E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 54 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Als je wel eens op de snelweg komt in NL dan kun je met je eigen ogen zien dat deze EV's best goed verkopen.

Zie ook hier het lijstje van meest verkochte automodellen van 2023:
    1. Tesla Model Y (13.758 registraties; 3,7% marktaandeel)
    2. Kia Picanto (10.530 registraties; 2,8% marktaandeel)
    3. Peugeot 208 (9.007 registraties; 2,4% marktaandeel)
    4. Volvo XC40 (8.323 registraties; 2,3% marktaandeel)
    5. Kia Niro (7.412 registraties; 2% marktaandeel)

2. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,411
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Beste Harry,

Dat is de lijst van vorig jaar en de enigste EV in deze lijst betreft de Tesla, De Picanto, 208 en de Niro niet.
    In 2023 waren ook het grootste deel van de XC40 nog de plugin hybrids.
    Denk dat je daarmee je verhaal enigzins moet aanpassen.

3. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,411
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ford verliest 100 duizend euro per EV, rem op elektrificatie’
    Ford • Ford bestelt naar verluidt minder batterijen om de verliezen te beteugelen.
    Image Unavailable, Please Login Sander Van Vliet
    14 mei 2024 08:30
    bouw van de batterijfabriek terug. De fabriek valt een stuk kleiner uit dan oorspronkelijk gepland.

Winst
    Eerder dit jaar voorspelde Ford-ceo Jim Farley dat het verlies van de EV-tak van Ford kan oplopen tot 5,5 miljard dollar. In het eerste kwartaal van 2024 boekte Ford een nettowinst van 1,2 miljard euro, een daling van 24 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet van Ford komt in Q1 uit op 38,9 miljard euro en blijft wel stabiel vergeleken met vorig jaar.

“We hebben de prijzen behoorlijk dramatisch zien dalen en we zijn niet in staat geweest om bij te blijven op gebied van kostenbesparingen”, zei John Lawler tijdens de presentatie van de financiële cijfers. Lawler geeft wel aan dat Ford ernaar streeft om de productiekosten van de Model-e verder terug te brengen. “Model-e moet op eigen benen staan”, zei Lawler. “Het moet winstgevend zijn en het moet rendement opleveren op het kapitaal dat we investeren.”

Brandstofmodellen
    Eerder meldde Automotive News Europe dat Ford ook na 2030 auto’s met een verbrandingsmotor blijft verkopen als de markt daarom vraagt. Dat is een herziening van de strategie aangezien Ford eerder communiceerde dat het bedrijf vanaf 2030 enkel EV’s verkoopt.

Ook draait Ford naar verluidt de invoer van het agentuurmodel in de huidige vorm terug. De fabrikant stopt niet met het agentuurmodel, maar gaat het grondig aanpassen.

Geplaatst in rubriek:

4. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,411
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Achtergrond | ‘De Nederlandse particulier heeft nul interesse in een gebruikte EV’
    Occasions • Na de gouden coronajaren zijn er nu talloze redenen voor de occasionhandel om te klagen. Door overheidsingrijpen ligt de gebruikte EV-markt op zijn gat en moet er veel extra aandacht naar bestellers en plug-ins.
    Image Unavailable, Please Login Bart Kuijpers
    14 mei 2024 12:43 • Laatste update: 14 mei 2024 12:45

5. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,411
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Tesla versnelt banenreductie in China’
    Tesla • In april daalde het aantal auto’s dat de fabriek in Shanghai verliet met 18 procent, terwijl de algehele markt voor nieuwe elektrische voertuigen met een derde groeide.
    Image Unavailable, Please Login Sander Van Vliet
    10 mei 2024 09:31
    10 procent van de banen gaat schrappen. Bij de producent van elektrische auto’s werken ongeveer 140 duizend mensen. Maar volgens betrokkenen is dit percentage niet heilig en kunnen er nog veel meer mensen hun baan verliezen.

Tesla kampt met een wereldwijd dalende vraag naar elektrische auto’s. Vooral in China ondervindt het Amerikaanse bedrijf hevige prijsconcurrentie. Mede hierdoor beleefde de automaker het afgelopen kwartaal zijn slechtste kwartaal in jaren.

