E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 7 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    1400 km elektrisch rijden zonder te tanken/laden met vervanger voor accu:


    'Autofabrikant rijdt 1.401 kilometer op één lading met nieuw soort accu' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

    https://www.topgear.com/car-reviews/quantino/first-drive


    Er wordt heel geheimzinnig over de technologie gedaan dus ik zou er nog niet teveel waarde aan hechten, maar het zou mooi zijn als hier iets uit voort kan komen dat effectiever is dan de huidige accutechnologie. Je hoeft dan ook de auto niet meer op te laden maar tankt in een paar minuten nieuwe vloeistof met positieve en negatieve lading.
     
  2. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Wat mij betreft is de aankondiging van de nieuwe roadster door Tesla een goede reden om dit draadje weer even te heropenen :)

    https://www.theverge.com/2017/11/17/16669024/tesla-roadster-2017-fastest-car-world

    1.9s van 0-100km en een topsnelheid van 400 km/uur zouden serieuze waardes zijn. Dan heb je het over getallen waar nog geen enkele Ferrari, McLaren of Lambo bij in de buurt komt. Deze enorme acceleratie is dan ook nog eens:
    • direct vanaf een koude start beschikbaar i.p.v. dat je een groot deel van de rit zit te wachten tot de olie eindelijk eens op temperatuur is
    • veelvuldig te gebruiken zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de koppeling, versnellingsbak of motor zo snel naar het hiernamaals helpt als bij de verbrandingsmotoren het geval is (wie durft nu bij zijn moderne Ferrari dagelijks de launch control knop in te drukken; ook al is de auto eindelijk warm? :D )

    De auto vind ik er ook mooi uitzien.

    Er staat alleen niet bij wat de auto naar verwachting gaat wegen. Dat zal misschien nog relatief veel zijn omdat er een heel grote accu in gaat komen. De range van 1000 km is daar een indicatie voor. Het zou mooi zijn als ze eenzelfde vermogen uit kleinere accu's zouden kunnen trekken, maar dat lukt kennelijk zelfs tesla nog niet. Voor mij zou een range van 250-300km voor een sportieve auto meer dan acceptabel zijn. Ik zou dit veel liever hebben dan een sportauto met een range van 1000 km als er daardoor honderden kilo's aan accugewicht bespaard kan worden.
     
  3. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Deze quotes van Musk bij de lancering van de Roadster zijn wel grappig om te laten zien hoe hij over verbrandingsauto's denkt:

    The point of doing this is to give a hardcore smackdown to gasoline cars
    Driving any other turbo-charged sports car, is going to feel like a steam engine

    Ik ben benieuwd of tesla over 3 jaar nog bestaat als de Roadster uitgeleverd wordt en/of Musk dan nog CEO en groot aandeelhouder is van Tesla, maar ik moet zeggen dat hij wel enorm innovatieve gedachten in daadwerkelijk bruikbare producten weet om te zetten. Als hij/Tesla het niet haalt, komt dat denk ik meer door de veelvoud aan ideeën en het gebrek aan achting voor economische realiteit dan door de kwaliteit van zijn beste ideeën. Het zou me namelijk inderdaad niet verbazen dat als je eenmaal in zo'n Roadster hebt gereden, het aanvoelt alsof je in stokoude technologie rijdt als je weer in een Ferrari stapt (zoals de opvolger van de 488 op dat moment) die aangedreven is met een turbomotor, grote versnellingsbak met 7-9 versnellingen en misschien wat kleine elektrische hulpmotoren.
     
  4. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,120
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    @ Wat mij betreft is de aankondiging van de nieuwe roadster door Tesla een goede reden om dit draadje weer even te heropenen :) @

    Why not ?

    Heb hierover vandaag al wat gecommuniceerd met vriend Maurice die een groot fan en rijder is van de Tesla.

    We vonden op diverse FB sites toch ook al erg negatieve stukjes over de financiën van Tesla en de reactie van een groot aantal belangrijke aandeelhouders.

    Volgens mij sla je de spijker op z'n kop: de veelvoud aan ideeën en het gebrek aan achting voor economische realiteit ...

