd (termostaat/tempregeling airco) en dat deze reeds (per wifi) was opgelost.
    A ik wist niet dat de airco niet optimaal functioneerde.
    B er was geen afspraak nodig
    C het is dus kosteloos opgelost
    kortom: tevreden klant en wederom onder de indruk van de service die ik nooit zo ervoer bij eerdere merken.
     
  25. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ben benieuwd wat er gebeurd met alle Teslas (rijders) als de auto's 5 jaar geregistreerd zijn ….

    Wanneer is dat ?

    De bijtelling wordt dan 22% per jaar over alle bedragen boven de K€ 50 ….

    Hoeveel Tesla's gaan er dan weg ?
     

Share This Page