E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 4 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Kennis van mij/ons bouwt huizen met grote piepschuim blokken ipv beton ... hij kan de vraag bijna niet aan :D
     
  2. KDB

    KDB Karting

    Apr 2, 2008
    58
    Belgium
    Full Name:
    Kris De Becker
    Sorry, maar Tesla heeft niets vernieuwends gedaan zoals Apple. Apple heeft nieuwe producten gemaakt. Markten gecreëerd die niet bestonden.

    Een elektrische auto is zo oud als't straat. Een elektro motor, batterij en ecu; zo bouwden wij in onze studenten tijd al tal van verschillende radiobestuurde auto's.

    En wat zelfrijdende auto's betreft; ik vraag mij af hoeveel doden er nog gaan vallen alvorens de verzekeringen hun handen hiervan gaan terugtrekken.... Ik zal nooit mijn leven in handen leggen van een computer met objectherkenning.
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat moet ook niet Kris maar kan. Het is voor jou (op dit moment) nog niet aan de orde maar dat kan na je 75e wel eens anders zijn als je niet door de oog keuring komt. Wat dan?
    Juist dan is het of thuis blijven of instappen.
    Bovendien is autonoom rijden veiliger gebleken dan met bestuurders. Er zijn inmidels miljoenen km's afgelgd en wel geteld 2 doden te betreuren. Zoiets als vliegen dus maar nu blijkt autonoom rijden nog veiliger dan vliegen....
    Verzekeringen zullen het dus eerder aansporen. Het is niet voor niets dat mijn tesla verzekering 45% goedkoper is dan mijn laatste bmw.

    Tesla is wel degelijk vernieuwend op gebied van online, data sharing, app aplicaties. Allemaal zaken die allang kunnen maar nooit door andere merken toegepast. Eigenlijk wel eens gerden in een tesla?
     
  4. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik denk ook dat veel mensen autonoom zullen rijden straks.
    Is voor de dagelijkse rit naar kantoor lekker relaxed ook natuurlijk. Lekker de mail lezen, koffie erbij. Als er dan wat file staat, boeit dat niet echt.

    De echte experts rollen uit bed, stappen in pyjama de (geblindeerde) auto in, frissen zich tijdens de rit op (incl ontbijt) en komen fris op kantoor ;-)

    Maar het zal vast een optie blijven de komende jaren en geen verplichting om in het treintje te kunnen aansluiten.
     
  5. KDB

    KDB Karting

    Apr 2, 2008
    58
    Belgium
    Full Name:
    Kris De Becker
    Ik heb in België een test gezien met een aantal zelfrijdende wagens en die Tesla reed toch maar vlot door een rood licht....
    Sorry ben totaal niet overtuigd.

    Vernieuwend?? het is maar wat je vernieuwend noemt. Zet een iPad in uw auto en die kan dat ook. Maar noem je dat vernieuwend, geeft mij totaal geen meerwaarden.
     
  6. KDB

    KDB Karting

    Apr 2, 2008
    58
    Belgium
    Full Name:
    Kris De Becker
    Het enige wat ik wil zeggen is: als autoliefhebber geniet ik van elke rit (met Ferrari of niet). Ik geniet van het zelf autorijden en heb geen behoefte aan extra gadgets. Mijn auto, de besturing is mijn gadget.
    (Als SW engineer (Apple Developer) zit ik misschien al teveel tussen de apps, sharings, enz.)

    Ook al spreek ik tegen mijn eigen winkel, maar ik hoop toch dat het autorijden zelf ons nog plezier zal blijven geven.
     
  7. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Ben het volmondig met je eens, Kris!
    Wie trouwens vindt dat dat autonoom rijden echt zo'n must is, zegt veel over het type auto dat dat moet gaan doen. Kijk, ik rijd graag met een auto die iets biedt. Een saaie, voorspelbare, politiek correcte auto, daar heb ik geen boodschap aan. En dan maakt het idd. niets uit of je nu zelf aan het stuur zit, of dat dat vehikel jou bestuurt.
    Een doordeweekse piekuurtrein scoort bij mij niet beter.

