E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 35 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
  2. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
  3. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
  4. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ik proef de champie al……Rolex, aka fkatheStrad….

    ciao
    Oscar
     
  5. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Dat zou wel heel erg mooi zijn, maar ik moet het eerst nog zien.
    Tot nu toe vind ik het allemaal nogal tegenvallen wat range betreft.
    Als je met normaal doorrijden (dus zeker 130km/u rijden als je 130km/u mag) 500-600km zou kunnen halen, zou ik het al knap vinden. Dat lukt nu nog lang niet.
     
  6. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,377
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    “Volgens Schäfer hoeft de consument niet bang te zijn dat de nieuwe modellen veel duurder zullen zijn dan vergelijkbare benzine- en dieselauto's. Mede doordat regeringen, zoals ook de Nederlandse, elektrisch rijden nog steeds subsidiëren, valt de meerprijs straks waarschijnlijk te overzien.”

    Hoe lang blijven regeringen / EU die autofabrikanten nog subsidiëren om de aandelen koers overeind te houden middels belasting geld? belachelijk, en maar net doen dat R&D anders omvalt...
    In deze ontwikkeling zit geen enkele verbetering, het kost alleen maar meer.

    E-auto’s met een houdbaarheid van +/- 150.000 km is geen vooruitgang.

    Ik zie de trendy (mini) SUV lease rijders niet snel overstappen naar een uitgerekte 4 zits sedan met een Cw van 0,17.
    4 zits sedans zijn tot nu toe nog geen hit geweest.

    Het is weer januari, tijd om de balans op te maken m.b.t elektrificatie van het Nederlandse wagen park.

    Ben benieuwd welke modellen (en aantallen) er verkocht zijn en op kenteken stonden in 2021 t.ov. 2020.

    Back to reality.











    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
  7. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,201
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy

    Voor een paar medewerkers recent een elektrische VAG auto’s gekocht (allen gebaseerd op de ID4). Als het kouder is red je amper 300km en dan moet je niet te gek hard rijden. Enige voordeel is dat je medewerkers vanzelf een hypermile hobby ontwikkelen en geen bekeuringen meer gaan rijden.
    Enige auto met echt een bovengemiddeld goede range (naast de Tesla’s) is de nieuwe Mercedes EQS. Die auto is echter wel stevig aan de prijs helaas.
    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-ver-komen-evs-als-je-130-km-h-rijdt/ geeft wel een mooi beeld.
     
    Harry-SZ and rob.kruiswijk like this.
  8. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,377
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Hoop niet dat je medewerkers nu twee keer zo lang over de ritten doen

    Jammer dat ze de Tesla’s niet getest hebben met 130km/h. Enig idee hoever de tesla’s komen met 130km/h


    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
  9. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,377
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Tesla 3 en Y is +/- 340 km range met 130km/h. Met 100km/u beide +/- 430km
    In de winter is de range lager.
     
  10. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,201
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Ik heb ook even gezocht en kwam op vergelijkbare waardes uit. Je ziet dat de Tesla's (met name de sedans) nog wel wat efficiënter zijn dan de SUV's die de meeste merken bieden.
    Een aantal auto’s komt wel echt ver (zoals de nieuwe BMW iX) maar die hebben ook een zeer grote accu. Laden van 0 – 80% kost bijna 40 minuten als je al een lader kunt vinden die met 200kWh kan laden.

    Wat me vooral tegenviel in deze test is de Kia en Hyundai. Daar had ik meer van verwacht op een of andere manier.
     
    rob.kruiswijk likes this.
  11. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Met wind tegen of met stuurverwarming aan of met 2x heuvelop is het ook minder :)
    Ik word er gewoon nog steeds niet vrolijk van.

    Zaterdagavond nog met een Kona EV van Groningen naar huis gereden. Exact 200km.
    Range was dik 350km bij de start. Bij thuiskomst stond er nog geen 40km range meer op.
    Dat is met 100-130 op de teller rijden.

    Dus je rijdt dan langzamer dan de max toegestane snelheid en dat vind ik al triest.
    Nog triester is het feit dat als je echt normaal gaat rijden (voor mij is dat 's avonds eerder een relaxte 140/150), je niet thuiskomt zonder een half uur op te laden.

    Met Tesla Model 3 heb ik dezelfde ervaring. Even heen en weer naar Assen vanaf thuis lukt gewoon niet (is minder dan 400km).
     
    EnzoItaly and Melvok like this.
  12. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik ben benieuwd! dan zijn alle huidige EVs in één klap minder waard!
    ik lees:

    "die op een volle batterijlading meer dan duizend kilometer ver komen" en "Wij willen dat onze nieuwe generatie auto's binnen een kwartier opgeladen kan worden om weer minimaal 300"

    Dan haal je dus niet 1000km, maar betekent dat deze dan ook vol is voor 300km en de rest kom van een andere bron (warmtemotor)?

