E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 55 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Voor de categorie 'leuke' auto's ben ik inmiddels wel benieuwd naar met wat voor EV Ferrari volgend jaar gaat komen (als ze hun meermaals afgegeven planning gaan halen).

Volgens mij hebben ze gezegd dat het geen elektrische SUV wordt maar iets sportiefs. Ik hoop dan dat het echts iets sportiefs wordt zoals de Lotus Evija en niet iets zoals de Porsche Taycan. En dan hopelijk een beetje betaalbaar zoals max de prijs van de SF90 en niet de prijs van de Lotus.

2. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    647
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Kon het niet meer oneens met je zijn chris :D:rolleyes: Het zou voor mij de doodsteek voor leuke auto's zijn als ze electrisch worden. Mijn filosofie blijft, indien alles EV moet zijn, geef mij de goedkoopste auto op de markt want het boeit me toch niet meer hoe het rijdt dan.

Kwa geluid in de toekomstige EV Ferrari las ik vd week op autoblog iets over iets van een soort "fluit" die ze in de auto willen maken, die door de wind/lucht die er doorheen gaat een bepaald geluid gaat maken.... https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-gaat-ferrari-elektrische-autos-geluid-mee-geven-6890665 Al moet ik wel zeggen, ben wel benieuwd naar wat voor geluid dit gaat geven, als het als een fluit of orgel klinkt denk ik niet dat veel mensen er warm voor zullen lopen.

3. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

4. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,579
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Het valt mij op dat er nog niemand is die kan uitleggen (of een strategie uitgestippeld heeft ) hoe we in de toekomst al die EV’s gaan opladen met groene (wind en zon) opgewekte stroom.
    (net zero emissions zijn die EV nog lang niet!)

Wat er nu speelt is dat men het laad vermogen van laadpalen verlaagd en er gesproken wordt om op bepaalde tijden middag/avond die palen uit te zetten.

Een soort van groene stroom schaarste strategie voor mobiliteit, met als resultaat hoge tarieven wanneer groene stroom wel beschikbaar is voor mobiliteit.

Mobiliteit blijft dus een melkkoe, met speciale tarieven in de winter?

En niet te vergeten het groeiende aantal lage temperatuur (meest efficiënte) warmte pompen (WP) die in de winter (all-ways ON [emoji106]) de hele dag (dus ook s’nachts!! ) huizen moeten verwarmen zouden ook nog groene stroom moeten krijgen, inmiddels stagneert het aantal WP installaties
    Q1 2023 42.000 stuks
    Q4 2023 26.000 stuks
    Q1 2024 20.000 stuks

En dat alles met bergen subsidies die in de toekomst moeten verdwijnen.

Ondertussen wordt iedereen wakker en ziet men in dat het groene energie & net zero emissions wensdenken onbetaalbaar en niet realiseerbaar is.

En dan zijn er experts die claimen dat een dipje in de groei tijdelijk is.

note: Bovenstaande is een fractie van het totaal dagelijkse energie verbruik.

5. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,579
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  6. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Kan je dit niet elders plaatsen? De moderators hebben er ook nog niet zo lang op gewezen dat dit soort inhoud hier in dit draadje niet geplaatst mag worden en dergelijke inhoud destijds weggeveegd

Ferryducati and bertdeboer340 like this.
  7. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,579
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Misschien is het tijd om een goede slooppremie in te voeren voor EV’s om de nieuw verkoop te stimuleren? Een gebruikte EV wil toch niemand kopen.

Zou toch mooi zijn als de 1e eigenaar die rommel zelf naar de sloop brengt[emoji3]

8. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior

Jun 3, 2015
    577
    #1359 Ferryducati, May 16, 2024
    Last edited: May 16, 2024
    100% eens Chris!!!
    Hopelijk leest er een keer een moderator mee.

9. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,579
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Volgens mij is het opladen van EV’s best wel relevant voor de “E-Drive future”.

Ik kan er weinig aan doen dat er omstandigheden zijn die de oplaad mogelijkheden en prijzen kunnen beïnvloeden. Waarom mag dit hier niet benoemd worden het lijkt mij relevant voor de toekomst.

Bij een benzine station moet je in uitzonderlijke gevallen in de rij staan, maar het tanken gaat even snel zonder tijd voor een bakkie koffie[emoji3]

Heb ik nu tegen het zere been getrapt?

10. Maximus1973

Maximus1973 Formula 3

Oct 29, 2016
    1,477
    Laat ik eens ene 'steentje' bijdragen aan deze discussie.
    Afgelopen Donderdag was de trackday op Zandvoort van Kroymans en Munsterhuis.
    Besloten niet met de Challenge te gaan maar de Pista Piloti weer eens uit te laten (10.000+KM!)
    Een track auto die bij mij semi slicks staat. Dat ging best lekker moet ik zeggen aangezien de temp goed was en het na de ochtend lekker droog was.

Daarna met, OMG, EV, einde van de wereld, de 296 demo van Munsterhuis over de baan boenderen.
    En net als iedereen die dit beesie meegenomen heeft, was ook ik echt onder de indruk.
    De auto weet echt het gewicht van de batterijen goed te maskeren, de kracht van de motor is behoorlijk lineair en het onderstel is zelfs erg comfortabel.
    Niet de 830 pk maakten indruk op mij ,maar het onderstel. Zelden zo hard en comfortabel over Zandvoort geknald.
    Significant sneller dan de Pista.
    Waar ik voor de Pits in de Pista met 270+km af rem was dat in de 296 280+km na slechts enkele rondjes.

