E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 39 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,372
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #951 rob.kruiswijk, Mar 9, 2022
    Last edited: Mar 9, 2022
    Het zal best nog wel even duren voordat Ferrari met een volledig elektrische auto komt. Die auto zal dus snel(er) moeten optrekken dan een vorig model, en ook nog een knappe range moeten hebben en daar zit direct de uitdaging dat zijn kilo’s accu cellen.

    Stel je wilt een circuit dagje gaan doen, eerst er heen rijden, dan flink racen, en daarna weer terug naar huis. Hoevaak wil je dan bijladen?

    Of een Ferrari rit met ferrariownersclubnl met meer dan 2 volledig elektrische ferrari’s

    We weten ondertussen dat je 25 km rustig volledig elektrisch kan rijden met de 296GTB

    Dus de vraag hier is wat zou de minimale range voor een volledige elektrische Ferrari moeten zijn?

    De WLTP range is niet interessant dat is iets voor planeet redders en gebaseerd op maximaal 100Km/uur en vooral veel langzame km (in de stad)

    Dus uit welke componenten zou die range samengesteld moeten worden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat
     
  2. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Toch heeft de CEO van Ferrari aangekondigd dat ze in 2025 al met het eerste volledig elektrische model komen.

    Juist voor ultrasport auto's voor op de weg is range wat minder belangrijk. Er worden veelal geen lange ritten met dit soort auto's gereden en met mijn Aventador kun je ook elke 250km naar de pomp (of nog eerder als je bang bent dat er verderop niet meer de juiste brandstof getankt kan worden). Zolang je maar snel kunt laden en er veel laadpalen zijn, is range denk ik dus voor dit soort auto's (nog) minder een issue dan voor het dagelijkse verkeer van de meeste mensen.
     
  3. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Voor veel mensen is 200km range voor een hobbyauto wel voldoende denk ik.
    Alleen toerritten worden dan wat krap idd. Maar dan moet je dus een stukje omrijden om te laden.
     
  4. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,200
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Denk dat de capaciteit niet het grootste probleem gaat zijn bij dit soort auto’s vanuit fabrikant point of view. Met een 80 - 100 kWh capaciteit kom je een heel eind denk ik. Hoge laadsnelheid (800v) en battery management zijn key om echt snel te kunnen laden en relatief weinig last te hebben van de issues.

    Porsche is al bezig met de elektrische Cayman en Boxster wat (na ik verwacht?) de eerste elektrische sportauto’s gaan zijn. Ergens in 2023 geloof ik?

    Vooral het onderscheiden gaat lastiger worden. Een merk als Ferrari of Lamborghini onderscheid zich toch wel sterk met het motorblok, geluid en daarbij behorende emoties. Dit gaat voor een grootdeel wel wegvallen. Straks is de vraag wie het beste een soort van elektrisch geluid kan simuleren. Zo’n Taycan klinkt (van buiten) best geinig.
     
  5. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,372
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Klopt.


    Die ultra sportauto mag tegenwoordig ook overdag 100km/uur. De bruikbare extra (elektrische) performance op de openbare weg tussen de Tesla model S van Fred en de toekomstige elektrische ferrari is zeer beperkt. Net zoals tov de huidige nieuwe ferrari benzine modellen.

    De Auto rijden beleving speelt volgens mij een nog een grotere rol bij Ferrari, ben benieuwd hoe Ferrari dat gaat invullen bij een volledig elektrisch model tov huidige benzine en hybrid modellen. Sommige klagen nu al over een turbo of 6 cylinder geluid. Het kan zomaar een lange weg worden naar 0 cylinders

    Ondertussen is het gadget gehalte al moeilijk te evenaren met de verschillende auto merken.

    De overstap naar geruisloos rijden met een Ferrari wordt een hele uitdaging. Wie volgt er hier eigenlijk Formule E?

