Nu kun je ook een snelle Audi of Corvette kopen voor veel minder geld dan wat een Ferrari of Lamborghini kosten. Toch is dat voor de mensen die een Ferrari of Lamborghini willen en kunnen kopen meestal totaal geen reëel alternatief. Dat zal in een elektrische wereld niet anders zijn denk ik. Voor jou staat Ferrari zoals je zegt voor het geluid en de motortechniek, maar dat geldt voor veel anderen niet. Veel mensen die me heel enthousiast benaderen over over de Lamborghini of Ferrari waar ik soms in rijd hebben geen benul van wat voor motor er achterin ligt. Ze vinden het desondanks toch een gave auto vanwege o.a. het uiterlijk en het hele exclusieve en snelle imago wat om de merken hangt. Er zijn zo ook Porsche-liefhebbers die afgeknapt zijn bij de introductie van de 996. Zelfs waterkoeling ging ze al te ver. Maar dat heeft veel anderen er niet van weerhouden om enthousiast te blijven en te worden van nieuwere modellen inclusief de elektrische versies. Veel mensen interesseert het niet veel of de motor lucht- of watergekoeld is en of die wel of geen turbo heeft. Steeds meer mensen vinden ook dat veel geluid niet meer positief is omdat het niet meer nodig is om veel PK's op de achterwielen te kunnen hebben, of ervaren veel geluid zelfs inmiddels als negatief. Smaken verschillen (gelukkig). Porsche als merk en bedrijf staat er zeker niet slechter voor dan in de begin jaren negentig toen de luchtgekoelde auto's nog meer herrie maakten en Ferrari ook niet.
Dan hebben we het hier niet over de echte petrolheads maar zuiver over de wannabee poseurs die bijna ook altijd een cabriolet of spider willen zodat ze worden gezien. Denk het geluid eens weg van jouw prachtige Aventador? of van jouw Ferrari V8/V12 wordt je toch echt niet blij van en is toch echt een wezenlijk onderdeel van de totale beleving als je in de auto zit, i.p.v. een licht gezoem bij het optrekken? Corvette C8 Z06 is toch inmiddels ook al ruim 300k in Nederland en derhalve ook geen koopje meer maar om 400k voor geen enkele (geluid)technische meerwaarde te betalen stuit mij toch echt tegen de borst. Zeg nou zelf als je de T50 van Gordon Murray bij 14.000 toeren hoort gillen dan krijg je toch kippevel of niet soms, zoveel mensen zoveel wensen......
Wannabee poseurs? Misschien zijn er petrolheads die toch graag in de openlucht zitten Milko! Ik ben bijna 6 jaar geleden na bijna 40 jaar gestopt met motorrijden om diverse redenen, en door het open rijden mis ik de motor geen seconde. En ja, uitlaatgeluid klinkt toch echt beter als het dak er af is…..
Ik denk zeker niet dat we het alleen over wannebee poseurs en geen petroleum heads hebben die wel graag een Porsche of Ferrari willen maar er niet persé veel motorgeluid bij hoeven, zeker niet als dat vervangen wordt door nog meer snelheid. Ik vind het geluid prima zoals het is bij de Aventador. Met open kap in de 360 moet ik zeggen dat ik het geluid matig vind. Je krijgt veel meer mee van het geluid als je erachter rijdt, dan wanneer je erin zit. Niet alleen van het volume, maar vooral van de toonhoogte. Van het geluid van de 512TR raak ik ook niet in extase. Verder merk ik dat ik de afgelopen jaren het geluid steeds minder belangrijk vind. De koppeling tussen veel/meer geluid en veel/meer vermogen die ik vroeger had, heb ik nu niet meer. Daarnaast besef ik me ook dat er steeds meer mensen in de samenleving zijn die er een afkeer tegen hebben en ik wil mijn autohobby ook in de toekomst kunnen blijven uitoefenen. Als ik nu een Honda of Golfje met erg foute uitlaat voorbij hoor komen of mensen op evenementen hoor 'revven' krijg ik zelfs al gedachten als 'wat zielig' en 'hou toch op met die flauwekul'. En als ik dan een filmpje zie van de Evija op de Nurburgring dan zou ik dat ook ontzettend gaaf vinden. Minder geluid maar echt weer 'next level' t.o.v. vrijwel alle brandstof sportauto's qua snelheid en ook mooi.
De WLTP range, een mix van snelheden bij een ideale temperatuur met acceleratie- en snelheidscurven op een vlakje weg met een maximum snelheid van 130km/h Zoiets dus: Image Unavailable, Please Login Niet iedereen woont in vlak Nederland en volgens mij genieten er ook mensen van een bergpas ritje daar moet je dan eerst wel even naar toe rijden en zo zijn er ook plekken in Nederland waar het leuk is om te rijden. Er zullen best wel deugers zijn die niet (te lang) harder rijden dan 130 km/u en die WLTP range halen met 23 graden buiten temperatuur. Maar als je flink op het gas hangt en een flinke rit maakt dan is een batterij van een Evija ook zo leeg. Voor korte afstanden zou je inderdaad wel met een kleinere batterij uitkomen dan bijvoorbeeld 93KWh. Ferrari moet natuurlijk ook bijvoorbeeld onze oosterburen bedienen, en die snelladers staan daar ook niet overal. Range is dus belangrijk anders haken kopers af.