    Misschien bestaat Tesla over 5 jaar wel niet meer.

    Zou jammer zijn omdat het m.i. wel een broodnodige vernieuwing afdwingt !
     
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat eerste hebben we al vaker gehoord maar is nog steeds geen realiteit (gelukkig :rolleyes:)...

    Anders denken is de grote kracht van Elon Musk, niet om rijk (dus commercieel) te zijn. Dat is wel iets wat de beleggers hoog in het vaandel hebben staan (en wat ook steeds in de media wordt geroepen.

    Bij NASA (je weet wel; die organisatie die raketjes naar de maan stuurde eind '60s) dachten ze er precies hetzelfde over toen Elon begon over verticaal landen van raketten (en hierdoor hergebruik mogelijk te maken). Nee, ze bleven met de shuttle vliegen totdat deze (letterlijk) uit elkaar viel en er geen opvolger was. Tenminste als je spaceX van Elon niet meetelde.
    Deze had een eigen idee en voerde die ook uit. Gevolg: het lukte (meer dan eens) en vervolgens haalde hij het contract (ca. 3 Miljard waard) binnen om het International Space Centre te gaan bevoorraden. Dat contract ziet hij als een middel om zijn (technische)droom om naar Mars te gaan te verwezenlijken.

    Hierom zeg ik: Als je Elon Musk iets laat doen, verwacht het onverwachte maar reken jezelf niet rijk. Hij is daar gewoon niet mee bezig. Tuurlijk zijn grote projecten kostbaar en is er veel geld nodig voor innovatie. Maar stel het economische belang onder de technische winst/vooruitgang en je begrijpt zijn handelen beter.

    Zelf rij ik Tesla, niet de meest spannende auto (totdat je het Watt-pedaal vloert) maar wel een hele andere gedachte dan de gebruikelijke (lees: gevestigde) auto-orde. Als het aan die groep lag reden we inmiddels met nog kleinere 3 cilindertjes rond. Of nog erger; 2 cilindertjes (als je die aan de praat krijgt).
    Nee, niet door maar ondanks Tesla (mede) is dat nu anders en komen de overige merken ook met verandering/elektrisch rijden.
    Niet dat dit alles oplost maar het heeft hun wel aan het werk gezet. Dit is waarom ik het (kleine) Tesla merk rij. Het is een pionier, net als Henry Ford. die kreeg (bijna) iedereen in/aan een auto.
    Dit laatste is meer dan 100 jaar geleden en het principe van toen is nauwelijks veranderd. Totdat Elon Musk / Tesla kwam...
    Die liet aan de grote merken zien dat elektrische wel kan. Dat rijden verder dan de range geen probleem is als je een Super-charger netwerk neerzet. Iedere 100km is er wel eentje en omdat je daar 20min moet staan krijg je de stroom gratis. Dit omdat als je fossiel rijdt je na 5 min tanken weer verder kan (wel eerst betalen).
    Het "kleine" Tesla deelde een mokerslag uit 4 jaar geleden die nu nog dreunt en bovendien best pijn is gaan doen bij de grote jongens. Die komen nu allemaal met elektrische oplossingen. Echter hoor ik er niet een over een supercharger netwerk. Die is namelijk kostbaar, heul kostbaar. Maar dat deerde Elon & team niet. Het moest anders en dat is gelukt!

    Tenslotte de Roadster een geweldig idee en een mooie lading in de Tesla truck, de hoofdrol speler, toch? :p.
    Zoals aangeven in de getallen gaat deze Roadster (4 personen?!!) een mokerslag in de sports & hyper-car scene geven.
    Hoe gaan we dit (0-100km/u <2sec) noemen? Super Hyper car? Of Mega car? en dan de looks. Mooi, heul mooi.