In april daalde het aantal auto’s dat de fabriek in Shanghai verliet met 18 procent, terwijl de algehele markt voor nieuwe elektrische voertuigen met een derde groeide. Het marktaandeel van Tesla in China daalde afgelopen kwartaal tot ongeveer 7,5 procent, van 10,5 procent in dezelfde periode vorig jaar, berekende Bloomberg.

Ontslagen Chinese werknemers ontvangen een uitkering van één maandsalaris voor elk jaar dat ze hebben gewerkt, plus een extra betaling van drie maanden, aldus een van de bronnen. Sommige ontslagen medewerkers werden deze week onder begeleiding van managers naar buiten geleid en anderen vertrokken in groepen met een pendelbus.

6. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,411
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ford Europa breekt met strategie en blijft ook na 2030 brandstofmodellen verkopen’
    Ford • Volgens de fabrikant is er simpelweg onvoldoende vraag naar EV’s.
    Image Unavailable, Please Login Bart Kuijpers
    9 mei 2024 20:14
    uitsluitend nog EV’s verkoopt in de EU.

Volgens Sander groeit de vraag naar EV’s simpelweg niet hard genoeg waardoor het bedrijf zijn eigen targets niet haalt. Of Ford voor 2035, als er in Europa geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verkocht mogen worden, stopt met ICE-modellen, meldt Sander niet.

Volgens hem blijft Ford wel inzetten op elektrische auto’s. Zo investeerde het in de EU al twee miljard euro om zijn productielocaties klaar te maken voor elektrische auto’s, die het bouwt op het MEB-platform van Volkswagen.

Boete
    Tegelijkertijd dreigt de fabrikant dit jaar een hoge boete in het Verenigd Koninkrijk. Daar worden fabrikanten verplicht om dit jaar minstens 22 procent EV’s te verkopen (een percentage dat ieder jaar oploopt). Ford lijkt dat niet te gaan halen. “We gaan geen boetes betalen en we gaan ook geen EV’s met verlies verkopen”, zegt Sander tegen ANE. “We zullen indien nodig een verkoopstop invoeren.”

7. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,411
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Wie nu nog durft te beweren dat EV voertuigen populair zijn in Nederland en Europa leeft echt nog onder een steen!

GOLD56 likes this.
  8. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    647
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Of het zijn de mensen die er geld mee verdienen als ze blijven pushen op die ondingen, omdat ze een flinke pluk aandelen in een accu bedrijf hebben ofzo. Maar eens wie denkt dat een EV populair is, of het als dusdanig probeert te verkondigen snapt er niet veel van...

GOLD56 likes this.
  9. GOLD56

GOLD56 Karting

Apr 12, 2023
    60
    Europe
    Ook Mercedes gaat hard op de EV-rem staan!

https://www.automotive-online.nl/management/2024/02/23/mercedes-benz-zet-rem-op-elektrificatie-investeert-in-brandstofmotoren/

Mercedes-Benz stelt zijn elektrificatiedoelstellingen uit en blijft investeren in modellen met brandstofmotoren, zo meldt Reuters. De autofabrikant verwacht nu dat in 2030 de helft van alle verkochte auto’s een hybride of vol-elektrische aandrijflijn heeft. In 2021 voorspelde de Duitse autofabrikant deze mijlpaal in 2025 te halen.

Ceo Ola Kaellenius waarschuwde eind vorig jaar al dat zelfs in Europa niet alle nieuwe auto’s in 2030 volledig elektrisch zullen zijn. Op dit moment is slechts 11 procent van alle nieuwverkochte auto’s volledig elektrisch. Inclusief hybrides is dit 19 procent. In Duitsland ligt dat percentage overigens hoger, waar ruim 18 procent van alle nieuwverkochte auto’s volledig elektrisch is.

In 2023 waren er in Nederland 4.084 volledig elektrische modellen van Mercedes-Benz geregistreerd. Verder werden er 5.639 hybride-modellen, 1.430 benzineauto’s en 1.258 diesels op kenteken gezet, zo blijkt uit cijfers van RDC.