    Hoe zou jij het vinden als je 30 minuten moet tanken om je tank 80% vol te krijgen bij een snel-laad benzine station om vervolgens weer 200Km te kunnen rijden met je ultra benzine sportwagen?
    Of dat je thuis je benzine tank volledig kan vullen in 20 uur?

    Kun je je voorstellen hoe veel laadplekken die elektrische snel-laad stations moeten krijgen (langs de snelweg) en dat daar sociale groepen bij elkaar komen om elektrisch te laden, want iedereen wil snelladen. De snel laad capaciteit is nu al een uitdaging bij elektrische laad plekken als er teveel auto’s opladen. En dat moeten allemaal (ultra) snellaad plekken gaan worden, daar gaan we een hele infrastructuur voor optuigen.

    Overigens zit niemand te wachten om langs de snelweg te gaan laden omdat dit veelal weer duurder is inclusief koffie en de restaurants faciliteiten zijn ook ingesteld op bepaald publiek.

    De woonwijken zijn nu al s’avonds rangeerstations met elektrische auto’s dus ook daar moet een oplossing voor komen.

    Het elektrisch auto laden blijft een probleem omdat de snel-laad infrastructuur altijd achter blijft lopen.

    We gaan het mee maken met Ferrari en de volledig elektrische productie aantallen.
    Eerst maar eens kijken hoeveel hybride Ferrari modellen er dit jaar verkocht gaan worden.
     
  6. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Als zo'n tour-rit om de hoek begint haal je het net. Maar vaak beginnen die ook 100 tot wel 150km van huis en dan red je het dus echt niet zonder bij te laden. En nu juist het (netwerk) van snel-laden is een hoge investering voor het merk. Zeker als je deze sneller wil maken met een hoge spanning (800V) en daarmee afwijkt van de meest voorkomende spanning (380-400V).
    Ik schat dat daar het verschil in bruikbaarheid gaat liggen: hoe wordt de (snel)laad netwerk uitgerold? (Dit staat volledig los van de emotie/ervaring/rijplezier, die is er met elektrisch rijden niet)
     
  7. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,372
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Is die 200KM range op basis van WLTP meetmethode?
     
  8. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,372
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Correctie: de maximale snelheid bij de WLTP test procedure is 131km/uur.
     
  9. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ik zeg synthetische brandstoffen!
     
  10. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,372
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  11. Maximus1973

    Maximus1973 Formula 3

    Oct 29, 2016
    1,369
    Net nu ik naar de Rabo wil overstappen....!
     
  12. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Hallo Rob,

    heb je wel eens elektrisch gereden? En zo ja, welke auto(s)? De Taycan laadt in 14-18 min 250km erbij….net genoeg om even te plassen en een zak M&M’s te kopen. Indien je een juist laadstation vindt. En ik rij _niet zo’n early adapter als Fred- al 4 jaar elektrisch in verschillende auto’s en merken. Net de MC20 gereden en na de verschillende andere sportauto’s wacht ik op de elektrische variant…de 6 cilinder is echt heel matig en geluid is niet mooi. Kortom, het is heel goed te doen om vol elektrisch te rijden, ook verre reizen- alleen heb je voor- en nadelen. Maar -net als in de Corona thread- onwaarheden verkondigen of flutartikelen posten werkt niet. Althans niet bij mij.

    Ciao
    Oscar
     
    franc 355 and Jonkheer like this.
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het is een prachtige verschijning de MC20, althans die bij Louwman staat. Ik maakte me al "zorgen" toen ik het bordje met gegevens las. Turbo, hybride en een 6 cilinder...
    Ik schat wel dat dit meer aan de orde van de dag gaat worden bij komende modellen. Ook bij "ons" merk is het al raak. Ik heb de 296 nog niet gehoord of gereden maar vrees het ergste. Hierom nog blijer met de F430, die nog wel "old school" is. Ga er denk ik maar zuiniger mee om want een verbeterde versie (zoals vroeger waarnaar rek-halsend naar werd uitgekeken) gaat er niet meer komen. Sneller zal het allemaal zijn, maar leuker?
     
    rob.kruiswijk likes this.
  14. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Mijn idee, V8 met een lekker geluid
     
    rob.kruiswijk likes this.
  15. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,372
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #966 rob.kruiswijk, May 6, 2022
    Last edited: May 6, 2022
    Oscar,

    Geweldig, 250 Km WLPT range er bij in 14-18 minuten INDIEN je het juiste laadstation vindt met een Taycan.