Met een elektrische auto kun je de rijbeleving simuleren bijvoorbeeld schakelen met echte flippers aan het stuur, het geluid binnenin met of zonder open raam etc. Een race simulator in een elektrische auto, het kan allemaal tegenwoordig met software aangestuurd worden zodat de beleving binnenin nagenoeg het zelfde is als bij een brandstof Ferrari. Of er een markt voor is, misschien bij de volgende generatie gamers? En dan kun je dus ook die 14000 toeren beleven door merg en been. Mogelijkheden genoeg dus. Het zou toch wat zijn als je met een elektrische auto de rij eigenschappen van een F40, F50, Enzo, La Ferrari, SF90, F12 etc kunt kiezen. Alleen het interieur blijft wel het zelfde.
Wat die golfjes betreft kan ik het volledig met je eens zijn en geluid hoeft voor mij niet aan absolute snelheid gekoppeld te zijn.Het gaat om de totale beleving. In mijn Bentley T2 kon ik ook genieten van de rust, maar daar was het dan ook de auto naar.
Allemaal fake en nep, dus als je dat wilt moet je dus gewoon de realdeal kopen en geen Dyson op wielen met paard op de neus.
Voor de geïnteresseerden: Snel laad technologie is er genoeg, hoe ons elektriciteitsnet dit soort laadstromen en vermogens pieken moet gaan ondersteunen is voor iedereen nog een raadsel. Hier onder een overzicht en stand van zaken rondom snelladen. De verschillende auto fabrikanten moeten dus meer modellen maken die deze snel laad techniek en hoge vermogens ook ondersteunen en dat gaat de auto’s weer duurder maken. Op dit moment zijn er niet zoveel modellen die 300KW laad vermogens en meer ondersteunen. Het laad rendement zal er niet beter op worden met hogere vermogens. Ondersteunt je BEV alleen lage laadsnelheden dan wordt dat dus in de toekomst als een nadeel en sterk verouderd gezien. Ook een vorm van afschrijving dus. Over draadloos laden hoor je niemand meer. https://tweakers.net/reviews/12188/4/supersnelladen-400kw-laden-hoge-laadcurve-en-nieuwe-accutech-toekomst.html
Precies dit, ik zie mezelf zeker niet als poseur (als ik bij meeting binnenrijdt en zie camera's kijk ik express weg etc). maar wil toch echt een cabrio hebben om zoveel mogelijk van het geluid te kunnen genieten. op straat gaan wij hier niet het stijfheids verschil voelen in zo een auto, laat staan merken in de bochten snelheid etc, maar geeft wel extra dimensies tot het genieten van het geluid vd auto's (hij mag van mij nog veel luider worden, maar dat wilt mijn partner zeker niet). Motorrijden kan ik niet oordelen hoe dat ermee vergelijkt, wel is gereden maar niet grote stukken ofzo (expres nooit mijn motor rijbewijs gehaald wetende dat ik binnen 7 dagen tussen 2 plankjes lig dan) daarbij lijkt mij dat veel anders omdat je de helm op moet per wet in NL, en in een cabrio gewoon lekker zonder kan rijden...
My 2 cents.... Ik ken geen een Ferrari eigenaren in binnen en buitenland die naar mij toe enthousiast is over een 100% EV Ferrari. Aangezien ik Challenge rijd en veel evenementen doe, spreek ik best wel wat eigenaren, VIP en VVIP klanten. Geen een is positief. Niemand. Dat zegt behoorlijk veel vind ik. Hetzelfde zegt deze groep ook over de SF90 (Spider) een 'moetje' om te kopen. De 296 daarentegen is wel geliefd en populair; ook onder de racers. Dat is gewoon een auto waarbij het concept klopt. Een goede ICE motor + hybride = een heel goed samenspel. Daarnaast is voor iedereen geluid een hele, hele belangrijke factor voor de auto keuze. Ferrari heeft een klanten kring die echt enorm trouw is, maar daar zitten wel grenzen aan...... De meeste verzamelaars hebben er prima ook andere merken naast. Dus ja, voor hybride is prima animo te vinden maar voor een 100% elektrisch Ferrari wordt het een ander verhaal. De VVIP klanten zullen hem wel weer 'moeten' kopen voor de status, maar de rest haakt denk ik af. Kijk eens naar het aantal SF90's die te koop staan.....
Ik vraag me af of de SF90 een goed referentiepunt is. Vind hem foeilelijk en ben daar volgens mij niet de enige in. De 296 is qua uiterlijk voor mij al veel beter geslaagd. Het aandrijvingsconcept is redelijk vergelijkbaar (hybride) dus daar ligt denk ik het eventuele verschil in populariteit niet aan. Zo zal het denk ik ook bij de eerste EV van Ferrari gaan. Als het uiterlijk top is en de prestatie ook aan de top ligt van wat nu voor EV’s mogelijk is en past bij het prijskaartje dan zal de verkoop heel anders zijn dan wanneer dat niet het geval is.
Gaat geen markt voor zijn onder de echte liefhebbers, kijk naar Rimac, nou, nou dat is me toch een succes!!!!
Dit zijn wel serieuze getalletjes van de Rimac Nevera. Image Unavailable, Please Login Ben benieuwd wat voor getalletjes de nieuwe tesla roadster, en volledig Elektrische Ferrari gaan laten zien.