    Een land waarin een paar miljoen auto's bestuurd worden door een of andere geperfectioneerde Apple Computer? Al eens van hacking gehoord? :D
     
  8. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Dit lijkt m.i. wel heel erg op wat sommigen zeiden over de iPhone toen die uitkwam. Dat was ook niets vernieuwends. Nokia had immers al PDA's (met ook een groot scherm) en Nokia maakte ook telefoons...

    Zo gezien is er nog nooit iets vernieuwends geweest :)

    Tesla heeft een product neergezet dat volgens mij nog nooit eerder is gepresenteerd, namelijk een elektrische auto die praktisch bruikbaar is. Volgens mij was deze er daarvoor niet. De radiografisch bestuurbare autootjes waren dat i.i.g. niet ... Fred kon die volgens mij niet gebruiken voor zijn dagelijkse woon/werkvervoer op een niveau dat hij minimaal gelijkwaardig vindt als dat hij dat bij Duitse auto's uit het hogere segment gewend was :)

    Ook al zou de Tesla S niet elektrisch aangedreven zijn, dan zou ik hem nog steeds enorm vernieuwd vinden vanwege o.a. zijn 'gebruikersinterface' via een groot scherm en de filosofie om autos na aflevering nog regelmatig te verbeteren met nieuwe software die ook echt een merkbaar verschil maakt (ipv dat alleen nog verbeteringen worden doorgevoerd om kwaliteitsproblemen te verhelpen zoals bij de traditionele autobouwers het geval is).
     
  9. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Daar voeg ik aan toe chris, dat de tesla ook nog eens een mooie verschijning is (ook niet onbelangrijk voor de gemiddelde petrolhead) en bovendien ruimer dan een 3 touring.
    Jawel het lijkt niet zo maar de model S is echt zeer ruim zowel achterin als helemaal voorin (frunk). Ik moet regelmatig transoprteren en dan is het belangrijk alles "effe" achterin te gooien. Wl dat gaat een stuk makkelijker in de tesla dan de 3 die ik had en dan heb ik de frunk nog over.

    Ik lees dat iedereen het anders bekijkt en dat mag. Echter dat het wat los maakt in de auto scene is wel duidelijk. Ik denk dat iedereen er op zijn eigen wijze naar moet kijken en dan beslissen wel of niet mee te gaan. Ook al is dat maar voor de transitie waarin we ons nu bevinden. Want dat het gaat veranderen (en dat moet) in onoverkomelijk.

    Het auto pilot (wat assist is geen autonoom) kan ik dagelijks kiezen die wel of niet te gebruiken. Als ik haast heb niet. Maar als ik (vermoeid) naar huis ga en ontspannen ga zitten (in de file :mad: ) wel. Graag zelfs.
     
  10. KDB

    KDB Karting

    Apr 2, 2008
    58
    Belgium
    Full Name:
    Kris De Becker
    Dit is zeer zeker persoonlijk maar ieder zijn keuze.....
     
  11. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Nou het gaat nog sneller dan we dachten, of je het leuk vind of niet, maar binnen 5 (vijf) jaar is autonoom rijden de standaard......en elektrisch rijden en autonoom rijden gaan hand in hand. Waarom? Misschien wel omdat de ene technologie de ander stuwt maar het momentum is er en nog sterker dan we dachten.

    Waar ik erg benieuwd naar ben is wat de sportautomerken gaan doen. Het is natuurlijk wel leuk om in een FXX anno 2022 te zitten die laat zien wat de auto kan op een circuit (Spa) om daarna zelf te rijden. En in te grijpen als je wat vroeg op het gas (nou ja potentie meter?) gaat......

    Geluid is het laatste wat we echt gaan missen (misschien lastig voor te stellen, maar de keren dat ik hard electrisch reed miste ik dat niet echt). Maar de motortechniek, versnellingsbakken, geur van olie en benzine.....

    En hoe blijft een Ferrari een Ferrari zonder cilinders, uitlaten en luchtinlaten? Helemaal focussen op een sportieve autopilot met aerodesign?

    Ciao
    Oscar
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nou oscar gooi nog maar een stok in het hok....
    Gezien de reacties hier zijn we het er al niet over eens welke energie de benzine (deels) gaat vervangen en dan kom je hiermee; wijziging in ontwerp en lijnenspel (in- uitlaten) en dan vind je geluid niet eens het belangrijkste....