Het volgende decennium
    Kaellenius laat nu weten dat Mercedes-Benz brandstofauto’s blijft maken en brandstoftechnologie blijft ontwikkelen ‘tot ver in het volgende decennium’. “Je zou kunnen zeggen dat we in 2027 een reeks nieuwe modellen hebben die ook na 2030 jarenlang beschikbaar blijven.”

10. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,219
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Logisch, de wereld is groter dan alleen de EU. Verwacht eerlijk gezegd dat er nog wel een keer wat geschoven gaat worden met die 2035 datum.

11. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Daarvoor moet je denk ik wel naar de totale marktdata kijken en niet naar wat losse stukjes opinie en wat losse data van slecht presterende merken.

In april zijn er bijvoorbeeld bijna 10% meer EV's verkocht in NL dan vorig jaar terwijl de totale autoverkopen zo'n 4% lager lagen.

https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2024/mei/verkoop-elektrische-auto-s-stijgt-met-9-6-ondanks

"In april 2024 zijn er 28.432 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is 3,8 procent minder dan in april 2023 (29.559). Ondanks deze daling over de volledige breedte van de markt is de verkoop van elektrische auto’s wederom gestegen. Er werden in april 9.092 nieuwe EV’s geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV’s in april 2023. Dat blijkt uit de laatste cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC."

Harry-SZ likes this.
  12. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Die datum zal zeker nog wel opgeschoven worden maar dat is denk ik heel vaak zo met doelstellingen voor grote veranderingen. Niet alleen bij de overheid trouwens.

13. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    647
    Full Name:
    Jeroen
    Komt natuurlijk ook omdat bepaalde autos gewoon niet meer te krijgen zijn met een ICE, of de ICE variant word in prijs kunstmatig zo hoog gehouden. Op het moment dat mensen geen tot weinig keuze meer hebben is het natuurlijk niet gek dat de EV's plussen, weinig keuze in andere woorden, en dus word je vrijwel in zo een duracell millieudelict geduwd langzaamaan (hoe ik het zie)

14. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Dat is een subjectieve mening die meer mensen zullen hebben, maar dat maakt nog niet dat EV's niet meer in behoorlijke aantallen verkocht worden in NL zoals hierboven werd gesuggereerd. Het marktaandeel van EV's stijgt nog steeds en is denk ik inmiddels al heel veel hoger dan dat de mensen die sceptisch waren over EV's of er ronduit tegen waren hadden verwacht. Ik heb er geen, maar mensen die ik spreek die er wel een hebben (en dat zijn er inmiddels al heel veel) hoor ik er veelal alles behalve over klagen.

Ik snap natuurlijk dat veel mensen dat graag anders zouden zien maar wensen komen niet altijd uit :)

15. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    647
    Full Name:
    Jeroen
    #1340 DutchFerrari, May 15, 2024
    Last edited: May 15, 2024
    Is denk ik ook afhankelijk vd mensen waar je mee omgaat, wij kennen er ook diverse, maar de enige die ik ken die er positief over zijn, zijn degene die uit VRIJE KEUZE er 1 hebben (lees de werkgevers die ze verplichten voor de werknemers). Wij hebben er 1 verplicht, en wij haten dat ding met alles dat we kunnen, wat een tering techniek is het toch (naar hengelo/oldenzaal en terug naar de haarlemmermeer kan niet eens op 1 lading, naar Zolder op en neer kostte een dag ivm het vele laden als je gewoon met het verkeer mee wilt kwa snelheid). Ook vrienden van ons met 1 haten de EV lease auto's en pakken veelal nog hun eigen ICE autos ipv de EV die in de bijtelling zit (ik overigens ook zo erg als dat ik het haat erin te rijden en als ik met mn vriendin ergens heen ga erin, laat ik haar rijden).