    Waarom deze roadster? "Just because we can"... of is het een marketing/reclame tool?
    Time will tell maar dat hij geen geluid maakt is zeker en dat zal een hoop kopers tegenhouden. Immers E-formule races bestaan al een tijdje maar je hoort/ziet er weinig van tot nu toe. We moeten er nog aan wennen.
    Echter dat we allemaal een keer in deze roadster willen rijden is zeker. Maar kopen?! En dan komen we weer bij het commerciele verhaal: is het haalbaar? Wordt er winst gemaakt? enz.
    Nee, zeker weten van niet maar omdat er technologisch een uitdaging in zit gaat hij het gewoon doen, 100% Elon Musk & team spirit, mooi toch?
     
    Jonkheer likes this.
  6. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Mooi gezegd Fred! (Ik wist dat ik op je kon rekenen om hierop te antwoorden ;) ).


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Jonkheer likes this.
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Hier een korte clip van een bezoeker hoe deze "hyper-killer" (=nieuwe benaming) optrekt

    https://twitter.com/DavidHodge





    En dit voor €215.000,- te koop af fabriek (let op: Geen BPM en slechts 4% bijtelling ;))


    ...
     
    Jonkheer likes this.
  8. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Nog een filmpje van een testdrive met de roadster ... wel van een m.i. wat "over the top" Amerikaan maar dat doet niets af aan de fantastische versnelling die met deze auto mogelijk is



    Het is opvallend dat Tesla gelijk orders accepteert voor deze Roadster en daarbij een leuke aanbetaling vraagt. Het is niet ondenkbaar dat dit samenhangt met de enorme financieringsbehoefte die Tesla heeft als gevolg van de investeringen in al de mooie plannen en de erg grote verliezen die daarbij tot nu toe bij de uitvoering ervan worden gemaakt.
     
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,120
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Helaas Fred, lees de artikelen eens vandaag in De Telegraaf ... de cijfers ... het commentaar op dit luchtkasteel ...

    De Tesla Roadster is een mooi idee maar niets meer dan een rookgordijn om de financiële problemen te camoufleren.

    De elektrische truck loopt nog steeds niet; de productie van model 3 stokt en in het 3e kwartaal alleen al hebben ze een verlies van 620 miljoen Dollar.

    Dat zijn de echte cijfers dus ....

    Prachtige ideeën allemaal ... inderdaad ...
     
  10. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,120
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    En hoeveel sukkels zouden deze aanbetaling gaan doen Chris ???
     
  11. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Nou noem je wel meteen een kwaliteitskrant Mel, stemmingmakerij.
    Ze verdienen echt (flink) op elke auto die ze verkopen. Dat 'verlies' heet investeren in de toekomst. Ze zijn nogal druk bezig met allerlei nieuwe iniatieven. De enige fabrikant bijvoorbeeld die flink investeert in een goed dekkend snellaadnetwerk. Onder de streep blijft er dan op korte termijn niet veel over (moet geld bij) maar op wat langere termijn gaat hen dit een grote voorsprong geven.
    En die roadster bestaat niet alleen op papier (zoals bijvoorbeeld de Mission E van Porsche), maar er zijn nu dus al rijdende exemplaren die er productie-rijp uitzien en de genoemde specificaties al behalen. Bij vrijwel alle andere fabrikanten blijft het tot nu toe bij mooie verhalen.
     
    Jonkheer likes this.
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,120
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Time will tell ...
     
  13. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Ik vertel het je nu alvast ;)
     
    Jonkheer likes this.
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,120
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Even "verderop" hier op het Forum:

    The founder's edition of 1000 costs $250K each with a $50K down payment. Musk is taking another $50M interest free money to use for years to come without having to promise a delivery date. If you are glad to join the 300K model 3 back orders, more power to you. Read the fine prints...if Tesla goes out of business what will happen to the $Ms of down payments? People that sell numbers don't really know a lot about sports cars let alone making them. IMHO, Tesla as an EV is way over priced. I love EV's and have been driving them since 2011 - Leaf, i3, etc. They are great daily drivers with many benefits as utility vehicles. If history correctly predicts the Tesla roadsters, the latest version is just another Musk's hype. The difference between a dreamer and a pioneer is execution. For that Musk is way short in many regards.

    tobewiser, Yesterday at 7:06 PM Report
     
  15. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Sterker nog: voor de 1000 founders editions moet je direct het hele bedrag (250.000 dollar) betalen. Levert Tesla dus even 250.000.000 dollar op. Voor de 'reguliere' uitvoeringen betaal je 50.000 dollar aan (refundable als je je bedenkt).
    En toch denk ik dat die 1.000 founders editions in no-time allemaal zijn gereserveerd (en dus betaald).
     