Dus mits goed gedaan kan EV een prima aanvulling zijn op een benzine motor.

11. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Zeker! Maar hybride is toch heel iets anders dan 100% EV.

12. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Leuk verslag!

De beleving op het circuit zal denk ik ook met een volledige EV wel wat anders zijn dan met de hybride 296. De 296 heeft nog versnellingen en (brandstof)motorgeluid.

Met een EV als de Lotus Evija zal het denk ik wel nog iets gemakkelijker zijn om heel snelle rondjes te rijden.

13. Maximus1973

Maximus1973 Formula 3

Oct 29, 2016
    1,477
    Oh , helemaal mee eens. Hybride is een ondersteuning van de 'normale' benzine motor.
    Helemaal EV moet ik niet aan denken.
    Sterker nog, alle aanwezigen gruwelden van de gedachte alleen al.
    Geen idee aan wie Ferrari dat model denkt te kunnen slijten.
    Ongeacht wat de steeds strenger geluidsnormen worden; zelfs voor op het circuit.
    Moet er (nu) niet aan denken om met een opgevoerde stofzuiger over de baan te vliegen.

Snelheid alleen is maar een van de factoren die beleving bepaald.
    Geluid, feedback, onderstel, etc doen net zo veel.
    Sterker nog op de baan is het geluid ook een bepalende factor vor de snelheid. Ik kan horen wat de auto/motor doet. Dat heb ik niet bij een EV en kan dan ook moeilijker de limiet bepalen en mijn rijstijl aanpassen.
    Dus, ja ik geloof het graag dat een 100% EV retesnel op de baan is. Die Lotus Evija zette niet voor niets een record tijd neer op de Ring.
    Ik zag vorige week nog een filmpje van een bekende die de Rimac gekocht heeft.
    Een bizarre acceleratie van 200-300km. Niet voor te stellen zo snel.
    Maar, nul komma nul komma nul de "Heb Factor" voor mij. Of dat ding nou 500km of 1000km kan doen, geen interesse.

djfrens and DutchFerrari like this.
  14. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,579
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  15. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Zandvoort laat zelfs EV's niet meer toe tijdens normale vrij rijden dagen.
    De marshalls hebben niet de kennis en tools om met een gecrashte EV om te gaan namelijk.
    Wat moeten ze met een brandblusser als een Tesla in de fik staat daar?

Ik organiseer elk jaar 2 circuit-events op Zandvoort en een paar jaar terug deed er nog wel eens een Tesla of i-Pace mee, maar dat mag dus al een jaar of 3 niet meer.

Maximus1973 likes this.
  16. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,579
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Hybride auto’s bijvoorbeeld een Ferrari, VW met een 13KWh batterij of Audi met 17,9KWh batterij zijn nog wel welkom?

En als die hybride auto’s crashen en in de fik staan laten de marshalls die dan gecontroleerd uit branden?

Best wel handig om dit te weten voordat je met je hybride auto het circuit op gaat.

17. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    De totale autoverkopen in mei lagen 13.9% onder die van mei 2023. Het is inherent aan automotive dat verkoopaantallen sterk kunnen fluctueren. Vorig jaar was bijvoorbeeld nog sprake van een redelijk inhaaleffect omdat veel fabrikanten daarvoor lange levertijden hadden door productieproblemen.

De verkopen van EV's waren 11.7% lager in de afgelopen maand. De verkopen van niet-EV's waren 15.0% lager.

Het marktaandeel van EV's is dus zelfs verder gestegen.

Viel dus in de afgelopen maand nog wel mee met dat terugkrabbelen. De sterke groei is wel gestopt.

18. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Hybrides (SF90 bv) worden nog wel toegestaan, maar ik weet niet of ze daar echt goed over nagedacht hebben.

19. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    130
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
  20. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,579
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
  21. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    647
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Gelukkig maar dat nu alle subsidies en kadotjes vd EV's afzijn. Je ziet gelijk hoeveel mensen ze echt willen hebben omdat ze "beter" zijn, als ze immers beter waren zou de vraag naar ICE allang weg zijn gevallen.

Wij zien bij ons op werk al dat de aanvragen voor EV's in de PL significant beginnen terug te lopen ook.

Ik hoop dat het "FULL EV" sprookje snel over en uit is, las net op de telegraaf ook een bericht over Mercedes en Stellantis die de bouw van Accu fabrieken stil leggen..

https://www.telegraaf.nl/financieel/336499933/rem-op-vraag-naar-stekkerauto-legt-bouw-batterijfabrieken-mercedes-en-stellantis-stil

rob.kruiswijk likes this.
  22. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,125
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Zoals wel vaker heb ik geen idee wat je precies bedoelt, maar het aandeel van de EV's was 33.3% in mei 2023 dus het is met 34.1% in mei 2024 verder gestegen i.p.v. dat het in elkaar gekukeld is zoals je eerder suggereerde.

Ferryducati likes this.
  23. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,753
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Briljant hoe jij iedere keer weer met statistiek omgaat; hebben ze geen baantje voor je bij de ANWB, RIVM of CBS?

https://www.amazon.com/How-Cheat-Statistics-Regression-Reporting/dp/9811251711

Share This Page