    Ik denk/hoop dat de daily drivers snel de transitie zullen maken en dat paralel hieraan de auto pilot een ontwikkeling gaat maken. Of dat in 5 jaar lukt zou mij verbazen maar alles gaat snel op dit moment.

    Het zou wel sneu zijn dat een daily driver zodadelijk sneller is dan een "conventionele" supercar. Die zullen dus ook iets moeten gaan doen de komende jaren.
    Maar wat dat precies zal zijn durf ik nu nog niet te raden. Hybride/kers?

    Wel weet ik (persoonlijk) dat ik altijd een hobby auto naast de daily driver zal houden en dat dit een benzine exemplaar zal zijn, vanwege het geluid, geur enz en in cabrio uitvoering :D
     
  13. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Waar baseer je dat op Oscar? Dat is nogal een vergaande wijziging. Let er overigens op dat autonoom rijden niet betekent dat je zelf niet aan het stuur moet blijven zitten. De verzekeringswereld zal dat van de politiek eisen (wie is anders aansprakelijk als er toch iets mis gaat? Je kunt niets verhalen op een computer ;) ).
     
  14. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    p.s. vroeger las ik de boeken van de gebroeders Das met allerlei toekomstbeelden. Autonoom rijden was toen al een item (jaren zeventig). Maar dan alleen op de snelweg, waar je met je auto in de rij ging staan op de oprit en dan aanhaken bij een treintje auto's, waarbij het treintje autonoom over de snelweg zoeft. Leuk voor langere afstanden zonder al te veel op- en afritten, in een stedelijk gebied een stuk minder uitvoerbaar.
     
  15. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik denk dat het overgrote deel van de mensen minder geluid beter vindt dan meer geluid. Het is niet voor niets dat er in de gewone auto zoveel geluidsisolerende maatregelen zijn verwerkt.

    99% van de huidige verkochte auto's zou volgens ook mij maar beter helemaal geen geluid meer kunnen maken. Een van mijn 'daily drivers' is een suffe 5 serie diesel. Ik zou het totaal niet opwindende geluid dat die auto maakt zeker niet missen. Net als trouwens de irritante trillingen van de dieselmotor.

    Welke gewone auto maakt nu ook nog een echt leuk geluid waar een liefhebber warm van wordt? Dat gaat toch maar om een heel klein setje auto's?
     
  16. Wing64

    Wing64 Rookie

    Mar 27, 2016
    26
    Netherlands
    Full Name:
    N/A
    Ik vind de M-series van BMW nog altijd een mooi geluid maken hoor ... ik rij zelf een getunede 530D als daily driver. Als ik doorhaal in de toeren vind ik hem toch wel redelijk sportief klinken .. en suf is hij zeker niet met 300 pk's en 620 NM's .. maar wellicht ben ik nog niet te verwend ;-). Geen geluid vind ik geheel niks. Ik heb zelf niks met electrisch rijden. Dat grote scherm in het dashboard van een Tesla vind ik verschrikkelijk .. Als de auto's autonoom en veilig kunnen rijden vind ik dat best handig voor vakantieritten ...

    Zolang het een keuze is om autonoom te kunnen rijden en je zelf kunt bepalen wanneer je een leuk stukje wilt sturen vind ik dat wel een mooie aanvulling.

    Maar de intrede van de computer maakt de auto's niet betrouwbaarder heb ik gemerkt. Recentelijk nog een melding "verminderde bochtstabiliteit in bochten" op mijn dashboard gezien ... door een computerstoring werkte de luchtvering even niet. Na mijn auto op slot en weer ontgrendeld te hebben kwam de luchtvering weer tot leven ... als ik even niet goed op mijn dashboard had gelet en hard door was gereden had ik wellicht deze tekst niet eens meer kunnen schrijven ...
     
  17. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Mijn andere 'daily driver' is een M3 (nog de laatste V8) met een niet geheel standaard uitlaat. Dat vind ik ook een heel mooi geluid geven, totaal onvergelijkbaar met een dieselmotor van BMW (of wie dan ook), maar dat zijn geen voorbeelden van de typische auto die je in grote aantallen op straat voorbij ziet rijden. Ik kan daar in ieder geval ook niet onopvallend ergens mee aankomen of wegrijden (mede daarom heb ik de 5 serie :) ).