  16. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,120
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Nog een laatste quote Maurice, van een fchatter met twee Tesla's ... (ik stop er mee ... :D)

    As an owner of 2 Teslas and (one is sold for massive quality issues) and someone with a deposit on a Model 3 (which I will likely get back because nothing tells me this car is coming anytime soon) this Tesla roadster as the Mayor put it is Double MEH.

    This is the scam of the century but Elon and Im a fan of EVs. Im willing to be $5000 that no way no how this roadster sees the light of day in 2020. This is an attempt to obfuscate and distract from the fact that they can't even build the Model 3. How in gods name are they going to build the semi or a roadster.

    My model X was the worst POS car Ive ever owned. They were delayed in brining it to market and yet they still released a POS car and let owners work out the issues in the field. I can't see Mercedes, Porsche, Ferrari etc ever do that. Yes cars have problems, yes there are recalls but the extent to which the newly released Teslas are flawed is unfathomable.

    Maybe the roadster will be better if its ever released - maybe Ill buy one. But to compare it to a Ferrari and say that you will never drive an ICE car again is just ludicrous. Ive driven the Tesla. Ive owned Teslas - their quality is utter crap.

    The Tesla guys are so happy to get a super fast 0-60 time - but the rest of the driving experience is a big void. Driving home in my 488 the other day, in the rear view mirror I saw a model S weaving in and out of traffic trying to catch up as I was driving slowly. He caught up to me at a red light- rolls down the window in sheer excitement- says to me- Man this is going to be so great!! Whats so great I thought- obviously he wanted to race a 488 off the line and claim superiority - Light turns green- I sit there for a second as he takes off. Zero desire to go to jail cause the cops are gonna haul the 488 guy off, not the Tesla.

    Anyways...Roadster. MEH as stated above. Let it actually come to market and then Ill consider if Im going to wet myself.

    No way, no how do I ever pay another deposit to Tesla again.
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #167 328gts1987, Nov 18, 2017
    Last edited: Nov 18, 2017
    Ik ken er nog een die maar blijft voortbestaan, BITcoins...
    Je kunt nergens nagaan waar die "waarde" van bit-coins vandaan komt/op berust. Het is lauter een piramide die drijft op vraag en aanbod.
    Door maar steeds tegen iedereen te zeggen dat je ze moet kopen (en mensen dat ook massaal doen) gaat het goed. Maar als die stroming omdraait gaat het hard, heul hard...

    Luchtkastelen bestaan overal, Tesla kan er een zijn maar de gedachte erachter is niet aan geld gerelateerd. Het gaat om het concept: elektrisch rijden kan en heeft naast andere vormen (waterstof, horen we daar nog wat van?) een bestaan recht, dat is wel aangetoond.
    Immers de "grote jongens" zijn hard bezig (de achterstand) in te halen, iets wat nooit zo snel van start was gegaan zonder Tesla. Dus: missie geslaagd. Hoe het ook afloopt

    Zoals je zegt: time will tell.

    Ps Gezien de mega batterijen fabriek die Tesla afgelopen jaar heeft geopend (en dus betaalde met de winst) zal Tesla als leverancier van batterijen altijd blijven bestaan.
    Immers "de merken" hebben allemaal die batterijen/accu's nodig voor die modellen die nu (eindelijk) gaan komen komende tijd.
    Het merk Tesla kan dus een energie-opslag/leverancier worden (en met productie auto's stoppen als dit teveel gaat kosten).
    Bovendien: Het Tesla supercharger netwerk ligt er wereld wijd en kan desnoods worden overgedragen aan een merk die daar €€€€ voor over heeft om zijn kopers/bestuurders daadwerkelijk een alternatief te bieden voor de fossiele verbruikers.

    Nogmaals: time will tell.