    Ik vind het mooi dat er meer EV gemaakt wordt, maar ik ben toch wel scepties dat we over 2j meer dan 1000km ver kunnen reizen, tenzij de accu capiciteit verdrievoudigd wordt. Ik wil niet weten hoeveel zo'n EV dan weegt.

    Wat is de definitie van electisch rijden?
    In de eerste aflevering van Dakar 2022 zou Audi een volledige electrische wagen (zo werd het gebracht in 1e instantie) rijden en in de top 10 willen eindigen. Ik was wel benieuwd hoe ze dat voor elkaar zullen krijgen als een stage soms 900km en je binair vol gas rijdt..!

    Nu bij aflevering 3 werd ingegaan op de technologie. Wat blijkt.. er zit een warmtemotor in. Ja mooie term voor een verbrandingsmotor :) enfin de warmtemotor levert energie aan de electra motor. (Het scheelt 30 tot 40% brandstof) Dit is gewoon een Hybrid, of je nu een elektra motor en verbrandingsmotor als hulp motor hebt is in mijn ogen hetzelfde --> geen EV
     
    Melvok likes this.
  13. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Melvok likes this.
  14. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,377
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Geen wonder dus dat ik veel EV zie op de snelweg die netjes 95-100km/h rijden. Ik dacht altijd al dat dit iets te maken had met een accu pakket. Nooit in verdiept, maar blijkt redelijk te kloppen.

    Dus we hebben er weer een “EV range extenders groep” bij.







    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
  15. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,377
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Dus je had het Kona accu pakket ook al opgeladen in Groningen?

    Van plaats naar plaats, laadstation naar laadstation en stekker naar stekker dus.


    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
  16. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,201
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Uiteindelijk is dit gewoon een hybrid. Alleen hebben ze gekozen om met de verbrandingsmotor direct de accu's te laden (of de elektromotor te voeden) en deze niet deels te gebruiken voor de aandrijving. Deed Opel dit ook niet met hun eerste elektrische auto (welke feitelijk een hybrid was)? De Fisker Karma deed dit sowieso.

    Uiteindelijk gebruik je de accu’s (een 50kWh in het geval van de Dakar eTron) vooral als energiebuffer. Op de momenten dat je weinig vermogen nodig hebt kun je wel even met de accu’s vooruit maar op de lange specials zal de verbrandingsmotor toch wel veel moeten draaien om die redelijk op capaciteit te houden. Weerstand van zand (zeker in combinatie met het forse gewicht) zorgt ervoor dat die accu < 100km leeg is verwacht ik.

    Veel energie terugwinnen met remmen etc doe je gewoon niet in het terrein. Daar is de rolweerstand veel te hoog voor.

    Apparaat ziet er overigens gaaf uit. Qua concept is elektrisch voor offroad doeleinden ook zeer geschikt. Je hebt een enorm koppel bij lage toeren wat in het terrein ideaal is.
    Toch klinkt zo'n buggy met V8 of jankende Toyota V6 een stuk beter :D
     
    MvT, Melvok and rob.kruiswijk like this.
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik rij nu +9jaat tesla en ben van 80kWh naar 100kWh overgestapt. Scheelt een hap. Nu hoef ik (in NL) nergens meer tussentijds te laden.
    Je moet echter wel “aanleren” om tijdens afspraken (lees: op je bestemming) eventueel bij te laden. Dat is met de 100 eigenlijk niet meer nodig merk ik de laatste 3 jaar. Tenzij je echt ver buiten de randstad komt.

    verder is het uitgerolde oplaadsysteem van Tesla (gratis laden) nog steeds niet geëvenaard. Ik zie dat andere merken wel stappen maken met de auto zelf maar dat is in mijn ogen maar de helft van het plaatje. Oscar vertelde zelf hier zijn ervaringen en die waren positief maar met lokale kennis van tussenlaag stations. Bij tesla wordt je route automatisch gepland met tussen laad sessies en als er naar een specifiek station meerderde Tesla’s onderweg zijn worden sommige omgeleid naar andere om wachttijden te voorkomen. Fleet info is iets wat ik nog niet tegen kom bij de aankomende merken.
     
    275gtb6c and rob.kruiswijk like this.
  18. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    De eerste Opel Ampera was rond dit principe gebouwd, is dus al achterhaald.
     