    Een centraal scherm als bediening versus knoppen maakt denk ik de storingsgevoeligheid van de elektronica eerder kleiner dan groter. Het aantal elektrische componenten dat aangestuurd moet worden blijft gelijk, maar bij een 'ouderwetse auto' met tientallen knoppen/schakelaars kunnen er ook nog storingen in de schakelaars optreden.
     
  18. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Nou oa hierop waarbij BMW dus op level 4 zit, Tesla en Google/Amazon zitten (al lang) op level 5 (hoogste autonome level, van deur tot deur....)

    Autovisie Video: CES 2017 - Zo rijdt een autonome BMW 5 Serie|BMW| Telegraaf.nl

    Grappig dat autonoom rijden verder is bij de fabrikanten van elektrische auto's. Ferrari moet heel goed gaan nadenken wat hen nog gaat onderscheiden van de rest.

    ciao
    Oscar
     
  19. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Maar zeg eens eerlijk Oscar: zou dit E-geneuzel (al) een prioriteit van Ferrari zijn ? :)
     
  20. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    #95 ChrisW1, Jan 6, 2017
    Last edited: Jan 6, 2017
    Ik noem het geen geneuzel :) maar ik denk dat de traditionele fabrikanten mijlenver achterlopen op het gebied van de ontwikkeling van de elektrische auto. Ik denk dat Ferrari nu plant om een lange periode in te gaan met de ontwikkeling en levering van hybride auto's. Jammer, want volgens mij leidt dit tot bijna geen brandstofbesparing (waar een ferrari eigenaar sowieso al niet echt op zit te wachten) maar zorgt het wel voor extra gewicht en extra complexiteit (en dus ook mogelijk hogere storingsgevoeligheid).

    Misschien dat de elektrische aandrijvingstechniek wel mogelijkheden biedt voor opkomst van nieuwe fabrikanten. De afgelopen tientallen jaren zijn veel fabrikanten bij elkaar gekropen en worden ook nog eens veel onderdelen gedeeld tussen platforms. De schaalvoordelen vwb ontwikkeling en productie die hangen aan de huidige complexe aandrijftechniek zijn enorm.

    Tesla laat zien dat de elektrische aandrijvingstechniek veel eenvoudiger is en dat je auto's kunt ontwikkelen en bouwen in kleine aantallen die voor de traditionele aandrijftechniek ondenkbaar zijn.

    NextEV is ook een mooi voorbeeld:

    NextEV NIO EP9: full story on the world?s fastest electric car by CAR Magazine

    Dit had m.i. een prototype moeten zijn van Ferrari, Lambo of Porsche. Het is een auto die ongeveer in dezelfde tijd op de 300 km/h zit als de LaFerrari of 918 en ook ongeveer evenveel weegt. Dit is allemaal nog steeds 'prototype-techniek', maar ik vind het wel typerend dat Porsche bijvoorbeeld heel hard roept dat ze vol inzetten op elektrische auto's maar waarschijnlijk nog niets ontwikkeld hebben dat lijkt op het rijdende model van NextEV.

    Misschien de wet van de remmende voorsprong? Bij de traditionele automerken begint alle ontwikkeling met de aandrijflijn. Daar hebben ze duizenden engineers voor in dienst. Voor het interieur moet ook een heel leger aan de slag om alle knopjes en schakelaars uit te tekenen. Voor een elektrische auto met het interieur van een Tesla heb je dat allemaal niet in dezelfde vorm nodig maar dat betekent wellicht wel een enorme interne worsteling bij de traditionele fabrikanten die met hun leger technici al heel lang op eenzelfde wijze auto's maken: namelijk lekker voorspelbaar elke 6 jaar weer rustig naar een nieuw model toewerken dat slechts in marginale zin afwijkt van het vorige model.
     
  21. Maximus1973

    Maximus1973 Formula 3

    Oct 29, 2016
    1,370
    Leuk om toe te voegen is een recent interview met ome Sergio. Hij zegt openlijk dat auto fabrikanten kleine jongens zijn vergeleken met Google, Apple en Microsoft.
    Een van die drie kan Ferrari of ieder willekeurig merk opkopen van de rente op de spaarrekening.
    Met de tijd zullen we zien dat ook deze tech bedrijven zeer nauw gaan samenwerken met autobouwers om wellicht uiteindelijk te fuseren.