    Edit: Zie nu je laatste post Mel.
    Ik begrijp werkelijk niet waar die owner (is dat wel waar, owner???) het over heeft.
    Ik zit naast dit forum op een vergelijkbaar Tesla forum en bezit inmiddels ruim 2 jaar een Tesla, Maurice al 4 jaar (=eentje van de eerste generatie) Ik ken geen enkele auto die zoveel issues heeft als hij hier beweerd.

    Hij stoort zichzelf bovendien het meeste aan levertijden/delays. So what! Weet je hoe lang je moet wachten op een 812? Moet je Rene eens vragen, 2 jaar?

    Alle merken hebben issues, jij rijdt 458, die fikte af in het begin meen ik me te herinneren....
    Het klopt dat Tesla geen geld verslindend testprogramma heeft die andere merken wel hebben. Dat is een keuze maar ook niet anders mogelijk. Je weet bij koop van een TVR (voorbeeld) die ook zo'n programma ontbeerd dat je technische strubbelingen kan verwachten. Maar hij kost daardoor ook €50k minder. Anders gezegd: het is dus een keuze als je voor zo'n merk kiest. Dat is dus jou eigen keuze, iets wat die Fchatter zichzelf niet verwijt maar alleen kan klagen en wijzen. Niet de slimste keuze dus, van hem zelf...

    Tenslotte:
    Kom nu eindelijk eens met eigen ervaringen ipv "horen zegge" dat kennen we hier bij Ferrari al zoveel en weten dat de helft niet klopt, bij Tesla is dat niet anders...
    We weten dat jij erg tegen EV's bent, neem ik je niet kwalijk maar onzin spuien terwijl er hier mensen zijn DIE UIT EIGEN ERVARING dit weerleggen kun je respecteren.
     
    Jonkheer likes this.
  18. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik denk dat Tesla het nog wel even volhoudt, maar ze nemen wel heel erg veel risico.

    Per eind Q3 2017 hadden ze nog zo'n $3.5 mrd aan cash. Dat is ongeveer net zoveel als de negatieve operationele kasstroom van de eerste negen maanden van dit jaar. Die negatieve kasstroom komt voor ongeveer de helft door verlies en de rest door netto investeringen (boven de afschrijvingen). Ik denk niet dat ze geld verdienen aan uitgeleverde auto's. De investeringen worden geactiveerd en over lange termijn afgeschreven; de investeringsuitgaven worden dus zeker niet direct als kosten genomen. Ze leveren m.i. auto's uit tegen te lage prijzen, met toezeggingen aan klanten in de vorm van bijvoorbeeld garantie en gratis stroom die net als in een pyramidespel door toekomstige 'winst' maar moet worden gedekt. Die 'winst' komt vooralsnog echter nog steeds van aandeelhouders en andere financiers die telkens weer bijstorten.

    Als dit zo doorgaat zit Tesla dus potentieel binnen een jaar zonder cash. Maar Musk is de overtreffende trap van Victor Muller dus hij zal denk ik echt nog wel wat nieuwe financiering van aandeelhouders, banken of klanten in de ondernemingen weten te trekken :)

    Tesla kan niet oneindig zo doorgaan. Model 3 moet nu echt van de band gaan lopen want dat lijkt de enige manier om op korte termijn de negatieve kasstroom te verminderen.

    Waarom ze in vrachtwagens gaan begrijp ik niet echt. Hoe breder je het productenpakket maakt, hoe kleiner de kan dat ze denk ik ergens echt succesvol in worden. Het gaat ook weer in de komende jaren heel veel negatieve kasstroom veroorzaken.

    Als ze overigens al failliet gaan, dan denk ik dat met de goede faillissementswetgeving in de VS de kans groot is dat de onderneming een doorstart maakt.

    Het laat m.i. ook onverlet dat ik denk dat een auto als de aangekondigde Roadster brilliant is en in veel opzichten nieuwe grenzen definieert voor hyper cars. Dat zal ook niet meer terug in de pot gestopt worden. Als Tesla al helemaal ten onder gaat en zelf deze Roadster niet kan uitleveren, zullen andere autofabrikanten denk ik in de rij staan om de IP te kopen.
     