  19. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,377
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Op de Britse eilanden mogen eigenaren van e-auto's deze tijdens de piekuren niet meer aansluiten op particuliere laadstations. Van 08.00 uur tot 11.00 uur en van 16.00 uur tot 22.00 uur kan dit alleen met openbare laders en snelladers. Deze bevinden zich echter meestal langs snelwegen of snelwegen.

    De reden voor deze beperkingen, die vanaf mei van kracht moeten worden, is een verhoogd risico op black-outs, meldde de Times. Met andere woorden, e-auto's verbruiken te veel elektriciteit. Het doel is om overbelasting van het netwerk te voorkomen, wat kan leiden tot een black-out.

    https://zuerst.de/2022/01/16/wegen-blackout-gefahr-grossbritannien-schaltet-strom-fuer-e-autos-ab/

    Een soort e-auto virus op het elektriciteitsnet... die auto's kunnen zo maar toeslaan en dan zit je in het donker thuis.
     
    Dino2010 likes this.
  20. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Hahahaaaa, schitterend!
     
  21. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,377
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    En wij moeten in NL ook nog van het gas af? Dat worden dikke elektriciteitskabels in de grond, en de overheid geeft je dan gedoceerd energie om je huis te verwarmen, auto’s op te laden, warm bad of waterstraal te mogen nemen, vaatwasser momenten. etc. Allemaal centraal door de overheid geregeld omdat het kan en er toch nog een foutje was gemaakt met de capaciteit betekening van het electriciteitsnet.


    Sent from my iPhone using FerrariChat
     
  22. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,377
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Gelukkig kan er al veel en is er ook nog een "WEF fourth Industrial revolution visie" bijvoorbeeld:
    • Smart (connected) Cities (surveillance, energie distribution, traffic management & scheduling etc)
    • Internet of (all) things = de relatie tussen (producten, services, locaties) alles connected aan het internet en gemanaged in de cloud
    • Smart Home (slimme verlichting, slimme meter, slimme wasmachine, slime vaatwasser, slimme boiler, slimme verwarming, slimme zonnepanelen, slimme warmtepomp etc)
    • Internet of Body = (implantable en wearable connected body devices)
    • Driverless Cars
    • Artificial Intelligence
    • The Sharing Economy zal uiteindelijk alles bestaan uit services om de planeet te redden :)
     
  23. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik wist niet of ik hem moest liken, maar het is goed dat het gebeurd om de zwakke plekken te ontdekken. Moet er wel een plan van aanpak komen :p

    In principe hebben we dit ook al, maar dan omgekeerd. In bepaalde gebied (meestal landbouw) als je als particulier zonnepanelen op je dak hebt kan je juist op de meest zonnige dagen bedrogen uitkomen en kan je geen energie teruggave doen. Je investering duurt dan 3x zo lang om hem eruit te halen. Tenzij je een EV hebt die overdag voor je huis staat te laden, dan gaat het rechtstreeks je Battery Pack in. De meeste nieuwe EVs kunnen ook je huis voorzien van stroom als er stroomuitval is juist om dit fenomeen tegen te gaan.
     
  24. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    S'nachts gaan werken, kun je overdag laden!!!:D:D:D
     
    rob.kruiswijk and MvT like this.
  25. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #875 328gts1987, Jan 19, 2022
    Last edited: Jan 19, 2022
    Dat is leuk (commercie) praat maar een (technische) uitdaging (lees: kostbaar) om te realiseren. De zonnepanelen moeten dan direct met de accu in de EV worden verbonden. Dat is niet mogelijk via de normale aansluiting. Dat vereist een speciaal protocol en die geven de auto fabrikanten niet snel vrij, als ze dat al doen. Je kunt best schade veroorzaken die onder hun garantie vallen...
    Daarbij komt dat de zonnepanelen een drempel stroom moeten halen om uberhaubt te kunnen gaan laden. Die drempel zal niet laag zijn (lees: er zullen best wat panelen moeten liggen om dat op te brengen en dan heb ik het niet over een paar zoals je nu op de meeste huizen ziet)

    Je huis voorzien van stroom bij storing is ook weer een listige. Er bestaat namelijk een beveiligde scheiding tussen de auto en de muur aansluiting.
    Dat vereist dus ook weer extra elektronica (met software) om dat mogelijk te maken. En we weten allemaal dat elektronica met software erop nu niet echt de meest betrouwbare combo is....
    Ik laat dus nog maar wat kaarsjes in de lade liggen voor het geval dat...
    Tenslotte: als jij je meterkast lekker op de accu van je EV laat draaien, dan gaat die stroom ook via de grondkabel naar de buren en de rest van de wijk... Dat trekt jou EV niet. Dus ook dat moet weer worden "geregeld"
     
    rob.kruiswijk likes this.

Share This Page