Ik probeer echt het positieve van een EV in te zien, en te ervaren want dat zou het voor mijzelf alleen maar makkelijker maken in de toekomst om van autos te kunnen blijven genieten (ik wil de autobranche uit omdat ik het plezier kwijtraak door alles wat maar EV is tegenwoordig), maar ik vind echt niks positiefs eraan, en kan ook niks bedenken het stukje uitstoot is verwaarloosbaar, want die stoot je gewoon elders uit met de kolencentrales en andere manieren voor de opwekking

16. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Van Haarlemmermeer naar Hengelo en terug (zo'n 350 kilometer in totaal) kan toch al met veel van huidige EV's gemakkelijk op 1 acculading? Dat zal in de toekomst denk ik alleen nog maar verbeteren. Wellicht kan het niet met degene die jullie hebben, maar ik neem aan dat iemand die een Fiat 500 koopt ook niet gaat klagen over dat die niet zo hard kan als een Ferrari en/of zegt dat brandstofauto's in het algemeen stom zijn omdat ze niet harder kunnen dan 160 km/uur :)

Veel grootschalige onderzoekers onder Teslarijders en EV-rijders in het algemeen geven aan dat de eigenaren behoorlijk tevreden zijn. Zie bijvoorbeeld dit van eind 2023:
    https://www.trackjackeurope.com/blog/2023/12/bestuurders-van-elektrische-autos-zijn-erg-tevreden/#:~:text=Het%20rijden%20in%20een%20elektrische,hoe%20tevreden%20EV%20bestuurders%20zijn.

Uit de onderzoeken komt ook naar voren dat alleen als de EV t.o.v. de brandstofauto veel duurder wordt (door bijvoorbeeld fiscale maatregelen) men in grotere aantallen weer wil overstappen naar een auto met verbrandingsmotor. Voorlopig worden EV's (los van fiscale aspecten) denk ik nog wel een tijdje juist goedkoper.

Voorlopig zitten we ook in een gelukkige situatie dat we nog wel even kunnen blijven genieten van onze herriemakende en brandstofslurpende autootjes.

Ik lig er verder niet wakker van als ik denk aan een EV als mogelijke opvolger van mijn dagelijkse saaie 5-serie BMW Station diesel.

En als toekomstige sportieve EV's zo worden als de Rimac Nevera of Lotus Evija dan kijk ik er eerder naar uit dan dat ik er wakker van lig:

Jeminee wat zijn die dingen snel. Kan ik mijn Aventador er altijd nog bij houden als trage herriemakert:)

milko1969 likes this.
  17. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,577
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #1342 rob.kruiswijk, May 15, 2024
    Het is algemeen bekend dat het slecht voor de batterij is als je een EV / ICE auto langer dan een maand stil i.v.m. batterij degradatie.

Diepe of zelfs volledige ontlading is ook af te raden en is ook een risico tot batterij degradatie.

Met regen (vocht) gaan de rem schijven mooi roesten.

Ook voor de banden is het niet bevordelijk om erg lang stil te staan.

In de winter wordt het er niet beter op.

Dus als zo’n EV bijvoorbeeld 3 maanden of langer niet verkocht wordt en lang stil staat zijn er wat aandacht puntjes…

Je kunt bovenstaande natuurlijk ook populistische onzin noemen en daar niet teveel van geloven en claimen dat het allemaal nergens over gaat en de site generiek als slecht te bestempelen.

18. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,411
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Beste Chris,

Het worden er niet meer maar minder op dit moment, april gaat over RDW registraties (vorig jaar was er veel minder beschikbaar dus logischerwijs minder registraties) en die zijn maanden geleden al verkocht, de sales cijfers
    van nu laten landelijk ( en Europees) een heel ander beeld zien, geloof me ik zit bij de grootste automotive club in de Benelux en zie wekelijks resultaten voorbij komen. Daarnaast zijn er hier meer mensen op het forum die voor fabrikanten werkzaam zijn met het grootste marktaandeel EV in Europa en ook dagelijks alle cijfers voor bij zien trekken, die zijn alles behalve rooskleurig.
    Alle milieu ridders willen er niet aan maar men haakt massaal af op gebruikte EV en nieuwe blijken nog steeds voor Jan modaal onbetaalbaar.

19. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,577
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #1344 rob.kruiswijk, May 15, 2024
    Gelukkig hebben we kwaliteitsprogramma’s waar experts uitgenodigd zijn zodat de gekkies weer bij geschoold worden rondom elektrische auto’s, laadpalen, zonnepanelen, subsidies, energie prijzen, belasting, etc.

De mensen willen nu die EV’s even niet de belangstelling loopt terug maar dat is een tijdelijk dipje waar aan gewerkt wordt volgens experts.

Om weer helemaal up to date te zijn met de laatste ontwikkelingen bekijk dan het volledige video fragment. [emoji106][emoji3]

https://www.climategate.nl/2024/05/johan-derksen-over-elektrische-autos/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=johan-derksen-over-elektrische-autos

20. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Dat is dus echt onzin. Een EV kan juist heel goed een maand of paar maanden stilstaan; beter zelfs dan een auto met verbrandingsmotor.

Via Google kun je zo vinden dat een stilstaande EV hooguit een paar procent van zijn acculading per maand verliest. Als een auto met bijvoorbeeld 30% lading begint, kan die dus best lang stilstaan voordat die onder de 10% komt. Daarnaast houdt de grote accu de lading in de 12V accu op peil wat bij een auto met een verbrandingsmotor niet het geval is.

En mocht een fabrikant zich hier al zorgen over maken, dan kun je dit natuurlijk ook nog eens gemakkelijk oplossen door de auto met een iets hogere aanvangslading weg te zetten of tussentijds een beetje bij te laden. Echt enorme overdreven flauwekul dus dat een auto hierdoor een 'tikkende tijdbom' wordt.

21. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Verkoopaantallen in de automotive sector gaan historisch veelvuldig over perioden van maanden en soms jaren omhoog en omlaag. Dat hoort bij de sector en zegt vaak niet zoveel over trends voor de lange termijn.

Het groeipotentieel van de EV-verkopen is in dit draadje door sommigen in het verleden wel vaker te negatief ingeschat. We zullen het wel zien in de komende jaren hoe het verloopt. Het maakt mij daarbij niet uit of de verkopen van EV's snel toenemen of juist dalen. Ik kan me wel vermaken met zowel brandstofauto's als EV's.

milko1969 likes this.
  22. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,411
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Klopt niet helemaal, ik ken een aantal modellen uit het Stellantis programma die alleen de 12V batterij opladen als het contact wordt ingeschakeld. Twee weken stilstaan betekent dus een hoop ellende en kun je niet zomaar ff met een booster opstarten. Kans bestaat dat deze piek spanning de onboard regel units beschadigen, we hebben er behoorlijk wat moeten vervangen, dus regelmatig ff contact 20 minuten inschakelen om ellende te voorkomen.

23. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,577
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Druppel lader misschien een optie?

24. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,577
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Ja google handig he ?
    Image Unavailable, Please Login

25. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Er zijn hier nogal wat ouderwetse vooroordelen over EV's zeg. Bijzonder.
    Ik vind ICE's ook (veel) leuker en ik rij dagelijks een BMW M2, maar voor dagelijks is een EV echt dikke prima hoor. En eigenlijk op alle fronten beter/praktischer dan een ICE.
    De motor is direct warm, dus direct snel rijden, de kachel is direct warm dus direct een warme auto. Geen lawaai, geen uitstoot waar je rijdt (en helemaal geen uitstoot als je groen laadt. Maar dat is nu nog een lastig verhaal helaas)

Voor lange ritten zijn ze echter veel minder geschikt. Zelfs een Model 3 Long Range met op papier 680 km range, haalt in de winter op de snelweg amper 380km.
    Maar ook met die 380km kun je de meeste dagelijkse ritten probleemloos doen.

Kortom: EV's hebben nadelen, maar ook zeer veel voordelen. Net als ICE's eigenlijk. Je hebt gewoon beide nodig. En bij voorkeur 1 EV en dan meerdere ICE's omdat die zo leuk zijn :)

Jeka and ChrisW1 like this.

Share This Page