    Die 250Km is toch WLPT met een max van 130km/u op sommige stukjes. Als je flink door rijd met die Taycan ga je die afstand nooit redden. Dat zijn toch geen onwaarheden?

    Volgens mij ben je het 100% eens met Harry zijn conclusie in zijn post #957.

    Wat is er mis met Fred zijn Tesla model S performance of een Model S Plaid die je met geen mogelijkheid bij kunt houden met je elektrische Porsche sportwagen.

    Ja ik heb in verschillende elektrische auto’s gereden. De ene is wat sneller op de 200km/u dan de andere, sommige laden wat sneller met de juiste laadpaal, en de WLPT range geeft niets te maken met sportief rijden.

    Je hebt ook nog opmerkingen over het geluid van de V6… Tegenwoordig hebben sommige elektrische (sport) auto’s ook speakers aan de buitenkant en in het interieur om bijvoorbeeld de rij beleving weer wat op te peppen.

    Wat voor punt probeer je nu eigelijk te maken met je bericht anders dan anderen weer de grond in te trappen met allerlei onzin argumenten?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat
     
  16. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,372
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    WLTP bedoel ik dus


    Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het is wel duidelijk dat er niet alleen verschil in mening (is een EV wel een oplossing?) alsook verschil in ervaringen bestaan met EV.
    Ik maakte gisteren ook weer wat mee; Er was afgesproken bij een van de Fchatters thuis als voorbereiding van een komend evenement.

    Dit vond plaats in het oosten van NL en dus best een stukkie van huis voor mensen in de randstad.
    Ik slingerde de Tesla aan (en pikte onderweg nog even een mede Fchatter op). Datzelfde deed een mede Fchatter ook echter met de EV mini...

    Voorop gesteld mag je deze 2 EV's niet met elkaar vergelijken op basis van prijs maar dat is ook mijn punt niet.

    Wel dat je, dapper als je bent, deze rit aangaat in een mini met een range van 170km en je hoopt het te gaan halen weer thuis te komen...

    Dat is gelukt heb ik inmiddels begrepen maar dat het een spannend ritje was bleek wel uit het feit dat ik ca 20min later vertrok uit het oosten en onderweg een EV mini tegenkwam op de A15 die daar 90km/u vooruit kroop :D:D:D:D

    Even van het gas/watt gegaan (na 19:00 mag je daar 130km/u maar daar tellen we standaard 20km/u bij op :p) en vriendelijk gegroet naar beide inzittende (die het nog steeds zagen zitten gezien hun lachende gezichten) en vervolgens weer naar "cruise snelheid" gegaan.

    Kortom, het bezit/gebruik van een EV is heel verschillend, voor iedereen. Dat geeft ook verschil in ervaringen en dus inzichten. Ik heb Oscar ooit als eerste (we praten 2016) in een EV meegenomen (om zijn 550 Barchetta bij Louwman op te gaan halen).
    Bij aankomst was hij bijna meer onder de indruk van de Tesla rit dan de auto die voor hem klaar stond viel de verkoper toen op :D:D:D

    Ik moet zeggen dat toen (anno 2016) met de Tesla meer autonoom kon worden gereden dan tegenwoordig. De regelgeving was er toen nog niet klaar voor en Tesla had vrije hand. Daarom kon je toen ook gewoon een tukkie doen in de tesla tijdens een rit (wat ook gebeurde) met alle gevolgen van dien. Tegenwoordig is het na 1 waarschuwing met handen van het stuur al afgelopen qua auto-steering in de Tesla. De regelgeving is duidelijk aan het aanscherpen. Dat heeft mijn ervaringen/inzichten van de Tesla ook weer doen veranderen. Ik vind het tegenwoordig minder leuk omdat gewoonweg minder kan/mag.