    Autonoom rijden is helaas en ook weer gelukkig de toekomst. Files zullen we moeten uitleggen aan onze klein kinderen.... en Youtube op moeten zeggen om te laten luisteren naar een ouderwetse Ferrari V12/V8 (en daarbij een nostalgisch traantje weg pinken).
     
  22. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik ben over over dat geluid iets minder pessimistisch. Als het al lukt om de auto's massaal naar elektrische aandrijving over te zetten, dan wordt een 'ouderwetse' Ferrari denk ik alleen maar bijzonderder. Dat geldt niet alleen voor de kleinkinderen die hem heel zelden zullen zien en horen, maar ook voor de eigenaren ervan die er toch veelal (ook nu al) alleen weekend- en plezierritjes mee maken. Het verschil in rijervaring tussen de dagelijkse auto en de plezierauto wordt dan in ieder geval veel mijn groter.

    Ik heb bijvoorbeeld zo'n heel oude handmatige Berkel snijmachine staan tussen onze woonkamer en keuken. Nu alle keukenapparatuur al lang overgeschakeld is op een heel andere techniekgeneratie, is dat ding veel meer een blikvanger dan vroeger en geeft het mij nu ongetwijfeld veel meer plezier bij het snijden van een ham dan het de eigenaar 100 jaar geleden gaf toen dit een normaal/standaard dagelijks gebruiksvoorwerp was.
     
  23. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Voor degenen die al slapeloze nachten hebben van een mogelijk elektrisch aangedreven toekomst :) ... hierbij wat filmpjes van de nieuwe Tesla (p100D):

    https://www.youtube.com/watch?v=EBXH7KJlsPE

    https://www.youtube.com/watch?v=3GZtTRKuE8A

    De acceleratie in de eerste paar honderd meter is ongelooflijk; en wellicht ook vooral de eenvoud die het maximaal accelereren uitstraalt. Als ik dat probeer te doen met mijn auto's haal ik bij lange na niet dezelfde acceleratie, denkt de hele omgeving waarschijnlijk 'wat een patser' en denk ik 'moet ik niet te vaak doen wat dat gaat niet lang goed met de koppeling en versnellingsbak' :)

    En hier zit nog maar een paar jaar ontwikkeling in van met name 1 klein bedrijfje; in de verbrandingsmotor zit al meer dan 100 jaar ontwikkeling van de hele auto industrie.
     
  24. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Dat is nog verre van "de standaard". Het is pas de standaard als zeg 75% van het vervoer autonoom is. Dat is dus nog lang niet zo over vijf jaar.
     
  25. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    U klinkt meer en meer pro! (Ik waarschijnlijk meer en meer contra :D)
    Maar of het autonoom rijden zo snel "de norm" wordt, daar twijfel ik toch ernstig aan. En dat zeg ik niet (alleen) omdat ik benzine in het bloed heb.

    Eerst en vooral, vanwaar heeft u deze info?
    Over welk gebied heeft u het?
    Mensen maken fouten, computers ook, waar legt men de verantwoordelijkheid? Wat is de zin er van als je "als bestuurder" toch de volle verantwoordelijkheid blijft dragen ingeval van trouble? Als ik niet rustig mijn krant mag lezen, terwijl door zand, zout of ander vuil plots een aantal sensoren zijn werk niet doet en ik regelrecht op een andere auto knal?
    Ik zag eergisteren een Tesla-bestuurder in onwaarschijnlijk grote paniek. Dit had dus kennelijk met wegmarkeringen te maken, die dus vakken van mekaar "scheiden" door witte strepen om de x aantal meter. Nu was daar een heel stuk autoweg, waar nieuw asfalt lag, weliswaar een klein mirakel in België :D, waar de wegmarkeringen ophielden. Wel, daar week die Tesla heel zachtjes van zijn lijn af. Tot hij ineens op heel luid getoeter onthaald werd van een andere auto die op het naast-hem-liggende vak reed. De Tesla-chauffeur zat dus klaarblijkelijk te dromen, want die vent gaf daar nu toch een ruk aan z'n stuur.
    Als het autonoom rijden dit soort rijgedrag gaat gaan opleveren, dan houd ik mijn hart vast.
     

Share This Page