  19. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,120
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Idd Chris, Volkswagen heeft net bekend gemaakt max in te zetten op de electrische auto's markt ...
     
  20. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    De marge op auto’s was de afgelopen jaren 24% bij Tesla. Wat lager als je investeringen in productontwikkeling mee rekent, maar ook dan nog steeds winstgevend:
    https://seekingalpha.com/article/4075701-tesla-closer-look-margins-profitability

    Dat was ook het doel: geld verdienen met de model S, zodat daarmee de betaalbare model 3 kan worden bekostigd.
    Die marge op model S/X neemt alleen maar toe door dalende accu prijzen. Er zijn maar weinig fabrikanten die zoveel per auto verdienen.
     
  21. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Klopt Maurice, ik hoorde gisteren dat op een kale VW Polo wel geteld €10,- wordt verdiend door de astronomische investeringen vooraf. Het platvorm, ontwerp enz. kan wel oplopen tot 1 a 2 Miljard hoorde ik gisteren Niels van Roij zeggen bij Louwman. De accessoires (jewelry genoemd in het vak jargon) is waar de winst wordt gemaakt. Grotere velgen, AC enz. Nu lijkt het mij sterk dat deze "sieraden" die gemiddeld 15% uitmaken van de totaalprijs een winstmarge kan goedmaken tot 24% zoals die van Tesla.... Dat het om andere aantallen gaat is duidelijk, VW maakt meer dan 2 miljoen auto's per jaar en Tesla tot nu totaal minder dan 500.000 in 5 jaar.

    Afijn, ik zit niet in die handel om dat te kunnen beoordelen en misschien was die €10,- die ik hoorde ook wat negatief van Niels...

    Dat VW (eindelijk) gaat inzetten op elektrisch (nadat ze eerst op waterstof zaten http://www.fleetbydieteren.be/waterstof-brandstof-van-de-toekomst/?lang=nl) is een keuze die wellicht ook met de "gezondheid" heeft te maken van Tesla. Vergeet niet dat VW een van de 3 grootste is ter wereld (naast Toyota en GM).
    Nu het (elektrische)wiel is uitgevonden is de weg naar productie een kwestie van investeren en uitrollen. En laat nu net daar bij Tesla een probleem zitten zoals Chris aangeeft.

    Moeten ze bij VW nog wel effe dat bonnetje van 2,6 Miljard wat open staat in de VS betalen. :rolleyes:
     
    Jonkheer likes this.
  22. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Met de hiervoorgenoemde marges worden denk ik appels en peren met elkaar vergeleken.

    De genoemde 'marge' van 24% van Tesla is een brutomarge op basis van het Amerikaanse Costs of Goods Sold systeem. In de kosten die daarin worden meegenomen zitten niet de ontwikkelingskosten, verkoopkosten, administratieve kosten en overheadkosten. Een normaal bedrijf probeert die natuurlijk wel terug te verdienen met de verkoop van zijn producten :D

    Bij Tesla bedragen deze kosten - die dus niet in de genoemde marge zitten - in 2017 zo'n 35% van de omzet ... en dat is nog exclusief de rentelasten op de inmiddels leuke schuldenlast.
     
    Melvok likes this.
  23. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Aha, thx Chris. Zoals ik al zei, niet mijn specialisme.
     
  24. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Ik gaf al aan dat de marge lager is als de investeringen in R&D ook worden meegenomen. In het genoemde artikel wordt dat cijfer ook berekend: de marge is dan nog steeds 10%. Winst dus op elke verkochte auto.
     
  25. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Interessant artikel over waarom het voor andere fabrikanten lastig is om snel over te gaan naar elektrisch:
    https://cleantechnica.com/2016/08/13/goes-minds-auto-execs/

    VW heeft eigenlijk geluk: door de sjoemelsoftware wordt van hen juist wel verwacht dat het roer radicaal om gaat. Daardoor makkelijker door de aandeelhouders geaccepteerd dat ze daar veel in investeren (en veel bestaande kennis afschrijven).
     

Share This Page