    PS toen ik thuis kwam had ik nog 305km range over (van de 620km waarmee ik vertrok). Geen range anxiety hier dus :D:D:D
     
    rob.kruiswijk likes this.
  18. Bas

    Bas Four Time F1 World Champ

    Mar 24, 2008
    41,426
    ESP
    Full Name:
    Bas
    Beleving met autos zoals een Ferrari is ALLES. En geluid maakt groot onderdeel van de beleving, zoals het karakter van de motor.

    Een EV kan dit gewoon niet leveren. Vergeet het gewicht even, en de range...ik neem aan dat dit in de niet te verre toekomst gefixed gaat worden tot op zekere hoogte. En zelfs denk ik dat een beetje slimme programmeur een elektrische motor karakter kan geven, en een V12 soundtrack van een 412T2 voor Zondag, of toch een Challenge Stradale op Maandag ochtend, en het geluid van een 250 GTO in de middag.

    Maar het blijft artificieel. Noem mij maar een dinosaurus, maar een EV gaat mij nooit echt blij maken. Als ik echt een EV in geforceerd zou worden, doe dan maar iets zo luxe mogelijk met heel veel range. Power en geluid, zelfs gewicht, interesseert me weinig in zo'n auto. Die nieuwe Rolls Royce Spectre zou wel wat zijn. Maar ik zou absoluut geen EV Ferrari kopen. Ik zie het nut er niet van in.

    Maar zo lang ik gewoon benzine kan blijven kopen? Mij niet gezien. En als het feest toch echt afgelopen is, dan pak ik m'n spullen en ga ik weer op een eiland zitten.

    Ik snap dat mensen EV's helemaal geweldig vinden maar ik kan het niet processen.
     
  19. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Vandaag een aanvullend "nadeel" van een EV ervaren....:p

    De laadkabel (die best stevig/zwaar is) ligt altijd over de grond naar de auto toe (die bij ons op de oprit staat).
    Nu had een mieren familie onze oprit als thuis betitteld en lopen dus over de oprit rond. Totdat ze de oplaad kabel tegenkomen.
    Doordat deze hun pad blokkeert, lopen ze eroverheen maar dus ook richting de auto/aansluiting. o_O
    Toen ik dus bij de auto kwam vandaag, was heel de auto bedekt met mieren. Eerst snapte ik niet hoe of waarom dat kwam maar toen ik dus de kabel ontkoppelde en het leger over de kabel zag lopen, begreep ik hem :rolleyes:

    Afijn, met EV parkeren dus geen kabels op/over mieren-hopen leggen, anders leggen ze beslag op je auto :(
     
  20. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Geen rode maar groene mieren dus……:D:D
     
    Harry-SZ and rob.kruiswijk like this.
  21. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Dat is wel een extra nadeel idd. Sowieso dat geklooi met die kabels is irritant vind ik.
    Vieze handen als het regent en je hebt steeds die kabels nodig die onhandig in de auto liggen.
     
  22. Maximus1973

    Maximus1973 Formula 3

    Oct 29, 2016
    1,369
    BTW voor de twijfelaars; de 296 V6 klinkt prima!
    En ja, geluid in een Ferrari is alles; dat weet men ik Maranello ook drommels goed.
    DUS; houd je huidige ouderwetse benzine slurper nog maar even aan; die gaat in de toekomst hoe dan ook meer worden.
    OF, er komt over 15-25 jaar een verbod op benzine, dan zijn alle verzamelaars fokked!
     
  23. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Daarom, dus rijden met die hap zolang het nog kan, verstoken die benzine, geniet van het geluid!
     
    djfrens, Maximus1973 and 308ROB like this.
  24. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,372
    Netherlands
    Full Name:
    Rob

Share This Page